Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Eismo problemų sostinėje – mažiau?

Prieštaringai miestiečių bei specialistų vertinama automatizuota eismo reguliavimo ir valdymo šviesoforais sistema Vilniuje jau pradėjo veikti. Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ generalinio direktoriaus Vaidoto ANTANAVIČIAUS teigimu, jau sureguliuotos bei sutvarkytos beveik visos sankryžos, vadinamosios „žaliosios bangos“ veikia penkiuose su puse koridoriuose. Vilniečiams bei miesto svečiams kyla svarbiausias klausimas: ar ši milijonus kainavusi sistema išspręs sostinės eismo problemas?

Sistema – ne visagalė

„Visų problemų automatizuota šviesoforų sistema, be abejo, neišspręs. Eismui mieste sureguliuoti būtina sutvarkyti gatvių infrastruktūrą, gerinti visuomeninio transporto kokybę, atskirti jam daugiau juostų. Dar vienas ir itin mažai sąnaudų reikalaujantis būdas – diferencijuoti įstaigų darbo pradžios laiką, iškelti darbo vietas toliau nuo miesto centro. Tačiau jau dabar galima teigti, kad naujoji sistema veikia, teikdama realią naudą sostinės gyventojams“, – tvirtino V. Antanavičius.

Pasak jo, įdiegus šviesoforų valdymo sistemą, eismo reguliavimas mieste kardinaliai pasikeitė. Šuo metu rekonstruotos 208 sankryžos, kuriose įrengti nauji, modernūs, kompiuteriais valdomi šviesoforai, o visų jų valdymas sujungtas į bendrą tinklą. Iki tol maždaug pusė šviesoforų sostinėje buvo statyti dar sovietmečiu – jie veikė tik vienu režimu, tad apie sankryžų laidumo valdymą negalėjo būti nė kalbos. Įdiegus naująją sistemą, galima nustatyti keletą šviesoforų veikimo ciklų: skirtingai jie žybsi per rytinį piką, dieną, vakare ar naktį. Šviesoforų persijungimo laikas suskirstytas tam tikrais intervalais, kurie atskirose miesto sankryžose gali gerokai skirtis. Visi šviesoforai tame pačiame koridoriuje perprogramuojami vienu metu. „Pastebėjome, kad eismo situacija skirtingomis savaitės dienomis klostosi nevienodai. Vienaip automobilių srautai pasiskirsto vasarą, rudenį, kitaip – žiemą ar pavasarį. Todėl nuolat kaupiame duomenis apie situaciją gatvėse, juos panaudosime šviesoforų režimo reguliavimui tobulinti“, – kalbėjo V. Antanavičius.

Užtruko dvejus metus

Vilniečiai vieninteliai Baltijos šalyse gali pasigirti turintys automatizuotą šviesoforų reguliavimo sistemą. Nedaug tokių tėra ir Rytų Europos miestuose: kur kas didesnėje Lenkijos sostinėje Varšuvoje kol kas rengiamas projektas 37 sankryžoms sureguliuoti. Pasak V. Antanavičiaus, lenkams šį projektą įgyvendinti sekasi kur kas sunkiau nei vilniečiams.

Idėja modernizuoti eismo reguliavimo bei valdymo šviesoforais sistemas kilo dar 2002-aisiais: tuomet Pasaulio banko konsultantai atliko tyrimus ir pateikė išvadas, kad tokia sistema Vilniui labai reikalinga. 2005-aisiais pristatyta galimybių studija, projektą vykdyti įpareigota įmonė „Susisiekimo paslaugos“. Realiai darbai prasidėjo 2006-aisiais – spalio pabaigoje pasirašyta sutartis dėl „Automatizuotos šviesoforinio reguliavimo ir valdymo sistemos diegimo Vilniaus mieste“. Praėjusių metų pabaigoje projektas beveik baigtas įgyvendinti.

Per šį laikotarpį įrengtas eismo valdymo centras, 208 valdomi šviesoforai, automobilių eismo jutikliai ir eismo šviesoforų valdikliai, eismo stebėjimo sistema (53 kameros 22 sankryžose), greičio matavimo sistema. Be to, miesto autobusuose bei troleibusuose bus įdiegta vadinamoji viešojo transporto prioritetų sistema: 650 siųstuvų iš anksto perduos imtuvams sankryžose, kad atvažiuoja autobusas ar troleibusas, ir jam bus įjungta žalia šviesa. Padidėjęs visuomeninio transporto greitis, pasak V. Antanavičiaus, turėtų paskatinti žmones persėsti iš nuosavų automobilių į autobusus bei troleibusus – tai realiai prisidėtų prie eismo situacijos gerėjimo mieste.

Dar viena paslauga, kurią bus galima pasiūlyti automatizuotos šviesoforų valdymo sistemos dėka – koridoriaus sudarymas specialiajam transportui, kuriuo pagalbos automobiliai į nelaimės vietą galėtų nuvykti kur kas greičiau. Be to, bus reguliuojami šviesoforai ir didesnių renginių vietose, kad automobilių srautai prieš renginius ar po jų galėtų pravažiuoti greičiau.

Sekėsi ne viskas

„Pripažįstame, kad ne visus darbus pavyko baigti laiku. Šiuo metu vadinamosios „žaliosios bangos“ turėtų veikti šešiuose transporto koridoriuose. Kaip minėjau, realiai veikia penkiuose su puse. Niekaip nepavyksta sureguliuoti šviesoforų ties Antakalnio gatvės žiedu. Vokiečių specialistai iš „Siemens“ koncerno šioje vietoje darbavosi jau tris kartus. Šiuo metu jie rengia naują programą, tuomet bandysime šviesoforus jungti iš naujo“, – apie iškilusias problemas kalbėjo V. Antanavičius. Pasak jo, automatizuotos šviesoforų sistemos diegimas – ilgalaikis procesas. „Neužtenka vien tik įdiegti sistemą – nuolat kaupiami duomenys iš įvairių sankryžų vaizdo daviklių apie automobilių srautus, jie analizuojami, vėliau kuriami nauji šviesoforų valdymo ciklai. Įsitikinome, kad situacijai vienoje ar kitoje sankryžoje pagerinti kartais reikia labai nedaug – vos keletui sekundžių ilgiau palikti žalią šviesoforo šviesą, ir greičiau pro ją pravažiuojantys automobiliai „ištirpdo“ besusiformuojančias transporto spūstis“, – sakė V. Antanavičius. Diegiant sistemą, įrengta daugiau šviesoforų pėstiesiems. Jie ne tik suteikė daugiau saugumo, bet ir pagreitino automobilių srautus: pėstieji neina per gatvę chaotiškai, dėl vieno gatvę sumaniusio pereiti žmogaus nebereikia stabdyti visos automobilių kolonos.

Dar pradėdami diegti naująją sistemą, „Susisiekimo paslaugų“ darbuotojai prašė miestiečių kantrybės. Sureguliuoti šviesoforus taip, kad jie veiktų be priekaištų, užtrunka, o statybos bei įrengimo darbai sukelia didesnių ar mažesnių nepatogumų. „Pripažįstame, kad problemų būta. Pasitaikė, kad per vakarinį piką didžiulėje sankryžoje kompiuteris įjungdavo rytinį režimą, visiškai sutrikdydamas eismą. Šiuo metu jau išnaudota apie 80 proc. automatizuotos šviesoforų valdymo sistemos teikiamų privalumų. Maždaug po trijų mėnesių šis skaičius turėtų padidėti iki 90 proc. Likusieji 10 proc. priklausys nuo sukauptos informacijos pateikimo, darbo rezultatų, situacijos gatvėse“, – kalbėjo „Susisiekimo paslaugų“ vadovas.

Greta beveik suformuotų šešių transporto koridorių, į bendrą sistemą įjungti ir kiti mieste esantys šviesoforai. Pasak V. Antanavičiaus, automobilių greitis mieste jau dabar padidėjo maždaug 12–15 proc., kai kuriose atkarpose – net iki 18 proc. „Bėda ta, kad miestiečiai dažnai nepastebi gerų pokyčių. Jie piktinasi ilgai užtrunkantys transporto spūstyse, tačiau kai pravažiuoja greičiau, priima tai kaip savaime suprantamą dalyką“, – sakė V. Antanavičius. Pašnekovo teigimu, sistemos privalumai ypač išryškėjo labiausiai apkrautose miesto vietose. Tarkim, prie Operos ir baleto teatro esančiame transporto žiede spūstis anksčiau prasidėdavo jau 16.30 val. ir tęsdavosi iki 18.30. Sankryžai užsikimšus, situacija suprastėdavo ir aplinkinėse gatvėse, galiausiai būdavo blokuojamas visas rajonas. Šiuo metu spūstys šiame žiede prasideda vėliau ir baigiasi anksčiau, piko metas sutrumpėjo net 50-čia minučių.

Eismo valdymo centre

Į eismo valdymo centrą, įsikūrusį Tilto gatvėje, suplaukia vaizdai iš 53-jų mieste įrengtų vaizdo kamerų. Stebėdami ekranus, centro darbuotojai gali koreguoti šviesoforų darbo ciklą 208 sankryžose. Be to, čia kaupiami bei apdorojami duomenys iš eismo detektorių, taip užtikrinant efektyvų sistemos veikimą. „Įjungę vieną ar kitą šviesoforą, stebime, kuris jo režimas pagerina ar pablogina situaciją sankryžoje. Jei matome, kad, tarkim, atskira žalioji rodyklė nereikalinga ir tik apsunkina padėtį sankryžoje, ją išjungiame“, – teigė V. Antanavičius. Jau artimiausiu metu centro darbuotojai teiks informaciją gatvėse įrengtoms švieslentėms bei interneto svetainei www.sviesoforai.lt, kur visi miesto gyventojai bei svečiai galės susipažinti su eismo situacija vienoje ar kitoje Vilniaus dalyje.

Pasak V. Antanavičiaus, didelė problema, su kuria susidūrė „Susisiekimo paslaugų“ vadovai – specialistų trūkumas. Tokių, kokių reikėtų vilniečių bendrovei, nerengia nė viena šalies aukštoji mokykla. „Verčiamės savo išugdytais specialistais, džiaugiamės, kad jie nori dirbti, sparčiai tobulėja, yra ambicingi ir moka dirbti su programine įranga“, – sakė V. Antanavičius.

Naudinga miestui

„Susisiekimo paslaugų“ vadovo teigimu, įdiegus automatizuotą šviesoforų valdymo sistemą, ne tik padidėjo vidutinis transporto greitis mieste: pagerėjo eismo saugumas, mažėjo transportavimo sąnaudos, tuo pačiu ir miesto tarša bei gyventojų sergamumas. „Apskaičiuota, kad projekto nauda turėtų sudaryti 25 mln. litų per metus. Tiesa, ji nebus apčiuopiama – niekas tų pinigų į mums kišenę neįdės, tačiau manau, kad visi miestiečiai pajus konkretų automatizuotos šviesoforų reguliavimo sistemos poveikį“, – teigė V. Antanavičius.

Kol kas ne visi vilniečiai džiaugiasi pasikeitusiu eismo reguliavimu, tankiai sustatytais šviesoforais bei jų siunčiamais signalais. „Projekto kritikus galiu nuliūdinti: kiekvienam individualaus „žaliojo koridoriaus“ tikrai nesukursime. Važiuojantiems bet kuriuo maršrutu, teks trumpesnį ar ilgesnį laiką stabtelėti įsižiebus raudonam šviesoforo signalui. Tačiau pažadu, kad naujoji sistema sutaupys nemažai vilniečių nervų bei laiko, praleidžiamo tuščiai stovint ties aklinai užsikimšusiomis sankryžomis“, – reziumavo V. Antanavičius.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr.1 (97)

"Linava" informuoja

Kronika (2008 m. gruodis)

Lenkija

LINAVA

Rusija

Slovakija

Aktualijos

Metai – sudėtingi ir permainingi

Vežėjai: prašome išperkamosios nuomos bendrovių lankstumo

Eismas

Eismo problemų sostinėje – mažiau?

Idėjos

Alternatyvūs degalai = ekonomija + ekologija

Gamtinių dujų ir dyzelino mišinys

Rinka

2008 metų pardavimo balansas Europoje ir pasaulyje

700 AG „Volvo D16 G“

Užsienyje

Italijoje vairuotojai bus tikrinami dėl narkotikų vartojimo

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus užsienio valstybėse

Lietuvoje ir pasaulyje

8 milijonai – Lombardijos logistikos centrui

ES paramos lėšos – svarbiausiems projektams

Milane važinės „Van Hool“ troleibusai

Normalaus kelio per Lenkiją nebus

Padangų slėgis padeda taupyti

San Marinas renkasi „Mercedes-Benz“

Sprendimas – sunkvežimių nuoma

Sunkvežimių svorio nustatymo sistema

„Reno Trucks“ renka „Metų mechaniką“

„Volvo“ automobiliuose – daugiau saugumo

Keleivinis transportas

Keleivininkai: ateities neprognozuojame...

Technika

Kėbulai iš plastmasės

Matyti ir būti matomam

Teisė

Teismų praktika vežėjų bylose (2)

Muziejus

Sustabdyti? Tai labai paprasta...