Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Automobilio žibintai – nuo žvakės iki ksenono

Turbūt sutiks su manim malonūs skaitytojai, kad žibintai, be pagrindinės funkcijos apšviesti kelią bei padaryti automobilį matomą, dar ir formuoja automobilio „veidą“. Apžiūrinėjant bet kurio laiko automobilį, norom nenorom žvilgsnis užkliūva už žibintų – nesvarbu, ar jie dideli it sriubos lėkštės, ar integruoti į aptakų ir vientisą kėbulą. O buvo laikai, kai atvirame savaeigiame ekipaže jų nebūdavo kur įtaisyti. Tiesą sakant, ir pačių žibintų bei garsinio signalo dar nebuvo.

Pirmosios mašinos važiuodamos taip triukšmaudavo, jog atrodė, kad jokių įspėjančių signalų joms nereikėjo. Tačiau miestų tarybos ir policija, besirūpindamos saugumu, buvo kitos nuomonės. Valdininkai rėmėsi reikalavimais, skirtais ... dviračiams: vairuotojas turėjo turėti kokį nors įtaisą, įspėjantį apie save, kaip besiartinantį pavojų. Tačiau dviračiui užteko kuklaus skambučio, o pirmiesiesiems automobiliams reikėjo garso. Geležinkelyje skambino varpeliais, o vairuotojai, spausdami „kriaušę“, trimitavo dūdelėmis. Iki XX a. pradžios buvo sukurta įvairiausių sudėtingų įrengimų, veikiančių nuo variklio ar nuo ypatingo atskiro oro siurblio. Gąsdindami praeivius, automobiliai rykavo lyg plėšrūs paukščiai, o kai kada tai buvo visas pučiamųjų instrumentų rinkinys. Triukšmingus ar estetiškai efektingus signalus, apkurtę nuo savo mašinos motoro, ne visada girdėdavo kiti vairuotojai.

Apšvietimas motorizuotuose karietose turėjo tik vieną funkciją: padaryti savaeigį ekipažą matomą kitiems, o sutemus stengtasi nevažiuoti. Pradžioje automobiliuose, kaip ir arklių traukiamose karietose, naudoti žibintai, kuriuose deginta žvakė. Modernesnė buvo žibalinė lempa, kurią sugalvojo ir padarė lenkų vaistininkas S. Lukaševičius dar 1837 m. XIX a. pabaigoje blyškiai šviečiančias žibalines lempas atvirame automobilyje įtaisydavo šalia vairuotojo pasostės abiejuose šonuose. Vėliau jas perkėlė ant sienelės, skyrusios variklio skyrių nuo vairuotojo vietos. Kai kada įtaisydavo vieną, didesnio skersmens žibintą prieš priekinę ašį.

Pirmaisiais automobilizmo laikais, kai ekipažas riedėjo vos greičiau už vežimą, tokių šviesų pakako. Sulig kiekvienais metais augo automobilio greitis, intensyvėjo eismas, tad tokie žibintai tiko tik kaip gabaritinės šviesos. Todėl šalia jų montuodavo daugiau priežiūros reikalavusį karbidinį (acetileninį) žibintą. Jis švietė truputį šviesiau, balčiau, o įtaisius du degiklius ir išgaubtą veidrodį, švietė taip stipriai, kad galėjo apakinti. Pirmoji automobilinius žibintus 1910 metais ėmėsi tobulinti Carl‘o Zeiss‘o optika garsėjusi firma iš Jenos (Vokietija). Dar ir dabar acetileniniai žibintai naudojami šachtose ar tyrinėjant urvus.

Skaitytojui, žvelgiančiam iš dabartinių automobilių technikos aukštumų, gali kilti klausimas, ką veikė elektros įranga, kai automobilių žibintuose degė ugnelės, o signalas veikė paspaudus „kriaušę“. XX a. automobilių kūrėjams ilgokai atrodė, kad elektra reikalinga tik degimo sistemai. Po eksperimentų su skirtingų tipų degiojo mišinio cilindruose uždegimo sistemomis, konstruktoriai apsistojo ties kibirkštine uždegimo sistema, kuriai buvo reikalingas į automobilį integruotas nedidelis elektros energijos šaltinis. Tam puikiausiai tiko švino rūgštinis akumuliatorius, kurį galima buvo išimti iš automobilio ir įkrauti. Kodėl išimti? Todėl, kad anų laikų automobiliuose nebuvo generatorių, o visą elektros įrangą sudarė akumuliatorių baterijos (arba keletas galvaninių elementų) ir paprasčiausia uždegimo sistema. Pirmųjų akumuliatorių korpusai buvo gaminami iš medžio, vėlesnių – iš ebonito, pastarieji dėl jiems būdingos korpuso spalvos pavadinti „juodaisiais“. Paminėkime ir kitą degimo sistemą – magnetą. Pastaroji buvo sukurta 1902 metais ir tobulinta iki 1906 metų Gotllieb‘o Honald‘o ir Robert‘o Bosch‘o. Ji labai greitai paplito ir buvo populiari net iki ketvirtojo dešimtmečio. Tokiai sistemai akumuliatorius nereikalingas.

Ir štai 1911 metais amerikiečių konstruktorius Charles F. Ketterig‘as pasiūlė pakeisti nepatogų acetileninį apšvietimą elektros apšvietimu, o sudėtingą ir sunkią magneto uždegimo sistemą pakeisti nauja, gaminančia stiprią kibirkštį nepriklausomai nuo variklio apsukų. Pirmą kartą tai buvo įgyvendinta modelyje „Cadillac Model 30“. Amerikiečiai visada norėjo būti pirmieji, ir jiems tai pavykdavo padaryti –pirmą kartą serijiniuose automobiliuose buvo panaudotas elektrinis starteris, generatorius ir akumuliatorius. Šalia 6 V švino akumuliatoriaus buvo dar penki papildomi galvaniniai elementai rezerviniam uždegimo sistemos maitinimui. Tai buvo naujas žodis sukuriant visavertę elektros įrangą, už ją konstruktorius 1912 metais buvo apdovanotas „Dewar Trophy“ taure. Elektrinį apšvietimą labai greitai pradėjo naudoti ir kiti gamintojai. Iš pradžių tai buvo nesudėtinga vieno siūlelio lemputė, sidabruotas reflektorius, skaidrus šviesos spidulių nesklaidantis stiklas. Vėliau, 1922 metais, pradedamos naudoti „Bilux“ (su dviem siūleliais) tipo lemputės. Galiausiai septintąjį dešimtmetį prasidėjo halogeninių žibintų epocha, kuri šiandien dominuoja ir konkuruoja su nuo 1990 metų automobiliuose pradėtų naudoti „HID Xenon“ lemputėmis.

******

O dabar, nušluostę dulkes nuo senų nuotraukų, pažiūrėkime į jas. Štai pirmoji. Ką ten daro vairuotojas su pagalbininkais prie galinio rato? Tai tipinė tų laikų scena: vairuotojas su pagalbininkais montuoja padangą ant nenuimamo ratlankio, kai kamera jau sutvarkyta. Tačiau mūsų dėmesį traukia žalvariniai žibintai ir įspūdingo dydžio išraitytas garsinis signalas. Grakštaus radiatoriaus šonuose matome du žibintus su įtaisytomis specialiomis linzėmis, kurios tolygiai paskirsto šviesą keliui apšviesti. Tokiu acetileninių žibintų šviesa buvo nepaprastai ryški, kad net apakindavo iš priekio atvažiuojančius. Kol keliuose automobilių būdavo nedaug, problemos lyg ir nebuvo.

Antroje nuotraukoje – italų komanda su „Zust“ 1908 metais vasario 12 dieną startuojant neregėtos ištvermės lenktynėse Niujorkas – Paryžius. Priekyje įspūdingi acetileniniai žibintai, o dujų generatoriaus rezervuaras įrengtas už žibinto, iš kurio vamzdeliais dujos tiekiamos į žibintą. Ant šoninių gabaritinių žibalinių lempų pakabintos nešiojamos lempos pasišviesti tamsoje. Tais laikais automobilininkai su savim vežiodavosi gausybę įrankių ir atsarginių detalių. Keliai buvo blogi, mašinos nepatikimos, tad matome įrankių ir atsarginių dalių dėžes, pritvirtintas lyg ir ant ilgų galinių sparnų. Tačiau tai – ne sparnai, o dvi stiprios nuimamos lentos, iš kurių galima padaryti tiltelį pelkės, smėlio, sniego ir vandens kliūtims įveikti.

Trečioje nuotraukoje – šveicariškas 1929 metų FWD. Sunkvežimis jau puikuojasi spindinčiais dideliais elektriniais žibintais, uždengtais skaidriais stiklais, o gabaritinėms šviesoms dar naudotos žibalinės lempos. Trečiajame dešimtmetyje dar buvo automobilių, kuriems vis dar naudojo acetileninį ar žibalinį apšvietimą, o kartais net po vieną žibintą kelkraščiui apšviesti. Gabaritinėms šviesoms buvo griežti reikalavimai – jie turėjo būti du. Grįžkime prie nuotraukos. Ant kabinos priekinių statramsčių matome lynu valdomus mechaninius krypties rodiklius. Kartais būdavo įrengiamas vienas posūkio žibintas-rodiklis su pasisukančia kryptį rodančia strėle.

Saulius VENCLOVAS

"Transporto pasaulis"
Spalis Nr.10 (94)

"Linava" informuoja

Asociacijos „Linava“ atstovai dalyvavo II Baltarusijos transporto kongrese ir logistikos parodoje Minske

Eurovinjetė: Belgija, Danija, Liuksemburgas, Olandija, Švedija

Kronika (rugsėjo mėn.)

Vokietija

Aktualijos

Problemas aptarė keleivininkai

Įkurtuvės

Servisas, kokio dar nebuvo

Iš antrų rankų

Naudoti sunkvežimiai su garantija

Mūsų kalba

Dažniau transportininkų netaisyklingai kirčiuojami žodžiai

Padangos

AUTOSERVISAS VAIŠVYDAVA”: moderni technologija antram padangos gyvenimui

“Michelin” naujovės Hanoverio IAA

Parodos

IAA-62: technologijos keičia modelius

Patirtis

Būti žingsniu priekyje

Stambiu planu

“Berlingo”: žavus mažylis kasdieniam darbui

Tendencijos

Pavažinėti vilkikai pinga...

Užsienyje

Galvijai kelyje

Sunkvežimio plovimo rekordininkai

Lietuvoje ir pasaulyje

Aštuonetas transporto lyderių

Atnaujinti du "Linavos" serviso skyriai

Dešimtoji, bet eilinė

Greičio matuokliai

Indija – patraukli rinka automobilių pramonei

Navigacinių sistemų vagys – už grotų

Vilniuje iškils naujas logistikos centras

Žinotina

Vagystės užsienyje: dvi tų pačių istorijų pusės

Perspektyvos

Mėnesį sostinėje važinės naujas ekologiškas autobusas

Mokyti padeda imitatorius

Keleivinis transportas

Suomija: savita šalis su specifine visuomeninio transporto sistema

Teisė

Teismo įsakymo procesas

Muziejus

Automobilio žibintai – nuo žvakės iki ksenono