Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Dar viena kilpa ant keleivių vežėjų kaklo

Sunkiai besiverčiantiems keleivių vežėjams, atrodo, ateina dar sunkesni laikai: jei naujoji šalies Vyriausybė priims ekonominės krizės įveikimo planą, kuriame numatoma atsisakyti PVM lengvatų keleiviniam transportui, keleivių vežimo verslas gali būti sužlugdytas.

Iki šiol keleivių vežimui reguliariais maršrutais buvo taikomas lengvatinis – 5 proc. – PVM tarifas. Taip, beje, yra ir daugumoje Europos Sąjungos šalių, tačiau, net ir siaučiant ekonominei krizei, nė vienoje iš jų šios lengvatos nežadama naikinti. Juolab kad tokio žingsnio pasekmės gali būti neprognozuojamos, o ekonominė nauda – abejotina. „Esu įsitikinęs, kad mokestinės lengvatos panaikinimas atneš kur kas daugiau žalos, negu naudos. Dėl pablogėjusios ekonominės situacijos auga bedarbių skaičius, stringa atsiskaitymai tarp įmonių ir darbdavių su darbuotojais, tuo pačiu mažėja keleivių srautai bei vežėjų pajamos. Manau, ekonominės krizės akivaizduoje bet kurį verslą reikėtų gelbėti, o ne žlugdyti“, – Vyriausybės ketinimais piktinosi asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis.

Jei mokesčių lengvata būtų panaikinta, bilietų tarifai turėtų didėti apie 15 proc. Tai būtų nemenkas smūgis socialiai remtiniems ar nedideles pajamas turintiems gyventojams, kurie viešuoju transportu naudojasi dažniausiai. Tačiau lengvatos panaikinimas nepapildytų ir šalies biudžeto: vežėjams mokamų kompensacijų bei dotacijų sumos gerokai išaugtų. „Per šių metų pirmąjį pusmetį savivaldybės vežėjams už keleivių lengvatas sumokėjo 70,8 mln. litų. Nuo šių metų liepos 1-osios buvo papildytas transporto lengvatų įstatymas, todėl kompensacijų reikės daugiau. Manome, kad šiųmetis lėšų poreikis transporto lengvatoms kompensuoti sudarys apie 160 mln. litų. Įvedus 19 proc. PVM tarifą, savivaldybių sąnaudos išaugtų dar 24 mln. litų. Prireiktų daugiau lėšų iš valstybės biudžeto ir kompensacijoms už keleivių lengvatas tolimojo susisiekimo maršrutuose: šiemet vežėjai turėtų gauti 30,4 mln. litų, o panaikinus PVM lengvatą, kitąmet prireiktų jau 37 mln. litų“, – situaciją komentavo E. Stolovickis.

Gerokai padidės ir kompensacijų už nuostolius teikiant visuomenei būtinas transporto paslaugas poreikis. Per šių metų pirmąjį pusmetį keleivių vežėjai, aptarnaudami visuomenei būtinus maršrutus, patyrė 67,8 mln. litų nuostolių, o savivaldybės kompensavo 55,8 mln. Manoma, kad šiemet vežėjų nuostoliai sudarys apie 130 mln. litų. Įvedus planuojamą PVM tarifą, savivaldybių sąnaudos šiems tikslams išaugs dar 20 mln. litų. „Vargu ar savivaldybės susidoros su jas užgriuvusia papildoma finansine našta. Jau dabar atsiskaitymai su keleivių vežėjais stringa: dauguma savivaldybių dar pirmąjį pusmetį išnaudojo lėšas, skirtas kompensacijoms bei dotacijoms. Vien tik Vilniaus miesto savivaldybė keleivių vežėjams skolinga 80 mln. litų. Vežėjų padėtis itin sunki: bankai atsisako teikti jiems paskolas, o savivaldybės taip pat nebegali skolintis, kadangi išnaudoti visi skolinimosi limitai. Padidinus PVM tarifą, padėtis dar labiau pablogėtų“, – kalbėjo E. Stolovickis.

Nereikia būti didžiu matematiku, kad galėtum apskaičiuoti galimus tokio Vyriausybės žingsnio padarinius: PVM lengvatų panaikinimas savivaldybių biudžetus turėtų „palengvinti“ 44 mln. litų, o valstybės biudžetą – beveik 7 mln. litų. „Jau dabar kai kurios savivaldybės neišgali įvykdyti savo finansinių įsipareigojimų keleivių vežėjams. Įsigaliojus PVM įstatymo pataisoms, greičiausiai sutriks vežėjų finansavimas, bus uždaromi kai kurie maršrutai. Tuo pasinaudos nelegalūs vežėjai, vadinasi, kad valstybės biudžetas nesurinks dalies mokesčių. Sutrikus normaliam viešojo transporto darbui, į gatves išvažiuos daugiau nuosavų automobilių, taigi prastės saugumas gatvėse, padaugės spūsčių bei pablogės ekologinė situacija miestuose“, – prognozavo E. Stolovickis.

Norėdamos atkreipti valdžios institucijų dėmesį, keleivių vežėjai ir savivaldybės kreipėsi į šalies Seimą bei Vyriausybę, prašydami įvertinti galimas sprendimo didinti PVM tarifą pasekmes.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr.12 (96)

"Linava" informuoja

Baltarusija

Kazachstanas

Keleivių vežėjai ir savivaldybės kreipėsi į šalies Seimą ir Vyriausybę

Kronika

Lenkija

„Linavos“ socialinė akcija „Būk matomas kelyje“ sostinės mokyklose

„Linavos” vadovai su darbo vizitu lankėsi Maskvoje

Aktualijos

Kova su vėjo malūnais?

Nuo Naujųjų – išankstinis TIR elektroninis deklaravimas

Egzotika

Didžiausias mobilus betono straublys

Eismas

Baudų griežtinimas – ne be pagrindo

Ekologija

Žalioji banga: debiutuoja ekologiški FIAT „Ducato“ ir „Fiorino CNG“

Idėjos

Sandėliai tampa technikos muziejumi

Padangos

Restauruotosios „Treadmax” rieda lyg naujos

Priekabų ūkis

FELDBINDER - cisternų specializacijos lyderis

Rinka

MAN gamins „Volkswagen“ sunkvežimius Brazilijoje

Servisas

Prisirišti ar būti laisvam?

Lietuvoje ir pasaulyje

Energetikos muziejuje – ir transporto priemonės

ICE – atsitikus nelaimei

Ličio – polimerų akumuliatoriai

Naujas terminalas – spartesniam darbui

Naujos kartos ksenono žibintai

Saugaus ir ekonomiško vairavimo mokymai

„Dakare“ neliko ne tik Dakaro, bet ir Afrikos

„Krone“ puspriekabių naujovės

Žinotina

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus vairuotojams ir įmonių vadovams

Keleivinis transportas

Dar viena kilpa ant keleivių vežėjų kaklo

Prancūzai siūlo pagalbą

Muziejus

Žvilgsnis ne pro langą, o į langą