Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Rytų rinka: viliotinis sunkvežimių gamintojams iš Vakarų

Europos rinkos tyrimo institutas „Analyse & Prognose“ parengė išsamią studiją apie Rytų Europos valstybių, tarp jų ir naujųjų ES šalių, rinkos tendencijas per paskutinius penkerius metus.

Skaitytojus supažindiname su kai kuriais praėjusių metų krovininio transporto rinkos duomenimis ir prognozuojamomis jo plėtros galimybėmis į Rytus.

Studijoje apibendrinti duomenys patvirtina stabilią Rytų Europos valstybių ekonomikos plėtrą. Nuo 2003 iki 2007 metų imtinai visose ES naujose valstybėse narėse, taip pat Kroatijoje, Rusijoje, Ukrainoje ir Baltarusijoje užfiksuotas teigiamas ekonomikos balansas. Iš ES valstybių minėtu laikotarpiu didžiausios pažangos pasiekė Estija, Latvija ir Lietuva, kuriose ekonomikos prieaugio dydis fiksuotas dviženkliais skaičiais. Nedaug nuo jų atsiliko Slovakija, kurioje plėtros prieaugis 2007 metais sudarė šiek tiek daugiau nei 10 proc.

Sparti šių valstybių ekonomikos plėtra sudarė ypatingai palankias sąlygas prekybai ir statyboms, kurios tiesiogiai skatina ir sunkvežimių poreikį. Tačiau dėl blogos magistralinių kelių kokybės, sunkvežimių garantinės priežiūros centrų trūkumo ir kitų panašių priežasčių kai kuriose Rytų Europos valstybėse vežėjai dažnai pasitenkindavo naudotais Vakarų gamintojų sunkvežimiais. Naujų sunkiasvorių ir komercinių transporto priemonių poreikio bangą sukėlė ES plėtra į Rytus, kai vienu metu jos narėmis tapo dešimt valstybių. Palankiomis sąlygomis atnaujinti vežėjų transporto priemonių parkus iš vienos pusės skatino gerėjanti ekonomikos būklė, atsivėrusios sienos, sparčiai didėjantys krovinių srautai, iš kitos pusės to reikalavo bendros visose ES įsigaliojusios direktyvos, nustačiusios sugriežtintus sunkvežimių ir jų priekabų techninės būklės bei ekologinius standartus. Šios prielaidos suteikė impulsą ženkliai pagyvinti prekybą naujais bei naudotais sunkvežimiais ir privertė greičiau suktis vilkikų, priekabų ir transporterių gamintojus.

Rinkos tyrimo instituto duomenimis, 2003–2007 metais ES naujosiose valstybėse narėse bei NVS šalyse – Rusijoje, Ukrainoje ir Baltarusijoje įregistruota 11,9 mln. sunkvežimių, krovinių vežėjų parkai per šį laikotarpį išaugo 15 proc., t.y. pasipildė 1,8 mln. sunkiasvorių ir komercinių transporto priemonių. 2007 metais minėtų šalių rinkoje pasiektas naujas rekordas: parduota daugiau kaip vienas milijonas naujų sunkvežimių, transporto priemonių parkų plėtra sudarė 52 proc.

Didžiausia šio „šviežio“ pyrago dalis – 450 000 transporto priemonių teko Rusijos rinkai. Tarp ES valstybių pirmavo Lenkijos vežėjai, papildę savo parkus 122 000 sunkvežimių, nedaug nuo jų atsiliko Čekijos ir Rumunijos vežėjai – atitinkamai po 86 375 ir 71 000 transporto priemonių.

Paklausiausios – sunkiasvorės transporto priemonės

Pasak rinkos ekspertų, 2003–2007 metais nežymiai mažėjo sunkvežimių iki 6 tonų bendrosios masės paklausa. 2004 metais ji sudarė 72 proc. bendros sunkvežimių pardavimo rinkos, pernai sumažėjo iki 66 proc. Per šį laikotarpį nuo 28 iki 34 proc. išaugo sunkesniųjų sunkvežimių paklausa. Sparčiausiai didėjo sunkvežimių, kurių bendroji masė didesnė nei 16 tonų, poreikis. Jų apyvarta rinkoje per pastaruosius trejus metus padidėjo daugiau kaip du kartus: 2004 metais parduota apie 120 000 šios svorio kategorijos sunkvežimių, 2007 metais – apie 260 000. Ekspertų tvirtinimu, pirmiausia tai susiję su sparčiai padidėjusia tranzitinių krovinių gabenimo ES ir už jos ribų apimtimi, magistralinių kelių tinklo ir logistikos centrų plėtra bei jų infrastruktūros projektų įgyvendinimu. Šios sąlygos sudarė palankias prielaidas įvairaus segmento sunkvežimių gamintojams dar aktyviau skverbtis į perspektyvią Rytų Europos šalių rinką.

Lengvųjų sunkvežimių (iki 6 tonų bendrosios masės) kategorijoje praėjusiais metais pirmavo PSA grupės („Peugeot“, „Citroen“) atstovai, pardavę 63 000 transporto priemonių, gerokai nuo jų atsiliko FIAT, „Volkswagen“ ir „Renault“, kiekvienas iš jų realizavę maždaug po 35 000 sunkvežimių.

Sunkvežimių, kurių leidžiama bendroji masė didesnė kaip 6 tonos, rinkoje 2007 metais pirmavo „Volvo“, MAN ir „Mercedes-Benz“, į populiariausių penketą taip pat pateko ir IVECO bei „Scania“ atstovai.

Sunkvežimių rinkos ekspertų prognozė

Europoje vis labiau įsisiūbuojant ekonominio nuosmukio bangai, transporto rinkos ekspertai optimistiškai tvirtina, jog sunkvežimių poreikis, nepaisant kai kurių krizės požymių atskirose valstybėse, vis tiek augs, tik galbūt ne tokiais sparčiais tempais kaip iki šiol. Prekių, paslaugų ir keleivių judėjimas iš Vakarų į Rytus ir atgal bei kitomis pasaulio kryptimis įvairių regionų ir žemynų keliais niekada nesustos. Tam visada reikalingos įvairių rūšių transporto priemonės, tarp kurių itin svarbi reikšmė visoje logistikos grandinėje tenka automobilių kelių transportui.

Ekspertai pripažįsta, jog sunkvežimių gamintojų ateitis priklauso nuo daugybės veiksnių, pirmiausia nuo išmintingos Briuselio valdžios atstovų politikos, įgyvendinant ne tik transportui svarbius kelių tinklo ir jų infrastruktūros projektus, bet ir sėkmės įveikiant struktūrinius ir finansinius sunkumus bei įvairias kliūtis, puoselėjant nacionalines ir kultūrines įvairių regionų tradicijas.

Sunkvežimių gamintojų sėkmė tiesiogiai susijusi ir su produkcijos kainos bei kokybės santykiu, gamybos lankstumu, atsižvelgiant į tiekimo terminus ir klientų pageidavimus, garantinės techninės priežiūros tinklų plėtra bei juose teikiamų paslaugų kokybe, pirkėjų potencialo, transporto paslaugų verslo aplinkos, investicijų plėtros, valstybės paramos kiekvienoje konkrečioje šalyje sąlygų ir daugelio kitų veiksnių. Automobilių pramonės atstovai tikisi, jog į ES susivienijusioje Europoje ekonominis sąstingis laikinas, todėl, pasak rinkos ekspertų, dabar palankus metas tiesti naujus kelius ne tik į perspektyvias Rytų Europos, bet ir Rusijos, Kinijos, Indijos bei kitų Azijos šalių rinkas.

**************

Sunkvežimių, kurių leidžiama bendroji masė didesnė kaip 6 tonos, realizavimas ES ir Rytų Europos valstybėse:

Rusija

22,3 %

Lenkija

21,5 %

Rumunija

11,6 %

Čekija

10,2 %

Baltijos valstybės

9,2 %

Ukraina

6,6 %

Vengrija

4,9 %

Slovakija

4,8 %

Bulgarija

3,5 %

Kitos

5,4 %

Sunkvežimių, kurių leidžiama bendroji masė didesnė kaip 6 tonos, realizavimas 2007 metais, pagal gamintojus

Gamintojas

Tūkstančiais

Volvo

17693

MAN

16652

Daimler

15862

Iveco

15149

Scania

14715

DAF/Leyland

10597

RVI

8354

Japonija

6239

Korėja

1162

Fuso

327

Sunkvežimių realizavimas Rytų Europos valstybėse

Metai

Tūkstančiais

2004

678

2005

757

2006

912

2007

1003

Parengė Topmas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (95)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Draudėjas ir klientas: draugai ar priešai?

Eismas

"Visiom zero"

Ekologija

Žingsnis į švaresnę aplinką

Ekonomika

Rytų rinka: viliotinis sunkvežimių gamintojams iš Vakarų

Įkurtuvės

Patikimiems sunkvežimiams – patikimas servisas

Nauji modeliai

Naujas veidas, naujas ir vardas

Naujienos

Lietuvos rinkai – BMC autobusai

Padangos

„Dunlop” universaliosios: tinka ir tolimiems, ir regioniniams maršrutams

Pažintys

“Volvo”: egzaminuoja kalnai

Priekabų ūkis

Specializuotos FELDBINDER transporto priemonės

Lietuvoje ir pasaulyje

DAF modelių CF ir XF evoliucija

Elektrokurjeriai

Hibridinis „Renault Premium“: mažiau triukšmo ir degalų

Kiniški FAW sunkvežimiai su europietiškais agregatais

Leidinyje - susisiekimo istorija

Supersunkiasvoris „Komatsu“

“Volkswagen Caddy” 4x4”…

„Ford Transit“ su visų ratų pavara

„LDV Maxus“ bus gaminami ir Rusijoje

Keleivinis transportas

Suomija: savita šalis su specifine visuomeninio transporto sistema

Vilniuje brangsta visuomeninio transporto bilietai

Technika

Common railsistema: kartų kaita

Naujausias pasaulinio projekto dyzelis: perspektyva ir galimybės

Teisė

Teismo dokumentų įteikimas

Muziejus

Improvizacija retro tema