Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujas veidas, naujas ir vardas

Hanoverio parodoje IAA-62 debiutavo naujas “Mercedes-Benz” visureigis sunkvežimis “Zetros”. Bekelei skirtu modeliu iš karto susidomėjo įvairiausių žinybų – tiek kariškių, tiek civilių – specialiosios tarnybos.

Lengvųjų automobilių pasaulyje madas diktuoja aerodinamika, o sunkvežimių – ilgio, pločio, aukščio, svorio apribojimai ir dar aibė įvairiausių techninių reikalavimų. Todėl nieko nuostabaus, jog didžioji dalis lengvųjų automobilių tapo panašūs į muilinėje užsigulėjusį ir nuo vandens aptirpusį muilo gabalėlį, o sunkvežimiai, masiškai konstruojami pagal schemą “kabina virš variklio”, beviltiškai supanašėjo. Juo labiau nieko nuostabaus, kad pamačius naujo sunkvežimio modelį su jau ganėtinai primiršta schema “kabina už variklio”, jį bematant apspinta smalsuolių minia. Prieiti prie “Zetros” IAA parodoje buvo beveik neįmanoma, keletą nuotraukų spėjau padaryti tik per spaudai skirtą dieną.

Jei gamintojai atsisakė visuotinai paplitusių standartų, vadinasi kažkam šito reikėjo. Kam?

Naujojo modelio garbei išleistoje brošiūroje daug iliustracijų su gaisrininkais, nepaprastųjų situacijų gelbėtojais, geologais, kalnakasybos darbuotojais ir t.t., tačiau ar jiems mirtinai reikalingi sunkvežimiai, kuriuose kabina “paslėpta” už variklio? Juk pravažumu “krokodilai” – taip žargonu vadinami kapotiniai sunkvežimiai – niekuo nepranoksta “giminaičių” su kabina virš variklio. O štai karinėse operacijose “krokodilai” – mėgstamiausias karių, ypač vairuotojų , sunkvežimio tipas: užvažiavus ant kelyje padėtos minos, yra daug šansų likti gyvam, nes variklio skyrius neblogai absorbuoja sprogimo energiją. Ne veltui “krokodilai” iki šiol yra praktiškai kiekvieno gamintojo gamybinėje programoje.

Tačiau “Mercedes-Benz” vadovai nusprendė šių “detalių” neakcentuoti (kam reikia, tas žino), todėl ir mes toliau domėsimės tik civiliniais šio modelio variantais. Kadangi reikalavimus tokioms transporto priemonėms beveik visos specialiosios tarnybos kelia bemaž vienodus (pakankamas galingumas, maksimalus pravažumas, galimybės techninei priežiūrai lauko sąlygomis ir pan.), tad “Zetros” siūlomos dvi važiuoklės su ratų formulėmis 4x4 ir 6x6. Visų ratų pavara – nuolatinė. 8 laipsnių pavarų dėžė – mechaninė (automatas – pagal užsakymą), o skirstomoji – dvilaipsnė su perdavimo santykiu 1,69. Pakaba – linginė, stabdžiai – būgniniai. Pagal užsakymą galima įmontuoti retarderį, centrinę oro slėgio ratuose reguliavimo sistemą, gervę. 4x4 versijos bendroji masė – 16 t, o keliamoji galia 4–6 t priklausomai nuo įrangos.

6x6 varianto bendroji masė – 26 t, keliamoji galia 7–10 t.

O štai abiejų variantų varikliai – vienodi: tas pats vienaeilis 6 cilindrų OM 926 LA, beje, pažįstamas iš “Unimog” serijos. Jo galia – 326 AG, sukimo momentas – 1300 Nm gana plačiame 1200–1600 aps./min. diapazone. Vos 7,2 l darbo tūrio varikliui tai visai neblogi rezultatai. Abejonių kelia tik jo variantas, atitinkantis Euro 5 standartą: ar ne per didelė prabanga dažniausiai toli nuo civilizacijos dirbančiam sunkvežimiui rūpintis dar vieno technologinio skysčio pristatymu? Gal todėl labai apdairiai paliktas ir variantas su Euro 3 lygio varikliu? Beje, techninei priežiūrai “be ceremonijų” numatyta nuolatinė plastikinė dalies sparnų ir kapoto danga – ant jos galima lipti ir be šlepečių...

Trivietė kabina šiam modeliui “pasiskolinta” iš populiaraus sunkvežimio “Axor”, tad dažnam vairuotojui ji bus ne tik patogi, bet ir gerai pažįstama. Su 300 l degalų baku bei galimybe priklausomai nuo padangų dydžio įveikti 0,8–1,1 m gylio brastą “Zetros”, matyt, taps nepakeičiamu įvairiausių ekspedicijų talkininku.

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (95)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Draudėjas ir klientas: draugai ar priešai?

Eismas

"Visiom zero"

Ekologija

Žingsnis į švaresnę aplinką

Ekonomika

Rytų rinka: viliotinis sunkvežimių gamintojams iš Vakarų

Įkurtuvės

Patikimiems sunkvežimiams – patikimas servisas

Nauji modeliai

Naujas veidas, naujas ir vardas

Naujienos

Lietuvos rinkai – BMC autobusai

Padangos

„Dunlop” universaliosios: tinka ir tolimiems, ir regioniniams maršrutams

Pažintys

“Volvo”: egzaminuoja kalnai

Priekabų ūkis

Specializuotos FELDBINDER transporto priemonės

Lietuvoje ir pasaulyje

DAF modelių CF ir XF evoliucija

Elektrokurjeriai

Hibridinis „Renault Premium“: mažiau triukšmo ir degalų

Kiniški FAW sunkvežimiai su europietiškais agregatais

Leidinyje - susisiekimo istorija

Supersunkiasvoris „Komatsu“

“Volkswagen Caddy” 4x4”…

„Ford Transit“ su visų ratų pavara

„LDV Maxus“ bus gaminami ir Rusijoje

Keleivinis transportas

Suomija: savita šalis su specifine visuomeninio transporto sistema

Vilniuje brangsta visuomeninio transporto bilietai

Technika

Common railsistema: kartų kaita

Naujausias pasaulinio projekto dyzelis: perspektyva ir galimybės

Teisė

Teismo dokumentų įteikimas

Muziejus

Improvizacija retro tema