Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Problemas aptarė keleivininkai

Lapkričio 12-ąją įvyko išplėstinis Kelevinio transporto tarybos posėdis. Jame, be tarybos narių, dalyvavo asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, sekretorius Algirdas Baranauskas, viceprezidentas Mindaugas Grigelis, Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis, juristas Justinas Usonis, Susisiekimo ministerijos sekretorius Rimvydas Gradauskas, Kelių ir kelių transporto departamento direktorius Šarūnas Baublys, jo pavaduotojas Petras Mikalonis, VKTI direktoriaus pavaduotojas Romanas Vilčinskas, kiti svečiai.

Pastaruoju metu keletą vietinio susisiekimo maršrutais dirbančių keleivinio transporto įmonių dėl vairuotojų darbo ir poilsio režimo laikymosi tikrino Darbo inspekcija. Pagrindinis pažeidimas, už kurį bausti bendrovių vadovai – vairuotojų viršvalandžiai. Trūkstant darbuotojų, viršvalandžiai keleivių vežėjų įmonėse tampa neišvengiami, todėl juos, vežėjų nuomone, reikėtų įteisinti.

Situaciją komentavo asociacijos „Linava“ juristas J. Usonis. „Problema gana sudėtinga. Sudarydami vietinio susisiekimo maršrutuose dirbančių vairuotojų grafikus, įmonių vadovai privalo laikytis Darbo kodekso. Jame įrašytas reikalavimas – dirbti ne ilgiau nei 48 val. per savaitę. Tiesa, kurią nors savaitę vairuotojas gali dirbti ir ilgiau, bet per pusmetį turi susidaryti ne ilgesnis kaip 48 val. savaitės darbo laikas. Problemą galėtų išspręsti tik derybos su profsąjungomis, socialinis dialogas. Jei darbuotojai sutinka, galima kolektyvinėje darbo sutartyje įteisinti ir ilgesnes darbo valandas. Tai būtų paprasčiausias kelias, kadangi inicijuoti pataisas Darbo kodekse gana sudėtinga“, –kalbėjo J. Usonis. Problemų kelia ir Darbo kodekso traktavimas: dažnas tikrinantis pareigūnas galiojančius įstatymus bei jų nuostatas traktuoja savaip. Tarybos nariai nutarė parengti klausimyną, kur vežėjai surašytų jiems neaiškius klausimus. A. Kondrusevičius pažadėjo surengti „Linavos“ vadovų susirinkimą su atsakingais Darbo inspekcijos pareigūnais ir aptarti vežėjams kylančias problemas.

Kalbėta ir apie kompensavimo už lengvatinį keleivių vežimą ir už nuostolius, susidariu­sius dėl visuomenei būtinų paslaugų teikimo, problemas.

Po VKTI pareigūnų patikrinimo,keletas keleivių vežėjų įmonių nukentėjo nuo pernelyg griežtų sankcijų už pažeidimus parduodant bilietus keleiviams, turintiems teisę į transporto lengvatas ar tvarkant tokių bilietų apskaitą. Griežtos sankcijos taikytos ir tais atvejais, kai buvo aišku, kad autobuso ekipažas tiesiog suklydo, o ne siekė neteisėtos naudos sau arba įmonei. Už nedideles vairuotojų klaidas įmonės gali negauti kelių šimtų tūkstančių litų pajamų. Pavyzdžiui, „Busturui“ gali būti nekompensuota 200 tūkst. litų. UAB TOKS vairuotojas pardavė bilietą su 50 proc. nuolaida studentei, turinčiai laikiną pažymą. Dėl šio pažeidimo įmonei gali būti nekompensuota 406 tūkst. litų. Asociacijos „Linava“ manymu, bausmės už šiuos pažeidimus pernelyg griežtos ir neadekvačios. Būtina atskirti atsitiktines klaidas nuo tyčinių pažeidimų. „Įvairių lengvatas suteikiančių pažymėjimų – aibė. Vairuotojui sudėtinga juos visus įsiminti, taigi suklysti visai paprasta. Tuo tarpu įmonė dėl menkos klaidos nekompensuojamos milžiniškomis lėšos. Gali būti, kad lengvatų tik daugės, ar tai netaps pernelyg didele našta tiek vairuotojams, tiek įmonei?” – kalbėjo TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius. Asociacija „Linava“ kreipėsi į Susisiekimo ministrą prašydama atsižvelgti į pasiūlymus ir inicijuoti „Keleivinio transporto vežėjų išlaidų (negautų pajamų), susijusių su transporto lengvatų taikymu, kompensavimo (atlyginimo) tvarkos aprašo“ pakeitimus. Deja, į vežėjų pastabas neatsižvelgta ir šiuo metu derinamas VKTI pasiūlytas projektas, kuriame bausmes sušvelninti nenumatoma.

R. Vilčinsko teigimu, VKTI – tik kontroliuojanti organizacija, jos tikslas – saugoti valstybės pinigus ir žiūrėti, kad jais nebūtų piktnaudžiaujama. „Galima svarstyti, kaip bausti vežėjus, tačiau bausti būtina. Kai kurie pažeidimai aiškiai būna tyčiniai. Ši problema sudėtinga abiem pusėms, todėl būtina ieškoti kompromiso”, – kalbėjo R. Vilčinskas. Pasak A. Kondrusevičiaus, situacija darbo rinkoje sudėtinga, vairuotojų rasti vis sunkiau, jie nebrangina savo darbo. Jų abejingumas skaudžiai kerta įmonėms ir kainuoja itin brangiai.

„Problema išties rimta. Manau, vežėjai turėtų kreiptis į Socialinių reikalų ir darbo ministeriją, kad ši suvienodintų lengvatas suteikiančius pažymėjimus. Be to, baudos už tą patį pažeidimą įmonėms pernelyg skirtingos. Ar nereikėtų Administraciniame teisės pažeidimų kodekse numatyti atsakomybę tiesiogiai vairuotojui – galbūt tada pažeidimų būtų mažiau“, – kalbėjo R. Gradauskas. Vežėjų teigimu, pirmiausia reikėtų įrodyti, kad pežeidimai tyčiniai – tokiu atveju jau bausti visu griežtumu. Pasitarime nutarta ieškoti visiems priimtinų išeičių šiuo klausimu, inicijuoti Aprašo pataisas, sušvelninsiančias bausmes vežėjams.

Kai kuriose savivaldybėse pablogėjo situacija ir su kompensacijomis dėl lengvatinių keleivių vežimo. Vilniaus autobusų bei troleibusų parkai per pirmąjį šių metų pusmetį negavo net 2,6 mln. Lt. Blogiau atsiskaito ir kai kurios kitose savivaldybėse. Kai kurie autobusų parkai net neturi pasirašę su savivaldybėmis sutarčių dėl paslaugų teikimo. Nutarta į gruodžio pradžioje vyksiančius regioninius keleivių vežėjų pasitarimus pakviesti savivaldybių atstovus, Vyriausybės atstovus apskrityse bei dar kartą spręsti šį klausimą – savivaldybės privalo vykdyti šalies įstatymus ir sumokėti vežėjams jiems priklausančius pinigus. Regioninius susirinkimus ketinama surengti Vilniuje, Kaune bei Tauragėje arba Klaipėdoje. Numatyta ir metinio susirinkimo prieš asociacijos kongresą data – jis vyks kitų metų kovo 28 dieną. Iki to laiko keleivių vežėjai paraginti siųsti pasiūlymus dėl šių susirinkimų dienotvarkės.

Vežėjai nutarė parengti reklaminį lankstinuką keleiviams apie autobusų klasifikavimą. Jame bus pristatyta paslauga, pateikti įmonių bei autobusų sąrašai. Tai turėtų padėti populiarinti autobusų klasifikavimą visuomenėje.

Svarstyti ir kiti einamieji reikalai, aptarti planai ateičiai. Kitais metais planuojama surengti tris išvykas keleivinio transporto sekcijos nariams: į Maskvą, Miuncheną bei Helsinkį.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (83)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Rusijos Federacija: vežėjų perspektyvos ir problemos

Navigacija

Siemens VDO

Parodos

Kai viskas atnaujinta, galima tobulinti

„Busworld Europe 2007“ – kupina naujovių

Pas kaimynus

Bankrutuoja „Latvijas auto” padalinys

Priekabų ūkis

Keturi kart keturi

„Hanse Trailer“ aktyvina puspriekabių nuomą

Stambiu planu

Vienas iš trynukų – “Jumper

„Hankook“ krovininių padangų naujovės

Lietuvoje ir pasaulyje

15 milijoninis “VW Passat”

Apdovanoti geriausi logistikos projektai

Naujienos

Transporto politika

Problemų amplitudė: nuo Pietų Europos iki Vidurinės Azijos

Ir kariamas šuo pripranta, tačiau

Žinotina

Ašys ir jų gamintojai

„DKV Euro Service“: visos paslaugos iš vienų rankų

Perspektyvos

Rekviem rankinei pavarų dėžei

Keleivinis transportas

Problemas aptarė keleivininkai

„Temsa Opalin“ pateisino lūkesčius

Teisė

Laikinosios apsaugos priemonės (areštas)

Muziejus

SUNKVEŽIMIŲ APTAKUMO IŠTAKOS