Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Pirmasis pusmetis keleivių vežėjams – prieštaringas

Statistikos tikslas – rinkti, apdoroti ir analizuoti kiekybinius bendrovių veiklos duomenis. Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius jam priklausančių įmonių darbo rezultatus sumuoja kas pusmetį – tai padeda nuolat sekti bei analizuoti situaciją versle. Skaitytojams pateikiame šių metų pirmojo pusmečio asociacijai „Linava“ priklausančių įmonių veiklos rezultatus.

Rezultatai – skirtingi

Pasak asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovo Eugenijaus Stolovickio, viena iš džiugesnių šių metų naujienų – asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto sekcijos narių pasipildžiusios gretos. Metų pradžioje į asociaciją įstojo trys įstaigos: UAB Druskininkų autobusų parkas, UAB „Elektrėnų komunalinis ūkis” bei VŠĮ Vilniaus teisės ir verslo kolegija. Statistinius veiklos duomenis už pirmąjį šių metų pusmetį pateikė 47 įmonės.

2008-ųjų pradžia keleivių vežėjams nebuvo lengva: verslą žlugdė drastiškai didėjusios degalų kainos. Tačiau ne visi statistiniai rezultatai prastesni nei per praėjusių metų pirmąjį pusmetį. Džiugiausias rodiklis – keleivių daugėjimas. Per pirmus šešis šių metų mėnesius jų vežta 8,8 proc. daugiau. Daugiau gauta ir pajamų: lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, jos išaugo apie 20 proc. ir sudarė 273 mln. Lt. Tačiau sąnaudos didėjo labiau, taigi keleivių vežėjai, 2007-ųjų pirmąjį pusmetį turėję 74,6 mln. Lt pelno, šiemet patyrė 1,4 mln. Lt nuostolio. Didžiausią padidėjusių vežėjų išlaidų dalį sudarė brangę degalai: sąnaudos šiais metais, lyginant su 2007-aisiais, jau išaugo 40 proc. Iki metų pabaigos šis rodiklis turėtų padidėti iki 60 proc. Be to, gerokai išaugo darbuotojų atlyginimai. Labiausiai didėjo vairuotojų darbo užmokestis – 25,8 proc. Tuo tarpu važiavimo autobusais bei troleibusais kaina keitėsi ne visuose miestuose.

Transporto priemonių amžius išliko beveik nepakitęs – autobusai bei troleibusai iki 5 m. sudarė 11 proc., nuo 5 iki 10 m. – 10 proc. ir didžiąją dalį – net 78 proc. – per 10 m. transporto priemonės. Keleivių vežėjai vis dar niekaip nesulaukia žadėtosios ES paramos parkams atnaujinti. „Kol kas valdininkai negali nuspręsti, kaip ES skirtas lėšas įsisavinti. Gaila, bet per metus šioje srityje nepajudėta nė per žingsnį“, – apgailestavo E. Stolovickis.

Kainų problema

Keleivių vežėjų verslas yra reguliuojamas – transporto įmonių vadovai negali kada panorėję nusistatyti didesnių važiavimo tarifų. Miesto ir priemiesčio maršrutuose transporto bilietų kainas nustato savivaldybės. Dėl didesnių tarifų tolimojo susisiekimo maršrutuose vežėjai priversti kreiptis į Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisiją. Pastarąjį kartą asociacija „Linava“ prašymą dėl kainų didinimo pateikė šių metų liepos pabaigoje. Ar prašymas bus patenkintas, turėtų paaiškėti rugsėjo pabaigoje. „Tolimojo susisiekimo maršrutuose dirbantys vežėjai jau pasiekė kainų lubas, todėl buvo būtina nustatyti naujus maksimalius tarifus. Prašoma maksimalius tarifus didinti vidutiniškai 40 proc.: tarifus, taikomus paprasto tipo autobusuose – septyniais, o minkštojo tipo autobusais ir ekspresais – devyniais centais už kelionės kilometrą “, – situaciją komentavo E. Stolovickis.

Keleivių vežėjus itin baugina artėjantis rudens ir žiemos sezonas su drastiškai brangsiančiomis komunalinių paslaugų kainomis, dar labiau padidinsiančiomis vežėjų sąnaudas. Verslą vis dar tebežlugdo nelegalūs vežėjai, kova su kuriais vis dar primena kovą su vėjo malūnais. „Nors Konstitucinis teismas neseniai priėmė išaiškinimą, kad šie vežėjai dirba neteisėtai, tačiau nuo to laiko niekas nepasikeitė. Nelegalūs vežėjai iki šiol veža keleivius tolimojo susiekimo maršrutais, atimdami iš teisėtų vežėjų nemažą pelno dalį “, – teigė E. Stolovickis. Keleivių vežėjus, dirbančius tolimojo susiekimo maršrutais, piktina ir nesąžininga geležinkelių konkurencija. Nors „Lietuvos geležinkelių“ nuostoliai vežant keleivius yra milžiniški, jie dengiami krovinių vežimo sąskaita, todėl geležinkelininkai gali sau leisti dempinguoti kainas, o valstybė tai toleruoja.

Asociacija „Linava“ kreipėsi į Susisiekimo ministeriją ir paragino suvienodinti konkurencijos sąlygas su geležinkeliais bei oro transportu – dabar geležinkelių transportas yra proteguojamas, nors to neleidžia ES direktyvos.

Miesto maršrutai

Bilietų kainos pastaruoju metu didėjo keliuose didžiuosiuose šalies miestuose, tačiau sostinėje, kur vežama daugiausia keleivių, jos yra mažiausios Lietuvoje ir toli gražu nepadengia keleivių vežimo išlaidų. Tuo tarpu kompensacijos bei dotacijos mokamos itin vangiai.

Tačiau, pasak E. Stolovickio, situacija miesto maršrutuose šiuo metu nėra prasta: keleivių vežta net 10 proc. daugiau (2007-ųjų pirmąjį pusmetį 166,1 mln., šiemet – 182 mln.). Brangę degalai, ko gero, privertė dalį miestiečių pagaliau persėsti iš nuosavų automobilių į visuomeninį transportą. Maždaug 17 proc. padidėjo ir vežėjų pajamos. Didėjo ir sąnaudos, tačiau ne taip ženkliai. Taigi miesto vežėjai, pernai per praėjusių metų pirmąjį pusmetį patyrę 4,3 mln. Lt nuostolio, šių metų šešis mėnesius baigė surinkdami 4,6 mln. Lt pelno. „Tokius rezultatus nulėmė kur kas geriau savivaldybių mokamos kompensacijos bei dotacijos. Ilgametis mūsų darbas su Savivaldybių asociacija, Vyriausybės atstovais apskrityse pagaliau davė vaisių“, – geresnių rezultatų priežastis komentavo E. Stolovickis. Pirmąjį pusmetį už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą miesto maršrutais gauta 53,1 mln. Lt (pernai – 38,5 mln. Lt, augimas – 36 proc.). Dar geriau buvo atsiskaitoma ir už nuostolingų, bet visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimą – kompensacijų gauta 94,3 proc. daugiau.

Priemiestis

Situacija priemiesčio vežimuose atspindi šalį apėmusios ekonominės krizės padarinius. Mažėja kaimuose gyvenančių žmonių pajamos, mažėja ir besinaudojančių keleiviniu transportu. Keleivių priemiesčio maršrutais vežta 16,5 proc. mažiau (per praėjusių metų pirmąjį pusmetį – 12,7 mln., šiemet – 10,6 mln.). Sumažėjo transporto priemonių rida, kadangi keleivių vežėjai buvo priversti atsisakyti kai kurių nuostolingais tapusių maršrutų. Dėl brangusių degalų gerokai išaugo vežimo sąnaudos. Nepaisant to, vežėjai pirmąjį pusmetį baigė sėkmingai, gaudami 330 tūkst. Lt pelno (pernai per tą patį laikotarpį patirta 570 tūkst. Lt nuostolio). Kaip ir miesto vežimuose, geresnius rezultatus nulėmė geriau savivaldybių mokamos kompensacijos už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą (gauta 56,5 proc. daugiau) bei dvigubai išaugusios dotacijos už nuostolingų maršrutų aptarnavimą (pernai per pirmuosius šešis mėnesius gauta 4, šiemet – 8 mln. Lt)..

Tolimojo susisiekimo maršrutai

Tolimojo susisiekimo maršrutus aptarnaujančioms keleivių vežėjų įmonėms šie metai buvo itin sunkūs. Nors keleivių, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, padaugėjo 14,3 proc. bei gauta 6,4 proc. daugiau pajamų (jos didėjo nuo 51,4 iki 54,7 mln. Lt), tačiau sąnaudos augo kur kas labiau – net 23,3 proc. (nuo 48,4 iki 59,7 mln. Lt). Dėl to tolimajame susisiekime dirbantys vežėjai, 2007-ųjų pirmąjį pusmetį baigę turėdami 2,96 mln. Lt pelno, šių metų pirmuosius šešis mėnesius patyrė 5,02 mln. Lt nuostolį. „Neigiamus rezultatus lėmė didėjusios degalų kainos bei darbuotojų atlyginimai ir seniai nedidinti vežimo tarifai. Tikimės, kad Valstybinei kainų ir energetikos komisijai paskelbus naujus maksimalius tarifus, tolimajame susisiekime dirbantys vežėjai išlips iš duobės“, – vylėsi E. Stolovickis.

Keleivių vežėjus papiktino ir birželio 17-ąją priimtas Transporto lengvatų įstatymų pataisos, numatančios lengvatas taikyti ne tik Lietuvos, bet ir visos Europos Sąjungos aukštųjų mokyklų studentams ES pilliečiams. Kadangi ilgą laiką vežėjams nebuvo pateikti studentų pažymėjimų pavyzdžiai, nuo liepos 1-osios, kaip buvo numatyta, vežėjai lengvatų nepradėjo taikyti. Vėliau rastas abiem pusėms priimtinas sprendimas ir nutarta kaip tarptautinį naudoti ISIC studentų pažymėjimą, išduodamą visiems ES šalių studentams.

Tarptautiniai bei užsakomieji reisai

Situacija vežant keleivius tarptautiniais maršrutais nuolat prastėja. Dar labiau ji pablogėjo ir per šių metų pirmąjį pusmetį – vežta 16,1 proc mažiau keleivių (sumažėjo nuo 209,7 iki 175,9 tūkst.), pajamos mažėjo 4,5 proc. Dėl brangusių degalų sąnaudos padidėjo 1,2 proc. (nuo 8933,6 iki 8828,5 tūkst. Lt). „Veikiausiai keleivių vežėjai autobusais jau neišgalės konkuruoti su vis labiau įsigalinčiomis pigių skrydžių bendrovėmis, todėl ateityje jiems reikėtų pasiieškoti kitų verslo sričių“, – prognozavo E. Stolovickis. Pasak Keleivinio transporto skyriaus vadovo, keleivių vežėjams derėtų skirti daugiau dėmesio užsakomiesiems reisams, kurių rezultatai šiemet bene geriausi: vežta 52,6 proc. daugiau keleivių, gauta 7,7 mln. Lt (augimas – 31,8 proc.) pajamų. Nors gaunamas vežėjų pelnas nėra didelis, tačiau užsakomieji maršrutai yra stabiliai pelningi. „Keleivių vežėjai galėtų pasinaudoti užsakomųjų reisų teikiamais privalumais ir labiau, tačiau autobusų paklausa didžiausia vasarą, kai prasideda turistinis sezonas, o žiemą tokių paslaugų prireikia mažiau. Neapibrėžtumas trukdo vežėjams skirti daugiau gerų autobusų užsakomiesiems maršrutams aptarnauti“, – sakė E. Stolovickis.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr.9 (93)

"Linava" informuoja

Kronika

Naujienos

Nekrologas - Rimantas Budrevičius 1966-01-12–2008-09-06

Eismas

Atsakomybė gelbsti gyvybes

Svarbiausia - išmokyti galvoti

Ekologija

Transporto paslaugų verslas ir aplinkosauga: kaip sumažinti oro taršą

Geriausieji

Rinkos lyderių rinkimai Vokietijoje

Priekabų ūkis

"Krone" naujovės - IAA parodoje

Tendencijos

Pokyčiai antrinėje krovininių automobilių rinkoje

Tradicijos

Dvyliktosios: pro skausmo ašaras...

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rudeninė logistikos šventė

Žinotina

Geriausios poilsio aikštelės prie Vokietijos automagistralių

Perspektyvos

Vandenilio energetikos plėtra turėtų paspartėti

Keleivinis transportas

Pirmasis pusmetis keleivių vežėjams – prieštaringas

SOR - ekonomiškas darbštuolis

Technika

EGR ir Euro 5: kaip tai padarė MAN

Teisė

Transporto priemonių konfiskavimas

Muziejus

Nieko ypatingo - tai automatas