Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Dvyliktosios: pro skausmo ašaras...

Tragedijos akivaizdoje

Rugsėjo 6–oji turėjo būti neeilinė diena Lietuvos vežėjų ir sunkiojo transporto vairuotojų gyvenime: transporto įmonių darbuotojai ir pavieniui, ir su šeimomis rinkosi Kėdainių buvusiame aerodrome į tradicinę šventę – išlydėti vasaros ir kas dalyvauti, o kas – palaikyti kolegas, besivaržančius XII tolimųjų reisų vilkikų, autotraukinių bei autobusų vairuotojų varžybose.Diena buvo kaip reta puiki, svečių sugužėjo daug, muzikantai pasirengę linksminti visus iki išnaktų, varžybų ir šventės scenarijuje numatyta daugybė naujovių – viskas žadėjo šaunią šventę. Tačiau to, kas įvyko vos paskelbus šventės pradžią, niekas nė baisiausiame sapne negalėjo susapnuoti. Šventės dalyvius pasveikinti ir aukštojo pilotažo meną pademonstruoti pakilo du sportiniai lėktuvai. Šventės komentatoriai pranešė, kad pirmuoju skrenda asociacijos “Linava” atstovybės Maskvoje vadovas Rimantas Budrevičius. Tai nestebino, nes vežėjai senai žinojo apie šio jauno žmogaus pomėgį, ne kartą matė jo skraidymo meną anksčiau vykusiose varžybose. Sportiniam lėktuvui atlikus numatytą programą, padangėje pasirodė mažas dailus lėktuvėlis. Jis apsuko keletą ratų virš varžybų vietos ir staiga ... dingo, o po akimirkos, atrodė miško vidury, pakilo juodas dūmų stulpas.

Nukrito lėktuvas, nukrito... nuvilnijo po stovyklavietę. Iš pradžių netgi mačiusieji tą epizodą iš paskutiniųjų vijo šalin blogas mintis, tačiau kai miško link pasileido ugniagesiai ir medikai, buvo aišku, kad atsitiko kažkas rimto. Viltis, kad tai dar ne tragedija, buvo gyva. Deja, netrukus paaiškėjo – pilotas žuvo... Tai atrodė sveiku protu nesuvokiamas absurdas: daug kas tą rytą bendravo su Rimantu, ir štai per akimirką jo nebėra... Šokas visų veiduose, visų mintyse... O asociacijos vadovams teko priimti labai nelengvą sprendimą – ką daryti toliau ... Po ilgos kaip šimtmečiai pauzės buvo nutarta: šventės nebus, atšaukiami visi koncertai ir visos linksmybės, o vairuotojų varžybos vyks. Tokio sprendimo komentarų vėliau būta visokiausių, tačiau neabejojame, jų būtų buvę bet kuriuo atveju, kas bebūtų nutarta.

Ir varžybos įvyko. Kaip niekad tylios, kaip niekad ramios, be ginčų su teisėjais, be konkurentų “klastos” demaskavimų ir kitokių ankstesnių metų varžyboms būdingų atributų. Tragedijos akivaizdoje laimėtos ar pralaimėtos sekundės, užimtos ar neužimtos vietos jau neturėjo tokios reikšmės, kaip ankstesniais metais...

Naujovių pridygo gausiai

Tačiau buvo ir dar viena aplinkybė, turėjusi didelės įtakos varžybų eigai, – pasikeitė jų, kaip dabar madinga sakyti, koncepcija. Jauni, sportiškai nusiteikę ankstesnių varžybų organizatoriai siekė vilkikus paversti vos ne “Formulės 1” bolidais ir trasoje vertė vairuotojus išdarinėti tai, ko normaliame gyvenime jiems visiškai nereikia. Nieko nuostabaus, kad kai kurios transporto įmonės tik dėl šių priežasčių tokiose varžybose nedalyvaudavo, o dileriai kategoriškai atsisakydavo skolinti naujus vilkikus ar autobusus vien todėl, kad po jų reikėdavo naujų padangų ir važiuoklių nemenko remonto. XII varžybų šūkis – “Taupiai su “Linava” padiktavo naujas užduotis vairuotojams: svarbu ne greitis, o vairavimo tikslumas. Deja, ne visi ir ne iš karto suprato permainų esmę ir vienas kitas nuo starto linijos raudavo tarsi nuo grandinės nutrūkęs. Po tokio “aso” važiavimo kartais atrodydavo, kad trasoje važiuota ne autotraukinio, o kombaino – tiek būdavo “nukirsta” kelią žyminčių gairių. Tačiau taip nutiko tik varžybų pradžioje, nes labai greit buvo suprasta: šį kartą reikia visai ko kito – ne padangų žviegimo ir kas greičiau “nubėgs” iš taško A į tašką B, o ramaus ir ypatingai tikslaus darbo. Ir, tiesą sakant, buvo malonu matyti, kaip gražiai ir švariai dirbo kai kurie vairuotojai. Netgi tie, kuriems nepasisekė šviesoforų “loterijoje” ir dėl to prarado nemažai sekundžių, tad negalėjo pretenduoti į aukštesnes vietas. Beje, “šviesoforas” – nauja rungtis “Linavos” varžybų programoje. Anksčiau iš vairuotojų reikalauta tik lėkti tarsi akis išdegus, dabar reikėjo ir kelią matyti, ir greitį pasirinkti tokį, kad šviesoforą pravažiuotum nesustodamas, kitaip žalios šviesos gali tekti laukti ilgai ir nuobodžiai.

Iš naujienų dar reikėtų paminėti tai, kad šiemet kaip atskira visavertė dalyvių kategorija startavo autotraukinių vairuotojai: užpernai jie dalyvavo eksperimento tvarka, pernai rungėsi gal trys vairuotojai, o šiemet – 15. Tiesą sakant, ne ką daugiau buvo vilkikų vairuotojų – 21, tad, galima sakyti, jėgos apylygės. Kaip, beje, ir santykis tarp varžybose dalyvavusių autobusų bei sunkvežimių vairuotojų: pirmųjų – 38, antrųjų – 36, galima sakyti, šiųmetinė sensacija. Nors, tiesą pasakius, to galima buvo tikėtis, nes autobusų parkai jau senokai rengia savus, vidinius, vairuotojų meistriškumo konkursus, ir, pasirodo, ši tradicija duoda neblogų rezultatų.

Dar viena naujiena – šiemet konkursas tapo tarptautiniu: pirmą kartą jame dalyvavo vairuotojai iš Rusijos. “Smolensk Ekspedition” duetas Sergej’us Smirnov’as ir Andrej’us Pavlinov’as važiavo vilkikų su puspriekabe klasėje ir pagal rezultatus tiek asmeninėje, tiek komandinėje įskaitoje, gerokai nusileidę varžybų nugalėtojams, tačiau ir nemažai aplenkę autsaiderių, atsidūrė lentelės viduryje. Tikėkimės, jog šie vyrai – pirmosios tarptautinių “Linavos” varžybų kregždės ir kitąmet jų bus kur kas daugiau.

Buvo ir dar viena labai specifinė varžybų dalyvių grupė, kuri nors tiesiogiai vairuotojų konkurse nedalyvavo, tačiau varžėsi tarpusavyje ir galėjo turėti įtakos rezultatams, kad ir ne šiemet, tai kada nors ateityje. Turiu galvoje dilerius, arba, kaip kalbininkai reikalauja “trumpai” įvardyti – oficialiuosius gamintojų atstovus. Kadangi šiemet pagal analogiją su “Europos metų vilkiku” pirmą kartą renkamas “Lietuvos metų vilkikas”, visi didžiojo septyneto pretendentai išsirikiavo šalia estrados ir norintieji detaliau susipažinti su jais

galėjo tai padaryti. Gal kiek daugiau dėmesio teko IVECO koncernui (atskiroje aikštelėje buvo išrikiuota visa šio gamintojo produkcija), tačiau tai – ne lygių teisių ir galimybių pažeidimas, o grynas atsitiktinumas: per Lietuvą kaip tik tuo metu vyko tarptautinis šio koncerno gaminių karavanas, tad praleisti progą susipažinti su naujausiais IVECO modeliais būtų buvę nesuprantama. Lygiai taip pat būtų nesuprantama, jei ir ateityje “Linavos” konkursuose nepamatytume tokio naujosios technikos parado: juk tuo suinteresuoti ir vežėjai, ir gamintojai. Kur rasi geresnę auditoriją, negu tarp specialistų?

Ir pabaigai – apie pačias vilkikų bei autotraukinių varžybas, kurios šiemet dažniau buvo matuojamos ne chronometrais, o centimetrais ir nuverstų gairelių skaičiumi. Tai ir atskleidė tikrąjį tolimųjų reisų vairuotojų meistriškumą. Įdomi detalė: individualioje įskaitoje pirmąsias dešimtį vietų užėmė penkių komandų – “Vičiūnai”, “Transvelas”, “Vilniaus dobilas” bei “Portman dobilas”, “Eveko” bei “Vedautos”- vairuotojai, tai rodo, kad šiose bendrovėse dirba tikri šios profesijos atstovai, žinantys, su kuo druska valgoma. Tos pačios, tik kitokia tvarka, išsirikiavo bendrovės komandinėje įskaitoje: “Vičiūnai”, “Vilniaus dobilas”, “Vedauta”, “Evekas”, “Transvelas”.

Varžybos įvyko, visi rezultatai išspausdinti žurnale “Vežėjų žinios” Nr. 17. Vilkikų vairuotojų varžybų nugalėtojai asmeninėje įskaitoje Arūnas Paulavičius bei Tomas Garokovskis (abu iš UAB “Vičiūnai”) atsiimdami nugalėtojams skirtas dovanas, pareiškė jiems priklausantį piniginį prizą skirią žuvusio piloto šeimai.

Autobusų trasoje

Išsyk po varžybų atidarymo nutikusi tragedija sukrėtė ir keleivių vežėjus. Tačiau į trasą autobusų vairuotojai stojo ryžtingai nusiteikę. Juolab kad figūrinio vairavimo trasa pasitiko juos visiškai pasikeitusi: vežėjų pageidavimu, autobusų vairuotojams parengtos skirtingos rungtys bei užduotys nei vilkikų bei autotraukinių vairuotojams, o šiųmetis varžybų šūkis „Taupiai su „Linava“ visiškai atitiko keleivių vežėjų siekį važiuoti saugiai, nedraskant padangų bei negadinant transporto priemonių. „Pamatėme, kad autobusų vairuotojų meistriškumo varžybos gali vykti saugiai bei įdomiai. Šįsyk parinktos užduotys, reikalaujančios daugiau tikslumo, profesinių įgūdžių bei sugebėjimo dirbti ekstremaliomis sąlygomis. Vairuotojai demonstravo mažiau sporto elementų, daugiau profesionalumo bei techninio pasirengimo“, – naujosios trasos ypatumus komentavo asociacijos „Linava“ viceprezidentas, UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. Šįkart varžybų organizatoriai, rengdami trasą autobusų vairuotojams, patirties sėmėsi iš panašių varžybų, vykstančių užsienyje bei Lietuvoje. Ne vienam keleivių vežėjui teko įveikti Niurburgringo (Vokietija) trasą „Setra“ autobusais, pravertė ir Lietuvos autobusų parkuose rengiamų varžybų patirtis.

Keleivių vežėjus džiugino ir tai, kad bene pirmąsyk per daugiau nei dešimties metų asociacijos „Linava“ rengiamų meistriškumo varžybų istoriją į trasą stojo daugiau autobusų nei krovininio transporto priemonių vairuotojų – varžėsi trisdešimt aštuoni dalyviai iš trylikos šalies autobusų parkų komandų.

Nugalėtoją slalomo trasoje šįsyk lėmė ne vien profesionalumas bei meistriškumas: prireikė ir Fortūnos pagalbos. Trasos pabaigoje vairuotojų laukęs šviesoforas vieniems padėjo sutaupyti, kitiems prarasti vieną kitą sekundę brangaus laiko. Tačiau autobusų vairuotojai dėl to nesipiktino. „Kiek teko girdėti, tiek keleivių vežėjai, tiek patys vairuotojai liko patenkinti trasa. Manau, šiais metais nueita teisingu keliu, parinkus daugiau tikslumo, atidumo reikalaujančius elementus, tikimės, kad panašiai varžybos vyks ir ateityje“, – sakė asociacijos viceprezidentas.

Keleivių vežėjams patiko ir nauja teorinės dalies vertinimo tvarka – šiemet buvo vertinami tik teisingi atsakymai, neskaičiuojant testo įveikimo greičio. Tiesa, visi dalyviai privalėjo „sutilpti“ į penkių (Autobusų vairuotojų keleivių vežimą reglamentuojančių dokumentų bei darbo ir poilsio režimo žinių patikrinimo testas) ar dešimties (KET) minučių laiką, tačiau galutinio vertinimo nelėmė greitesnė reakcija bei trumpesnis testo įveikimo laikas.

Geriausiai į Kelių eismo taisyklių testo klausimus atsakinėjo UAB Klaipėdos autobusų parko vairuotojas Rolandas Statkevičius. Antras liko Kauno UAB „Kautra“ atstovas Evaldas Varžgalis. Trečiąją vietą laimėjo Aurius Senovaitis iš UAB „Kauno autobusai“. Keleivių ir bagažo vežimo taisykles geriausiai išmanė vėlgi klaipėdiečių įmonės atstovas Tomas Aluzas. Antras liko Aurius Senovaitis iš „Kauno autobusų“. Trečią vietą laimėjo Alvidas Marozas iš Tauragės autobusų parko.

Figūrinio vairavimo trasoje geriausiai pasirodė Juozas Petravičius iš Klaipėdos autobusų parko, trasą įveikęs per 1 min. 5,.64 sek. ir surinkęs 10 baudos taškų. Antras liko Grigorijus Palkevič iš UAB „Vilniaus autobusai“ (1 min. 54.46 sek. ir 10 baudos taškų). Trečiąją vietą laimėjo Vytautas Stakelė iš Panevėžio autobusų parko (2 min. 03.03 sek. ir 20 baudos taškų).

Susumavus visų rungčių rezultatus, pirmąją vietą laimėjo Grigorijus Palkevič iš „Vilniaus autobusų“. Antras liko Panevėžio autobusų parko atstovas Vytautas Stakelė. Trečiąją vietą užėmė Klaipėdos autobusų parko vairuotojas Juozas Petravičius.

Geriausia autobusų vairuotojų komanda galutinėje įskaitoje tapo Klaipėdos autobusų parko kolektyvas. Antrąją vietą laimėjo UAB „Vilniaus autobusai“, trečioji – UAB „Kautra“.

Šiemet išrinkta ir daugiau šventės nominantų. Stilingiausia komanda pripažintas UAB „Kautra“ sirgalių kolektyvas. Gražiausią autobusą varžyboms pasirinko Panevėžio autobusų parkas. Išrinkti jauniausias bei vyriausias varžybų dalyviai.

Keleivių vežėjai ne pirmus metus viliasi, kad visiems varžybų dalyviams bus pateiktas vienas autobusas – tuomet vairuotojams būtų sudarytos vienodos sąlygos, nugalėtojo nelemtų transporto priemonės techninės savybės. Tačiau, pasak M. Grigelio, vis nepavyksta rasti autobusų gamintojo, kuris pasiūlytų varžyboms vienodas transporto priemones. „Autobusas – pakankamai svarbus veiksnys slalomo trasoje. Tačiau kol kas yra taip, kaip yra – kiekvienas renkasi tokią transporto priemonę, kokia dažniau važinėja. Džiugu, kad šiųmetė trasa buvo parinkta taip, kad daugiau lėmė vairuotojo meistriškumas, o ne autobuso techninės savybės“, – reziumavo M. Grigelis.

Kęstutis BRUZGELEVIČIUS ir Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr.9 (93)

"Linava" informuoja

Kronika

Naujienos

Nekrologas - Rimantas Budrevičius 1966-01-12–2008-09-06

Eismas

Atsakomybė gelbsti gyvybes

Svarbiausia - išmokyti galvoti

Ekologija

Transporto paslaugų verslas ir aplinkosauga: kaip sumažinti oro taršą

Geriausieji

Rinkos lyderių rinkimai Vokietijoje

Priekabų ūkis

"Krone" naujovės - IAA parodoje

Tendencijos

Pokyčiai antrinėje krovininių automobilių rinkoje

Tradicijos

Dvyliktosios: pro skausmo ašaras...

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rudeninė logistikos šventė

Žinotina

Geriausios poilsio aikštelės prie Vokietijos automagistralių

Perspektyvos

Vandenilio energetikos plėtra turėtų paspartėti

Keleivinis transportas

Pirmasis pusmetis keleivių vežėjams – prieštaringas

SOR - ekonomiškas darbštuolis

Technika

EGR ir Euro 5: kaip tai padarė MAN

Teisė

Transporto priemonių konfiskavimas

Muziejus

Nieko ypatingo - tai automatas