Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Prancūzai siūlo pagalbą

Lapkričio 26-ąją Pranzūzijos ambasada Lietuvoje transporto srities specialistus sukvietė į seminarą „Modernūs viešojo transporto sprendimai“. Jame dalyvavo neseniai paskirtas Prancūzijos ambasadorius Lietuvoje François Laumonier, Prancūzijos įmonių, miestų savivaldybių atstovai.

Ilgametė patirtis

Lietuvos miestams suskatus svarstyti alternatyvaus viešojo transporto idėjas, savo pagalbą jas įdiegiant siūlo ne viena Europos šalis. Ne išimtis ir Prancūzijos ambasados Ekonominė misija Vilniuje, surengusi seminarą transporto specialistams, mokslininkams, savivaldybių darbuotojams. Pagrindinis seminaro tikslas – pristatyti vienbėgio tramvajaus „Translohr“ galimybes Lietuvoje. „Siūlome jūsų kraštui pažangiausią ir novatoriškiausią idėją, pasiteisinusią Europos miestuose. Be abejo, Lietuvos miestų savivaldybės, atsižvelgdamos į savo galimybes, pačios pasirinks, koks transportas joms tinka labiausiai. Pristatome Prancūzijos gamintojų bei vartotojų sprendimus ir esame pasirengę padėti juos įgyvendinti“, – teigė François Laumonier. Pasak jo, netrukus Lietuvos ir Prancūzijos vadovai ketina pasirašyti strateginio bendarbiavimo sutartį, kurioje daug dėmesio bus skiriama ir transporto klausimams.

„Lohr“ – ne vien tramvajus

Prancūzų bendrovės „Lohr“, kurioje gaminamas ir novatoriškasis vienbėgis tramvajus guminiais ratais, istoriją bei veiklos sritis pristatė koncerno valdybos pirmininkas Alain‘as Bodel‘is. Prancūzai siūlo rinkai autovežius, tramvajų „Translohr“, geležinkelio platformas sunkvežimiams vežti ir karinį transportą.

Vienas iš strateginių „Lohr“ tikslų yra pristatyti savo naująją idėją – tramvajų guminiais ratais. Pasak koncerno atstovo Martin‘o Koerber‘io, šis tramvajus turi daugybę privalumų prieš įprastinį: jis važiuoja tyliai, yra saugus ir, svarbiausia, greitai įdiegiamas. Tarkim, viename iš Kinijos miestų aštuonių kilometrų tramvajaus linija nutiesta per 20 mėnesių. Įdiegti tokią transporto rūšį kainuoja 25–30 proc. pigiau nei įprastą tramvajų.

Tramvajus guminiais ratais jau važinėja ne tik Europoje, bet ir Kinijoje. Pirmasis išbandyti naujovę ryžosi Prancūzijos miestas Klermon Feranas. Italijos mieste Padujoje šis tramvajus veža keleivius nuo 2007 m. kovo, o Kinijoje, Tiandžine, – nuo tų pačių metų gegužės. 2007-ųjų gruodį „Translohr“ nutarta įrengti Paryžiaus priemiestyje bei Šanchajuje. Kiniečiams naujoji transporto priemonė patiko taip, kad čia ketinama statyti tramvajų guminiais ratais gamyklą. Tokio tramvajaus idėja sužavėjo ir japonus. „Translohr“ pasirinko ir Venecija, kur ši transporto priemonė veš priemiesčio gyventojus.

Tramvajus Klermon Ferane

Transporto specialistams itin įdomu apie tramvajų guminiais ratais išgirsti iš pirmųjų lūpų, todėl Klermon Ferano savivaldybės atstovui Regis Savarit’ui pateikta itin daug klausimų.

Klermon Feranas, pirmasis pasiryžęs įdiegti „Translohr“ – vidutinio dydžio Prancūzijos miestas šalies centre, kuriame yra 277 800 gyventojų. Pasak R. Savarit’o, miesto vadovai ilgai svarstė, koks alternatyvus transportas jiems tiktų labiausiai. Įvertinus visas galimybes bei privalumus, pasirinktas „Translohr“. „Vienu iš motyvų buvo sudėtingas miesto reljefas, gana didelės įkalnės bei sudėtingos sąlygos žiemą. Įprastiniam tramvajui būtų sudėtinga įveikti gana aštrius posūkius, siauras senamiesčio gatveles. Mūsų sprendimas visiškai pasiteisino: įdiegus tramvajų, gerokai padidėjo gyventojų mobilumas, daugiau žmonių naudojasi visuomeniniu transportu. Gyventojai, pamatę, kad tramvajumi tą patį atstumą gali įveikti greičiau, mielai renkasi šią transporto rūšį“, –teigė R. Savarit’as. Miesto prieigose įrengtos šešios automobilių statymo aikštelės, kur už tris eurus dienai galima palikti automobilį, o su tuo pačiu bilietu keturis kartus pasinaudoti visuomeniniu transportu. Įrengtos specialios persėdimo zonos, kur atvažiuoja kitų rūšių visuomeninis transportas, taip pat ir regioniniai traukiniai.

Šiuo metu Klermon Ferane viekia 14 kilometrų ilgio linija, besidriekianti nuo Šiaurės iki Pietų per miesto centrą. Iš pradžių miestiečiai užsakė dvidešimt sąstatų, vėliau – dar šešis. Mieste įrengtos devynios elektros pastotės, 31 stotelė, nutiesta 385 km elektros kabelio. Trasą tramvajus įveikia per 45 minutes, vidutinis greitis – 20 km/val, tačiau atskirose atkarpose siekia ir 60 km/val. Šviesoforų sistema pritaikyta tramvajų eismui, tad ši transporto rūšis – greičiausia. Klermon Ferane naudojami keturių modulių vagonai, vienas sąstatas gali vežti 225 žmones.

Vienbėgis tramvajus puikiai pritaikytas važiuoti žiemą – jo kelias prižiūrimas kaip ir bet kuris kitas, sniegą bei ledą nuo bėgio nuvalo speciali ratukų sistema. Lengvieji automobiliai iš trasos, kur važiuoja tramvajus, visai neišgyvendinti – gyventojams leidžiama privažiuoti prie savo namų. Diegiant naują transporto rūšį, įdiegta ir elektroninio bilieto sistema, GPS. Tramvajaus sąstatai prižiūrimi tame pačiame parke kaip ir autobusai, įrengti depui nereikėjo tiek vietos, kiek užimtų įprastų tramvajų parkas: vienbėgio tramvajaus apsisukimo spindulys gerokai mažesnis. Depo apšvietimui bei vandens pašildymui naudojama saulės energiją.

Pasak R. Savarit’o, įdiegus tramvajų, apie 30 proc. padidėjo tarifinės pajamos, 16 proc. padaugėjo keleivių, į tramvajų persėdo net ir tie, kurie anksčiau visuomeniniu transportu nesinaudojo. 15 proc. sumažėjo automobilių srautas mieste, dėl to mieste tapo tyliau. „Naujasis tramvajus juda taip tyliai, kad kartais jo vairuotojai priversti naudoti garsinius signalus – miestiečiai negirdi jo atvažiuojant“, –patirtimi dalijosi R. Savarit’as.

Džiaugiasi tinkamai pasirinkę

„Galime pasidžiaugti, kad tramvajus guminiais ratais pakeitė miestiečių požiūrį į visuomeninį transportą – vis daugiau jų palieka namuose lengvuosius automobilius ir vyksta į darbą ar renginius mieste tramvajumi ar autobusu. Manome, kad mūsų pasirinkimas – ateities pasirinkimas, ambicinga ir visiškai pasiteisinusi miesto plėtros programa“,–teigė R. Savarit.

Pasak R. Savarit’o, tramvajaus populiarumą įrodo ir tai, kad turimų sąstatų miestui jau nepakanka: šiuo metu reisus reikėtų tankinti iki 3 min. ir vežti 2500 keleivių per valandą. Pasirinkus „Translohr“, miestui pavyko išsaugoti daugybę pastatų, kuriuos būtų tekę nugriauti tiesiant tradicinio tramvajaus linijas ar metro. Diegiant šį tramvajų, nugriauti tik du pastatai.

Tramvajus guminiais ratais Klermon Ferane pradėtas diegti 2004-ųjų balandį, baigtas 2006-ųjų lapkritį. Projektas miestui atsiėjo 290 mln. eurų, iš jų 145 mln. skirti infrastruktūros tvarkymo darbams. Tuo pačiu miestiečiai restruktūrizavo autobusų tinklą bei atsisakė dešimties autobusų maršrutų.

„Neketiname sustoti ties viena tramvajaus trasa – artimiausiu metu planuojame dar dviejų kilometrų liniją bei įsigyti dar keletą sąstatų dažnumui padidinti“, –apie ateities planus kalbėjo R. Savarit’as.

Vilniečiams „Translohr“ idėja turėtų pasirodyti patraukli ne vien dėl mažesnės kainos ir paprastesnių statybos darbų, bet ir dėl to, kad neprireiktų ilgai atliekamų ir brangių naujų studijų bei skaičiavimų – šiek tiek pakoregavus, tiktų ir jau atlikta moderniojo tramvajaus diegimo galimybių studija.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr.12 (96)

"Linava" informuoja

Baltarusija

Kazachstanas

Keleivių vežėjai ir savivaldybės kreipėsi į šalies Seimą ir Vyriausybę

Kronika

Lenkija

„Linavos“ socialinė akcija „Būk matomas kelyje“ sostinės mokyklose

„Linavos” vadovai su darbo vizitu lankėsi Maskvoje

Aktualijos

Kova su vėjo malūnais?

Nuo Naujųjų – išankstinis TIR elektroninis deklaravimas

Egzotika

Didžiausias mobilus betono straublys

Eismas

Baudų griežtinimas – ne be pagrindo

Ekologija

Žalioji banga: debiutuoja ekologiški FIAT „Ducato“ ir „Fiorino CNG“

Idėjos

Sandėliai tampa technikos muziejumi

Padangos

Restauruotosios „Treadmax” rieda lyg naujos

Priekabų ūkis

FELDBINDER - cisternų specializacijos lyderis

Rinka

MAN gamins „Volkswagen“ sunkvežimius Brazilijoje

Servisas

Prisirišti ar būti laisvam?

Lietuvoje ir pasaulyje

Energetikos muziejuje – ir transporto priemonės

ICE – atsitikus nelaimei

Ličio – polimerų akumuliatoriai

Naujas terminalas – spartesniam darbui

Naujos kartos ksenono žibintai

Saugaus ir ekonomiško vairavimo mokymai

„Dakare“ neliko ne tik Dakaro, bet ir Afrikos

„Krone“ puspriekabių naujovės

Žinotina

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus vairuotojams ir įmonių vadovams

Keleivinis transportas

Dar viena kilpa ant keleivių vežėjų kaklo

Prancūzai siūlo pagalbą

Muziejus

Žvilgsnis ne pro langą, o į langą