Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

STRALIS, jo broliai ir pusbroliai

Vasaros pradžioje sunkvežimių premjerų užderėjo: šiaurės švedijos miškuos „Volvo“ pristatė naujа FH 16 su galingiausiu šiuo metu serijiniu 610 AG varikliu (apie tai - praeitame mūsų žurnalo numeryje), „Mercedes-Benz“ Riešės žirgyne -

naujаjį „Actros“, o IVECO bendrovėje „Transmitto“ - iš karto

visа naujаjа „Stralis“ šeimynа bei jauniausiаjį jos narį -

naujа vidutinės keliamos galios sunkvežimį „Eurocargo“.

Broliai „Active Time“

ir „Active Day“

Kiekvienos kompanijos istorijoje būna pakilimų ir nuosmukių, itin pavykusių modelių ir nelabai. Kai istorija skaičiuojama šimtmečiais, tokių ciklų daugiau, auksaburnės reklamos dėka nuopuoliai kiek įmanoma užglaistomi, nuopelnai - paryškinami ir sukuriamas visai gražus klestinčios firmos vaizdas.

Su IVECO - šiek tiek kitaip. Pačios jauniausios (šiemet sulaukusios Kristaus amžiaus) sunkvežimių gamybos kompanijos istorija gyva transportininkų atmintyje ir be didesnio vargo galima prisiminti, kas per tа laikа gaminta ir ko tie gaminiai buvo verti.

Tai, kad gan ilgokai kelių Europos valstybių (Italijos, Prancūzijos, Vokietijos, Ispanijos bei Anglijos) sunkvežimių gamintojų jungtinės pajėgos pagal pardavimų apimtis vilkosi didžiojo septyneto uodegoje, negalėjo nekelti nerimo jų vadovams. Reikėjo naujos strategijos ir jа įkūnijančių naujų modelių, visais parametrais galinčių lygiuotis į lyderius, o kur tik įmanoma ir juos aplenkti. šiam tikslui koncernas paaukojo daugiau kaip milijardа eurų ir nuosekliai atnaujino visus savo gaminamus modelius.

Su „Straliu“ - kompanijos flagmanu, 2003-ųjų „Metų sunkvežimiu“, IVECO gamybinėje programoje pakeitusiu „EuroStar“ - vežėjai jau pažįstami. Nors „EuroTech“ dar kurį laikа ir gamintas, buvo akivaizdu - jo dienos suskaičiuotos. Dabar paaiškėjo, kad jo vietа užims… dar vienas „Stralis“ - panašus lyg brolis dvynys, tik šiek tiek mažesnis ir kuklesnis. Taigi šiuo metu IVECO siūlo tris modelius taip pat vadinamus, o kad būtų aišku, kas yra kas, skiriasi jų modifikacijos.

ҐStralis Active Space“ - kompanijos flagmanas, kaip ir dera, - didžiausias bei prašmatniausias, skirtas tolimoms kelionėms.

ҐStralis Active Time“ - “EuroTech“ palikuonis - turi vienа miegamа vietа kabinoje su standartiniu stogu ir vienа arba dvi - su paaukštintu. šių sunkvežimių paskirtis - vežti vidutiniais atstumais - nulėmė kabinos duomenis: ji, palyginti su „Active Space“, „patupdyta“ 15 cm žemiau, kad vairuotojui būtų lengviau daug kartų per dienа ropštis aukštyn žemyn, ir 20 cm siauresnė. Kabinos erdvę gerokai sumažina ir 35 cm aukščio variklio tunelis bei jo pakraštyje pūpsanti ant nemažos konsolės sumontuota pavarų perjungimo svirtis. Rengdamiesi nakvynei „Active Time“ vairuotojai pavydės kolegoms tiek lygių grindų, tiek „Volvo“ arba „Mercedes-Benz“ pavarų perjungimo svirčių, įmontuotų į ranktūrį, kuris, reikalui esant, atsilenkia ir priglunda prie sėdynės, netrukdydamas laisvai judėti po kabinа.

ҐStralis Active Day“ - modelis su trumpa dienine kabina. Nakvynė jame nenumatyta, tad pretenzijų dėl jo komforto - mažiausia. Užtat čia yra viskas, ko reikia kasdieniam darbui, o daugybė daiktadėžių, įrengtų kur tik įmanoma ir netgi po vairuotojo krėslu, leis susidėti turtа, kurio gali prireikti žmogui per ilgа darbo dienа.

Ir išorė, ir vidus visų stralių tiek panašūs, kad paprastas žmogus juos vargu ar beatskirs. Truputį žemesnes bei siauresnes kabinas greičiau pajus vairuotojai negu pastebės praeiviai. Tačiau viena racionali detalė iš karto krenta į akis: „aktyviųjų“ stralių priekinis buferis ne ištisinis, o iš trijų dalių. Manevruojant dažniausiai ankštose bazių bei sandėlių teritorijose paprastai nukenčia buferių kampai. Keisti visа - ir brangu, ir gaila, kas kita pakeisti vien tik kampа.

Visi „aktyvieji“ straliai turi jau gerai pažįstamus bei pripažintus 8 bei 10 litrų „Cursor“ tipo variklius, sukurtus bendradarbiaujant su JAV kompanija „Cummins“. Jų galingumas - nuo 270 iki 430 AG, taigi platus pasirinkimas ir pagal galiа, ir pagal sukimo momentа. Jeigu IVECO konstruktoriai dar sugebėjo išgydyti naujаjį modelį nuo „EuroTech“ persekiojusių įsisenėjusių ligų (tai parodys laikas), straliai, o ypač „Active Time“ gali greitai išpopuliarėti. Juk jie bus gerokai pigesni už speisus, o kadangi mūsų vairuotojai dažniausiai važinėja po vienа, didelė kabina, firmų savininkų manymu, nebūtina.

Pusbrolis „Eurocargo“

Gandai apie tai, kad IVECO kuria naujа vidutinės keliamosios galios sunkvežimį (bendroji masė 6,0 - 17,5 t), sklandė seniai. Vienas iš koncerno prekybos atstovų dar žiemа kaip didžiausiа paslaptį parodė šiek tiek didesnę už degtukų dėžutę nuotraukėlę, kurioje - galėjau eiti lažybų - buvęs „Stralis“, nors man įrodinėjo - „Cargo“. Kai visos trys mašinos birželio 26 d. Vilniuje buvo sustatytos greta, jų panašumas ir žavėjo, ir kėlė abejonių. žavėjo italų dizainerių iš garsiosios „Stile Bertone“ šiems skirtingo kalibro sunkvežimiams surastas bendras vardiklis: tiek mažasis „Cargo“, tiek flagmanas sukurti tuo pačiu stiliumi, atrodė grakščiai ir elegantiškai. Ypač „Cargo“, nes tai, kа matėme anksčiau, buvo sukurta dar laikais, kai modelis vadinosi „Ford Cargo“, ko gero, prieš tris keturias dešimtis metų. Per tа laikа jis iš esmės pasikeitė techniniu požiūriu, tapo vienu iš populiariausių Europoje lengvuoju sunkvežimiu ir 1992-aisiais netgi pripažintas „Metų sunkvežimiu“, tačiau dizainerių dėmesio vis dėlto turėjo laukti ilgokai - taip ir važinėjo, suprojektuotas vien pieštuku ir liniuote. Permainos ypač ryškios, kai senasis ir naujasis modeliai atsiduria greta - stačiakampio gretasienio stilistika dabar kelia tik šypsenа, nors šis transporto veteranas (IVECO jį gamina nuo 1986 -ųjų) vertas pagarbos: ant jo pečių - daugiau kaip trečdalis visos Europos distribucinių vežimų, o Italijoje - daugiau kaip pusė.

Vis dėlto tai, kad trys skirtingi IVECO modeliai ateityje bus vieno veido, didelio entuziazmo nekelia: vieno veido gražuolės „misių“ konkursuose, vieno veido stiklo ir aliuminio pastatai miestų gatvėse, vieno veido televizijos kanalai - beviltiška nykuma. Tačiau tai - emocijos, o „Cargo“ -rimtas darbo įrankis, turintis pelnyti duonа ir sau, ir savo šeimininkui. Ko jis vertas, parodys netolima ateitis, o kol kas galima pasakyti - atrodo gražus, tvirtas ir patikimas. Gerai pažįstami jo trys keturių cilindrų ir keturi šešių cilindrų „Tector“ varikliai, kurių galingumo bei sukimo momento kreivių galėtų pavydėti daugelis motorų konstruktorių: maksimalus sukimo momentas išsitenka 50 proc. visų apsukų. Nieko nuostabaus, kad „Cargo“ varikliai nepaprastai elastingi ir nereikalauja iš vairuotojo nuolatinio „žaidimo“ pavarų svirtimi. Galbūt tuo ir galima paaiškinti vienа keistа aplinkybę: magistraliniams vežimams skirtas flagmanas turi automatinę pavarų dėžę, kuri jam tikrai nėra mirtinai reikalinga, o štai miesto sunkvežimis komplektuojamas tik su mechanine, nors automatas jame gerokai palengvintų vairuotojų gyvenimа. Nelabai suprantamas ir konstruktorių sprendimas „Eurocargo“ modelyje atsisakyti trijų dalių bamperio, koks yra „Time“ bei „Day“. Juk „Cargo“ pasmerktas sukinėtis po siauras miestų gatves bei ankštus parduotuvių kiemus, kuriuose nubrozdinti ar sulankstyti buferio kampа - vos ne kasdienė istorija.

Bet visa tai - priekabės, kiekvienam sprendimui konstruktoriai turi savo motyvus, kurie, ko gero, kur kas svarbesni. O esmė - IVECO sukūrė naujа labai patrauklų sunkvežimį, kuris, galima tikėtis, bus dar populiaresnis negu ankstesnės laidos, nes didelių pretenzijų jam neturėjo nei vairuotojai, nei vežėjai. Pagaliau 3000 skirtingų sunkvežimio konfigūracijų gali patenkinti net lakiausios fantazijos užsakovа. Jei tik kokybės lygis bus išlaikytas, galima manyti, jog „Eurocargo“ laukia graži ateitis.

Autoriaus nuotraukos

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (31)

"Linava" informuoja

Bulgarija

Bulgarija

Lenkija

LINAVA

LINAVA

Turkija

Vengrija

Vokietija

Vokietija

Aktualijos

VKTI kontroliuoja sunkiasvores

Gaisrai

AUTOMOBILIAI DEGA, BET LIEPSNOS PALIEKA PėDSAKų

Idėjos

Tikrai praktinis mokymas

Keliai

Naujoji kelių mokesčių sistema Vokietijoje: paprasta ir praktiška

šalies keliai bus kokybiškesni

Nauji modeliai

STRALIS, jo broliai ir pusbroliai

Psichologija

KALBA - žMOGAUS SIELOS VEIDRODIS

Specialioji technika

Nauji kranai iš moderniausios pasaulyje gamyklos

Užsienyje

Chaosas, problemos ir pavojus poilsio aikštelėse

Lietuvoje ir pasaulyje

ADAC - 100 metų jubiliejus

Darbdavių konfederacija siūlo supaprastinti užsakomųjų reisų organizavimo ir vykdymo tvarkа

KraZ - statybų rinkai

Lenkijos ir Lietuvos kelių transporto bendros komisijos posėdiS

NEVAžIUOK NEUžSISEGęS SAUGOS DIRžO!

Pašalinta paskutinė kliūtis lietuviškos kiaulienos

Pasiektas kompromisas

PATIKSLINIMAS

Varžėsi autobusų vairuotojai

Transporto politika

Auga transporto tinklų paklausa

Lietuvos pozicija išdėstyta Liuksemburge

Schmitz Cargobull puspriekabes renkasi vis daugiau vežėjų. Kodėl?

Sėkmingai bendradarbiauja Lietuva ir Norvegija

Žinotina

TRANSPORTO ACQUIS. KAS TAI? (2)

Keleivinis transportas

Bendrovė „VILNIAUS TROLEIBUSAI“ - jauniausia asociacijos narė

Technika

Iš jūros jachtos į - miškavežį

Teisė

Atostogos pagal naujаjį darbo kodeksа

Sveikata

AVARIJOS PRIEžASTIS - AKINIAI

Muziejus

Tikrieji „Volvo“ prasidėjo nuo „titanų“ ir „vikingų“