Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Gamtinių dujų ir dyzelino mišinys

Saarbrückeno keleivių vežėjai 2004 metais pirmieji Vokietijoje pradėjo naudoti dyzelinius-dujinius autobusus. Tačiau kelias iki šios patrauklios idėjos įgyvendinimo buvo ilgas ir sudėtingas.

Pirmoji į eksperimentą su gamtinių dujų naudojimu 1994 metais leidosi „Stadtbahn Saar“ keleivių vežimo bendrovė, kurios eksperimento rezultatas ne tik skeptikams, bet ir optimistams buvo neaiškus. Pasak tuometinių specialistų nuomonės, gamtinių dujų deginimo efektyvumas Otto (benzininiame) variklyje priminė važiavimą dviračiu pirmąja pavara, t.y. dviratininko plaučiai dirba kaip dumplės, tačiau pirmyn judama labai lėtai. Trumpiau tariant, benzininis variklis gali deginti dujas, bet jo naudingumo koeficientas per mažas. Tuomet Saarbrückeno eksperimento autoriai sugalvojo suslėgtas dujas pritaikyti dyzeliniam varikliui MAN D 0826. Šį eksperimentą galima buvo pavadinti prieš 150 metų įgyvendintos Rudolfo Dyzelio idėjos transponavimu: į degimo kamerą įpurškiami dviejų rūšių degalai, vienas iš jų panaudojamas kitiems uždegti. Eksperimento principas iš esmės pasitvirtino: iki 200 barų suslėgtos dujos per slėgio reguliatorių įpučiamos į degimo kamerą, o įpurkštas dyzelinas pasitarnauja kaip uždegimo sistemos šaltinis. Suspaudimo trakte degalų mišinys taip suspaudžiamas ir įkaitinamas, jog dyzelinas prieš pat suspaudimo takto pabaigą, t.y. prie stūmoklio viršutinio rimties taško savaime užsidega, o nuo jo užsiliepsnoja ir dujos. Sistema buvo visiškai paprasta : dujų purkštukai, droselio sklendės bei oksidų katalizatorius su išmetamųjų dujų regeneravimu. Šio eksperimento galutinis rezultatas buvo teigiamas: sistema funkcionavo efektyviai, tačiau senas MAN variklis su didelio slėgio mechaniniu degalų siurbliu atitiko tik Euro 1 reikalavimus. Vadinasi, sistemą reikėjo techniškai tobulinti ir pritaikyti naujesniems dyzeliniams varikliams.

Darbo kartu su dyzelinių variklių specialistais 2006 metais ėmėsi Kaiserslauterno universiteto mokslininkai. Pasirinktas variklis tuomet atitiko laiko dvasią – tai buvo MAN Euro 3 D2866 dyzelis, kuriame dyzelino įpurškimą per „Bosch MS 5.5“ siurblį reguliavo elektronika. Pagrindinė problema – kaip suderinti dyzelino siurblio elektronikos sistemos ir dujų slėgio reguliatoriaus darbą. Po daugelio nelabai sėkmingų eksperimentų racionalų sprendimą pateikė viena Tirolio bendrovė, kurios specialistai sukūrė bendrą valdymo įtaisą, galintį suderinti dviejų degalų rūšių elektroninių sistemų darbą. Po to dvejus metus naująją dyzelino ir gamtinių dujų degalų dozavimo sistemą bandymų stendais testavo Kaiserslauterno mokslininkai.

Bandymų rezultatai beveik pranoko specialistų ir mokslininkų lūkesčius: pertvarkytas variklis, neprarasdamas tradicinio dyzelinio variklio galios, gali dirbti naudodamas dyzelino ir suslėgtų dujų mišinį, kuriame pastarųjų dalis sudaro 56 proc. Kitas naujojo degaus mišinio naudojimo privalumas – anglies dvideginio emisijos sumažinimas. Štai originalaus dyzelinio variklio vienai eksploatavimo kilovatvalandei tenka 754,3 g anglies dvideginio, mišinį su CNG naudojantis variklis šią emisiją sumažina iki 676,2 g, arba apie 10 proc. Maždaug per pusę sumažėja ir kietųjų suodžių dalelių emisija. Vienintelis trūkumas, kurį patvirtina ir konstruktoriai ir eksperimento dalyviai, – šiek tiek didesnis išmetamų azoto oksidų kiekis, palyginti su naujais tik dyzeliną naudojančiais varikliais. Mokslininkai su specialistais tęsia eksperimentus ir tikisi, jog CNG ir dyzelino mišinys jau artimiausiu metu galės tapti viena iš ekonomiškiausių ir ekologiškiausių degalų rūšių.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr.1 (97)

"Linava" informuoja

Kronika (2008 m. gruodis)

Lenkija

LINAVA

Rusija

Slovakija

Aktualijos

Metai – sudėtingi ir permainingi

Vežėjai: prašome išperkamosios nuomos bendrovių lankstumo

Eismas

Eismo problemų sostinėje – mažiau?

Idėjos

Alternatyvūs degalai = ekonomija + ekologija

Gamtinių dujų ir dyzelino mišinys

Rinka

2008 metų pardavimo balansas Europoje ir pasaulyje

700 AG „Volvo D16 G“

Užsienyje

Italijoje vairuotojai bus tikrinami dėl narkotikų vartojimo

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus užsienio valstybėse

Lietuvoje ir pasaulyje

8 milijonai – Lombardijos logistikos centrui

ES paramos lėšos – svarbiausiems projektams

Milane važinės „Van Hool“ troleibusai

Normalaus kelio per Lenkiją nebus

Padangų slėgis padeda taupyti

San Marinas renkasi „Mercedes-Benz“

Sprendimas – sunkvežimių nuoma

Sunkvežimių svorio nustatymo sistema

„Reno Trucks“ renka „Metų mechaniką“

„Volvo“ automobiliuose – daugiau saugumo

Keleivinis transportas

Keleivininkai: ateities neprognozuojame...

Technika

Kėbulai iš plastmasės

Matyti ir būti matomam

Teisė

Teismų praktika vežėjų bylose (2)

Muziejus

Sustabdyti? Tai labai paprasta...