Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Keleivininkai: ateities neprognozuojame...

Keleivių vežėjus ekonominė krizė užgriuvo visu stiprumu: mažėjantis keleivių skaičius, panaikintos PVM lengvatos, padėdavusios keleivių vežėjams išlikti konkurencingais, žada itin sunkius metus. Ypač neapibrėžta situacija klostosi tolimojo bei tarptautinio keleivių vežimo rinkoje.

Prognozuoti nedrįsta

„Kol kas dar nedrįsčiau prognozuoti, kas mūsų laukia šiais metais. Per didžiąsias metų šventes keleivių, kaip visada, buvo daugiau. Joms pasibaigus, maždaug po mėnesio pradės aiškėti tikroji mūsų verslo situacija“, – kalbėjo UAB TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius. Dėl panaikintų PVM lengvatų tarpmiesčio vežimais besiverčiantys vežėjai autobusų bilietus buvo priversti branginti 14 proc. „Padidėjo akcizas dyzelinui, tačiau šias išaugusias išlaidas kol kas bandysime prisiimti sau. Antraip bilietų kainos taptų pernelyg didelės, ir žmonėms labiau apsimokėtų važinėti nuosavais automobiliais“, – kalbėjo A. Indrašius. – Valdžios sprendimas naikinti PVM lengvatas atrodo abejotinas ne tik todėl, kad jis sumažins vežėjų pelną bei apsunkins prasčiausiai besiverčiančių žmonių padėtį: prireiks ir daugiau lėšų iš valstybės biudžeto išmokėti kompensacijoms už keleivių lengvatas tolimojo susiekimo maršrutuose. Numatoma, kad šiemet kompensacijų suma turėtų padidėti septyniais milijonais litų. Gerai, jei šalies biudžetas bus surenkamas ir pinigus gausime laiku. Jei ne, mūsų situacija taps dar sunkesnė“, – sakė A. Indrašius.

Jau dabar TOKS darbuotojai galvoja apie kai kurių tolimojo susisiekimo maršrutų pertvarkymą, buvo priversti mažinti tarptautinių reisų skaičių. Sumažėjus keleivių, atsisakyta maršrutų į Kopenhagą. Į Prahą, Lvovą važiuojame kartą per savaitę. Kai kurie reisai aptarnaujami drauge su kolegomis iš kitų šalies parkų. Kol kas išlieka populiarūs ne itin ilgi tarptautiniai maršrutai – į Kijevą, Varšuvą, Gdanską, Taliną. Plėsti tarptautinių maršrutų kol kas neketinama – planuojamas tik vienas naujas maršutas į Sankt Peterburgą.

Tačiau pastaruoju metu atsiranda požymių, kad situacija tarptautinių keleivių vežimų rinkoje gali pasikeisti – apie uždaromus maršrutus prabilus oro vežėjams, keleivinio transporto įmonės vėl gali atrasti savo nišą. „Net ir turėdami privalumų prieš keleivių vežėjus autobusais ir galėję skraidinti juos beveik tomis pačiomis kainomis, oro vežėjai priversti pasispausti, drastiškai mažinti skrydžių skaičių. Kol kas galėčiau pasakyti tik tiek: klostosi įdomi situacija, stebime ją ir laukiame, kaip bus toliau. Jei tik atsiras poreikis, tuoj pat grąžinsime buvusius tarptautinius maršrutus ar diegsime naujus“, – kalbėjo A. Indrašius.

Nesąžininga konkurencija

Ilgus metus tolimojo susisiekimo maršrutuose dirbančius keleivių vežėjus vargina nesąžininga geležinkelininkų konkurencija, nuolat dempinguojamos bilietų kainos. Nesulaukdami atsakingų institucijų supratimo, UAB TOKS vadovai ketina paduoti vežėjus geležinkeliu į teismą. „Nesuprantu kodėl, tačiau geležinkelio transportą mūsų valdžios institucijos itin proteguoja. Štai Susisiekimo ministerijos veiklos strategijoje nė žodžiu neužsimenama apie vežėjus autobusais, užtat itin daug dėmesio skiriama geležinkelininkams. Neapsikęsdami kainų dempingavimo ir savo verslo žlugdymo, ketiname aiškintis situaciją teismuose“, – kalbėjo A. Indrašius. Precedento neturinti byla taptų svarbi ne tik vilniečių bendrovei: sprendimo nekantriai lauktų visos šalies keleivių vežėjai autobusais – ypač tie, kurių aptarnaujami maršrutai sutampa su traukinių maršrutais.

Pasak TOKS vadovo, kol kas niekas nesikeičia ir kovos su nelegalais fronte. „Piktina valdžios neveiklumas. Ne kartą kreipėmės pagalbos į įvairias institucijas. Nepagelbėjo ir Konstitucinio teismo sprendimas, aiškiai ir nedviprasmiškai nurodęs, kad stočių teritorijose keleivius renkančių vežėjų veikla neteisėta. Tikimės, kad naujasis susisiekimo ministras, su kuriuo šia tema jau kalbėta ir kuris pareiškė žinąs situaciją ir neketinąs su ja taikstytis, nepamirš savo pažadų ir imsis rimtų priemonių šiai įsisenėjusiai problemai spręsti. Antraip nelegalų atnešami finansiniai nuostoliai ekonominės krizės sąlygomis teisėtus vežėjus užguls dar sunkesne našta“, – prognozavo A. Indrašius.

Laimi teismus

Praėjusiųjų metų pabaigoje pagaliau baigėsi teismų maratonas su Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, bandžiusia įrodyti, kad keleivių vežėjai smulkias siuntas autobusais gabena neteisėtai. Teigta, kad vežėjai, gabenantys siuntas, pažeidžia Pašto įstatymą, įmonės vadovams buvo surašomi administracinio teisės pažeidimo protokolai. „Turime leidimus maršrutams aptarnauti, tomis pačiomis keleivinėmis transporto priemonėmis vežame bagažą bei smulkias siuntas. Tokią veiklą reglamentuoja Kelių transporto kodeksas bei Keleivių ir bagažo vežimo taisyklės. Pagaliau gavome Lietuvos Vyriausiojo administracinio teismo nutarimą, jog mūsų veikla atitinka Kelių transporto kodekso reikalavimus, kad nepažeidžiame keleivių ir smulkių siuntų vežimą reglamentuojančių teisės aktų bei Pašto įstatymo, kadangi, vadovaujantis teisės aktų viršenybės principu, taisės aktų hierarchijoje aukštesnę juridinę galią turi Kelių transporto kodeksas“, – kalbėjo A. Indrašius. Teismo nutarime teigiama, kad Pašto įstatymas neriboja pašto paslaugų teikėjų teisės rinktis transporto priemones, kuriomis vežti pašto siuntas, todėl pašto siuntos gali būti vežamos ir kelių transporto priemonėmis. Pagaliau ilgai trukusi teisinė kolizija baigėsi, ir keleivių vežėjai galės teisėtai verstis smulkių siuntų gabenimu. Tai – bent šiokia tokia paspirtis sunkiai besiverčiančioms keleivinio transporto įmonėms.

Naujas terminalas

Stengdamiesi gerinti siuntų gabenimo paslaugas, praėjusiųjų metų liepos mėnesį vilniečiai atidarė naują smulkių siuntų paskirstymo terminalą. Jis įrengtas sostinės autobusų stoties išvykimo perono gale, tad klientams prie jo privažiuoti, atiduoti bei atsiimti siuntas tapo patogiau. Naujasis terminalas – dvigubai didesnis už buvusįjį, jis užima 120 kvadratinių metrų plotą. Įrengtos erdvios patalpos siuntų priėmimui bei išdavimui, jų sandėliavimui bei saugojimui, įdarbinti aštuoni žmonės. Įdiegta moderni siuntų priėmimo bei išdavimo apskaitos sistema, kompiuterinės programos, įrengtos naujos svarstyklės.

TOKS darbuotojai naujajame terminale siūlo ir daugiau paslaugų. „Siekdami išvengti siuntų sugadinimo, siūlome įvairaus dydžio apsauginius įpakavimus. Būtinai patikriname atneštus siuntinius – vis dar pasitaiko, kad klientai bando persiųsti draudžiamus daiktus. Ypač atidžiai tikriname į artimąjį užsienį perduodamas siuntas. Jei įmanoma, siuntas maršrutiniais autobusais stengiamės pristatyti dar tą pačią dieną“, – pasakojo A. Indrašius. Klientams pageidaujant, pasiūlyta ir dar viena paslauga – siuntos surenkamos ir iš pakeleivingų stotelių, kur nėra siuntų skyrių. Jos atvežamos iki galinės stotelės Vilniuje ir atiduodamos laukiančiam gavėjui arba į siuntų skyrių.

Siuntų gabenimo įkainiai TOKS terminale priklauso nuo jų svorio: vienoki jie yra vežant Lietuvos teritorijoje, kitokie – gabenant į užsienį.

Atnaujintas interneto puslapis

Dar viena naujovė, kurią TOKS siūlo savo keleiviams – atnaujintas interneto puslapis. Nuo vasario mėnesio keleiviai galės užsisakyti bilietus internetu adresu www.bilietaiautobusu.lt Bilietai rezervuojami, atspausdinami, o atvykus į stotį, pateikiami vairuotojui. Prie šios TOKS pasiūlytos programos galės prisijungti ir kitos šalies keleivinio transporto įmonės. Kuriant naują interneto tinklapį, vilniečiai atskyrė autobusų stoties puslapį, kuriame jau nuo vasario mėnesio keleiviai ras visus šalies autobusų maršrutus. Iki tol sostinės vežėjai sulaukdavo nemažai keleivių priekaištų, kad tinklapyje pateikta informacija tik apie TOKS aptarnaujamus maršrutus. Šiuo metu, atsidarę interneto puslapį www.autobusustotis.lt, keleiviai galės susipažinti su visais iš sostinės išvykstančiais autobusų maršrutais. Kompiuterinę programą ketinama sujungti su analogiška Latvijos keleivių vežėjų programa, tuomet mūsų šalies keleiviai galės įsigyti bilietus ir Latvijoje, o latviai – Lietuvoje.

Dar viena vilniečių paslauga – bilietai į keltus – ypač patiko į Helsinkį per Taliną, į Stokholmą bei kitus Švedijos miestus vykstantiems keleiviams.

Įstengs atsinaujinti?

Kasmet UAB TOKS stengiasi įsigyti naujų ar naujesnių transporto priemonių. Autobusai, pirkti prieš dešimtmetį, jau spėjo nuvažiuoti po tris milijonus kilometrų, juos ketinama nurašyti. Be to, praėjusiais metais vienas TOKS autobusas buvo konfiskuotas Baltarusijoje, patirta skaudžių avarijų su nepataisomai sudaužytomis transporto priemonėmis. Nurašytuosius autobusus tenka pakeisti naujais ar naujesniais. Anksčiau parką papildydavę daugiausia „Setra“ autobusais, pernai vilniečiai įsigijo keturis „Mercedes-Benz Sprinter“ bei du „Isuzu“ autobusus. „Mažėjant keleivių skaičiui tarpmiestyje, mažesni autobusai atsiperka kur kas greičiau. Jei situacija netaps pernelyg prasta ir pajėgsime dirbti, šiemet taip pat ketiname atsinaujinti“, – apie ateities planus kalbėjo įmonės vadovas.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr.1 (97)

"Linava" informuoja

Kronika (2008 m. gruodis)

Lenkija

LINAVA

Rusija

Slovakija

Aktualijos

Metai – sudėtingi ir permainingi

Vežėjai: prašome išperkamosios nuomos bendrovių lankstumo

Eismas

Eismo problemų sostinėje – mažiau?

Idėjos

Alternatyvūs degalai = ekonomija + ekologija

Gamtinių dujų ir dyzelino mišinys

Rinka

2008 metų pardavimo balansas Europoje ir pasaulyje

700 AG „Volvo D16 G“

Užsienyje

Italijoje vairuotojai bus tikrinami dėl narkotikų vartojimo

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus užsienio valstybėse

Lietuvoje ir pasaulyje

8 milijonai – Lombardijos logistikos centrui

ES paramos lėšos – svarbiausiems projektams

Milane važinės „Van Hool“ troleibusai

Normalaus kelio per Lenkiją nebus

Padangų slėgis padeda taupyti

San Marinas renkasi „Mercedes-Benz“

Sprendimas – sunkvežimių nuoma

Sunkvežimių svorio nustatymo sistema

„Reno Trucks“ renka „Metų mechaniką“

„Volvo“ automobiliuose – daugiau saugumo

Keleivinis transportas

Keleivininkai: ateities neprognozuojame...

Technika

Kėbulai iš plastmasės

Matyti ir būti matomam

Teisė

Teismų praktika vežėjų bylose (2)

Muziejus

Sustabdyti? Tai labai paprasta...