Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujos technologijos – nauji ir gedimai

Šį pavasarį UAB “Skuba” įsigijo unikalų “Bosch” kompanijos dyzelinių variklių kuro sistemų diagnozavimo stendą. Pirkinys šiais laikais – labai aktualus šalies vežėjams, ir štai kodėl.

Pradėkime nuo žinios, kad tai, ką dabar skaitote, – ne reklaminis straipsnis, nors kai kam gali taip atrodyti jau vien todėl, kad yra paminėtas ir gamintojas, sukūręs naują vertingą prietaisą, ir servisas, jį įsigijęs. Straipsnio idėja – ne juos reklamuoti, o atkreipti vežėjų dėmesį į landas, pro kurias byra jų sunkiai uždirbti pinigėliai.

Intensyvūs praėjusio amžiaus pabaigos ir šio pradžios motoristų ieškojimai, ypač skatinami naujųjų ekologinių normų, leido sukurti naujas dyzelinių variklių technologijas. Jų ypač daug atsirado degalų tiekimo bei įpurškimo sistemoje, nes, kaip pasirodė, ji tapo bene rimčiausia kliūtimi gerinant variklių darbo efektyvumą ir ekologiškumą. Senieji mechaniniai aukšto slėgio kuro siurbliai bei palyginti su šiuolaikiniais primityvoki purkštukai jau nepajėgė susidoroti su jiems keliamomis užduotimis. Atėjo elektronikos valdomų siurblių bei purkštukų era...

Tačiau su jais atėjo ir naujos šių sistemų ligos, kurių servisų mechanikai nei mokėjo, nei turėjo kuo gydyti, tad kuro įpurškimo sistemų kūrėjai neišvengiamai turėjo kurti ir prietaisus jiems gydyti. Pirmieji tokie analoginiai prietaisai, pagrįsti elektros signalų bei išpurškiamų degalų kiekio matavimais, kartais varydavo į neviltį ir mechanikus, ir vairuotojus: pirmieji buvo tikri padarę viską dorai ir teisingai, antrieji keikdavosi paskutiniais žodžiais, nes sumokėjo nemažus pinigus, o mašina neina. Priežastis – analoginiai diagnostikos prietaisai ne viską matė ir ne viską pajėgdavo išmatuoti, tad kai kurių gedimų ir negalėdavo nustatyti.

Atėjo skaitmeninių technologijų ir kompiuterių era. Ji, žinoma, negalėjo neateiti ir į “Bosch” diagnostikos prietaisų kūrimo centrus. Pasekmė – daugeliui servisų gerai pažįstamas aukšto slėgio kuro siurblių bei purkštukų diagnostikos stendas EPS 815 su elektronine skaičiavimo sistema KMA 802. Komplekte su įvairiais priedais, tokiais kaip EPS 865 ir EPS 910 (VE tipo siurbliams su EDC), VPM844 (VP44 tipo siurbliams), CRS845 (common rail siurbliams), CRI846,CRIN (common rail purkštuvams), tai yra patogus ir tikslus prietaisas, galintis tiksliai diagnozuoti visų šiuolaikinių dyzelino įpurškimo sistemų agregatų ligas. Tik bėda: perėjimas nuo vienos įpurškimo sistemos prie kitos – gana ilgas darbas, tad jei servisas remontuoja įvairių markių sunkvežimius, pasirengimas diagnozavimui užtrunka ilgiau, negu pats diagnozavimas, gaištamas ir serviso meistrų, ir vežėjo brangus laikas. Siekdami šito išvengti, “Bosch” inžinieriai sukūrė papildomą įrenginį CAM 847, kurio unikalios savybės pagrįstos originalia idėja – pagaminti universalų skirstomojo velenėlio kumštelį, atkartojantį skirtingų markių automobilių variklių kumštelių darbą. Tad turint tokį prietaisą nereikia kaitalioti pačių kumštelių. O svarbiausia, ši sistema leidžia dirbti esant net 2100 barų slėgiui, tad galima naujausiųjų common rail sistemos variklių kuro siurblių bei purkštuvų diagnostika.

Tai, žinoma, puiku, tačiau kuo čia dėti vežėjai. Juk tas CAM 847 turi džiuginti servisus, nes jiems neš pelną, o mokės vežėjai, pasakys kai kas.

Galima galvoti ir taip, tačiau...

...tačiau prisiminkime elementarius dalykus. Senieji aukšto slėgio kuro siurbliai pasiekdavo maksimalų 600 barų slėgį. Palyginti su šiuolaikiniais (nuo 1400 iki per 2000 barų priklausomai nuo sistemos, pavyzdžiui, naujausiuose “Scania” varikliuose – 2400), galima sakyti, vaikų žaidimas. Esant tokiam slėgiui ir siurblių, ir purkštukų detalės fiziškai dyla kur kas greičiau ir genda dažniau. Pridėkim dar neaiškios kilmėsdegalų, kuriuos vežėjai dažnai prisipila Rytų valstybėse, poveikį ir suprasim, kodėl kuro sistemų gedimai statistikos grafose tampa vieni iš dažniausių. Nepajėgiant tinkamai diagnozuoti jų gedimo, neįmanoma ir tinkamai remontuoti, tad einama lengviausiu keliu – purkštukai keičiami naujais. Vidutinė vieno kaina – apie 2000 Lt, o sunkvežimių varikliai jų turi dažniausiai po 6 arba 8, taigi ir skaičiuokim, kiek kainuoja lengviausias kelias. Tuo tarpu patikimai suremontuoti ir sureguliuoti purkštuką kainuoja vidutiniškai 800 Lt., t. y. 40 proc. naujo purkštuko kainos! Beje, tai, kas pasakyta, tinka visų įpurškimo sistemų (unit injector, unit pump, common rail) purkštukams, montuojamiems tiek sunkvežimiuose ir autobusuose, tiek lengvuosiuose automobiliuose. Naujasis “Skuboje” įrengtas prietaisas ne tik gerokai sutrumpina gedimo diagnozavimo laiką, bet ir didina diagnozės patikimumą, o tai leidžia serviso meistrams greičiau atlikti būtinus darbus. Dabar atvejų, kai pagal prietaisų rodmenis viskas kuo puikiausia, o variklis vis viena ožiuojasi, jau nebepasitaikys.

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (91)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Vežėjų akcija “STOP degalų kainų augimui” – naujų galimybių siekio pradžia

Egzotika

Į trasą išvažiuoja... robotai

Inovacijos

Cargo.LT– transporto ir krovinių birža

Jubiliejus

Valstybinė kelių transporto inspekcija paminėjo 15 metų sukaktį

Keliai Keleliai

„Unimog“ – vasaros kelių priežiūrai

Nauji modeliai

Švediškoji racionalizacija

Švediškoji racionalizacija

Patirtis

Metro pelningumą teks įrodyti

Perspektyvos

Miunchenas: milijoninis miestas be megapoliui būdingų problemų

Servisas

Naujos technologijos – nauji ir gedimai

Tendencijos

“Volkswagen” su MAN ir “Scania” – darnios plėtros kursu

Užsienyje

BMW – Bavarijos pasididžiavimo simbolis

Lietuvoje ir pasaulyje

Transporto priemonių, atvežtų iš JAV, registravimas

Transporto politika

Tikėtis malonių iš ES neverta

Technika

„Rainbow Ultima“ – moderniausia automobilių plovimo technologija

Muziejus

Degalų trūkumas ir kūrėjų fantazijos