Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Geri keliai – brangūs keliai

Balandžio 29 d. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos surengė spaudos konferenciją tema „Lietuvos kelininkų darbai augant transporto srautams“. Su žiniasklaidos atstovais susitiko LAKD generalinis direktorius Virgaudas Puodžiukas, generalinio direktoriaus pavaduotojai Algimantas Janušauskas, Petras Tekorius, Rimantas Jaraminas, Donatas Dudonis. Renginyje buvo aptarti kelininkų nuveikti darbai, pagrindiniai šiųmečiai planai, perspektyvos, tarptautiniai projektai.

Pažymėtina, kad praėjo jau 90 metų nuo to laiko, kai buvo įsteigta LAKD pirmtakė – Lietuvos plentų valdyba.

Apie kelius – skaičių kalba

2007 metais kelių sektoriuje buvo atlikta darbų, finansuojamų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų bei ES fondų, už 1 mlrd. 425 mln. Lt. LAKD nuolat prižiūri 21 320 km kelių, iš jų 700 km sutaisė, rekonstravo ar sustiprino dangas, rekonstravo 17 tiltų ir viadukų, 120 vandens pralaidų, išasfaltavo 256 km žvyrkelių, rekonstravo 8 sankryžas, įrengė 98 km atitvarų, 74 km pėsčiųjų ir dviračių takų, pastatė 44,5 km tinklo tvorų nuo laukinių gyvūnų, įrengė 131 greitį mažinantį kalnelį, 271 didesnio atspindimumo kelio ženklą, kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda pastatė 6 informacinius stendus.

Direkcija įsisavino jau 99,1 proc. kelininkams skirtos 2004-2006 metų finansinės ES paramos.

Gyventojai teigiamai vertina kelininkų darbus

Kelių priežiūros ir plėtros programos vykdoma politika vertinama teigiamai. Tuo neabejoja ne tik specialistai – taip, pagal neseniai visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ atliktą apklausą, mano 65% Lietuvos gyventojų. Penktadalis šalies gyventojų tvirtina, kad kelių kokybė nepasikeitė, o tik 8,6 proc. – kad pablogėjo.

54% respondentų kelių kokybės gerėjimą sieja su Europos Sąjungos parama.

Konkretūs darbai

2007 metais buvo tęsiami pradėti darbai IXB transporto koridoriuje. Kai kuriuose kelio A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruožuose sustiprinta ir paplatinta kelio danga, pastatytas vienas pėsčiųjų viadukas. Rekonstruoti kiti 7 tiltai ir viadukai: per Spenglą(kelio A4 Vilnius–Varėna–Gardinas 57,29 km), per Laukesą (kelio A6 Kaunas–Zarasai–Daugpilis 185 km), per Ringę (kelio Nr. 112 Ignalina–Didžiasalis 12,52 km), per Vadakstį (kelio Nr. 1003 Troškūnai–Surdegis–Subačius 29,50 km), suremontuoti Graužiečių viadukas (kelio A2 Vilnius-Panevėžys 70 km, per kelią Nr. 115 Ukmergė–Molėtai) ir tiltas per Šventąją (kelio Nr. 120 Radiškis–Anykščiai–Rokiškis 27,57 km).

Sėkmingai panaudojus ES paramos ir LR biudžeto lėšas, baigtos dviejų magistralinių kelių: Vilnius–Prienai–Marijampolė ir Šiauliai–Palanga bei auto­magistralės „Via Baltica“ antrojo darbų etapo rekonstravimo darbai. Ypač sudėtingas eismas buvo kelyje Šiauliai–Palanga, dabar žmonės gali džiaugtis nauju keliu ir greita kelione į pajūrį.

Efektyviai naudojant Kelių priežiūros ir plėtros programos bei ES paramos lėšas, išasfaltuota 256 km žvyrkelių, kurie sujungė gyvenvietes su miestais ir rajonų centrais, taip pagerinant sąlygas žmonių susisiekimui. 2008 metais numatoma išasfaltuoti dar 360 km žvyrkelių. Tai nedaug, jei palyginti su likusiais neasfaltuotais 8100 km žvyrkelių.

Vinjetės

2007 m. liepos 1 d. buvo įdiegta modernesnė vinječių sistema, todėl tapo paprasčiau sumokėti transporto priemonių savininkų ar valdytojų mokestį važiuojant Lietuvos magistraliniais keliais. Pernai šio mokesčio surinkta apie 80 mln. Lt. Pinigai skirti kelių priežiūrai.

Mokesčio surinkimą kontroliuoja VKTI, kuri pernai įsteigė papildomus 30 etatų. Šią funkciją taip pat atlieka policija bei Muitinės departamento Operatyvios kontrolės skyrius, ypač atidžiai stebintis mokesčių surinkimą pasienio kontrolės punktuose.

Drausmingiausi mokesčio mokėtojai – tarptautiniais maršrutais krovinius gabenantys šalies ir užsienio vežėjai, kurie analogiška sistema naudojasi ir kitose šalyse. Dažniausi pažeidėjai – vietiniai vežėjai, retai važinėjantys apmokestinamais keliais, arba tie, kuriems dar trūksta informacijos apie šį mokestį. LAKD sekretoriatas nuolat telefonu teikia informaciją apie transporto priemonių savininkų ar valdytojų mokestį. Atsižvelgdama į gyventojų pastabas direkcija didina vinječių įsigijimo vietų skaičių. Dabar jas galima nusipirkti visose degalinėse. Įsigytas vinjetes būtina priklijuoti ant priekinio automobilio stiklo, antraip gresia bauda. Skilus stiklui ar pavogus automobilį, vinjetės gali būti pakeistos. Parduodant automobilį vinjetė parduodama kartu su automobiliu.

Darbų valstybinės reikšmės keliuose nestigs ir šįmet

2004–2006 m . daugiausia dėmesio buvo skiriama kelių dangos modernizavimui, o 2007–2013 metų finansavimo etape bus atliekamos kelių rekonstrukcijos. Šalyje padaugės greitkelių.

Panaudojant bendras Kelių priežiūros ir plėtros programos ir Europos Sąjungos fondų lėšas, kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda bus stiprinama danga ir kelkraščiai. Darbai turėtų būti baigti liepos mėnesį. Klaipėdos–Liepojos kelio ruožą tarp 4-ojo ir 11-ojo km numatyta rekonstruoti į keturių juostų. Bus pradėta Klaipėdos miesto Jakų sankryžos rekonstrukcija – ji taps dviejų lygių. Darbai vyks ne važiuojamojoje dalyje, tad vairuotojams netrukdys. Rekonstruojamas ir svarbus ruožas per Grigiškes. Kelyje Kaunas–Marijampolė–Suvalkai 6-ajame km bus rekonstruojama Marvelės sankryža. Numatyta stiprinti ir platinti kelią ties Radviliškiu, o kelyje Kaunas–Zarasai–Daugpilis nuo 37-ojo iki 48-ojo km ir nuo 108-ojo iki 119-ojo km bus platinama ir stiprinama danga. Pastarajame kelyje tranzitinius automobilius numatoma nukreipti aplinkiniais keliais, nes gali būti, kad čia vienu metu darbuosis apie 100 kelininkų automobilių.

Kelio rekonstrukcijos darbai numatomi taip pat atskiruose krašto kelių Alytus–Simnas–Kalvarija, Marijampolė–Liudvinavas–Krosna, Vilnius–Švenčionys–Zarasai, Trakai–Vievis, Šiauliai–Pakruojis–Pasvalys, Mažeikiai–Plungė–Tauragė ruožuose.

Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis bus rekonstruojami atskiros magistralinių kelių Ryga–Šiauliai–Tauragė–Kaliningradas bei krašto kelių Utena–Kaltanėnai–Švenčionys, Pilviškiai–Šakiai–Jurbarkas, Šilalė–Šilutė, Vinčai–Pilviškiai–Vilkaviškis atkarpos.

Saugus eismas – vienas iš prioritetų

Kelių direkcijai svarbu, kad sistemingai mažėtų avaringumas Lietuvoje. Prioritetas – “juodųjų dėmių” skaičiaus mažinimas. 2006 metais šalies keliuose buvo nustatytos 247 “juodos dėmės”. Pernai avaringiausių vietų skaičių pavyko sumažinti net pusantro šimto, bet atsirado naujų “juodųjų dėmių” ir dabar jų turime 225. Eismo saugumui gerinti efektyviai taikomos inžinerinės priemonės: rekonstruojamos sankryžos, teikiant pirmenybę žiedinių ir skirtingų lygių sankryžoms įrengti, tiesiami pėsčiųjų ir dviračių takai, įrengiami šaligatviai ir atitvarai, kelių ruožų apšvietimas bei skirtingų lygių pėsčiųjų perėjos.

Eismo saugumui gerinti taikomos ir švietėjiškos priemonės. Pernai socialinės reklamos klipai penkiose televizijos stotyse transliuoti 1964 kartus. Dešimtyje radijo stočių buvo parengtos ir transliuojamos radijo laidos ir garso klipai saugaus eismo tema: sukurti 29 garso klipai, jie transliuoti 9684 kartus, parengta 281 radijo laida. Laikraščiuose švietėjiška informacija išspausdinta 900 000 egz. tiražu.

Įsigyta ir išplatinta 35 000 leidinių pradinių klasių mokiniams „Saugiai į mokyklą, saugiai į namus“, 600 000 kalendoriukų su piešiniais saugaus eismo temomis.

Statistikos duomenimis trečdalis autoavarijų įvyksta dėl girtų vairuotojų ir asmenų, neturinčių teisės vairuoti. Ugdant žmonių sąmoningumą avarijų skaičių galima sumažinti trečdaliu.

Saugos diržų efektyvumą ir automobilio apsivertimą imituojantys įrenginiai 2007 metais šalies savivaldybėse demonstruoti 63 dienas. Visose savivaldybėse per seniūnijas, mokyklas, policijos ir kitas įstaigas išplatinta 200 000 atšvaitų ir tiek pat lankstinukų.

2008 m. bus pastatyti 140 km atitvarų, rekonstruota 19 sankryžų, įrengta 33 km pėsčiųjų ir dviračių takų, apšviesta 38 km kelių ruožų.

Šiemet net 8 pagrindinėse televizijos ir 12 populiariausių radijo stočių bus parengti ir transliuojami garso klipai ir radijo laidos saugaus eismo tema. Pagrindiniuose, visoje šalyje platinamuose laikraščiuose saugaus eismo temomis bus spausdinama švietėjiško pobūdžio informacija.

Jau prasidėjo ir iki spalio mėnesio vyks Lietuvos mokinių konkurso „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“ renginiai: pradinių klasių mokinių „Šviesoforo“, jaunųjų dviratininkų „Saugaus rato“, mopedų, motociklų ir automobilių jaunųjų vairuotojų varžybos. Saugaus eismo renginių metu bus demonstruojami saugos diržų efektyvumą ir automobilio apsivertimą imituojantys įrenginiai, platinami lankstinukai, atšvaitai, kita švietėjiška atributika.

Vidmantas Kliukas

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (89)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Asociacijos “Linava” XVIII kongresas: kelių transportas – darnios plėtros pagrindas

Ekologija

Taupo pinigus, saugo gamtą

Įkurtuvės

Lietuvos centre – nauja autobusų stotis

Jubiliejus

Kauno vežėjų klubui – 10 metų!

Keliai Keleliai

Geri keliai – brangūs keliai

Mūsų kalba

Skolinti transporto vadybos ir ekonomikos žodžiai

Servisas

Vežėjai palankiai įvertino UAB "Linavos" servisas platinamas degalų korteles

Stambiu planu

Po TGX ženklu...

Užsienyje

Kelių transporto verslas ir tendencijos Vokietijoje

Lietuvoje ir pasaulyje

FIAT transporterių sėkmė

UAB “Guminta” įteiktas kokybės vadybos sertifikatas

Transporto politika

Kelių transportas: realijos ir perspektyvos

Žinotina

„Kautroje“ – kvalifikuotos tachografų patikros paslaugos

Perspektyvos

Pristatytos Vokietijos uostų galimybės

Technika

Biokuras: ant permainų slenksčio?

Kronika

NUO KONGRESO IKI KONGRESOASOCIACIJOS „LINAVA“ VEIKLOS KRONIKA 2007 m. gegužės 18–2008 m. gegužės 9 d.

Teisė

LAT praktika vežėjų bylose

Muziejus

Automobilizmas Japonijoje – gerai išmokta pamoka