Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Matyti ir būti matomam

Šio KET reikalavimo privalo laikytis visi eismo dalyviai: nuo sunkiasvorio autotraukinio vairuotojo iki kinkinio vadeliotojo, dviratininko ar pėsčiojo. Tai ypač aktualu ir komercinės klasės transporto priemonių – transporterių vairuotojams, kurie dažniausiai važinėja labai intensyvaus eismo sąlygomis.

Vienas iš kompetentingiausių vežėjams ir ekspeditoriams Vokietijoje leidžiamų žurnalų „Lastauto und Omnibus“ neseniai atliko apšvietimo įrangos įvairiose transporto priemonėse testą, su kurio rezultatais ir rekomendacijomis supažindiname mūsų skaitytojus.

Tamsiu paros metu, ypač kai medžių lapija ir rūkas vientisu sluoksniu apgaubia važiuojamąją kelio dalį, išryškėja prožektorių šviesų efektyvumas: vieni visai neblogai apšviečia kelią, kiti primena tik spingsulės žybsėjimą tirštoje tamsoje.

Esant blogam matomumui, greitai pavargsta vairuotojo akys, sumažėja dėmesio koncentracija. Kokius kriterijus turi atitikti transporto priemonės artimosios šviesos? Jos turi efektyviai skleisti pakankamo stiprumo šviesos srautą prieš judančią transporto priemonę, užtikrinti gerą kitų eismo dalyvių bei kelio ženklų matomumą ir neakinti priešais atvažiuojančių transporto priemonių vairuotojų. Šviesos srauto stiprumas labiausiai priklauso nuo žibintų reflektorių ir šviesos šaltinio. Patyrę vairuotojai, be abejonės, yra pastebėję, jog įvairių transporto priemonių gamintojų naudojami prožektorių gaubtai ir reflektoriai labai skirtingi, tačiau pakankamai efektyvūs, tad standartinę įrangą keisti į brangesnę neapsimoka, o kartais dėl techninių priežasčių ir neįmanoma. Užtat vairuotojai turi didesnę galimybę pasirinkti pageidaujamą šviesos šaltinį: naudoti serijines halogenines ar brangesnes ksenono lempas. Kaip serijinę įrangą pastarąsias siūlo kol kas tik vienas transporterių gamintojas – „Mercedes-Benz“. Biksenoninės artimųjų ir tolimųjų šviesų lempos su integruotomis posūkių lemputėmis rūko žibintuose papildomai kainuoja 1106 eurus.

Visi kiti gamintojai kol kas naudoja halogeno lempas, kurios pasižymi ne tik ilgaamžiškumu, bet ir atsparumu vibracijai bei smūgiams. Tačiau halogeno lempos taip pat nėra vienodos. „Ford Transit“ – vienintelis gamintojas, naudojantis halogeno H4 lempas, turinčias du atskirus siūlelius artimajam ir tolimajam apšvietimui. Tuo tarpu H7 lempos skirtos tik artimajam apšvietimui, o tolimosioms šviesoms reikalingos papildomos lempos. Tai, žinoma, brangiau, tačiau šviesos srautas – efektyvesnis. Apšvietimo įrangos teste „Ford Transit“ gamyklinės H4 lempos tarp kitų septynių konkurentų pademonstravo blogiausius rezultatus: jų šviesos srauto sklidimo nuotolis siekė tik 60 metrų.

H7 artimųjų šviesų, sumontuotų IVECO „Daily“ transporteryje, šviesos srauto sklidimo nuotolis 10 metrų didesnis, be to, geresnė ir šių lempų šviesos srauto kokybė. Ji teste buvo vertinama šviesos srauto stiprumo koeficientu FOM (Figure of Merit) ir siekė 60 vnt. Praktiškai tai reiškia, jog H7 šviesos srautas, priklausomai nuo orų sąlygų, apšviečia važiuojamąją kelio dalį ir ženklus nuo 50 iki 75 metrų.

Geresnį šviesos šaltinį turi FIAT „Ducato“ (kaip ir „Citroën Jumper“ bei „Peugeot Boxer“) ir „Opel Movano“ (kaip ir „Renault Master“ bei „Nissan Interstar“), kurių šviesos srauto sklidimo nuotolis prieš transporto priemonę 73 ir atitinkamai 72 metrai, o šviesos srauto stiprumo koeficientas FOM – 106 ir atitinkamai – 112 vnt. Tai vidutiniai šio testo rezultatai.

Ženkliai geresnius rezultatus pademonstravo „Hella“ gamintojo H7 lempos, naudojamos „VW Crafter“ ir „Mercedes-Benz Sprinter“ transporteriuose. Jų FOM – 144, o šviesos srauto sklidimo nuotolis – 79 ir atitinkamai 87 metrai. Pagal šį rodiklį „Mercedes-Benz“ atstovas tapo testo nugalėtoju, naudojančiu halogeno šviesos šaltinį.

Ką šiuo atveju patartume vairuotojui – naudoti originalias gamintojo lempas ar keisti jas efektyvesnėmis?

Pasak testo organizatorių, galutinį sprendimą rekomenduojama priimti pačiam transporto priemonės naudotojui. Priežastis – aukščiausios kokybės „Philips X-treme Power“ H4 lempos šviesos srauto sklidimo nuotolis – 75 metrai ir pagal šį rodiklį siekia arba net pralenkia H7 efektyvumą. Tačiau jų kaina maždaug dvigubai didesnė nei „Osram Bilux“ H4 lempų, naudojamų kaip standartinė įranga „Ford Transit“ transporteriuose su mažiausiu – 60 metrų šviesos srauto sklidimo nuotoliu. Vis dėlto šviesos įrangos, tuo labiau šviesos šaltinio – lempų – kaina neturėtų būti pagrindiniu vertinimo kriterijumi. Pasak testo organizatorių, važiuojant naktį itin svarbus kiekvienas kelio metras: 100 km/h greičiu važiuojančiam transporteriui sustabdyti iki visiško sustojimo reikia apie 64 metrų.

Šviesos įrangos teste buvo išbandytos bei atskirai įvertintos ir naujausiame „Mercedes-Benz Sprinter“ transporteryje kaip standartinė įranga naudojamos ksenono „Philips D1S“ lempos. Jų šviesos srauto stiprumo koeficientas FOM – 254, o šviesos sklidimo nuotolis – 117 metrų, t.y. maždaug 1,5 karto didesnis, nei daugelio teste dalyvavusių konkurentų. Taigi keturženklės sumos – 1106 eurų – investicija už šią šviesos įrangą tikrai nėra beprasmė.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr.1 (97)

"Linava" informuoja

Kronika (2008 m. gruodis)

Lenkija

LINAVA

Rusija

Slovakija

Aktualijos

Metai – sudėtingi ir permainingi

Vežėjai: prašome išperkamosios nuomos bendrovių lankstumo

Eismas

Eismo problemų sostinėje – mažiau?

Idėjos

Alternatyvūs degalai = ekonomija + ekologija

Gamtinių dujų ir dyzelino mišinys

Rinka

2008 metų pardavimo balansas Europoje ir pasaulyje

700 AG „Volvo D16 G“

Užsienyje

Italijoje vairuotojai bus tikrinami dėl narkotikų vartojimo

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus užsienio valstybėse

Lietuvoje ir pasaulyje

8 milijonai – Lombardijos logistikos centrui

ES paramos lėšos – svarbiausiems projektams

Milane važinės „Van Hool“ troleibusai

Normalaus kelio per Lenkiją nebus

Padangų slėgis padeda taupyti

San Marinas renkasi „Mercedes-Benz“

Sprendimas – sunkvežimių nuoma

Sunkvežimių svorio nustatymo sistema

„Reno Trucks“ renka „Metų mechaniką“

„Volvo“ automobiliuose – daugiau saugumo

Keleivinis transportas

Keleivininkai: ateities neprognozuojame...

Technika

Kėbulai iš plastmasės

Matyti ir būti matomam

Teisė

Teismų praktika vežėjų bylose (2)

Muziejus

Sustabdyti? Tai labai paprasta...