Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Ugnis automobiliams yra ne mažiau pavojinga nei jo susidūrimas su kita transporto priemone. Visose šiose nelaimėse niokojamos mašinos, žūsta žmonės, patiriami dideli materialiniai nuostoliai.

štai 2002 metais Valstybinė priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba įregistravo 1026 autotransporto priemonių gaisrus, kuriuose 5 žmonės žuvo ir 17 buvo traumuota. Mašinų šeimininkai šiuose gaisruose patyrė per 2,3 mln. litų nuostolių.

Ugnis praėjusiais metais sunaikino 281 automobilį, iš jų - 16 krovininių. Dar 778 automobilius liepsnos apgadino, iš jų - 74 krovininius. Ugniagesiai nuo pražūtingos ugnies apgynė 295 transporto priemones.

Kokios pagrindinės gaisrų priežastys? Daugiausia gaisrų pernai sukėlė mašinų elektros įrangos įrengimo ir eksploatavimo taisyklių pažeidimai. Dėl šios priežasties automobiliai liepsnojo 388 kartus. 93 kartus jie buvo padegti, 57 kartus mašinos užsidegė dėl netvarkingos dujų įrangos, 54 gaisrus sukėlė žmonių neatsargus elgesys su ugnimi, o 47 - transporto priemonių gedimai bei konstrukciniai trūkumai.

Pernai šalies ugniagesiai gelbėtojai skubėjo į 746 autoavarijas, kuriose išgelbėjo 240 žmonių.

Daugiausia kartų -253 - gelbėtojai traukė į griovius nuslydusius automobilius, 253 kartus vadavo iš sulamdytų mašinų gniaužtų ten prispaustus žmones, 176 kartus plovė ant žemės išsiliejusius tepalus, 80 kartų atvertė apsivertusias transporto priemones, 77 kartus laisvino važiuojamаjа kelio dalį, 56 kartus rinko benzinа ir tepalus, 44 kartus buksyravo automobilius, 12 kartų suteikė pirmаjа medicinos pagalbа nukentėjusiems. Dar 56 kartus gelbėtojai pateko į nestandartines situacijas, kuriose jiems teko panaudoti visа pagalbos kompleksа.

šis gelbėjimo darbų spektras kasmet plečiasi ir auga. Pasak gelbėtojų, jie ir toliau pasiryžę vykdyti šiuos darbus, tik kad būtų aprūpinti šiuolaikine gelbėjimo technika bei įranga.

Tai atsitiko auštant 2002-ųjų sausio 13-osios rytui Kauno rajono Eigirgalos kaime. Vietos pradinės mokyklos mokytoja paskambino telefonu ugniagesiams ir pranešė, kad netoliese esančiame uždarosios akcinės bendrovės "Cauda" dujų vežimo technikos kieme mato didelį ugnies stulpа. Gavę šį pranešimа, į įvykio vietа išlėkė net 8 Kauno miesto ir rajono priešgaisrinių gelbėjimo tarnybų automobiliai. Pirmieji atskubėję gretimos Domeikavos gyvenvietės ugniagesiai neteko žado - tokio vaizdo jiems neteko dar matyti. Didžiulio technikos kiemo pastogėje liepsnojo MAN ir "Zil-130", ugnyje skendėjo lengvieji automobiliai VAZ 21011 ir "Ford Sierra". Be to, kiemo vidury liepsnos apimta kėpsojo apie 20 kub. metrų talpos dujų vežimo cisterna, netoliese nuo karščio jau lydėsi dar trijų panašaus dydžio cisternų paviršius. Po kelių akimirkų vienas po kito sprogo trys buitiniai dujų balionai, sukeldami dar didesnį pavojų, nes netoli stovėjo benzinvežis.

Mirties šokis tarp sunkvežimių ir lengvųjų automobilių, dujų ir benzino cisternų truko beveik pusantros valandos ir baigėsi ugniagesių pergale: daugiau sprogimų ir žmonių aukų buvo išvengta.

Vis dėlto vienas žmogus šiame didžiule nelaime grėsusiame pavirsti gaisre nukentėjo. Tai buvo bendrovės "Cauda" vairuotojas ir vienintelis gaisro pradžios liudininkas 60-metis Albertas Balčiūnas. Vėliau jis papasakojo, kad anksti rytа atvykęs į darbа, prijungė dujovežio MAN perpylimo žarnа prie technikos kieme esančios cisternos ir paleido dujas. Vyriškis kelioms minutėms paliko agregatа be priežiūros ir tuo metu išgirdo sprogimа bei pamatė, kad dega iš trūkusios aukštojo slėgio žarnos išsiveržusios dujos. Vairuotojas dar bandė gesinti jas gesintuvu, tačiau ugnis grėsmingai plito. Tada jis, nepaisydamas rankų ir veido nudegimų, šoko į kabinа ir išvairavo dujovežį į saugiа vietа. Ugniagesiai sako, kad tai padėjo išvengti mašinos cisternos sprogimo.

Ugnis negailestinga ir vairuotojams

Vienas iš didžiausių per pastarаjį dešimtmetį gaisrų Ukmergės rajone kilo gruodžio 7 d. buvusiose Remonto mechaninės gamyklos teritorijoje. čia užsiliepsnojo per 1200 kv. metrų ploto arkinis sandėlis. Per gaisrа sudegė du vilkikai DAF 95, krovininis sunkvežimis DAF bei mikroautobusas "Volkswagen Transporter". Be to, vienas iš vilkikų buvo su kroviniu - iš Lenkijos atgabenta nauja buitine technika. Gan pavėluotai sužinoję apie gaisrа ugniagesiai jau nesugebėjo išplėšti iš ugnies gniaužtų akcinei bendrovei "Artūro transportas" ir Vlado žvirblio individualiai įmonei "Ornita" priklausantį turtа. Nuostoliai įvertinti per 300 tūkst. litų.

Ugnis siaubia ne tik sandėlius ir juose stovinčius automobilius. šiuose gaisruose nukenčia ir vairuotojai bei keleiviai. štai gruodžio 18-osios naktį Klaipėdoje, Tilžės gatvėje, užsiliepsnojo Adolfo Daujoto individualiai įmonei priklausantis vilkikas "Mersedes-Benz". Manoma, kad gaisras kilo tada, kai mašinos šeimininkas bandė užkurti variklį. O dėl trumpo elektros laidų jungimo jis užsiliepsnojo. Gaisro metu išdegė kabina bei variklis, apdegė durys ir stogas. Liepsnas mėgino gesinti vilkiko savininkas, tačiau tik nudegė rankas bei veidа. Nukentėjelis greitosios pagalbos automobiliu buvo išvežtas į ligoninę, o gaisrа užgesino iškviesti ugniagesiai.

Dėl netvarkingos elektros instaliacijos lapkričio 18 d. pavakary Vilniaus rajono Minsko plente užsiliepsnojo Baltarusijos piliečio Anatolijaus Litnevo vairuojamas vilkikas "Fiat IVECO" su priekaba. Pasak vairuotojo, jam bevažiuojant dingo šviesa, po to kabinoje pasirodė dūmai bei liepsna. Ir čia vairuotojas bandė gesinti ugnį gesintuvu, kuris, pasirodo, buvo visai neveiksmingas. Tad liepsnos tik išsiplėtė ir uždegė į Kaliningrado sritį vežamus plastikinius langus. Kol į įvykio vietа atskubėjo iškviesti sostinės ugniagesiai, ugnis smarkiai nuniokojo ir vilkikа, ir priekaboje vežamа krovinį. Medikų pagalbos prireikė ir rankas apdegusiam mašinos vairuotojui.

Kad mašinoje būtinas veikiantis ir reikiamo dydžio gesintuvas, turbūt žino kiekvienas vairuotojas. Tiesa, jie ne visada šių taisyklių laikosi. O kartais dar ir užmirštama, kad gesintuvas - ne žaisliukas, su kuriuo bet kada ir bet kur galima pažaisti. Tai, matyt, pamiršo ir mūsų šalies Seimo nariai, spalio 7 d. vykę į Kaunа atsisveikinti su tragiškai žuvusiu (beje, autoavarijoje) parlamentaru Rimantu Ruzu. Pasak pačių važiavusių seimūnų, mikroautobuso salone buvęs gesintuvas suveikė, matyt, kai vienas keleivių netyčia jį užkliudė koja. Tiesa, galbūt buvo ir kitos priežastys. šiaip ar taip gesintuvas suveikė ir per kelias sekundes pripurškė į salonа gesinimo miltelių. Tuo metu mikroautobusas sustojo ir Seimo nariai miltuoti ir gerokai išsigandę skubiai puolė lauk. Tiesa, jie vėliau juokėsi iš šio tragikomiško įvykio ir džiaugėsi, kad viskas baigėsi laimingai.

Be krano - bejėgiai

Rugpjūčio 13-osios (vėl nelemtasis skaičius) rytа apie devintа valandа ant kojų buvo sukeltos beveik visos Vilniaus specialiosios tarnybos - ugniagesiai, policija, medikai, dujininkai, civilinės saugos pareigūnai… Aukštųjų Panerių rajone, Kirtimų ir Galvės gatvių sankirtoje ant viaduko virš geležinkelio apvirto 6 tonas propano butano dujų cisternа vežęs sunkvežimis MAN.

Dėl avarijos kelioms valandoms buvo uždarytas eismas viaduku, o kelyje Trakų link susidarė didžiuliai kamščiai. Beje, jų galima būtų ir išvengti, jeigu sostinės gelbėtojai turėtų reikiamos galios sunkiasvorį autokranа. Vilniaus priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba bei Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas dėl šios specialiosios technikos įsigijimo ne kartа beldėsi į sostinės ir Vyriausybės vadovų duris, tačiau be pažadų jie daugiau nieko ir nesulaukė. Tik po trijų valandų atvažiavęs 75 tonų kėlimo galios KATO kranas, priklausantis akcinei bendrovei "Vilniaus kranai", pastatė ant ratų apvirtusį dujovežį ir taip išlaisvino vienа iš judriausių įvažiavimų į sostinę.

Spalio 21-osios vakare keliu šeduva - Kėdainiai į Lenkijа iš Latvijos važiavo šios šalies gyventojo 68 metų Grigorijaus Kudrino vairuojamas vilkikas "Scania" su tuščia puspriekabe. Ant šeduvos viaduko dėl slidžios kelio dangos vilkikas tapo nebevaldomas, pramušė apsauginę tvorelę ir… pakibo ant viaduko krašto. Galvа susitrenkęs vairuotojas sugebėjo pats išlipti iš kabinos, o štai mašinа, pasitelkę pagalbon specialiаjа technikа, pabandė ištraukti ugniagesiai gelbėtojai. Tačiau apie 15 tonų sveriančio vilkiko su puspriekabe du traktoriai nesugebėjo ištraukti. Tik kitа dienа jį nukėlė atvažiavęs galingas statybininkų kranas.

Dar bejėgiškesni turėjo pasijusti Kauno gelbėtojai, kai gruodžio 21 d. jų mieste, Panerių ir A. Strazdo gatvių sankryžoje, nuo vilkiko platformos nuslydo net 72 tonas sverianti absorbcijos kolona, naudojama azoto rūgšties gamybai. Bevežant posūkyje platformos ratai užvažiavo ant šaligatvio ir ji pasviro, kolonа laikiusios grandinės trūko ir ji nuriedėjo į kelkraštį. Krovinio savininkams teko ieškoti net dviejų galingų KATO kranų, galinčių vėl užkelti kolonа ant platformos.

Vladas RAKšTELIS

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...