Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Didžiausias mobilus betono straublys

Vokietijos statybinės technikos gamintojas „Putzmeister“ Amerikos rinkai neseniai pateikė didžiausią ir galingiausią pasaulyje mobilų betono mazgą, sumontuotą ant specialaus transporto priemonių junginio.

Kitoje Atlanto pusėje seniai įprasta didžiuotis impozantiškos išvaizdos ir dydžio automobiliais, įspūdingais dangoraižiais ir net pagal jų mastelį „patobulintais“ vokiškais mėsainiais. Europiečiai tai pašaipiai vadina gigantomanijos sindromu. Tačiau specialiosios statybinės technikos gamintojas „Putzmeister“, gavęs ypatingą kaliforniečių „Associated Concrete Pumping“ užsakymą, nepradėjo svarstyti amerikiečių įpročių, o tikėdamasis pelningos veiklos, ėmėsi neįprasto darbo. Amerikiečiai statybų objektuose jau seniai dirba su mobiliais betono mazgais, kurių darbo spindulys – nuo 31 iki 63 metrų. „Putzmeister“ šį kartą teko pagaminti 70 metrų ilgio iš penkių dalių susidedantį betono tiekimo mazgą. Sumontuoti jį teko ant vilkiko ir puspriekabės junginio važiuoklių.

Gigantiškoji „Putzmeister“ mobilaus betono mazgo M 70-5 konstrukcija susideda iš trijų pagrindinių elementų: specialaus balninio vilkiko, siurblių sistemos bei betono tiekimo ir skirstymo stiebo. Konstruktoriams teko nelengva užduotis: ant 10 ašių vilkiko ir puspriekabės važiuoklių sumontuoti įrangą taip, kad ji pagal matmenis atitiktų saugaus eismo reikalavimais nustatytus standartus, o įrangos svorio pasiskirstymas bet kuriame jos eksploatavimo etape užtikrintų bendrą stabilumą ir darbų saugą statybos aikštelėje. Norint pradėti tiekti betoną, kurio vienas kubinis metras sveria apie dvi tonas, transporto priemonės junginys statybos aikštelėje turi stovėti itin stabiliai, t.y. turi būti paremtas saugiomis atramomis.

Šią svarbią problemą „Putzmeister“ konstruktoriai išsprendė keturiomis atramomis, kurios ištraukiamos iš penkiaašės puspriekabės šonų. Hidrauliniai atramų ilgintuvai su specialiomis plokštėmis atramos spindulį transporto priemonės gale padidina iki 13,8 metro, priekyje – iki 13,4 metro. Statybos objektuose, kurių aikštelės plotas ribotas, mobilus betono mazgas gali būti eksploatuojamas ir iš vienos pusės – kairės arba dešinės pagal transporto priemonės išilginę ašį išleistomis atramomis. Tokiu atveju kiekvieno iš teleskopinių ilgintuvų atramos spindulys sudaro po 9,2 metro.

Kai atramos užfiksuotos, vilkiko ir puspriekabės junginio masė tampa papildoma atsvara betono tiekimo stiebui. Tačiau statybose dažnai nėra pakankamo ploto aikštelės atramoms. Tokiems atvejams „Putzmeister“ konstruktoriai įrengė papildomą jungtį tarp vilkiko ir puspriekabės. Jos pagalba vairuotojas, prieš pradedant tiekti betoną, transporto junginį gali pastatyti kampu arba vilkikas ir puspriekabė kaip papildomas balastas gali stovėti skirtingo lygio atramos vietose.

Ištraukus penkių dalių betono tiekimo straublį, nuo vilkiko priekinio bamperio iki betonavimo objekto susidaro įspūdingas 59,6 metro atstumas. M 70-5 gali tiekti betoną ant 20 aukštų pastato stogo.

Mažesni mobilūs betono mazgai, kurių stiebo ilgis tik 20 metrų, dažniausiai montuojami ant sunkvežimių su ratų formule 4x2 važiuoklių. Nuo 40 metrų ilgio betono tiekimo stiebui jau reikalingas sunkvežimis su keturių ašių važiuokle, o per 50 metrų ilgio – būtina penkiaašė važiuoklė.

80 tonų sveriančiam M 70-5 betono mazgui prireikė penkių ašių „Kenworth“ vilkiko su dviem vairuojamosiomis ašimis, sujungto su penkiaaše puspriekabe, turinčia vieną priekinę ir dvi galines vairuojamąsias ašis. Sunkvežimio jėgainės sukimo momentas perduodamas į visas tris galines ašis, o esant būtinumui jų darbą gali palengvinti priekinės ašys per hidraulinę pavarą.

Puspriekabės platformoje paslėptas papildomas 450 AG dyzelinis variklis, skirtas betono siurblio ir tiekimo stiebo hidraulikos įrenginių darbui. Visą betono tiekimo procesą daugiakanaliu nuotolinio veikimo valdymo įtaisu kompleksiškai valdo vienas operatorius. Dirbant ribotos erdvės objekte (dažniausiai su vienpusėmis atramomis) elektronikos įranga automatiškai koreguoja stiebo padėtį taip, kad betono siurbliui ir paskutiniam stiebo atvamzdžiui būtų užtikrinamas kuo didesnis stabilumas, t.y. slopinami susidarantys virpesiai.

Betono mobilaus tiekimo mazgo ir visos jo įrangos branduolys susideda iš hidraulinio dviejų stūmoklių siurblio (stūmoklių eiga – 26 taktai per minutę), užtikrinančio maksimalų 200 kubinių metrų betono tiekimą aukštyn per vieną valandą. Dirbant tiekimo slėgis betono mazgo apačioje siekia iki 85 barų.

Pirmajam didžiausiam ir galingiausiam mobiliam betono tiekimo mazgui iškeliavus ir sėkmingai pradėjus dirbti JAV, „Putzmeister“ specialistai jau ruošia naują M 70-5 konstrukcijos versiją, kuri, be abejonės, bus pritaikyta ir Europoje.

Techniniai duomenys

Transporto priemonė

Penkių ašių vilkikas „Kenworth C 500“ su trijų ašių nuolatine pavara ir dviem vairuojamomis priekinėmis ašimis su įjungiama hidrauline pavara.

Variklio galia – 500 AG (370 kW).

Puspriekabė/platforma

Penkių ašių balninė puspriekabė su specialia platforma, vairuojama priekinė ir dvi galinės ašys, keturios hidrauliškai išsitraukiančios atramos.

Penkių dalių sutraukiamas/ištraukiamas betono tiekimo stiebas, veikimo spindulys – 65,1 m, kėlimo aukštis – 69,3 m, pasiekiamas gylis – 51,4 m, pasisukimo kampas 365 laipsniai.

Pagrindinis siurblys – BSF.20 H, betono tiekimo našumas – 200 kub. m/val., slėgis – 85 barai, cilindrų skersmuo – 250 mm, stūmoklio eigos ilgis – 2 100 mm.

Stacionarus „Deutz TCD 2015“ V6 formos variklis, nominali galia – 450 AG (330 kW), sukimo momentas – 2000 Nm, esant 1300 sūkių/min.

Kiti gamintojo duomenys

Bendras junginio ilgis 21,4 m; aukštis 4,0 m; posūkio skersmuo 36 m; bendras svoris apie 80 t.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr.12 (96)

"Linava" informuoja

Baltarusija

Kazachstanas

Keleivių vežėjai ir savivaldybės kreipėsi į šalies Seimą ir Vyriausybę

Kronika

Lenkija

„Linavos“ socialinė akcija „Būk matomas kelyje“ sostinės mokyklose

„Linavos” vadovai su darbo vizitu lankėsi Maskvoje

Aktualijos

Kova su vėjo malūnais?

Nuo Naujųjų – išankstinis TIR elektroninis deklaravimas

Egzotika

Didžiausias mobilus betono straublys

Eismas

Baudų griežtinimas – ne be pagrindo

Ekologija

Žalioji banga: debiutuoja ekologiški FIAT „Ducato“ ir „Fiorino CNG“

Idėjos

Sandėliai tampa technikos muziejumi

Padangos

Restauruotosios „Treadmax” rieda lyg naujos

Priekabų ūkis

FELDBINDER - cisternų specializacijos lyderis

Rinka

MAN gamins „Volkswagen“ sunkvežimius Brazilijoje

Servisas

Prisirišti ar būti laisvam?

Lietuvoje ir pasaulyje

Energetikos muziejuje – ir transporto priemonės

ICE – atsitikus nelaimei

Ličio – polimerų akumuliatoriai

Naujas terminalas – spartesniam darbui

Naujos kartos ksenono žibintai

Saugaus ir ekonomiško vairavimo mokymai

„Dakare“ neliko ne tik Dakaro, bet ir Afrikos

„Krone“ puspriekabių naujovės

Žinotina

Vairavimo ir poilsio režimas: baudos už pažeidimus vairuotojams ir įmonių vadovams

Keleivinis transportas

Dar viena kilpa ant keleivių vežėjų kaklo

Prancūzai siūlo pagalbą

Muziejus

Žvilgsnis ne pro langą, o į langą