Monopolinė situacija degalų rinkoje Lietuvai nenaudinga
Sausio 27 d. spaudos konferencijoje LR Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Kęstutis Glaveckas sakė, jog padidinus kuro akcizą planuotas degalų brangimas turėjo sudaryti maždaug 23 ct. už litrą. Tačiau dėl monopolinės AB „Mažeikių nafta" padėties, jau šiuo metu vartotojai už degalus moka maždaug 20 centų už litrą brangiau. Lietuvoje neturinti realios konkurencijos bendrovė degalus mums parduoda brangiau nei latviams, estams ir lenkams.
Konferencijoje dalyvavęs asociacijos prezidentas Algimantas Kondrusevičius sakė, kad „Linavos“ prognozės pildosi: akcizo padidinimas turi neigiamos įtakos akcizo surinkimui, nes maždaug 30–35 ct/l pigesnį dyzeliną mūsų vežėjai pilasi kaimyninėse šalyse. Dėl to į Lietuvos biudžetą šiemet gali nepatekti apie 70–80 mln. Lt akcizo.
A. Kondrusevičius akcentavo, kad dėl gerokai pabrangusių degalų viešojo transporto bendrovės patyrė dvigubą smūgį, nes nuo sausio buvo panaikinta dar ir 5 proc. PVM lengvata keleivių vežimui. Jo nuomone, Lietuvos viešasis transportas yra ties žlugimo riba, ir reikia skubių valdžios sprendimų, kad būtų stabilizuota situacija šiame sektoriuje.
K. Glavecko nuomone, šiuo metu sąlygos importuoti kurą į Lietuvą ypač sudėtingos, todėl būtina keisti sistemą – vietoj privalomo saugoti valstybės rezervo įvesti žyminį mokestį nuo parduoto degalų litro. Šiuo metu 30 proc. privalomųjų naftos atsargų turi saugoti „Mažeikių nafta", 30 proc. – importuotojai ir 40 proc. – valstybė. Valstybės rezervo įstatymas yra nepalankus importuotojams. Bus siūloma mokėti žyminį mokestį nuo kiekvieno parduoto degalų litro, taip nebūtų įšaldomos degalų importuotojų lėšos. Ir tik po to bus sumokamos naftos atsargų saugojimo išlaidos. Estijoje šis mokestis yra maždaug 5 Lt už 1 000 l. K.Glavecko teigimu, Ūkio ministerija turi siekti, kad degalų importas Lietuvoje sudarytų 30 proc., o ne 8–9 proc. kaip šiuo metu.
Asociacijos „Linava“ prezidentas A. Kondrusevičius pritaria parlamentaro nuomonei, kad Ūkio ministerija privalo parengti realų veiksmų planą šiuo klausimu. Juk apie 50 proc. Lietuvos BVP lėšų yra „prasukama“ per eksportą-importą, o transportas šiame procese vaidina bene didžiausią vaidmenį.
Anatolijus JAKIMOVAS, asociacijos „Linava“ spaudos atstovas
|