Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Jie keičia Žemės veidą

Kaip ir komercinio transporto, taip ir statybinės technikos parodų sistema Europoje jau senokai nusistovėjo, tad su šios srities naujovėmis galima susipažinti kasmet, tik vis kitoje šalyje. Pamečiui žemės darbų, statybos mechanizmų, kelių tiesimo bei statyboms skirto transporto parodos vyksta Miunchene (“Bauma”), Paryžiuje (“Intermat”) ir Veronoje (“Samoter”). Pastarojoje, jau 27-ojoje, vykusioje kovo 5–9 dienomis šio miesto parodų centre ”VeronaFiere”, IVECO atstovybės Lietuvoje dėka ir pasitaikė proga apsilankyti.

Gal dėl to, kad Vokietija arčiau, o gal todėl, kad Miuncheno parodų komplekso ”Messe Miunchen International” darbuotojai aktyviau propaguoja savo veiklą, daugelis Lietuvos žmonių žino vienintelę statybinės technikos parodą “Bauma”, vykstančią kas trejetą metų Bavarijos sostinėje. Tačiau, pasirodo, šis žinojimas – labai paviršutiniškas: tokio paties lygio ir apimties parodos rengiamos ir Prancūzijoje bei Italijoje, o skiriasi jos nebent intensyvesniu šalies, kurioje vyksta paroda, gamybininkų (ypač smulkesnių) dalyvavimu.

Pirmiausia, kas krinta į akis, – milžiniški parodos plotai. Bendras komplekso plotas – 350 tūkst. kv. metrų. Šiai parodai po stogu skirta 122 tūkst. (12 milžiniškų pavilijonų), 117 tūkst. – po dangum ir apie 20 tūkst. kv. m – kaip visa mūsų “Transbaltica” – poligonui, kuriame demonstruojama technika dirbanti. Jei turi reikiamos kvalifikacijos pažymėjimą, gali pats išbandyti, pavyzdžiui, IVECO “Trakker” keturašį savivartį, “New Holand” buldozerį ar ekskavatorių. Jei ne, gali tik pasižiūrėti, ką moka ir gali tie šiuolaikiniai monstrai, be kurių statyba šiais laikais jau nebeįsivaizduojama. Pamatęs jų dydį ir atliekamą darbą, nustoji stebėjęsis, kodėl variklių kūrėjai nuolat didina jų galią. Juk “normaliam” sunkvežimiui visiškai pakanka 300–500 AG, o jei jis įkinkytas į daugiaašę puspriekabę, galinčią vežti šimtus tonų sveriančius įrengimus, o jei ant jo važiuoklės “užridenta” milžiniška betono maišyklė arba į 50 m aukštį betono skiedinį galintis pakelti siurblys, tos galios gali būti mažai. Pagaliau tie patys, tik šiek tiek modifikuoti, varikliai dažnai naudojami ir ne sunkvežimiuose, o pačioje įvairiausioje statybinėje technikoje, tad jų reikia ir daug, ir įvairių.

Dar viena įdomi šios parodos ypatybė – užmojis: apie 1000 bendrovių iš 36 šalių čia demonstruoja, atrodo, viską, ko gali prireikti žemės veidą keičiančiam žmogui – nuo miniatiūrinio pneumatinio plaktuko iki penkių aukštų namo dyžio kilnojamosios asfalto gamyklos. Tad nieko nuostabaus, kad tokioje, atrodytų, superspecializuotoje ir tik specialistams bei verslininkams skirtoje parodoje pilna žmonių, nes kiekvienas randa arba naujų, tobulesnių, efektyvesnių įrengimų, arba idėjų, kaip atlikti kokį nors darbą, išspręsti iškilusią problemą. Juolab kad senasis kontinentas, tarsi kratydamasis šio įvaizdžio, XXI a virto milžiniška statybų aikštele: ilgokai projektuoti globaliniai projektai arba įsisenėjusių problemų sprendimas pareikalavo efektyvesnių priemonių arba iš principo kitokios technikos. Nesiimčiau spręsti, ar šioje parodoje ji buvo – per maža laiko ir per mažai informacijos, kad galėtum suvokti tai, ką matei, tad, esu tikras, pro daugelį naujų ir įdomių eksponatų prabėgta vos užmetus akį. O galbūt visai netrukus jie taps nauju technologijų proveržiu ir bus apdovanoti didele premija?

Beje, kaip ir įprasta daugeliui reikšmingų technikos ir technologijos parodų, šioje nuo 1973 metų kasmet skiriamos penkios premijos už reikšmingiausią indėlį ne tik naujos statybinės technikos, bet ir naujų įspūdingų statybos projektų kūrėjams. Trys iš šiemet paskirtų premijų atiteko konkretiems projektams arba techniniams sprendimams, o dvi – ypač sėkmingai dirbusioms įmonėms (viena – Italijos, kita – tarptautinė), padėjusioms įgyvendinti ypač sudėtingus techninius projektus. Apie jų mastą sako vienas iškalbingas faktas: pirmoji tarptautinė premija šiemet skirta Panamos kanalo plėtros projektui, kuriame numatyta ne tik naujų vandens kelių bei dokų įrengimas, bet ir nauja infrastruktūros samprata bei šiuolaikinių navigacijos sistemų įdiegimas.

Pusdienis, praleistas tokioje milžiniškoje parodoje, – vandens lašas įkaitusioje keptuvėje, tad atminty išlieka tik vienas kitas įdomesnis eksponatas. Verslininkui, norinčiam rasti idėjų, kaip naujoves pritaikyti mūsų šalyje, reikėtų čia pasivaikščioti keletą dienų. Todėl nepulsiu vardyti naujovių, manau, labiau vertėtų skaitytojus supažindinti su statybinės technikos parodų rengimo sistema, kad į šią veiklos sritį linkę verslininkai nelauktų Miuncheno “Bauma”, o rengtųsi kelionei į kitas parodas. Pavyzdžiui, į kitąmet Paryžiuje vyksiančią “Intermat”...

Europos Sąjungos sukūrimas bei nuolatinė jos plėtra anksčiau ar vėliau turėjo reformuoti daugelį reiškinių, vykusių stichiškai ir nekoordinuotai. Blaškytis po įvairiose šalyse pagal principą kaip kam kada patogu rengiamas specializuotas parodas buvo ir nepatogu, ir pernelyg brangu: statybinės technikos transportavimas bei jos įkurdinimas po stogu užima marias laiko ir nemažai kainuoja. Tam, kad statybinės technikos kūrimo procesas būtų bent kiek koordinuojamas, kad būtų aišku, kas vyksta šioje pramonės srityje, o specialistai galėtų metodiškai susipažinti su naujausiais pasiekimais šioje srityje, prie Europos Komisijos buvo įkurtas Europos statybos technikos komitetas CECE (Committee for European Construction Equipment), kurį sudaro šešių daugiausia šioje srityje besireiškiančių valstybių atstovai. Į šio komiteto regėjimo zoną patenka dvylikos šalių apie 1200 bendrovių, kuriose per, pavyzdžiui, 2007 metus buvo pagaminta produkcijos už 30 milijardų eurų, t.y. maždaug trečdalis šio žanro pasaulinės produkcijos. Komitetas daug padarė optimizuodamas statybinės technikos parodų organizavimą: dabar jos reguliariai ir sistematiškai rengiamos ne tik Vakarų Europoje, bet pagal numatytą planą ir kai kuriose Vidurio bei Rytų Europos (Bulgarija, Lenkija, Rumunija, Rusija, Kazachstanas) šalyse ir Kinijoje. Skirtingai negu “Metų sunkvežimio” rinkimuose, laurus statybinės technikos kūrėjams bei projektų autoriams dalija ne specializuotų leidinių žurnalistai, o tokios technikos ekspertai – praktikai, gamybininkai, mokslo tiriamųjų įstaigų darbuotojai. Visa tai padeda ne tik matyti, kas vyksta šioje pramonės šakoje, bet ir kiek įmanoma kreipti ją reikiama linkme. Parodų grafikas jau dabar žinomas iki 2014-ųjų: kitąmet ji vyks Paryžiuje, 2010 – Miunchene, 2011-aisiais kovo 2–6 d.vėl grįš į Veroną, o toliau – vėl ratu. Taigi verslininkams, kurie kol kas patyliukais arba jau visai rimtai galvoja apie investicijų galimybes į naują verslą, pats metas planuoti keliones į tokias parodas. Jose galima pamatyti tai, ko neišvysite niekur kitur dėl vienos gana paprastos priežasties – eksponatai dažniausiai milžiniški, jiems reikia pasiutusiai daug vietos, jėgų ir laiko, o tai gali pasiūlyti toli gražu ne bet kokių parodų rengėjai. Antra vertus, ne tiek daug progų visus šio žanro grandus pamatyti vienoje vietoje ir palyginti, kas ką moka ir gali.

Kęstutis BRUZGELEVIČIUS

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (88)

"Linava" informuoja

ASOCIACIJOS “Linava” XVIII KONGRESAS

Kronika

Aktualijos

Kaip padidinti logistinių įmonių veiklos efektyvumą

Keleivininkų pasitarime – aktualijos bei rinkimai

Regioniniai susirinkimai:verslo situacijos apžvalga ir rinkimų rezultatai

Eismas

Saugaus eismo užtikrinimas – ilgas ir sunkus procesas

Grėsmė

Rusijoje – dar viena grėsmė vairuotojams

Idėjos

Patogūs namai – ir darbui, ir poilsiui

Iškilmės

Veteranų klubas išaugo iš kūdikio marškinėlių

Keliai Keleliai

Kas už ką atsako?

Mūsų kalba

Svetimieji transporto srities žodžiai

Užsienyje

Jie keičia Žemės veidą

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Naujienos

Keleivinis transportas

Megapolio patirtis

Technika

Naujas ašių apkrovimo indikatorius

Teisė

Administracinės sankcijos neblaiviems vairuotojams

Muziejus

Automobilizmas Japonijoje – gerai išmokta pamoka