Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Keleivininkų pasitarime – aktualijos bei rinkimai

Kovo 28-ąją į „Linavos“ mokymo centro salę rinkosi Keleivinio transporto sekcijos nariai. Susirinkime aptarti keleivininkams aktualūs klausimai bei išrinkti kandidatai į asociacijos prezidentus ir prezidiumo narius.

Į pasitarimą atvyko asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, sekretorius Algirdas Baranauskas, Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento direktoriaus pavaduotojas Petras Mikalonis, Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Renatas Požėla, Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininkas Vidmantas Žukauskas, VKTI skyriaus vadovas Rolandas Mazaliauskas, savivaldybių atstovai.

Darbai ir problemos

Pasak asociacijos prezidento A. Kondrusevičiaus, keleivinio transporto įmonės sudaro nedidelę asociacijos narių dalį, tačiau jos jungia apie 90 proc. šalies autobusų bei troleibusų parkų ir yra svarbi jėga, sprendžianti šalies vežėjų problemas. „Iš keleivininikų sulaukiame nemažai iniciatyvų, kurios dažnai virsta įstatymo pataisomis, pagerinančiomis situaciją ne tik keleiviniame, bet ir visame transporto versle“, – teigė A. Kondrusevičius.

Asociacijos prezidentas aptarė „Linavos“ dabarties problemas bei ateities perspektyvas. Pagrindinė problema, pasak A. Kondrusevičiaus, išlieka vairuotojų trūkumas, ją reikėtų spręsti nedelsiant.

Mindaugas Grigelis, „Linavos“ viceprezidentas ir UAB „Kauno autobusai“ vadovas, pateikė Keleivinio transporto tarybos darbo ataskaitą. Dabar sekcijai priklauso 61 narys, pageidavimus tapti asociacijos narėmis pastaruoju metu pareiškė dar trys įmonės.

Kaip teigė M. Grigelis, per laikotarpį nuo vieno asociacijos kongreso iki kito tarybos nariams teko inicijuoti ne vieno norminio dokumento pakeitimus. Ko gero, svarbiausiu nuveiktu darbu tapo „Keleivinio transporto vežėjų išlaidų (negautų pajamų), susijusių su transporto lengvatų taikymu, kompensavimo tvarkos aprašo“ pakeitimas. Patvirtinus asociacijos pasiūlytas pataisas, sankcijos už pažeidimus taikant transporto lengvatas tapo švelnesnės ir adekvačios pažeidimams.

„Regioniniuose pasitarimuose buvo pabrėžiama, jog vairuotojai, parduodami lengvatinius bilietus, gali suklysti ir dėl to, kad yra įvairių rūšių pažymėjimų, suteikiančių teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida. Vairuotojams sunku susigaudyti jų gausybėje, kartais pasitaiko nesusipratimų ir konfliktų bilietų pardavimo kasose bei autobusuose. Asociacija kreipėsi į kompetentingas institucijas prašydama išnagrinėti galimybę parengti vieningą lengvatų pažymėjimą. Tačiau iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos gavome atsakymą, kad įvesti atskirą vieningos formos lengvatų pažymėjimą yra netikslinga“, – apie nebaigtas spręsti problemas kalbėjo M. Grigelis.

Be to, asociacija ne kartą kreipėsi į Susisiekimo ministeriją bei Seimą, siūlydami Administracinio teisės pažeidimų kodekso pakeitimus, numatančius padidinti baudas už važiavimą be bilieto. Asociacijos manymu, bauda turėtų būti apie 100 litų. Parengtas Keleivių ir bagažo vežimo taisyklių nuostatų pakeitimas, susijęs su naujomis bilietų pardavimo technologijomis, taip pat nuostatų, numatančių keleivių atsakomybę rūpintis savo saugumu autobuse bei troleibuse, pataisos.

„Problemiškas lieka kompensacijų mokėjimas miesto ir priemiečio vežėjams už lengvatinį keleivių vežimą bei visuomenei būtinų paslaugų teikimą. Apie savivaldybių įsiskolinimus vežėjams informavome Vyriausybės atstovus apskrityse, Susisiekimo, Vidaus reikalų, Finansų ministerijas bei Lietuvos savivaldybių asociaciją. Susisiekimo ministerijos prašėme inicijuoti Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio pakeitimą, kad būtų sugrąžinta ankstesnė kompensavimo tvarka, kuomet kompensacijos buvo mokamos ne iš savivaldybių, o iš valstybės biudžeto. Kol kas atsakymo nesulaukėme“, – darbus vardijo M. Grigelis.

Šiuo klausimu pasisakė ir kiti vežėjai – daugelio miestų bei rajonų savivaldybės įsiskolino vežėjams tiek už lengvatinių keleivių vežimą, tiek už nuostolingų maršrutų aptarnavimą. „Pagrindinė mūsų problema – dėl politikų neryžtingumo metų metais nedidėjančios bilietų kainos. Ar nereikėtų įkurti viešojo transporto kainų reguliavimo komiteto, kuris svarstytų – didinti ar nedidinti vežimo tarifus mieste. Dabar viskas priklauso nuo politikų geranoriškumo: panorėję jie galėtų visai sunaikinti visuomeninio transporto sistemą, kurią atkurti būtų sudėtinga ir brangu. Vaikydamiesi populiarumo, miestų vadovai numato lengvatas, už kurias patirtų išlaidų vežėjams neįstengia kompensuoti. Vien Vilniaus vežėjams savivaldybė įsiskolinusi dešimtis milijonų litų. Jei bilietų tarifai sostinėje padidėtų, problema nebūtų tokia aštri“, – kalbėjo savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Vaidotas Antanavičius. Jam pritarė ir kiti vežėjai: „Manau, atsakingos institucijos turėtų parengti bilietų kainų nustatymo metodiką ir įpareigoti savivaldybes bent kartą per metus peržiūrėti tarifus. Tuomet politikai privalėtų kasmet svarstyti šį klausimą, dabar nedaroma nieko, ypač artėjant rinkimams“, – sakė UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis. Vežėjai piktinosi politikų reikalavimais ieškoti vidinių rezervų, kurių, pasak įmonių vadovų, jau seniai nėra. Vežėjų sprendimu, asociacija „Linava“ turėtų pareikšti savo poziciją valdžios institucijoms, kuriai pritartų vežėjai.

Asociacijos viceprezidentas M. Grigelis suminėjo kitus nuveiktus darbus, surengtas keliones, seminarus bei mokymus, aptarė artimiausius renginius.

Keleivių vežėjus pradžiugino Europos Komisijos sprendimas skirti iš 2007–2013 m. Sanglaudos skatinimo veiksmų programos paramą viešajam keleiviniam parkui atnaujinti, teikiant pirmenybę mažesnį neigiamą poveikį aplinkai darančioms transporto priemonėms bei skatinant švaresnių degalų vartojimą. Tam tikslui skirta apie 140 mln. litų. Deja, kol kas Susisiekimo ministerijos valdininkai nesutaria, kaip paskirstyti lėšas. „Šiuo metu svarstomi du variantai: autobusus įsigyti už keleivinio transporto įmonių lėšas, bet palikti juos savivaldybių nuosavybei, arba tiek pirkėjais, tiek savininkais palikti autobusų parkus. Nors antrojo varianto, kuris yra mums priimtinesnis, derinimas, gali užtrukti apie metus, tačiau geriau vėliau, bet priimti teisingą sprendimą“, – sakė asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis.

Svečių komentarai

P. Mikalonis aptarė Susisiekimo ministerijos nuveiktus darbus gerinant vežėjų verslo aplinką, rengiamus įstatymų pakeitimus bei projektus.

V. Žukauskas vežėjams pristatė keleivinio transporto įmonių tikrinimo rezultatus, kalbėjo apie kompensacijoms už transporto lengvatas skiriamas lėšas, problemas, susijusias su jų paskirstymu. VKTI vadovo teigimu, šiuo metu tolimojo susisiekimo maršrutuose 40 proc. parduodamų bilietų sudaro lengvatiniai. V. Žukauskas atrėmė priekaištus, kad VKTI nieko nedaro rengdamasi šiais metais įsigaliosiančiam reglamentui dėl privalomo vairuotojų mokymo: centrai įkurti ar artimiausiu metu bus įkurti visuose didžiausiuose šalies miestuose.

R. Požėla pristatė eismo saugumo situaciją. Pasak jo, padėtis čia pastaruoju metu gerėja: per tris šių metų mėnesius 33 žuvusiais ir 250 sužeistaisiais mažiau nei per praėjusių metų tą patį laikotarpį. „Be abejo, viščiukus skaičiuoja rudenį, tačiau kol kas situacija geriausia per šešiolika mano darbo šioje sistemoje metų“, – teigė R. Požėla. Komisaras pristatė pastarojo meto naujoves, atsakė į vežėjų klausimus. Labiausiai keleivių vežėjus domino informacijos apie baustus vairuotojus gavimo problema. Jų manymu, Administracinio teisės pažeidimų kodekso nuostata, numatanti už vairuotojų pažeidimus bausti įmones, yra pernelyg griežta. „Patikriname kiekvieną iš įmonės išvažiuojantį vairuotoją, tačiau kas gali būti tikras, kad jis neprisigers važiuodamas? Ar reikia bausti įmonę, jei pažeidimą padaro konkretus žmogus?“, – piktinosi UAB TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius. Asociacija „Linava“ pastaruoju metu daug dirba šia kryptimi: ketinama supaprastinti duomenų apie vairuotojus teikimo tvarką, inicijuoti Administracinio teisės pažeidimų kodekso pataisas.

R. Požėla pasidžiaugė ir išaugusia visuomenės parama – vis daugiau sulaukiama informacijos apie kelyje pastebėtus neblaivius ar netvarkingai važiuojančius vairuotojus.

Keleivių vežėjai svarstė asociacijos „Linava“ rengiamų vairuotojų meistriškumo varžybų organizavimo klausimą. „Vežėjai kone po kiekvienų varžybų reiškia pretenzijas, kad varžybose jiems nesudaromos lygios sąlygos – autobusai būna nevienodo galingumo, skirtingo manevringumo. Turėtume iš anksto apsispręsti, ar tai – sportinės varžybos, ar šventė, kur teisę dalyvauti turėtų visi“, – kalbėjo Eugenijus Stolovickis. Vežėjų manymu, varžybos autobusų vairuotojams turėtų būti specifinės, reikalaujančios daugiau tikslumo bei reakcijos patikrinimo, o ne greičio ir efektų. Tuomet autobusų techninės savybės neturėtų lemiamos įtakos varžybų rezultatams. Vienas iš varžybų rengėjų Valdas Vilūnas pažadėjo šiųmetę trasą parengti pagal keleivių vežėjų pageidavimus, kurių tikisi artimiausiu metu sulaukti iš Keleivinio transporto skyriaus.

Kandidatai

Pasitarimo pabaigoje pasiūlyti bei išrinkti kandidatai į prezidentus bei prezidiumo narius. Į asociacijos prezidento postą pasiūlytas Algimantas Kondrusevičius, jo kandidatūrai keleivių vežėjai pritarė vienbalsiai. Prieštaraujančių nebuvo ir kandidato į prezidiumo narius Mindaugo Grigelio kandidatūrai. „Tikimės, kad kongresas palaikys mūsų iškeltus kandidatus, ir jie galės toliau sėkmingai darbuotis asociacijos narių labui“, – reziumavo E. Stolovickis.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (88)

"Linava" informuoja

ASOCIACIJOS “Linava” XVIII KONGRESAS

Kronika

Aktualijos

Kaip padidinti logistinių įmonių veiklos efektyvumą

Keleivininkų pasitarime – aktualijos bei rinkimai

Regioniniai susirinkimai:verslo situacijos apžvalga ir rinkimų rezultatai

Eismas

Saugaus eismo užtikrinimas – ilgas ir sunkus procesas

Grėsmė

Rusijoje – dar viena grėsmė vairuotojams

Idėjos

Patogūs namai – ir darbui, ir poilsiui

Iškilmės

Veteranų klubas išaugo iš kūdikio marškinėlių

Keliai Keleliai

Kas už ką atsako?

Mūsų kalba

Svetimieji transporto srities žodžiai

Užsienyje

Jie keičia Žemės veidą

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Naujienos

Keleivinis transportas

Megapolio patirtis

Technika

Naujas ašių apkrovimo indikatorius

Teisė

Administracinės sankcijos neblaiviems vairuotojams

Muziejus

Automobilizmas Japonijoje – gerai išmokta pamoka