Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Elektronika mažina posūkio spindulį

Kuo ilgesnis automobilis ir atstumas tarp jo tiltų, tuo daugiau vietos manevrams jam reikia. Tai aksioma, kaip ir tai, kad triašis automobilis manevringumu nusileidžia analogiško dydžio dviašiui. Bet štai 15 metrų ilgio 6x2 triašis "Neoplan Centroliner" sugeba manevruoti nė kiek ne prasčiau kaip 12 metrų ilgio miesto autobusas. Mat jį valdo du vairuotojai - žmogus, sėdintis prie vairo, ir elektroninis jo pagalbininkas. "Neoplan" firma tapo vienu iš "elektroninio vairavimo" (angliškai "Steer by Wire") diegimo serijiniuose autobusuose pradininkių.

Tai, kad 15 metrų ilgio triašių autobusų šeimynai firmos inžinieriai pasirinko važiuoklę su trečiu vairuojamu, bet nevaromu tiltu, turi savo priežastis. Padidintas manevringumas reikalingas tik autobusui judant nedideliu greičiu. Vairuojamas trečiasis tiltas, vaizdžiai sakant, "sutrumpino" autobuso bazę, be to, sumažėja šoninis padangų slydimas posūkiuose, tuo pačiu jos mažiau dėvisi. Ir anksčiau buvo naudojamos galinių ratų vairavimo sistemos, kai ratai pasisukdavo savaime skersinių jėgų veikiami, arba juos pasukdavo sudėtinga, daugybę vožtuvų turinti hidraulinė sistema.

Deja, abiejuose variantuose pasiekti optimalaus ratų pasukimo kampo neįmanoma. štai tada atėjo laikas elektronikai, sugebančiai įvertinti daugelį veiksnių ir žaibiškai į jų pokyčius reaguoti, duodant atitinkamas komandas vykdantiesiems mechanizmams.

Kombinuotа (komandas duoda elektronika, vykdo hidraulika) sistemа (pieš.1) sukūrė Langenbentingene esančios firmos "Mobil Elektronik" inžinieriai. Ji susideda iš sistemа valdančiojo kompiuterio (1), vairo pasukimo kampo daviklio (2), hidraulinės sistemos skirstomojo bloko (3), galinio tilto valdymo hidraulinio jėgos cilindro (4), galinio tilto ratų pasukimo kampo daviklio (5) ir hidraulinės sistemos siurblio (6).

Kompiuteris, gavęs signalа apie vairo rato pasukimo kampа, apskaičiuoja optimaliam judėjimui būtinа galinių ratų pasukimo kampа ir per paskirstytojа duoda komandа jėgos cilindrui. Galiniams ratams pasisukus, signalas ateina iš jų padėties daviklio. Kompiuteris palygina realų posūkio kampа su apskaičiuotu ir, jei reikia, dar kartа jį pakoreguoja. Visa tai atliekama per sekundės dalis, tad vairuotojas uždelsimo nė nepajaučia, galinio tilto ratai visados užima teisingа, situacijа atitinkančiа padėtį. "EHLA Standart" pavadinta sistema nuo 2001-ųjų kaip serijinė įranga montuojama visuose 15 metrų ilgio "Neoplan" autobusuose, trumpesniuose modeliuose jа galima užsakyti papildomai. EHLA reiškia "Elektronisch-Hydraulische Lenkungs Anlage" ( elektroninis-hidraulinis vairavimo įtaisas).

Sistemа valdančiojo kompiuterio atmintyje yra ne tik standartinio manevravimo programos. Viena iš specialių programų įvertina važiavimo greitį. Kai autobuso greitis pasiekia 60 km/h ir jo stabilumas kelyje yra svarbesnis nei manevringumas, kompiuteris duoda komandа hidraulikai pastatyti trečiojo tilto ratus visiškai tiesiai ir užblokuoja pasukimo mechanizmа, kad važiuojantis dideliu greičiu autobusas nepradėtų "vizginti uodega".

Kita eismo saugumo požiūriu svarbi valdymo programa vadinasi "Autobusų sustojimas". Keleiviams sulipus ir autobusui pradėjus važiuoti, pirmus penkis metrus galinio tilto ratai stovi tiesiai, nors vairuotojas jau pasuko vairа kairėn. Tik po to, kai aikštelėje stovinčius keleivius autobusas jau pravažiavo ir jie liko už jo, sistema leidžia ratams pasisukti. Taip išvengiama pavojaus, kad beveik dviejų metrų galinė autobuso iškyša galėtų kliudyti stovinčius šalia važiuojamosios dalies žmones. Savaime vairuojančios ašys ar tik hidraulinis galinių ratų valdymo mechanizmas taip pasielgti nesugeba, o štai EHLA - padaro.

Nereikia bijoti, kad "elektroninis padėjėjas" netikėtai paliks vairuotojа vienа spręsti valdymo problemų kritinėje situacijoje. Vairavimo sistemos kompiuteris kiekvienа daviklių, laidų ar hidraulikos gedimа iš karto fiksuoja, praneša apie jį vairuotojui displėjuje ir kartu pats imasi priemonių situacijai valdyti. Jei hidraulinė sistemos dalis tampa nesandari, elektronika atjungia hidraulinį trečiojo tilto ratų vairavimo cilindrа ir jo ratai automatiškai seka antrojo tilto ratų vėžėmis, kur reikia pasisukdami. Jei sugenda priekinių ratų pasukimo kampo daviklis, galiniai ratai fiksuojami tiesioje padėtyje. Manevringumas sumažėja, bet vairuotojas žino, kad autobusas jam neiškrės netikėtų pokštų.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...