Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujausias pasaulinio projekto dyzelis: perspektyva ir galimybės

Šių metų pradžioje rašėme apie „Daimler“ gamintojų pristatytus naujos kartos „Detroit Diesel 15“ (DD 15) variklius, kurie JAV jau montuojami į naujo modelio „Freightliner Cascadia“ sunkvežimius. Šį kartą skaitytojus supažindiname su grakštesnių matmenų ir lengvesnio svorio jaunesniuoju jo broliu – DD 13.

Jauniausias Detroito dyzelio šeimos atstovas DD 13 ateinančiais metais Šiaurės Amerikoje pakeis gerai žinomą 12,8 litro darbo tūrio MBE 4000 variklį, kuris dar vadinamas ir „Axor OM 457“. DD 13 yra naujovė, kurios pritaikymo sfera visiškai kita, nei europiečiams įprasta 13 l varikliams: rinkos naujokas suks sunkiųjų prekes išvežiojančių ir mažesnių tolimais maršrutais važinėjančių transporto priemonių ratus.

Amerikietiškos naujoko savybės

Visko turintiems amerikiečiams įprasta maksimaliai išnaudoti visas galimybes: DD 13 penki skirtingi variantai gali pasiekti nuo 355 iki 456 AG galią. Mažesnės galios vienaeilių variklių sukimo momentas – nuo 1830 Nm, galingesni pasiekia 2100 ir 2240 Nm. Palyginimui: „Scania“ su 13 l darbo tūrio EGR varikliais pasiekia 2500 Nm, tad pagal amerikietiškos motorizacijos principus ir DD 13 maksimalus 2240 Nm sukimo momentas – ne riba. Kita naujoko ypatybė – ženkliai – iki 156 mm – sumažėjusi stūmoklio eiga: DD 15 ji yra 163 mm, MBE 4000 (OM 457) – 166 mm. Taigi apie unifikuotą „Daimler“ pasaulinį variklį negali būti jokios kalbos, kadangi DD 13 cilindro vidinis skersmuo – 132 mm, t.y. ženkliai skiriasi nuo DD 15, turinčio 139 mm skersmenį.

Sausas 12,8 l DD 13 sveria 1168 kg arba 140 kg daugiau už MBE 4000, tačiau palyginti su DD 15, jaunėlis sutaupo 180 kg. Numatoma jo eksploatacijos trukmė iki remonto – 1,6 mln. kilometrų.

DD 15 ir DD 13 sūkių diapazonas beveik nesiskiria, tačiau jis iš esmės skiriasi nuo europietiško. Europiečiai panašių variklių maksimaliam sukimo momentui pasiekti dažniausiai naudoja 1000–1500 sūkių/min. dažnį. Amerikiečiams įprastas mažesnis, tad neatsitiktinai visiems DD 13 variantams šis rodiklis aiškiai apibrėžtas: 1150 arba 1200 sūkių/min. Tik varikliui su 2100 Nm maksimaliu sukimo momentu ir 456 AG taikomas platus – nuo 1150 iki 1500 – sūkių/min. diapazonas. Toks variantas galės būti naudojamas ir europietiškiems modeliams.

Amerikietiškas sunkvežimis neįsivaizduojamas be tipiško Džakobso (Jake Brake) variklinio stabdžio, tad neatsitiktinai naujojo DD 13 variklinis stabdys gali pasiekti maksimalią 555 AG stabdymo galią.

„Daimler“ konstruktoriai žadėjo, jog pagal pasaulinio variklio programą įvairiose Detroito dyzelių modifikacijose bus naudojama 90 proc. identiškų detalių, tačiau iš tikrųjų DD 13 turi tik apie 65 proc. komponentų, kurie tiktų ir vyresniam jo broliui DD 15. Bendriausiu visų variklio sudedamųjų dalių elementu gali likti tik nauja patobulinta common rail įpurškimo sistema ACRS (Amplified Common Rail Fuel System), galinti pasiekti maksimalų 2100 barų įpurškimo slėgį. Degalų įpurškimo eiga čia susideda iš daugelio pakopų: įpurškimo paskubos, pagrindinio, taip pat ir papildomo įpurškimo, reikalingo kietųjų dalelių emisijai sumažinti. Tačiau pasirodė, jog vien tik šių priemonių nepakanka, kad DD 13 atitiktų griežtus EPA 07 standartus. Detroito dyzeliui šiuo atžvilgiu padės išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema su suodžių filtru ir oksidų katalizatoriumi. Nuo 2010 metų JAV įsigaliojus EPA 10 ekologiniams reikalavimams, 12,8 l darbo tūrio DD 13 bus eksploatuojamas su papildomu SCR katalizatoriumi.

Ar globalios pasaulinio variklio programos naujagimis DD 13 prigis Europoje? Iš esmės taip turėtų įvykti, juolab, kad Detroito dyzelis skirtas ne tik amerikiečiams ar japonams, bet ir europietiškiems „Mercedes-Benz Axor“ bei jo broliui „Actros“. Tačiau kol kas „Mercedes-Benz“ gamintojai pasiryžę laukti ir ramiai stebėti, kaip naujasis agregatas pasirodys Amerikoje. Nuo 2009 metų pradžios DD 13 bus pradėtas eksploatuoti „Freightliner“ ir „Sterling“, o nuo 2010 metų – ir „Western Star“ sunkvežimiuose. Kaip teigia „Mercedes-Benz“ sunkvežimių padalinio vadovas Hubertus Troska, „tai bus geriausiai išbandytas variklis, kurį iki šiol turėjo mūsų sunkvežimiai“.

Pasaulinio variklio projektas

Pasaulinio variklio, vadinamo bendru HDEP (Heavy Duty Engine Platform) pavadinimu, projektui įgyvendinti „Daimler“ koncernas paaukojo penkerius metus ir išleido vieną milijardą dolerių. HDEP modifikacijos turės keturias skirtingo darbo tūrio kameras nuo 10,6 iki 15,6 l. Šių modifikacijų varikliai jau netolimoje ateityje laipsniškai pakeis iki šiol koncerno naudojamus agregatus. Prognozuojama, jog didžiausio darbo tūrio – 15,6 l – varikliai tikriausiai taps europietiškos jėgainės prototipu, o 14,8 l agregatai bus populiaresni Amerikoje. Beje, nė vienas iš jaunesniojo Detroito dyzelio DD 13 modifikacijos variantų neturi europiečiams įprasto turbokompresoriaus su pripūtimo slėgio reguliatoriumi ar dvipakope sistema. Taigi jau dabar aiškėja, jog Europoje dar nepradėto eksploatuoti pasaulinio variklio kai kurias modifikacijas tikriausiai dar ne kartą teks tobulinti.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (95)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Draudėjas ir klientas: draugai ar priešai?

Eismas

"Visiom zero"

Ekologija

Žingsnis į švaresnę aplinką

Ekonomika

Rytų rinka: viliotinis sunkvežimių gamintojams iš Vakarų

Įkurtuvės

Patikimiems sunkvežimiams – patikimas servisas

Nauji modeliai

Naujas veidas, naujas ir vardas

Naujienos

Lietuvos rinkai – BMC autobusai

Padangos

„Dunlop” universaliosios: tinka ir tolimiems, ir regioniniams maršrutams

Pažintys

“Volvo”: egzaminuoja kalnai

Priekabų ūkis

Specializuotos FELDBINDER transporto priemonės

Lietuvoje ir pasaulyje

DAF modelių CF ir XF evoliucija

Elektrokurjeriai

Hibridinis „Renault Premium“: mažiau triukšmo ir degalų

Kiniški FAW sunkvežimiai su europietiškais agregatais

Leidinyje - susisiekimo istorija

Supersunkiasvoris „Komatsu“

“Volkswagen Caddy” 4x4”…

„Ford Transit“ su visų ratų pavara

„LDV Maxus“ bus gaminami ir Rusijoje

Keleivinis transportas

Suomija: savita šalis su specifine visuomeninio transporto sistema

Vilniuje brangsta visuomeninio transporto bilietai

Technika

Common railsistema: kartų kaita

Naujausias pasaulinio projekto dyzelis: perspektyva ir galimybės

Teisė

Teismo dokumentų įteikimas

Muziejus

Improvizacija retro tema