Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Prisirišti ar būti laisvam?

Politikų lūpose šiandien vienintelis žodis „krizė“ ir raginimas kitiems susiveržti diržus. Tačiau protingas verslininkas ir neraginamas puikiai žino: bereikalingas išlaidavimas net ir klestėjimo metu geruoju nesibaigia, todėl labai rūpestingai žiūri, ne tik ką ir kur galima uždirbti, bet ir ką ir kur sutaupyti. Verslas klesti, kai abiems – tiek pajamų, tiek išlaidų – grafoms skiriama užtektinai dėmesio. Šiandien mūsų naujoje rubrikoje – įdomus pasiūlymas taupyti automobilių remonto darbų sąskaita.

Įvairiausių daiktų garantinė priežiūra jau seniai tapo prekių pardavimo norma, kuria nieko nenustebinsi. Tačiau technika yra technika, ir neretai ji lyg tyčia sugenda dienai, savaitei ar mėnesiui sukakus po garantinio termino. Numatydami tai, automobilių gamintojai neretai suteikia galimybę standartinį garantijos terminą pailginti 23 metams. Tačiau tokia garantija kainuoja, gana dažnai – visai nepigiai. Antra vertus, tokia garantija – tikrų tikriausia loterija: jei sunkvežimis nuolat ges, ji atsipirks, o jei važinės negesdamas, nemaža krūva pinigų – kaip į balą. Ar įmanoma išvengti šios loterijos?

MAN gamyklos atstovai tvirtina – galima. Šios markės sunkvežimiai pogarantiniam servisui turi dvi galimybes: pirmoji – įprastas garantinio serviso pratęsimas už atitinkamą mokestį; antroji – vokišku terminu “kulanz(į lietuvių kalbą tas žodis, deja, dar neišverstas) vokiškai arba anglišku good will(angliškai, vertimas t.y.gera valia) )(į lietuvių kalbą tas žodis, deja, dar neišverstas) siūloma šios markės transporto priemonių remonto darbus atlikti su ženklia – nuo ...92detalių bei remonto darbų kainos nuolaida. Apie pirmąją galimybę, be abejo, žino visi vežėjai, o štai apie antrąją ir dar su tokiu mįslingu pavadinimu, daug kas bus negirdėjęs, juolab kad ji atsirado tik šiemet. Norėdamas apie ją sužinoti plačiau ir pasukau į UAB „Adampolis“ – pas oficialųjį MAN atstovą Lietuvoje. Apie tai, kas yra tas kulansas ir kaip jis veikia, pasakoja serviso vadovas Vidmantas Dieninis.

Šios paslaugos „gimdytoja“, be abejo, yra konkurencija. Dar palyginti neseniai buvo metas, kai gamintojams rūpėdavo pagaminti, parduoti automobilį ir dar metus laiko kaip nors „prastumti“ pogarantinį laikotarpį. Toliau – pirkėjo galvos skausmas: remontuok arba pats, arba kreipkis į firminį ar laisvą ir nepriklausomą servisą. Tarp gamintojų stiprėjanti konkurencija XX a besibaigiant vienus gamintojus paragino garantinius terminus pratęsti už atitinkamą mokestį, kitus, dažniausia besiveržiančius į Europos rinką, ir nemokamai. Ši praktika atskleidė vieną įdomią aplinkybę: gamintojas uždirba ne tik parduodamas automobilį, tačiau ir tiekdamas jo eksploatacijai reikalingas detales, ir jį remontuodamas. Kuo daugiau, tarkim x markės, automobilių rieda konkrečios šalies keliais, tuo didesnis gamintojų uždarbis. Išvada: gamintojas laimi ne tik parduodamas automobilius, bet ir „prisirišdamas“ klientus prie savo remonto bazių. O kaip jį prisiriši, jei nepriklausomi servisai, pirkdami nepriklausomų gamintojų (dažniausiai Kinijoje, Turkijoje ar Lenkijoje ir pan.) pagamintas atsargines detales, gali siūlyti pigesnes paslaugas. Tai, kad vežėjas vėliau skaudžiai nukentės už remonto metu sutaupytą vieną kitą šimtą litų, niekam nė motais: automobilis juk buvo sutaisytas, sėkmingai išvažiavo į reisą, ko dar norite? Juk tik tuo galima paaiškinti „mįslingus“, sveiku protu nesuvokiamus gedimus, kai ta pati detalė remontuojama po keletą kartų. Tačiau baisiausia buvo tai, jog tokių „remontų“ kiekis ir kokybė skaudžiai kirsdavo per transporto priemonės gamintojų autoritetą: niekuo neįrodysi, kad tavo pagaminti vilkikai yra geri, jei į juos bus pilama netinkama alyva, jei laiku nekeisti filtrai, neatliekami techninės priežiūros darbai. Iš čia – pirmoji naujų automobilių įsigijimo sąlyga – garantinė techninė priežiūra turi būti atliekama laiku ir tik firminiame servise. Tačiau tai – tik pirmas žingsnis. Antras – garantinės priežiūros pratęsimas už atitinkamą mokestį. Ir trečiasis, ko gero, pats įdomiausias, vadinamasis kulansas. Kas už jo slypi?

Iš esmės tai dar viena galimybė pasirinkti, lyg ir atsvara pratęstam garantiniam aptarnavimui, tik visą riziką už pasekmes prisiimant vežėjui. Konkrečiau. Užsisakydamas pratęstąją garantinę priežiūrą vežėjas moka už paslaugą nepriklausomai nuo to, bus ji vykdoma ar ne: jei vilkikas važinės negesdamas ir jam reikės tik standartinės techninės priežiūros, vežėjas skaičiuos nuostolius. Jei vilkiką teks remontuoti dažniau, jis bus kažkiek sutaupęs. Kulanso esmė – nuolatiniams ir koncernui ištikimiems klientams taikoma nuolaidų sistema. Nuolaidų, beje, ne simbolinių ir ne užsigulėjusioms prekėms, kaip kad daroma mūsų parduotuvėse su didžiausia pompa iškišant fiziškai ir morališkai pasenusius daiktus. Iliustracijai galima pateikti tokį pavyzdį: apynaujo, tik po garantinio termino vilkiko detalėms gali būti suteikta 90 proc. nuolaida kartu su jų pakeitimo darbu.

Prisipažinsiu, tokie skaičiai sudomino, tačiau ir privertė suklusti - visi puikiai žinome apie nemokamą sūrį pelėkautuose... Jeigu visoms detalėms ir visada teikiama tokia milžiniška nuolaida, iš ko turi gyventi gamykla, iš ko – jos firminiai servisai?

Pasirodo, toli gražu ne visoms detalėms ir ne visiems klientams tokia nuolaida teikiama. Štai čia ir prasideda įdomiausioji šios nuolaidų sistemos dalis.

Pirma – kuo sunkvežimis naujesnis, tuo didesnę nuolaidą gauna jo šeimininkas. Manyčiau, logiška: kuo kaltas vežėjas, jei firminiame servise prižiūrėtas vilkikas sugedo tik ką pasibaigus jo garantiniam laikui, tad 902 proc. nuolaida – teisingas požiūris.

Antra – ženklių nuolaidų gali tikėtis tik savininkai tų sunkvežimių, kurie visą jų eksploatacijos laikotarpį buvo prižiūrimi firminiuose kompanijos servisuose bet kurioje Europos šalyje. Ženklių reiškia 3090 proc. priklausomai nuo automobilio amžiaus ir remontui būtinų detalių populiarumo. Beje, su nuolaida keičiamos tik firminės MAN detalės: jei vežėjas kažkur rado pigesnį servisą ir nutarė sutaupyti, tokiu atveju jam teks mokėti visą remonto kainą, kuri gali būti ir 34 kartus didesnė, negu būtų su nuolaida.

Ir trečia, konkretų nuolaidų dydį skaičiuoja ne žmonės – kompiuteris: gamykloje yra parengta kompiuterinė programa, kuri atsižvelgia ir į vežėjo duomenis, ir būtinų detalių populiarumą, ir į daugelį kitų veiksnių, kurių vežėjui nebūtina žinoti, ir per keletą sekundžių duoda atsakymą į konkretų konkretaus firminio serviso užklausimą. Sąskaitoje faktūroje vežėjas, pavyzdžiui, gali rasti: standartinė detalės kaina 1000 Lt., kaina po nuolaidos 160, 200 ar 300 Lt priklausomai nuo daugelio aplinkybių...

Tačiau ramybės nedavė dar vienas klausimas: jei tokia paslauga pradėta teikti nuo metų pradžios, kodėl apie ją nebuvo informacijos, juk nuodėmė nepasinaudoti.

Priežastis, pasirodo, paprasta: gamykloje įdiegus šiam reikalui ne itin tikusią programą, atsakymas apie nuolaidos dydį serviso darbuotojus pasiekdavo po 23 mėnesių, kai ji jau neturėdavo jokios prasmės. Dabar po 23 sekundžių vežėjas gali žinoti, kiek iš tikrųjų kainuos jo sunkvežimio remontas, beje, visiškai vienodas bet kuriame Europos kampelyje, kur tik yra firminis MAN servisas.

... bet klausantis serviso vadovo neapleido mintis, jog šuo kažkur vis dėlto pakastas. Paslauga gera, įdomi, reikalinga, perspektyvi, ir visa tai – tik dėl to, kad vežėjas būtų pririštas prie firminio serviso?

„O Jums tai atrodo maža, nustebo Vidmantas Dieninis. – Juk šiuo šūviu nušaunami iš karto keli kiškiai: mūsų servisai turi darbo, vos ne mintinai pažįsta kiekvieną prižiūrimą mašiną, žino jos silpnąsias vietas, remonto ir techninės priežiūros grafikus, tad gali atitinkamai planuoti savo darbą. O vežėjas gauna aukštos kvalifikacijos specialistų paslaugas, originalias detales tokiomis kainomis, kokių jam nepasiūlys joks kitas servisas ir nuolatinį dėmesį. Ir jokių išankstinių, abonentinių ar dar kitokių šiais laikais populiarių mokesčių“.

Ką gi, gerbiami vežėjai, teks skaičiuoti, ar apsimoka ištikimybė konkrečiai sunkvežimių markei ir firminiams servisams. Juk tokias paslaugas šiandien teikia ne tik sunkiosios technikos, bet ir lengvųjų automobilių gamintojai.

Kęstutis BRUZGELEVIČIUS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr.12 (96)

"Linava" informuoja

Baltarusija

Kazachstanas

Keleivių vežėjai ir savivaldybės kreipėsi į šalies Seimą ir Vyriausybę

Kronika

Lenkija

„Linavos“ socialinė akcija „Būk matomas kelyje“ sostinės mokyklose

„Linavos” vadovai su darbo vizitu lankėsi Maskvoje

Aktualijos

Kova su vėjo malūnais?

Nuo Naujųjų – išankstinis TIR elektroninis deklaravimas

Egzotika

Didžiausias mobilus betono straublys

Eismas

Baudų griežtinimas – ne be pagrindo

Ekologija

Žalioji banga: debiutuoja ekologiški FIAT „Ducato“ ir „Fiorino CNG“

Idėjos

Sandėliai tampa technikos muziejumi

Padangos

Restauruotosios „Treadmax” rieda lyg naujos

Priekabų ūkis

FELDBINDER - cisternų specializacijos lyderis

Rinka

MAN gamins „Volkswagen“ sunkvežimius Brazilijoje

Servisas

Prisirišti ar būti laisvam?

Lietuvoje ir pasaulyje

Energetikos muziejuje – ir transporto priemonės

ICE – atsitikus nelaimei

Ličio – polimerų akumuliatoriai

Naujas terminalas – spartesniam darbui

Naujos kartos ksenono žibintai

Saugaus ir ekonomiško vairavimo mokymai

„Dakare“ neliko ne tik Dakaro, bet ir Afrikos

„Krone“ puspriekabių naujovės

Žinotina

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus vairuotojams ir įmonių vadovams

Keleivinis transportas

Dar viena kilpa ant keleivių vežėjų kaklo

Prancūzai siūlo pagalbą

Muziejus

Žvilgsnis ne pro langą, o į langą