Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Iš jūros jachtos į - miškavežį

Kranas atsargiai pakelia nuo puspriekabės didelę medinę dėžę su užrašu „Caterpillar“ir pastato jа ant „SISU“ gamyklos Karjaa mieste cecho grindų. Keli vyrai įgudusiais judesiais išardo gabenti jūra pritaikytа dėžę ir pasirodo didžiulis 1586 kilogramus sveriantis 6 cilindrų turbodyzelis ҐCAT C18“, nudažytas skaisčia geltona spalva. Europoje nesame pripratę prie tokio dydžio variklių (stūmoklio eiga - 183 mm, cilindro skersmuo - 152 mm, darbo tūris - 18,1 litro), ir tik 6 cilindrai. Tačiau JAV firmos „Caterpillar“ inžinieriai, sukonstravę šį monstrа, žinojo, kа daro: 6 cilindrų vienaeilis vidaus degimo variklis ir teoriškai, ir praktiškai yra geriausios dinamikos, t.y. jo judančias švaistiklinio mechanizmo detales darbo metu veikiančios jėgos atsveria ir taip neutralizuoja. Todėl „šešiukė“ mažiau vibruoja, yra patvaresnė bei paprastesnė.

Kodėl „CAT C18“ toks didelis? Ogi todėl, kad šis variklis, pasiekantis iki 1000 AG/2100 aps./min. buvo sukurtas didelėms jūrų jachtoms varyti. Dyzeliai, atgabenami į Karjaa, - iki 630 AG/1900 aps./min., deforsuotas ir montavimui į sunkvežimį pritaikytas jūrinio dyzelio variantas. Jis labai ilgaamžis ir pasižymi sunkiai įsivaizduojamo dydžio - 2780 Nm esant 1000-1500 aps./min. - sukimo momentu. Kad prireikus galima būtų jį optimaliai dozuoti, tenka naudoti amerikietiškа 18 laipsnių pavarų dėžę „Fuller“. „CAT C18“ - moderni, Euro 3 normų reikalavimus atitinkanti konstrukcija su individualiais siurbliais-purkštukais kiekvienam cilindrui, kuriuos valdo bloko galvutėje sumontuotas paskirstymo velenas - todėl variklis toks aukštas. Purkštukų darbа - įpurškiamos degalų dozės dydį ir laikа - elektromagnetinių vožtuvų pagalba valdo variklio elektroninis kontrolės modulis. Maksimalus įpurškimo slėgis - 2000 barų, įpurškimа reguliuojanti purkštuko adata nusileidžia slėgiui nukritus iki 350 barų.

Kam „SISU“ toks galingas variklis? Ar negalima apsieiti su anksčiau naudotais vienuolikos, dvylikos ar keturiolikos litrų darbo tūrio dyzeliais? Juk jie galėjo pasiekti iki 530 AG.

Nepamirškime, kam skirti „SISU“. Tiesa, Suomijoje galima pamatyti ir įprastus magistralinius vilkikus, ir autocisternas, ir unikalius daugiaašius savivarčius „SISU“, tačiau tikroji jų darbovietė - Suomijos miškai. 60 ir daugiau tonų sveriantys autotraukiniai - triašis vilkikas bei keturašė priekaba - dirba ištisus metus, net ir tada, kai gilus sniegas ir žemesnė nei - 400C temperatūra sukausto Suomijos šiaurinius rajonus. Išvežti rаstus slidžiais snieguotais keliais gali tik labai galingi sunkvežimiai, taigi tų 630 AG, kuriomis gali pasigirti „SISU E18“, visai nėra per daug. Kiti privalumai - šilta patogi kabina su radijo ryšiu, iš šalčiui atsparaus plieno pagamintas rėmas ir pakabos elementai, apšildomi degalų bakai, specialios padangos ir dar daugelis kitų sunkios eksploatacijos dešimtmečiais patikrintų mazgų. Tai, kа atlaiko sunkvežimiai „SISU“, per sunku kitų garsių Europos firmų gaminiams. Suomijoje nepakeičiama būtent suomiška konstrukcija!

Bet grįžkime prie „CATC 18“ variklio. Kaip minėta, jis deforsuotas, taip padidinant jo tarnavimo laikа ir ekonomiškumа. Tačiau yra atvejų, kai nė vienas šių rodiklių nėra labai svarbus - „SISU Auto AB“ jau užsakė kelis 700 AG pasiekiančius „C 18“, kurie bus sumontuoti naujuose aerodromams skirtuose 6x6 tipo gaisriniuose automobiliuose. 10 tonų vandens ir 1300 litrų putokšlio su savim vežantis automobilis pasieks maksimalų 120 km/h greitį, o iš vietos iki 80 km/h įsibėgės per 40 sekundžių, nepaisant 26 tonų pilnosios masės. Sukurtas karinio visureigio „SISU HMTV“ pagrindu, gaisrinis automobilis, skirtingai nei miškovežiai, turės automatinę 7 pakopų „Allison“ firmos pavarų dėžę.

Baigiant pasakojimа apie galingаjį SISU E18, reikia šį tа pasakyti ir apie jį pagaminusiа firmа. „SISU Auto AB“ - pats mažiausias sunkvežimių gamintojas Europoje - gamykloje dirba tik 500 darbuotojų, o per metus surenkamų sunkvežimių skaičius skaičiuojamas tik šimtais. Pernai savo pagrindinėje rinkoje - Suomijoje - „SISU“ realizavo tik 312 sunkvežimių. Keliasdešimt specialių sunkvežimių parduota Prancūzijos armijai, kažkiek nupirko negausūs importuotojai įvairiose šalyse. Ketvirtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje įkurta firma pastaraisiais dešimtmečiai kelis kartus keitė šeimininkus. Prieš kurį laikа „SISU“ trumpam tapo koncerno RVI dalimi, bet ES antimonopolinis komitetas privertė prancūzus pasitraukti, ir dabar „SISU Auto AB“ kontroliuoja Suomijos pramoninė-finansinė grupė „Partek“. Galbūt stiprus užnugaris leidžia nedidelei nacionalinei firmai išsilaikyti? Tęsiasi bendradarbiavimas su RVI - iš Prancūzijos į Suomijа tiekiamos komfortiškos „Renault Premium“ kabinos, kitas RVI padalinys - JAV firma „Mack“ - gamina dalį automobiliuose „SISU“ montuojamų dyzelių, tokių pat kaip „Renault Magnum“ vilkikuose. Be to, suomiai atstovauja RVI Suomijoje ir Estijoje, prekiauja vidutiniais ir sunkiaisiais „Renault“ markės sunkvežimiais, atlieka specialius „Renault“ užsakymus mažoms nestandartinių sunkvežimių serijoms gaminti.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (31)

"Linava" informuoja

Bulgarija

Bulgarija

Lenkija

LINAVA

LINAVA

Turkija

Vengrija

Vokietija

Vokietija

Aktualijos

VKTI kontroliuoja sunkiasvores

Gaisrai

AUTOMOBILIAI DEGA, BET LIEPSNOS PALIEKA PėDSAKų

Idėjos

Tikrai praktinis mokymas

Keliai

Naujoji kelių mokesčių sistema Vokietijoje: paprasta ir praktiška

šalies keliai bus kokybiškesni

Nauji modeliai

STRALIS, jo broliai ir pusbroliai

Psichologija

KALBA - žMOGAUS SIELOS VEIDRODIS

Specialioji technika

Nauji kranai iš moderniausios pasaulyje gamyklos

Užsienyje

Chaosas, problemos ir pavojus poilsio aikštelėse

Lietuvoje ir pasaulyje

ADAC - 100 metų jubiliejus

Darbdavių konfederacija siūlo supaprastinti užsakomųjų reisų organizavimo ir vykdymo tvarkа

KraZ - statybų rinkai

Lenkijos ir Lietuvos kelių transporto bendros komisijos posėdiS

NEVAžIUOK NEUžSISEGęS SAUGOS DIRžO!

Pašalinta paskutinė kliūtis lietuviškos kiaulienos

Pasiektas kompromisas

PATIKSLINIMAS

Varžėsi autobusų vairuotojai

Transporto politika

Auga transporto tinklų paklausa

Lietuvos pozicija išdėstyta Liuksemburge

Schmitz Cargobull puspriekabes renkasi vis daugiau vežėjų. Kodėl?

Sėkmingai bendradarbiauja Lietuva ir Norvegija

Žinotina

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (2)

Keleivinis transportas

Bendrovė „VILNIAUS TROLEIBUSAI“ - jauniausia asociacijos narė

Technika

Iš jūros jachtos į - miškavežį

Teisė

Atostogos pagal naujаjį darbo kodeksа

Sveikata

AVARIJOS PRIEžASTIS - AKINIAI

Muziejus

Tikrieji „Volvo“ prasidėjo nuo „titanų“ ir „vikingų“