Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vežėjai: prašome išperkamosios nuomos bendrovių lankstumo

Sudėtinga ekonominė situacija, apėmusi visas gyvenimo sritis, pirmiausia ir skaudžiausia smogė vežėjams. Labiausiai dėl savo ateities baiminasi bendrovės, turinčios daugiausia įsipareigojimų bankams bei išperkamosios nuomos bendrovėms.

Bendradarbiavimas klostėsi sėkmingai

Viena iš sėkmingiausių šalies verslo šakų – krovinių gabenimas – pastaraisiais metais plėtojosi itin sparčiai, neretai į rinką pritraukdama vis naujų, reikiamų žinių bei patirties neturinčių žmonių. Pasaulio ekonomiką netikėtai užklupus ekonominei krizei, dalis vežėjų atsidūrė itin sudėtingoje situacijoje. Asociacijos „Linava“ duomenimis, šiuo metu sunkiausiai sekasi autovežinininkams, kurie ekonominės būklės prastėjimą pajuto pirmiausia. Nepavydėtinoje situacijoje atsidūrė ir jaunos įmonės, įkurtos 2004–2007 metais, ypač tos, kurių visas transporto priemonių parkas yra įsigytas išperkamosios nuomos būdu. Mažiausiai krizės padarinius pajuto gabenantys krovinius refrižeratoriais.

Pastaruoju metu ėmė strigti iki šiol be didesnių konfliktų klostęsi vežėjų bei išperkamosios nuomos bendrovių santykiai. „Dalį atsakomybės už sudėtingą dabartinę situaciją ir pernelyg sparčią krovinių gabenimo verslo plėtrą turėtų prisiimti išperkamosios nuomos bendrovės. Gauti automobilius išperkamosios nuomos būdu jose nebuvo sunku, paskolos buvo dalijamos į kairę ir į dešinę. Dabar šis procesas visiškai sustojo: bendrovės siūlo įsigyti tik iš nemokių vežėjų atsiimtus pavažinėtus automobilius, nauji neparduodami“, – kalbėjo asociacijos „Linava“ viceprezidentas Jonas Grybauskas. Išperkkamosios nuomos bendrovių vadovai teigė suprantą sudėtingai besiklostančią situaciją. „Problemos pasaulinėse finansų rinkose, auganti infliacija ir sumažėjęs vartojimas bei daugelis kitų veiksnių daro įtaką ir komercinio transporto išperkamosios nuomosrinkai. Ši makroekonominė situacija labiau skatina galvoti apie taupymą, investuoti ne į plėtrą, kaip buvo prieš keletą metų, o į produktyvumą ir efektyvumą. Mažėjantys krovinių užsakymai bei gabenimo srautai turi neigiamos įtakos transporto sektoriui. Dalis vežėjų susiduria su sunkumais tinkamai vykdyti įsipareigojimus išperkamosios nuomos bendrovėms“, –sakė UAB „Hansa lizingas“ Vilniaus pardavimo centro direktorius Paulius Jokšas. Tiek krovininio transporto įmonių vadovų, tiek lizingo bendrovių atstovų teigimu, svarbiausias dabarties uždavinys – išgyventi. „Esant tokiai sudėtingai situacijai, visi turėtume laikytis drauge ir ieškoti išeičių. Jei krovininis transportas žlugs, tai neatneš nieko gero ir išperkamosios nuomos bendrovėms“, – teigė J. Grybauskas.

Taiko sankcijas

Dėl vis sunkėjančios ekonominės situacijos išperkamosios nuomos bendrovės, gyvenančios iš klientų mokamų palūkanų, nori įmokas gauti laiku, savo ruožtu vežėjai, besistengdami išlikti versle, prašo jas atidėti. Mažėjant krovinių, prastėjant atsiskaitymams už gabentus krovinius, vežėjai vis dažniau kreipiasi į išperkamosios nuomos bendroves. „Darbo apimtis mūsų įmonėje mažėja, gerokai vėluoja atsiskaitymai su klientais. Turime nemažai įsipareigojimų išperkamosios nuomos bendrovėms, su kuriomis ne visada pajėgiame atsiskaityti taip sklandžiai, kaip tai darėme iki tol. Tačiau bandome tartis, kad įmokų mokėjimas bent kuriam laikui būtų restruktūrizuotas“, – kalbėjo vienos iš didžiausių šalyje autovežius eksploatuojančių įmonių finansų direktorė. Deja, pasak jos, ne visos bendrovės leidžiasi į derybas: iš kai kurių išperkamosios nuomos bendrovių vadovų sulaukiama atsakymo, kad įmokų mokėjimo terminų atidėti negalima, o už uždelstą laiką iš vežėjų bus skaičiuojami delspinigiai. „Tai nereiškia, kad nuleidžiame rankas ir nebandysime derėtis toliau. Tikimės, kad anksčiau ar vėliau sulauksime išperkamosios nuomos bendrovių vadovų supratimo ir bent gausime galimybę tartis“, – kalbėjo finansų direktorė. Itin daug nerimo krovinių gabentojams kelia išperkamosios nuomos bendrovių reikalavimas už paskolas laiduoti asmeniniu turtu. „Kai vežėjai prašo atidėti įmokas pirmą kartą, šios paprastai tai daryti sutinka. Antrą kartą išperkamosios nuomos bendrovės jau reikalauja garantijų asmeniniu turtu. Vežėjai užstatyti savo turto paprastai nesiryžta, geriau grąžina automobilius. Tačiau ką pastarosios darys, kai jų kiemai prisipildys iš įmonių atsiimtos technikos?“, – svarstė J. Grybauskas.

Pagrindinis kelias – derybos

Dalis krovinių vežėjų, neįstengiančių laiku susimokėti įmokų, prašo keisti sutarčių sąlygas, įrašant į jas įmokų atidėjimo terminus. „Pasirašydami sutartis su išperkamosios nuomos bendrovėmis nesitikėjome, kad mūsų verslo situacija keisis taip drastiškai. Nekaltiname išperkamosios nuomos bendrovių, kad jos reikalauja laiku vykdyti prisiimtus įsipareigojimus, tik bandome derėtis, prašydami nuolaidų bei atidėjimų. Bandome susitarti, kad būtų perrašytos sutartys, kad tam tikrą laiką už įsigytas transporto priemones, pavyzdžiui, galėtume mokėti tik palūkanas. Tačiau pasitaiko, kad išperkamosios nuomos bendrovių atstovai už sutarties pakeitimą reikalauja mokėti: vienos sutarties pakeitimas mums kainuotų net 500 litų. Kadangi vien tik su viena iš tokių bendrovių turime 18 sutarčių, už jų perrašymą tektų atseikėti 9 tūkstančius litų. Ieškome kompromisų ir bandome tartis, kad galėtume sutartis pakeisti už mažesnę sumą“, – kalbėjo autovežių įmonės finansų direktorė.

Kalbinti išperkamosios nuomos bendrovių vadovai teigė visada iešką abiem pusėms priimtinų išeičių. Griežtesnių sankcijų imamasi tik tuo atveju, kai įtariama, kad transporto įmonių akcininkų požiūris į verslą nėra itin rimtas. „Įmonių situacija tampa gerokai sunkesnė, dalis vežėjų lieka be darbo, bendrovėms tampa sunkiau vykdyti prisiimtus finansinius įsipareigojimus. Natūralu, kad šiomis sąlygomis ypač atidžiai vertiname paskolos gavėjų pajamas ir pinigų srautus, veiklos prognozes, atidžiai stebime situaciją rinkoje, vertiname tolimesnę šio rinkos segmento perspektyvą”, – situaciją komentavo „SEB lizingo“ generalinis direktorius Vilius Juzikis. Pasak jo, labai svarbu, kokie santykiai susiklostė su klientais. „Jeigu sunkumų patiriantys klientai geranoriškai bendrauja su lizingo bendrovėmis, visuomet ieškome būdų padėti surasti tinkamiausią sprendimą. Mokėjimo grafikai pagal galimybes restruktūrizuojami, ieškoma kitų alternatyvų. Vienas iš būdų gali būti ir turto įkeitimas“, – sakė V. Juzikis. Tačiau vežėjai nelinkę įkeisti turto: jiems ši priemonė atrodo pernelyg drastiška.

Grąžinimo atvejų daugėja

Kad grąžinamų transporto priemonių daugėja, neneigia ir išperkamosios nuomos bendrovių atstovai. „Recesijos sąlygomis tokie atvejai dažnesni nei ankstesniais laikotarpiais“, – neslepia V. Juzikis. Jam antrina ir „Hansa lizingo“ atstovas P. Jokšas. „Natūralu, kad lėtėjant ekonomikai, atsiranda įmonių, kurioms tampa sunku vykdyti prisiimtus įsipareigojimus, arba kurios nusprendžia pasitraukti iš šio verslo. Tais atvejais, kai klientai nevykdo savo prievolių, finansuotojas naudoja galimas užtikrinimo priemones, kurių viena – išperkamąja nuoma parduoto turto atsiėmimas“, – kalbėjo P. Jokšas. Tačiau išperkamosios nuomos bendrovių atstovai teigia drastiškas priemones taikantys tik kraštutiniais atvejais. „Kiekvieno kliento atvejis yra specifinis ir peržiūrimas individualiai. Vienas iš populiariausių mūsų siūlomos pagalbos būdų – išperkamosios nuomos įmokų restruktūrizavimas. Tačiau kiekvienas atvejis nagrinėjamas atskirai, atsižvelgiama į tokius veiksnius kaip bendradarbiavimo istorija, pajamų prognozės, turto likvidumas, kliento įsipareigojimas ir tikėjimas įmonės perspektyvomis. Jei turtą įsigijusio vežėjo finansinė padėtis tik sunkėja ir pagerėjimo ateityje nematyti, jis gali pats parduoti turtą ir už gautus pinigus grąžinti skolą arba perduoti pirkėjui turtą kartu su išperkamosios nuomos sutartimi – tada sutartis bus perrašyta naujojo kliento vardu ir šis toliau mokės įmokas. Išskirtiniais atvejais bendrovė gali nutraukti sutartį ir atsiimti turtą “, – sakė P. Jokšas.

Svarbu, kad vežėjai nevilkintų laiko ir kreiptųsi į išperkamosios nuomos bendroves vos pajutę artėjančius sunkumus. „Nevengiame sėstis su vežėjais prie bendro stalo ir tartis, kaip galima būtų restruktūrizuoti mokėjimus, atlikti kitus veiksmus siekiant minimizuoti uždelstas skolas. Tačiau jei klientas nebeišgali mokėti net restruktūrizuotu grafiku, sutartys nutraukiamos, o turtas susigrąžinamas ir bendrovė ieško naujo pirkėjo. Jeigu ekonomikos recesija gilės, sunkumus patiriančių vežėjų gali daugėti“, – prognozavo V. Juzikis.

Stengiasi suprasti vieni kitus

Dauguma kalbintų vežėjų teigė suprantą, kad sudėtingoje situacijoje atsidūrė ne tik jie, bet ir išperkamosios nuomos bendrovės, tad stengiasi atsiskaityti su jomis kaip įmanoma tvarkingiau. „Esame skolingi išperkamosios nuomos bendrovėms už pastaruoju metu įsigytus autobusus. Stengiamės įmokas sumokėti laiku, tačiau kai pinigų nelieka, tenka mokėti delspinigius. Džiaugiamės, kad praėjusius metus pavyko baigti be skolų išperkamosios nuomos bendrovėms“, – sakė vienos iš didžiausių šalies keleivinio transporto įmonių – UAB „Vilniaus autobusai“ – generalinis direktorius Gintaras Nakutis. Panašiai santykiai su išperkamosios nuomos bendrovėmis klostosi ir „Vilniaus troleibusams“, prieš keletą metų naujiems troleibusams įsigyti paėmusiems net 72 mln. litų paskolą. „Pusę sumos už 2004-aisiais pirktus troleibusus jau išmokėjome. Stengiamės atsiskaityti su išperkamosios nuomos bendrovėmis laiku, taigi didesnių problemų nekyla. Padėtį lengvina ir tai, kad esame savivaldybės įmonė, kuri mums neleidžia išleisti paskutinio kvapo. Tikimės išperkamosios nuomos bendrovėms laiku išmokėti ir likusią sumą“, – kalbėjo UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinis direktorius Jonas Bagdonavičius. Situacijos nedramatizuoja ir UAB TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius: „Kasmet išperkamąja nuoma įsigyjame naujų ar pavažinėtų autobusų, tad su išperkamosios nuomos bendrovėmis tenka bendrauti nuolatos. Suprantame, kad privalu vykdyti sutartyse pasirašytas sąlygas ir įmokas mokėti laiku, didesnių problemų kol kas nekilo“.

Išperkamosios nuomos bendrovių nelinkęs kaltinti ir krovinių gabenimo bendrovės – UAB „Samarina“ – generalinis direktorius Mindaugas Kapleris. „Išperkamosios nuomos bendrovių situacija šiuo metu taip pat nepavydėtina. Nemanau, kad išperkamosios nuomos bendrovių vadovai trokštų „vežėjų kraujo“ ir stengtųsi mus sužlugdyti. Juk ir jos turi išgyventi, o tai padaryti gali tik laiku sulaukdamos įmokų. „Samarina“ taip pat turi įsipareigojimų išperkamosios nuomos bendrovėms, tačiau stengiamės laikytis sutarčių ir mokėti įmokas laiku. Bandome taupyti kitose srityse, dirbti efektyviau, mažinti sąnaudas“, – kalbėjo M. Kapleris.

Prognozės – nedėkingos

Šie metai prognozuojami itin sunkūs, daugeliui krovininio transporto įmonių savininkų jie taps apsisprendimo metais – bandyti išsikapstyti iš krizės, ar pasitraukti iš verslo. Lizingo bendrovių vadovai teigia ketiną ir toliau bendradarbiauti su vežėjais. „Šiandien turbūt kaip niekada svarbu būti šalia kliento, kalbėtis su juo apie galimas problemas bei rizikas, ieškoti tinkamiausio sprendimo, naudingiausio ir klientui, ir bankui”, – sakė V. Juzikis. Optimistiškai į ateinančius metus bandė žvelgti P. Jokšas. „Krizė netruks amžinai, krovinių gabenimas sausumos transportu vis tiek išliks. Be abejo, dėl sumažėjusios krovininių automobilių paklausos, taip pat dėl padidėjusios sektoriaus finansavimo rizikos naujas finansavimas mažės. Krizės metu ketiname toliau aktyviai bendradarbiauti su klientais ir padėti spręsti jų problemas. Dirbdami kartu, tiek bankai, tiek klientai, lengviau išgyvens ekonomikos sulėtėjimo laikotarpį“, – kalbėjo „Hansa lizingo“ atstovas.

Krovinių vežėjai su išperkamosios nuomos bendrovėmis tikisi geresnių santykių. Pasak autovežininkų atstovų, susiklosčius tokiai sudėtingai situacijai, daug kas priklausys ir nuo išperkamosios nuomos bendrovių vadovų geranoriškumo. „Nesame tie klientai, kurie kreipiasi į išperkamosios nuomos bendrovę kaip prašytojai, o vėliau, pasikeitus situacijai, tampa kaltintojais. Suvokiame, kad išperkamosios nuomos bendrovėms reikia mūsų pinigų, o ne transporto priemonių. Tačiau visų šalies krovinių vežėjų vardu prašyčiau išperkamosios nuomos bendrovių daugiau lankstumo: supraskite mūsų situaciją ir padėkite išgyventi sunkiausius laikus. Vėliau mes jums atsilyginsime tvarkingai mokėdami įmokas“, – į išperkamosios nuomos bendrovių vadovus kreipėsi autovežių įmonės finansų direktorė.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr.1 (97)

"Linava" informuoja

Kronika (2008 m. gruodis)

Lenkija

LINAVA

Rusija

Slovakija

Aktualijos

Metai – sudėtingi ir permainingi

Vežėjai: prašome išperkamosios nuomos bendrovių lankstumo

Eismas

Eismo problemų sostinėje – mažiau?

Idėjos

Alternatyvūs degalai = ekonomija + ekologija

Gamtinių dujų ir dyzelino mišinys

Rinka

2008 metų pardavimo balansas Europoje ir pasaulyje

700 AG „Volvo D16 G“

Užsienyje

Italijoje vairuotojai bus tikrinami dėl narkotikų vartojimo

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus užsienio valstybėse

Lietuvoje ir pasaulyje

8 milijonai – Lombardijos logistikos centrui

ES paramos lėšos – svarbiausiems projektams

Milane važinės „Van Hool“ troleibusai

Normalaus kelio per Lenkiją nebus

Padangų slėgis padeda taupyti

San Marinas renkasi „Mercedes-Benz“

Sprendimas – sunkvežimių nuoma

Sunkvežimių svorio nustatymo sistema

„Reno Trucks“ renka „Metų mechaniką“

„Volvo“ automobiliuose – daugiau saugumo

Keleivinis transportas

Keleivininkai: ateities neprognozuojame...

Technika

Kėbulai iš plastmasės

Matyti ir būti matomam

Teisė

Teismų praktika vežėjų bylose (2)

Muziejus

Sustabdyti? Tai labai paprasta...