Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Problemas aptarė keleivininkai

Spalio 7-ąją į keleivinio transporto tarybos narių posėdį pakvietė asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius. Svarstytos aktualiausios pastarojo meto problemos.

Vairuotojų mokymas

Direktyva 2003/59/EB keleivių vežėjams įsigaliojo jau nuo šių metų rugsėjo 10-osios. Po šios datos įgiję vairuotojų pažymėjimus, vairuotojai formaliai dar neturi teisės vairuoti autobusų: jie privalo turėti ir pradinio vairuotojų rengimo kvalifikacijos pažymėjimą. Keleivininkams dėl Direktyvos vykdymo kilo daugybė klausimų: kas pasikeitė vairuotojų rengimo sistemoje, kokios naujovės jau įsiteisino, ar galioja šiuo metu vairuotojams išduodami autobusų vairuotojų pažymėjimai. Į šiuos klausimus pabandė atsakyti „Linavos“ mokymo centro atstovas Osvaldas Manikas. Pasak jo, nors Direktyva įsigaliojo, jos įgyvendinimui nepasirengta. Visų pirma, licencijas vairuotojams rengti gavę mokymo centrai (Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio, Kauno bei Vilniaus Jeruzalės) kol kas paruošti tik formaliai: jie turi šiokią tokią teorinio mokymo bazę, tačiau nė vienas iš jų neturi autodromo, atitinkančio Direktyvoje numatytus reikalavimus. „Nors Klaipėdos mokymo centro vadovai buvo žadėję iki nurodyto laikotarpio autodromą įrengti, jokie darbai ten nevykdomi. Priežastis paprasta: greta didelių miestų sudėtinga rasti laisvos žemės, o jos tinkamai įrengtam autodromui reikia nemažai,“ – kalbėjo O. Manikas. Tuo tarpu latviai, pas kuriuos Direktyva autobusų vairuotojams taip pat įsigaliojo nuo šių metų rugsėjo 10-osios, mus jau aplenkė: autodromas čia įrengtas, reikalavimus atitinkantį baigia įsirengti ir kaimynai estai. Kol kas nieko nedaroma ir „Regitroje“, nors formaliai visų iki rugsėjo 10-osios kvalifikaciją įgijusių autobusų vairuotojų pažymėjimuose lazeriu turėtų būti įrašytas 95 kodas, reiškiantis, kad vairuotojas turi atitinkamą profesinę kompetenciją. Tuo tarpu kontroliuojančiosios institucijos jau turi teisę tikrinti pažymėjimus ir bausti vairuotojus ar įmonių vadovus.

Keleivių vežėjai piktinosi paradoksalia situacija, valdžios nesugebėjimu spręsti problemas ir paragino asociaciją „Linava“ kreiptis į Susisiekimo ministeriją, kad jos valdininkai paaiškintų dabartinę padėtį ar inicijuotų Direktyvos įsigaliojimo datos atidėjimą.

Einamieji reikalai

Asociacija „Linava“ bei Keleivinio transporto skyrius įsipareigojo kitais metais vėl aktyviai dirbti, bandydami pakeisti keleivininkams nepalankius teisės aktus bei įstatymus. Pastaruoju metu dedamos pastangos pakeisti Administracinį teisės pažeidimų kodeksą, kad būtų sugriežtintos baudos keleiviams, važiuojantiems visuomeniniu transportu be bilietų. Vežėjai pageidautų, kad bauda sudarytų nuo 60 iki 100 litų. Nors surinktos baudos keliauja į šalies biudžetą, vežėjai mano, kad jų dydis turėtų būti adekvatus ir neskatinti keleivių važiuoti be bilieto.

Vežėjai pageidavo, kad būtų padidinti dienpinigiai darbuotojams, esantiems komandiruotėse Lietuvoje. „Kol kas gautas atsakymas iš Vyriausybės, kad šis klausimas pavestas svarstyti Finansų bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijoms, laukiame atsakymo iš jų“, – apie problemos sprendimo eigą pasakojo E. Stolovickis. Keleivinio transporto skyriaus vadovas pakomentavo ir pastaruoju metu rengiamas Keleivių ir bagažo vežimo taisyklių pataisas.

Itin karštų vežėjų diskusijų sulaukė viršvalandžių bei darbo poilsio dienomis klausimas. Šiuo metu galioja 40 valandų darbo savaitė, vežėjai pageidauja, kad ji būtų pailginta iki 48 valandų. Pasak įmonių vadovų, žmonės, norėdami daugiau uždirbti, sutinka darbuotis ilgiau, tačiau profsąjungų atstovai neretai peržengia savo kompetencijos ribas ir trukdo pasirašyti kolektyvines sutartis, įteisinančias viršvalandinį darbą. Pasak asociacijos „Linava“ teisininko Justino Usonio, tokiu atveju darbdavys sutartį nebūtinai privalo pasirašyti su profsąjungų atstovais – galimas tiesioginis kolektyvo atstovavimas, t. y., darbuotojų visuotinis susirinkimas, kur visi pareikštų savo nuomonę rūpimu klausimu. Tam reikia, kad susirinkime dalyvautų ne mažiau nei du trečdaliai visų darbuotojų. Pasak J. Usonio, šiuo metu apie viršvalandžius diskutuojama vis daugiau, tad atsiranda vilties, kad ilgesnė darbo savaitė bus įteisinta įstatymais. Kaip teigiamą pavyzdį asociacijos teisininkas pateikė Didžiosios Britanijos patirtį: čia sutartys pasirašomos su kiekvienu darbuotoju atskirai, ir kiekvienam paliekama teisė rinktis, kiek valandų per savaitę dirbti. Pasikeitus situacijai, sutartį darbuotojas gali bet kuriuo metu nutraukti. „Šiuo metu geriausias būdas įteisinti viršvalandžius – susitarti su įmonės darbuotojais. Asociacija „Linava“ derasi su profsąjungų atstovais dėl šakinės sutarties pasirašymo, tačiau derybos kol kas stringa. Norėčiau paraginti visus vežėjus netylėti apie skaudžiausias problemas, siųsti pageidavimus asociacijai raštu, tuomet bandysime drauge išspręsti visus klausimus“, – kalbėjo J. Usonis.

Planai

Keleivininkai aptarė ir kitas šiuo metu aktualias problemas. „Kol kas nesprendžiamas klausimas dėl akcizo už degalus grąžinimo. Galbūt derėtų kreiptis tiesiogiai į europarlamentarus, bandant inicijuoti įstatymo pakeitimą Europos lygmeniu, jei šalies institucijoms tai nerūpi “, – svarstė UAB „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas. Asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus teigimu, akcizo problema opi, klausimas bus keliamas ir ateinančiais metais, tačiau tikėtis teigiamų išvadų artimiausiu metu sunku: ateinančiųjų metų biudžetas bus formuojamas dar šiemet, tai darys dabartinė Vyriausybė, tuo tarpu visas problemas spręs jau būsimoji. „Kol kas pagrindinis valdininkų argumentas – akcizas Lietuvoje nepasiekė ES numatyto minimumo ir nėra prielaidų vežėjams už jį kompensuoti,“ – teigė A. Kondrusevičius. Asociacijos prezidento nuomone, kol nebus išrinkta nauja valdžia, nederėtų švaistyti laiko bei jėgų bandant spręsti aktualiausias problemas –pagrindinius darbus verčiau atidėti ateičiai, kai bus suformuota naujoji Vyriausybė.

Keleivių vežėjams, dirbantiems tolimojo susisiekimo maršrutuose, pasipiktinimą kelia nelygios konkurencijos sąlygos su „Lietuvos geležinkeliais“. „Geležinkelininkai atvirai dempinguoja kainas, veža keleivius kur kas pigiau nei savikaina, savo sąskaita taiko įvairias nuolaidas. Galbūt vertėtų elgtis ryžtingiau ir, tarkim, iškelti precedento neturinčią dempingo bylą geležinkelių atstovams? Jei nebus imamasi skubių priemonių, kai kuriuose regionuose geležinkelininkai sužlugdys mūsų verslą“, – kalbėjo L. Skardžiukas. Nors kilometro savikaina vežant keleivius geležinkeliais siekia apie 50 centų, jie vežami už 13 centų. „Valdžios institucijos reguliuoja tolimojo susisiekimo autobusais verslą: negalime savarankiškai nusistatyti bilietų tarifų, privalome derinti maršrutus. Tuo tarpu ta pati valdžia atvirai proteguoja geležinkelius“, – piktinosi L. Skardžiukas. Pasak keleivių vežėjų, būtina valstybės politika šiuo klausimu: jei manoma, kad geležinkelių transportui privalu teikti prioritetus, galbūt vežėjams autobusais derėtų pastraukti iš rinkos, taip išvengiant nelygių konkurencijos sąlygų. A. Kondrusevičius pažadėjo imtis spręsti vežėjams aktualią problemą, jei prireiks, imantis ir kraštutinių priemonių.

E. Stolovickis apžvelgė ateinančiųjų metų skyriaus darbus. Kaip ir kasmet, lapkričio mėnesį ketinama surengti regioninius keleivinio transporto sektoriaus atstovų pasitarimus, kurie vyktų Vilniuje, Kaune bei Klaipėdoje. Ketinama į juos pasikviesti savivaldybių atstovus bei Vyriausybės atstovus apskrityse. UAB „Kautra“ vadovas L. Skardžiukas pasiūlė kiekviename iš regioninių pasitarimų paraginti pasisakyti savivaldybių atstovus – tai padėtų išsiaiškinti padėtį kiekviename rajone, paskatinti politikus geriau vykdyti šalies įstatymus bei savo įsipareigojimus.

E. Stolovickis pasiūlė vežėjams metų pabaigoje užpildyti tikslingas anketas, iš kurių būtų aišku, kaip miestų bei rajonų savivaldybės atsiskaito su vežėjais už nuostolingų, bet visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimą bei už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą. Vežėjai pritarė iniciatyvai, tad anketos artimiausiu metu bus išsiuntinėtos.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Spalis Nr.10 (94)

"Linava" informuoja

Asociacijos „Linava“ atstovai dalyvavo II Baltarusijos transporto kongrese ir logistikos parodoje Minske

Eurovinjetė: Belgija, Danija, Liuksemburgas, Olandija, Švedija

Kronika (rugsėjo mėn.)

Vokietija

Aktualijos

Problemas aptarė keleivininkai

Įkurtuvės

Servisas, kokio dar nebuvo

Iš antrų rankų

Naudoti sunkvežimiai su garantija

Mūsų kalba

Dažniau transportininkų netaisyklingai kirčiuojami žodžiai

Padangos

AUTOSERVISAS VAIŠVYDAVA”: moderni technologija antram padangos gyvenimui

“Michelin” naujovės Hanoverio IAA

Parodos

IAA-62: technologijos keičia modelius

Patirtis

Būti žingsniu priekyje

Stambiu planu

“Berlingo”: žavus mažylis kasdieniam darbui

Tendencijos

Pavažinėti vilkikai pinga...

Užsienyje

Galvijai kelyje

Sunkvežimio plovimo rekordininkai

Lietuvoje ir pasaulyje

Aštuonetas transporto lyderių

Atnaujinti du "Linavos" serviso skyriai

Dešimtoji, bet eilinė

Greičio matuokliai

Indija – patraukli rinka automobilių pramonei

Navigacinių sistemų vagys – už grotų

Vilniuje iškils naujas logistikos centras

Žinotina

Vagystės užsienyje: dvi tų pačių istorijų pusės

Perspektyvos

Mėnesį sostinėje važinės naujas ekologiškas autobusas

Mokyti padeda imitatorius

Keleivinis transportas

Suomija: savita šalis su specifine visuomeninio transporto sistema

Teisė

Teismo įsakymo procesas

Muziejus

Automobilio žibintai – nuo žvakės iki ksenono