Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Tikrieji „Volvo“ prasidėjo nuo „titanų“ ir „vikingų“

Kai tik pamini sunkvežimius „Volvo“, prieš akis iškyla atlašus magistralinio „Volvo FH“ siluetas ir malonus ausiai jo galingos „šešiukės“ ūžesys. Galingus ir modernius „Volvo“ itin mėgsta Lietuvos transportininkai. Net senukai F12 su kubo formos kabinomis vis dar labai vertinami. įsivaizduoti kitokį, nei puspriekabę tempiantį galingа magistralinį „Volvo“, pritrūksta fantazijos.

O juk daugelį dešimtmečių nuo firmos pirmojo, 1927 metais pasirodžiusio, automobilio, didžiuma komercinių „Volvo“ buvo mažo ir vidutinio tonažo sunkvežimiai. Tik 1937 metais, siekiant neužleisti visos rinkos konkurentui „Scania-Vabis“, Geteborge pradėta triašių „Volvo LV29“ su 120-130 AG šešių cilindrų varikliais gamyba. Didžiausia leistina šių ilganosių sunkvežimių su 6x2 tipo važiuokle masė buvo 13 tonų.

šiek tiek modernizuoti ne su benzininiais, o dyzeliniais varikliais „L29“ serijos sunkvežimiai gaminti iki šeštojo dešimtmečio pradžios, kai 1951 metų pabaigoje „Volvo“ pradėjo naujo modelio „L395“ gamybа.

Tiesа sakant, jo konstrukcijoje nieko itin naujoviško nebuvo, nes inžinieriai tik perkomponavo „L29“ važiuoklę, pastumdami priekinį tiltа šiek tiek atgal, o variklį sumontuodami virš jo. O štai variklis - 9,6 litro darbo tūrio 150 AG „šešiukė“, kurį sukonstravo legendinis motorų kūrėjas Džonas Stėlbladas - tapo būsimosios sunkiųjų „Volvo“ komercinės sėkmės pagrindu. Mat šis variklis nuo pat pradžių buvo kuriamas darbui su turbokompresoriumi. Toks variantas - 185 AG TD 96 AS - pradėtas gaminti 1954 metais. Jo turbina, šiandienos požiūriu, sukosi labai lėtai - tik 38 000 aps/min. „Volvo L 395“ buvo pirmuoju firmos sunkvežimiu, oficialiai pavadintu „Titan“: modelis su turbokompresoriumi vadinosi „Turbo Titan“. Buvo gaminami 4x2 (didžiausia leistina masė - 12 tonų), 6x2 (17 tonų) ir 6x4 (18 tonų) variantai. Per 10 metų (1951-1961) pagaminta 7108 „L395“. Nuo 1959 iki 1965 metų gamykla Geteborge gamino dar ir „L495“ su iki 230 AG forsuotu turbodyzeliu „TD96C“. Sunkiausiojo „L495“ serijos turbotitano masė siekė net 22 tonas. Iki 1956 metų titanai turėjo hidraulinę stabdžių pavarа, tik vėliau ji buvo pakeista pneumatine. Nustebsite, bet visi titanai Geteborge gaminti… be kabinų. Jas tiekė Umea mieste buvusi kėbulų gamykla „Nystrхms Karosserifabrik“ bei mažesnės firmos „BeGe“ ir „Floby“. Tik septintajame dešimtmetyje „Volvo“ įsigijo Nystrхmo įmonę.

Triašėms titanų modifikacijoms „Volvo“ inžinieriai panaudojo „Hendrickson“ tipo galinių tiltų pakabа su tiltų karterius jungiančiais masyviais balansyrais. Likimo ironija - šiа pakabа išrado švedas Magnus Hendricksonas, dar prieš Pirmаjį pasaulinį karа emigravęs į JAV, o dabar švedams teko pirkti švediško išradimo patentа.

Su „Turbo Titan“ šeštojo dešimtmečio pradžioje „Volvo“ bandė patekti į JAV rinkа, deja, nesėkmingai. Tada europietiški sunkvežimiai, juo labiau su turbodyzeliais, amerikiečių nedomino. Užtat Artimuosiuose Rytuose ir šiaurės Afrikoje titanus graibstyte graibstė. Ne viena dešimtis jų ten važiuoja iki šiandien.

1953 metais Geteborge pradedamas gaminti analogiškas titanui, tačiau šiek tiek lengvesnis modelis „L385“, pavadintas „Viking“. Jo ir variklis silpnesnis - 6,7 litro 115-125 AG dyzelis. Didžiausia leistina masė - 10,3 tonos, varianto su 6x2 važiuokle - 14,5 tonos. Armijos poreikiams, taip pat eksportui į Afrikos šalis pradedamas gaminti „Viking Terrain“ su 4x4 tipo važiuokle.

„Viking“ - labai populiarus modelis: per 9 metus pagaminama 18,5 tūkstančio „L385“, o 1959-1965 metais - dar 21,8 tūkstančio modernizuoto „L485“ su 150 AG turbodyzeliu.

Septintojo dešimtmečio viduryje vis labiau populiarėja manevringesni sunkvežimiai su kabina virš variklio („Volvo“ irgi ima juos gaminti), tačiau ilganosių „titanų“ ir „vikingų“ paklausa nemažėja. įvesta nauja indeksų sistema - pavadinti „N88“ bei „N86“, modernizuota transmisija bei stabdžių sistema, gaminami iki 1973 metų pabaigos. Pasikeičia užsakovų ratas - transportininkai renkasi „F88“ ir „F86“ su kabina virš variklio, bet su atitinkamai iki 260 AG ir 207 AG forsuotais turbodyzeliais. „Apvalianosiai“ veteranai keliauja į trečiojo pasaulio šalis, juos perka statybininkai, kelininkai, miškininkai. Iki gamybos nutraukimo buvo parduota 20,1 tūkstančio „N88“ ir 12,8 tūkstančio „N86“ modelio „Volvo“. Jie atliko savo užduotį: įtvirtino transportininkų sаmonėje įsitikinimа, kad sunkieji „Volvo“ su turbodyzeliais - nepaprastai patikimi, ilgaamžiai automobiliai, verti už juos sumokėtų pinigų.

Atrodytų, kа senieji „apvalianosiai“ „Volvo“ turi bendro su šiuolaikiniu Lietuvos autoparku. Bet neskubėkime - pasirodo, titanų kartos sunkvežimiai važinėja mūsų keliais bei gatvėmis. Keletа „Viking“ serijos vilkikų dar pirmaisiais atkurtos nepriklausomybės metais atsivežė privatūs asmenys, o po to keliolika „L385 Viking“ ir „N88“ modelio sunkvežimių iš švedijos gavo Lietuvos kariuomenė. Tarp jų buvo ir savivarčiai, ir net keli 4x4 tipo „Viking Terrain“. Juos, nudažytus mūsų kariuomenės kamufliažu, kartais matome ir Vilniaus gatvėse, ant sunkiasvorių priekabų veža pakrautа vikšrinę kovos technikа.

K. Bruzgelevičiaus, Z. Staskevičiaus

ir autoriaus nuotraukos

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (31)

"Linava" informuoja

Bulgarija

Bulgarija

Lenkija

LINAVA

LINAVA

Turkija

Vengrija

Vokietija

Vokietija

Aktualijos

VKTI kontroliuoja sunkiasvores

Gaisrai

AUTOMOBILIAI DEGA, BET LIEPSNOS PALIEKA PėDSAKų

Idėjos

Tikrai praktinis mokymas

Keliai

Naujoji kelių mokesčių sistema Vokietijoje: paprasta ir praktiška

šalies keliai bus kokybiškesni

Nauji modeliai

STRALIS, jo broliai ir pusbroliai

Psichologija

KALBA - žMOGAUS SIELOS VEIDRODIS

Specialioji technika

Nauji kranai iš moderniausios pasaulyje gamyklos

Užsienyje

Chaosas, problemos ir pavojus poilsio aikštelėse

Lietuvoje ir pasaulyje

ADAC - 100 metų jubiliejus

Darbdavių konfederacija siūlo supaprastinti užsakomųjų reisų organizavimo ir vykdymo tvarkа

KraZ - statybų rinkai

Lenkijos ir Lietuvos kelių transporto bendros komisijos posėdiS

NEVAžIUOK NEUžSISEGęS SAUGOS DIRžO!

Pašalinta paskutinė kliūtis lietuviškos kiaulienos

Pasiektas kompromisas

PATIKSLINIMAS

Varžėsi autobusų vairuotojai

Transporto politika

Auga transporto tinklų paklausa

Lietuvos pozicija išdėstyta Liuksemburge

Schmitz Cargobull puspriekabes renkasi vis daugiau vežėjų. Kodėl?

Sėkmingai bendradarbiauja Lietuva ir Norvegija

Žinotina

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (2)

Keleivinis transportas

Bendrovė „VILNIAUS TROLEIBUSAI“ - jauniausia asociacijos narė

Technika

Iš jūros jachtos į - miškavežį

Teisė

Atostogos pagal naujаjį darbo kodeksа

Sveikata

AVARIJOS PRIEžASTIS - AKINIAI

Muziejus

Tikrieji „Volvo“ prasidėjo nuo „titanų“ ir „vikingų“