Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Transporto paslaugų verslas ir aplinkosauga: kaip sumažinti oro taršą

Vokietijos federalinė vyriausybė pasiryžusi iki 2020 metų net 40 procentų sumažinti pramonės objektų, transporto priemonių ir kitų taršos šaltinių, skleidžiančių į atmosferą anglies dvideginį, emisiją. Kaip pavyks politikams suderinti prieštaravimus, kurie neišvengiamai kyla dėl pramonės ir transporto verslo plėtros bei nuolat griežtinamų aplinkosaugos reikalavimų, parodys netolima ateitis.

Klimatologai jau seniai skelbia nerimą keliančius duomenis dėl planetoje kylančios temperatūros, kuri tirpdo ledynus ir pradeda negatyviai veikti Žemės gyventojus, jos florą ir fauną. Žemės planetos gyventojų poreikiams patenkinti kasmet sunaudojama vis daugiau naftos, dujų ir anglies. Visi šie žmonijos naudojami energijos šaltiniai degdami išskiria nuodingas medžiagas ir dujas, kurios mūsų planetoje didina šiltnamio efektą.

Neatsitiktinai dabar visų civilizuotų šalių vyriausybių užduotis – ieškoti efektyviausių metodų ir būdų, kaip sumažinti naudojamos energijos šaltinių taršą kenksmingomis išmetamosiomis dujomis, tarp kurių didžiausią dalį sudaro anglies dioksidas.

Atsižvelgdama į tai, Vokietijos vyriausybė ryžosi įgyvendinti ryžtingą sprendimą – iki 2020 m. sumažinti į atmosferą išmetamo anglies dioksido emisiją 40 proc., palyginti su 1990 m. Per maždaug 12 metų laikotarpį iš alternatyvių atsinaujinančių energijos šaltinių turėtų būti pagaminama nuo 25 iki 30 proc. elektros energijos ir tiekiama apie 14 proc. šilumos. Didelės viltys siejamos su biologinių degalų naudojimu, jų dalis iki numatyto laikotarpio turėtų sudaryti apie 17 proc. bendrų energetikos sąnaudų. Šiam tikslui Vokietijoje numatytos net 29 konkrečių veiksmų priemonės, kurių įgyvendinimui jau šiemet skirta 3,3 mlrd. eurų.

Kaip pažymi Vokietijos kanclerė Angela Merkel, ES keliamus reikalavimus įmanoma įvykdyti imantis tik ryžtingų, nors ir nepopuliarių veiksmų, pirmiausia susijusių su drastiškai augančia automobilių transporto verslo plėtra. Vyriausybė bus priversta visiems automobiliams įvesti aplinkos taršos mokesčius, priklausančius nuo anglies dioksido ir kitų nuodingų išmetamųjų dujų emisijos, o sunkvežimiams šiuos mokesčius padidinti pagal jų gamintojų nurodytus ekologinius standartus ir techninės priežiūros centrų patikrų duomenis.

Klimatologų duomenimis, kelių transporto priemonių išmetamųjų kenksmingų medžiagų dalis sudaro apie 20 proc. bendro teršalų kiekio Vokietijoje, vienas trečdalis jo tenka sunkvežimiams, du trečdaliai – lengviesiems automobiliams. Pasak šios šalies susisiekimo ministro Wolfgang’o Tiefensee, laipsniškai per tris etapus įgyvendinus aplinkos apsaugos ministerijos numatytas priemones, kelių transporto taršą realiai galima būtų sumažinti daugiau nei trečdaliu. Tuo turėtų būti suinteresuotos ne tik Europos, bet ir viso pasaulio stambiausių energijos vartotojų šalys.

Tačiau degalų iš atsinaujinančių energijos šaltinių propaguotojai neretai kaltinami tuo, jog augalinių kultūrų naudojimas transporto priemonėms ir kitiems jų energiją naudojantiems objektams verčia didinti kai kurių maisto produktų kainas, dėl kurių daugelio šalių gyventojai priversti menkinti savo mitybos racioną ir net badauti.

Rinkos ekspertai prognozuoja, jog priklausomai nuo stabiliai didėjančių naftos ir dujų išteklių kainų, alternatyviems energijos šaltiniams dabar priskiriamų žemės ūkio kultūrų – rapsų, saulėgrąžų, kukurūzų, cukranendrių ir kitų energetinių augalų – kainos iki 2020 m. gali padidėti nuo 26 iki 72 proc. Ekologai šias prognozes neigia, kadangi transporto priemonėms ir kitiems energiją naudojantiems objektams antrosios kartos biodegalai gali būti gaminami iš žemės ūkio kultūrų ir medienos bei kitų buities atliekų, kurios, tinkamai neapdorotos, daugelyje valstybių kol kas dažnai tebelaikomos tik aplinkos taršos židiniu.

ĮVAIRIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ RŪŠIŲ APLINKOS TARŠA

Kenksmingų medžiagų emisija

Vidaus vandenų

transportas

Geležinkeliai

Sunkvežimiai

Azoto oksidas (g/tkm)

Kietosios dalelės (g/tkm)

Anglies dioksidas (g/tkm)

0,607

0,018

34,8

0,130

0,005

30,9

1,018

0,022

104,4

Šioje lentelėje pateikti transporto priemonių, kurių bendroji masė didesnė nei 3,5 tonos, naudojančių elektros energiją, žibalą ir dyzeliną, duomenys.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr.9 (93)

"Linava" informuoja

Kronika

Naujienos

Nekrologas - Rimantas Budrevičius 1966-01-12–2008-09-06

Eismas

Atsakomybė gelbsti gyvybes

Svarbiausia - išmokyti galvoti

Ekologija

Transporto paslaugų verslas ir aplinkosauga: kaip sumažinti oro taršą

Geriausieji

Rinkos lyderių rinkimai Vokietijoje

Priekabų ūkis

"Krone" naujovės - IAA parodoje

Tendencijos

Pokyčiai antrinėje krovininių automobilių rinkoje

Tradicijos

Dvyliktosios: pro skausmo ašaras...

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rudeninė logistikos šventė

Žinotina

Geriausios poilsio aikštelės prie Vokietijos automagistralių

Perspektyvos

Vandenilio energetikos plėtra turėtų paspartėti

Keleivinis transportas

Pirmasis pusmetis keleivių vežėjams – prieštaringas

SOR - ekonomiškas darbštuolis

Technika

EGR ir Euro 5: kaip tai padarė MAN

Teisė

Transporto priemonių konfiskavimas

Muziejus

Nieko ypatingo - tai automatas