Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Galvijai kelyje

Beveik milijonas kiaulių kasmet transportuojamos iš Olandijos į Ispaniją ir Italiją, kad būtų nupenėtos ir po to vėl atgabentos į Olandiją, į skerdyklas. Šimtai tūkstančių ėriukų ir avių iš Didžiosios Britanijos eksportuojamos skerdimui į Graikiją ir Italiją. Daugiau nei du šimtai tūkstančių galvijų vežami iš Vokietijos ir Airijos į Ispaniją bei Italiją. Tūkstančiai arklių ir asilų kasmet atvežama iš Lietuvos ir Lenkijos į Italijos skerdyklas. Milijonai avių (nuo 10 iki 100 tūkst. vienos kelionės metu) transportuojama didžiuliais laivais iš Naujosios Zelandijos ir Australijos į Vidurio Rytus. Šios kelionės gali trukti nuo kelių valandų iki beveik mėnesio, priklausomai nuo šalies, į kurią gabenami galvijai, ir nuo transporto priemonės.

Galvijų gabenimas į skerdyklas jau daugelį metų yra opi problema tiek Ispanijoje, tiek visame pasaulyje. Kelionės metu gyvuliai neretai turi pakęsti blogas transportavimo sąlygas. Europos Komisijos pranešime taip reziumuojamas šis verslas: galvijų transportavimas ilgais atstumais perkrautais sunkvežimiais ir kenčiant troškulį pastariesiems sukelia didžiules kančias, todėl padidėja jų gaišimas. Dažnai kelionės metu gyvuliai negauna nei vandens, nei maisto, nei būtino poilsio. Kai sunkvežimiai perkrauti, gyvuliai stumdosi ir sumindo ar mirtinai prispaudžia silpnesniuosius. Daugeliu atveju akivaizdžiai nevykdomi norminiai Europos Sąjungos aktai, reguliuojantys reikalavimus šio tipo transporto priemonėms. Pietų Europos šalyse gyvuliai dažnai skerdžiami be anestezijos ar naudojant nepakankamą jos kiekį.

Nors paukščių transportavimo į skerdyklas laikotarpis yra gerokai trumpesnis, tačiau jų transportavimo sąlygos taip pat yra netinkamos ir kankinančios. Sunkvežimiai, kuriais transportuojami galvijai (nesvarbu, nupenėjimui ar skerdimui), kelia daugiausia globalinių problemų. Kuo ilgesnis ir žiauresnis gyvulių vežimas, tuo labiau jie kenčia nuo troškulio ir streso, gaišta dėl blogų sanitarinių sąlygų ir ligų. Gyvūnų teisių apsaugos asociacija, kaip Europos Tarybos gyvūnų gerovės skyriaus narė, jau keletą metų dalyvauja ir aktyviai bendradarbiauja priimant ir nagrinėjant paraiškas ir skundus Ispanijos ir Europos mastu.

Jau daugiau nei metai, kai Ispanijoje galioja naujas Vyriausybės priimtas įstatymas, kuriuo siekiama sumažinti transportuojamų galvijų kančias. Įstatyme yra nurodyta, kad galvijai turi būti transportuojami atitinkamomis transporto priemonėmis, kuriose būtų sukurtas tam tikras mikroklimatas. Jei kelionė yra ilga, gyvuliams turi būti tiekiamas vanduo ir kas 8 valandas turi būti tikrinama bendra jų būklė. Yra uždrausta transportuoti tiek gyvulių ką tik atvestus jauniklius, tiek neseniai atsivedusias pateles. Gyvuliai turi būti skerdžiami taip, kad kuo mažiau skaudėtų.

Kiaulės, augintos didelėse ganyklose, transportuojamos į skerdyklas kenčia daugiau, nes buvo pripratusios prie gerų sąlygų ir prie nevaržomo judėjimo. Kuo daugiau kiaulių pakrauna į sunkvežimį ir kuo labiau jos būna prisispaudusios viena prie kitos, tuo mažiau griuvinėja ir susižaloja judant sunkvežimiui. Neretai pasitaiko, kai jos negali net pajudėti (dėl per didelio jų kiekio sunkvežimyje) ir negauna nei maisto, nei vandens (kad neterštų sunkvežimio) net kelionėse, kurios gali trukti keletą dienų. Jos patiria stresą, dėl to, kad atsiduria nepažįstamoje ir nemalonioje vietoje, nežinodamos, kas jų laukia ir negalinčios ištrūkti iš tos vietos, kur blogai.

Paprastai kiaulės transportuojamos sunkvežimiais, kuriuose pagal Europos Sąjungoje egzistuojančias normas gali būti iki 24 valandų. Vidutinio dydžio sunkvežimis gali transportuoti iki 230 kiaulių, kurių kiekviena sveria apie 100 kilogramų. Kiekvienai kiaulei, transportuojamai 1500–2000 kilometrų atstumu, tenka apie 0,42–0,59 kvadratinio metro ploto. Prie visų transportavimo kančių dar prisideda ir kiaulių ženklinimas. Gyvulių augintojai gali rinktis iš trijų ženklinimo būdų: antspaudo uždėjimo, tatuiruotės padarymo ar naudojant ausų įsagą. Visi trys būdai yra skausmingi. Prieš transportuojant kiaulės visą parą turi būti laikomos tamsioje patalpoje tam, kad nurimtų.

Europos Sąjungoje galiojantys norminiai aktai kiaules leidžia transportuoti visą parą. Po to privalomas poilsis ir tik tada su jomis galima tęsti kelionę į skerdyklą ar į ganyklas svorio priaugimui. Paršeliai turi būti transportuojami ne ilgiau nei 9 valandas ir ilsėtis 1 valandą. Jų transportavimas neturi viršyti 18 valandų. Jau nuo šių metų gyvulių augintojai ir transportuotojai turi būti išklausę kursą ir turėti sertifikatą dėl gyvulių apsaugos. Nuo dabar atsakomybę už transportuojamus gyvulius turi ne tik sunkvežimio vairuotojas, bet ir visi asmenys, susiję su gyvulių gabenimu. Sunkvežimiai, kuriais gabenami gyvuliai ilgais maršrutais (t.y. ilgiau nei 8 valandas), turi turėti įrengtą GPS tam, kad būtų galima kontroliuoti transportavimo maršrutą ir privalomojo poilsio laiką. Senesniuose sunkvežimiuose, kurie vis dar naudojami gyvulių transportavimui, GPS prietaisai turi būti įrengti iki 2009 metų.

Jurgita DARGYTĖ

"Transporto pasaulis"
Spalis Nr.10 (94)

"Linava" informuoja

Asociacijos „Linava“ atstovai dalyvavo II Baltarusijos transporto kongrese ir logistikos parodoje Minske

Eurovinjetė: Belgija, Danija, Liuksemburgas, Olandija, Švedija

Kronika (rugsėjo mėn.)

Vokietija

Aktualijos

Problemas aptarė keleivininkai

Įkurtuvės

Servisas, kokio dar nebuvo

Iš antrų rankų

Naudoti sunkvežimiai su garantija

Mūsų kalba

Dažniau transportininkų netaisyklingai kirčiuojami žodžiai

Padangos

AUTOSERVISAS VAIŠVYDAVA”: moderni technologija antram padangos gyvenimui

“Michelin” naujovės Hanoverio IAA

Parodos

IAA-62: technologijos keičia modelius

Patirtis

Būti žingsniu priekyje

Stambiu planu

“Berlingo”: žavus mažylis kasdieniam darbui

Tendencijos

Pavažinėti vilkikai pinga...

Užsienyje

Galvijai kelyje

Sunkvežimio plovimo rekordininkai

Lietuvoje ir pasaulyje

Aštuonetas transporto lyderių

Atnaujinti du "Linavos" serviso skyriai

Dešimtoji, bet eilinė

Greičio matuokliai

Indija – patraukli rinka automobilių pramonei

Navigacinių sistemų vagys – už grotų

Vilniuje iškils naujas logistikos centras

Žinotina

Vagystės užsienyje: dvi tų pačių istorijų pusės

Perspektyvos

Mėnesį sostinėje važinės naujas ekologiškas autobusas

Mokyti padeda imitatorius

Keleivinis transportas

Suomija: savita šalis su specifine visuomeninio transporto sistema

Teisė

Teismo įsakymo procesas

Muziejus

Automobilio žibintai – nuo žvakės iki ksenono