Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vežėjų akcija “STOP degalų kainų augimui” – naujų galimybių siekio pradžia

Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos “Linava” vežėjai, siekdami atkreipti šalies visuomenės, Seimo ir Vyriausybės dėmesį į ekonomikai pragaištingas degalų kainas ir neišnaudotas realias jų mažinimo galimybes, gindami savo sektoriaus ekonominius ir socialinius interesus bei solidarizuodamiesi su daugelio Europos šalių transportininkais, liepos 2 d. organizavo pilietinę akciją “STOP degalų kainų augimui”.

Liepos 2 d. 9 val. ryto specialiais lipdukais apklijuotų transporto priemonių kolonos nuo Savanorių prospekto ir Ukmergės gatvės nedideliu greičiu judėdamos priešpriešinėmis kryptimis pradėjo trijų valandų protesto akciją “STOP degalų kainų augimui”. Iš anksto gerai suplanuotoje akcijoje dalyvavo per 150 vilkikų ir autobusų, kuriuos garso signalais palaikė daugelis tomis pačiomis sostinės gatvėmis važiavusių lengvųjų automobilių vairuotojų.

Nuo vežėjų kvietimo konstruktyviam dialogui iki protesto akcijos

Prieš akcijos pradžią – birželio 30 d. - Transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumas ir Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija “Linava” paskelbė kreipimąsi į visuomenę, kuriame akcentuojama, jog nekontroliuojamai brangstantys degalai spartina infliaciją ir gilina socialines problemas. Degalų kainų augimas turi neigiamą įtaką ne tik kelių transporto verslui ir šioje šakoje dirbančių darbuotojų socialinei padėčiai, bet ir visam šalies ūkiui.

Asociacijos “Linava” prezidiumas kartu su vežėjų įmonių vadovais iš įvairių Lietuvos regionų iki šio kreipimosi ir protesto akcijos paskelbimo ne kartą svarstė konstruktyvaus dialogo su Vyriausybe galimybes ir civilizuotų priemonių taikymo bei įvairių pilietinių protesto akcijų organizavimo variantus – net iki degalų monopolininko Lietuvoje – AB “Mažeikių nafta” įvažiavimo ir išvažiavimo kelių blokavimo.

Birželio 30 d. kreipimęsi sakoma, kad “brangstantys degalai yra globaliai augančios naftos žaliavos kainos pasekmė. Tačiau Lietuvoje degalų kaina be mokesčių siekia Europos Sąjungos vidurkį. Akivaizdu, kad to priežastis – nepakankama konkurencija šalies naftos produktų didmeninėje rinkoje, kurioje dominuojančią padėtį užima vienintelis gamintojas AB “Mažeikių nafta”. Todėl REIKALAUJAME:

Sudaryti palankesnes sąlygas degalų importui į Lietuvą, siekiant paskatinti konkurenciją naftos produktų rinkoje.

Imtis visų įmanomų veiksmų paraginti Europos Komisiją peržiūrėti akcizų taikymo degalams politiką Bendrijoje. “

Asociacijos “Linava” siūlymams, kurie birželio pradžioje buvo įteikti Vyriausybei, taip pat pritarė šalies žemdirbių, žvejų ir laivų savininkų asociacijos, todėl prieš protesto akciją “STOP degalų kainų augimui” Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos “Linava” ir Transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumo paskelbtame kreipimęsi visuomenė buvo kviečiama palaikyti taikias vežėjų protesto akcijas ir kitus galimus pilietinius veiksmus.

Protesto akcija – iš arčiau

Gegužės 30 d. Savivaldybėje organizuotame pasitarime su asociacijos “Linava” vadovais ir policijos atstovais, sostinės meras Juozas Imbrasas teigė, jog pritaria teisėtiems vežėjų reikalavimams ir planuojamiems veiksmams.

Asociacijos “Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius žiniasklaidos atstovams apie vežėjų akciją “STOP degalų kainų augimui” akcentavo, jog tai vieša pilietinė akcija, kuria norima atkreipti ir visuomenės, ir vyriausybinių organizacijų dėmesį į nenormalią situaciją. “Mes nieko neblokuosime – tai būtų nuostolinga visiems, mes tik pademonstruosime savo susirūpinimą situacija ne tik mūsų šalyje, bet ir visoje Europoje”, - taip Lietuvos vežėjų akciją apibūdino asociacijos “Linava” prezidentas.

Maždaug 150 vilkikų ir autobusų, Vilniaus gatvėmis tvarkingai riedėdami apie 20 km/h greičiu, sostinės neužkimšo ir kitų automobilių vairuotojų nesupykdė. Daugelis iš jų palaikė akcijoje dalyvavusius vežėjus. Nors numatytame akcijos maršrute transporto pralaidumas buvo šiek tiek sumažėjęs, tačiau tuo metu sostinėje budėjo apie 100 policijos pareigūnų, kurie iš sudėtingesnių vietų stebėjo ir reguliavo eismą sankryžose. Vežėjų protesto akciją iš sraigtasparnio stebėjo Vilniaus miesto meras Juozas Imbrasas ir sostinės policijos vadovas Sigitas Mecelica.

Savanorių prospektu ir Ukmergės gatve viena prieš kitą judėjusios vežėjų kolonos susitiko prie Pedagoginio universiteto transporto žiedo. Palaikyti akcijos dalyvių su specialiais plakatais ir draugiškais mostais ant viaduko prie šio transporto žiedo susirinko įvairiems šalies regionams atstovaujantys asociacijos “Linava” prezidiumo nariai, sekretoriato darbuotojai, transporto kompanijos “Vilniaus dobilas” prezidentas Remigijus Žitkevičius, UAB “Vylaista” savininkas ir vadovas Vytautas Milėnas bei kitų vežėjų įmonių vadovai ir net būrelis smalsių vilniečių. Vežėjų akcijos palaikymo kampanijoje dalyvavo ir Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas Mykolas Aleliūnas.

Čia pat, ant viaduko, improvizuotoje spaudos konferencijoje gausiai susirinkusiems žurnalistams asociacijos “Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius teigė, kad ši protesto akcija – tai tik naujų galimybių siekio pradžia. Paaiškindamas šį teiginį, asociacijos “Linava” prezidentas pateikė svarius argumentus apie tai, kaip Ispanijos kolegų veiksmai privertė Vyriausybę atpiginti degalus šioje šalyje. Ispanijos pavyzdys, kur valdžia su verslininkais rado bendrą kompromisą, parodė, jog išeitį galima surasti. Dyzelino kainos šioje šalyje atpigo 14 proc. ir yra vienos iš žemiausių Europos Sąjungoje.

Asociacijos “Linava” generalinis sekretorius Valdas Gilys žurnalistams teigė, jog šis vežėjų žingsnis – tik įspėjamoji protesto akcija. “Jeigu Vyriausybė nekreips dėmesio, mes galvosime apie tolesnius savo veiksmus”, - akcijos metu surengtoje spaudos konferencijoje teigė Valdas Gilys.

Liepos 2 d. protesto akcijas “STOP degalų kainų augimui” surengė Utenos ir Marijampolės regionų vežėjai. Pastarieji po akcijos Marijampolės gatvėmis ir tarptautinės automagistralės “Via Baltica” atkarpa, galimus problemos sprendimo būdus aptarė susitikę su Vyriausybės, savivaldybės ir lizingo bendrovių atstovais.

Iš viso asociacijos “Linava” liepos 2 d. organizuotoje akcijoje “STOP degalų kainų augimui” dalyvavo per 250 vilkikų ir autobusų iš įvairių šalies regionų transporto įmonių. Birželio 27 d. protesto akciją, kurioje dalyvavo apie 70 sunkiavorių vilkikų, surengė Šiaulių regiono vežėjai. Taigi realiai protesto akcijoje sostinėje ir kituose šalies regionuose dalyvavo ženkliai daugiau nei 300 transporto priemonių.

Svari keleivininkų parama

Nors protestuojančių vežėjų automobilių kolonoje autobusų nebuvo daug, keleivininkai visa širdimi palaikė protesto akcijos rengėjus bei dalyvius. Juolab kad drastiškas degalų kainų didėjimas jiems kirto bene skaudžiausiai. „Jau nekalbame apie situacijos blogėjimą – kalbame apie keleivių vežimo verslo žlugimą. Jei niekas nesikeis, rudenį dauguma vežėjų nebeišvažiuos į gatves“, – kalbėjo asociacijos „Linava“ viceprezidentas, UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Asociacijai „Linava“ priklausančių keleivinio transporto įmonių sąnaudos degalams per metus išaugs maždaug 50 mln. litų. O bilietų kainos, kurias nustato miestų ar rajonų savivaldybės bei Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, nesikeitė ar keitėsi nežymiai. „Keleivių vežimas – socialinė paslauga, mūsų verslas būtinas visuomenei, todėl valdžios atstovai pagaliau privalo imtis neatidėliotinų priemonių jam gelbėti. Bilietų kainas reikėtų derinti su augančiomis dyzelino kainomis, tarifai turi būti indeksuojami kiekvienąsyk ženkliai pabrangus degalams“, – sakė M. Grigelis. Nors keleivių vežėjai ne kartą kreipėsi į valdžios institucijas dėl akcizo degalams sumažinimo, kol kas nedaroma nieko. Negana to, nesilaikoma įstatymų ir vežėjams nekompensuojama už patirtus nuostolius dėl nuostolingų, bet visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimo. Šiuo metu su vežėjais neatsiskaito daugelis miestų bei rajonų savivaldybių.

Keleivių vežėjų darbas – kasdien vežti keleivius reguliariais maršrutais, tad akcijai jie galėjo skirti tik rezervinius autobusus. Šįkart sostinės gatvėmis važiavo maždaug penkiolika įvairaus dydžio autobusų. Daugiausia – po penkis – skyrė Vilniuje įsikūrusios įmonės UAB „Vilniaus autobusai“ ir UAB „TOKS“. Be to, kolonoje važiavo ir šios įmonės techninės pagalbos automobilis. Tarp protesto akcijos dalyvių galėjai pamatyti ir tolimesnių šalies parkų – Kauno UAB „Kautra“, UAB „Kauno autobusai“, Šiaulių „Busturo“, Švenčionių įmonės „Svirka“ autobusus. Kalbinti vežėjai palaikė akciją, džiaugėsi, kad asociacija „Linava“ ėmėsi spręsti jų problemas. „Malonu, kad akcijos naudą suprato bendrovės vairuotojai, neatsisakę pravažiuoti Vilniaus gatvėmis. Manau, tokių akcijų turėtų būti ir daugiau – gal taip pavyks atkreipti valdžios atstovų dėmesį į katastrofiškai blogėjančią keleivinio transporto būklę“, – kalbėjo akcijoje dalyvavęs UAB „Vilniaus autobusai“ Eismo skyriaus viršininkas Jurijus Zaranka. Jam antrino ir bendrovės generalinis direktorius Gintaras Nakutis. „Jei valdžia nesiims priemonių situacijai gerinti, rudenį į gatves neišvažiuosime. Kai savivaldybėje manęs paklausė, ar dalyvavimas akcijoje nepadidins bendrovės nuostolių, ar bergždžiai neišnaudosime brangaus kuro, atsakiau: jei pavyks pasiekti, kad degalų kaina per mėnesį nekiltų bent vienu centu, akcijoje sunaudotas šimtas litrų degalų sugrįš dešimteriopai“, – sakė G. Nakutis.

Itin gausiai prie akcijos prisidėjusios UAB „TOKS“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius piktinosi valdžios neveiklumu ir guodėsi nelinksmomis įmonės perspektyvomis. „Jau nekalbame apie jokias investicijas autobusų parkui atnaujinti – pamažu uždarinėjame maršrutus, galvojame, kaip išgyventi rudenį. Akivaizdu, kad mūsų verslas žlunga – ar valdžios vyrai mano, kad jis visuomenei nereikalingas, jei nekreipia į tai dėmesio?“ – retoriškai klausė A. Indrašius. Jo nuomone, „Mažeikių nafta“ nė nesvarsto galimybių sumažinti degalų kainų, tik džiaugiasi didesniu pelnu. Atsakingų institucijų vadovai turėtų ieškoti galimybių leisti įvežti kurą iš kitų šalių, priimti sprendimus dėl akcizo mokesčio sumažinimo komerciniam transportui. „Protestuosime tol, kol valdžia pagaliau atkreips į mus dėmesį. Kitos išeities neturime“, – reziumavo A. Indrašius.

Vežėjų protestų banga nuvilnijo per Europą ... ir pasaulį

Gegužės mėnesį prasidėjusi vežėjų pilietinių akcijų, streikų ir kitų protesto formų banga nuvilnijo per visą Europą ir pasiekė net kitus žemynus. Pirmieji protesto akciją pradėjo Didžiosios Britanijos vežėjai, kai šimtai vilkikų susijungė į vieningą koloną ir lėtai judėjo Londono priemiesčių gatvėmis. Jie protestavo prieš aukštas degalų kainas ir didelius mokesčius degalams D.Britanijoje. Prie streiko Londone tomis dienomis buvo prisijungę ir kai kurie Australijos sostinės gyventojai, blokavę jos gatves. Birželio 16 d. spontaniškas vežėjų streikas dėl brangstančių degalų organizuotas Kolumbijoje. Šalies transporto ministras Andres Uriel Gallego ėmėsi visų priemonių, kad šalies gyventojai nepritrūktų maisto atsargų.

Birželio 19 d. tūkstančiai Tailando vežėjų pusdienį streikavo prieš dideles degalų kainas. Prieš aukštas degalų kainas tą pačią dieną protestavo ir Nepalas. Birželio 23 d. Nepalo studentai blokavo eismą ir ėmė gadinti transporto priemones, reikalaudami mažinti dyzelino ir benzino kainas, kurios nežmoniškai išaugo iki 100 rupijų už vieną litrą benzino ir 70 rupijų – už dyzeliną.

Didžiausio masto ir ilgiausiai trukusios vežėjų protesto akcijos tęsėsi Prancūzijoje, Ispanijoje ir Portugalijoje. Trumpalaikes protesto akcijas buvo surengę ir Bulgarijos, Kroatijos bei Lenkijos tarptautinių krovinių vežėjai.

Liepos 2 d. vykstant asociacijos “Linava” vežėjų organizuotai akcijai “STOP degalų kainų augimui”, savo protestus atnaujino D. Britanijos vežėjai Londone, o liepos 1 d. protestuodami prieš aukštas degalų kainas į gatves buvo išriedėję Stokholmo visuomeninio transporto vežėjai.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (91)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Vežėjų akcija “STOP degalų kainų augimui” – naujų galimybių siekio pradžia

Egzotika

Į trasą išvažiuoja... robotai

Inovacijos

Cargo.LT– transporto ir krovinių birža

Jubiliejus

Valstybinė kelių transporto inspekcija paminėjo 15 metų sukaktį

Keliai Keleliai

„Unimog“ – vasaros kelių priežiūrai

Nauji modeliai

Švediškoji racionalizacija

Švediškoji racionalizacija

Patirtis

Metro pelningumą teks įrodyti

Perspektyvos

Miunchenas: milijoninis miestas be megapoliui būdingų problemų

Servisas

Naujos technologijos – nauji ir gedimai

Tendencijos

“Volkswagen” su MAN ir “Scania” – darnios plėtros kursu

Užsienyje

BMW – Bavarijos pasididžiavimo simbolis

Lietuvoje ir pasaulyje

Transporto priemonių, atvežtų iš JAV, registravimas

Transporto politika

Tikėtis malonių iš ES neverta

Technika

„Rainbow Ultima“ – moderniausia automobilių plovimo technologija

Muziejus

Degalų trūkumas ir kūrėjų fantazijos