Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Euro 5 – be “AdBlue”!

“Scania” ketina jau šiemet pateikti rinkai pirmuosius Euro 5 ekologinius reikalavimus atitinkančius variklius be SCR –selektyvinės katalitinės redukcijos sistemos, kuriai papildomai reikalingas amoniako tirpalas. Pagrindinį vaidmenį, mažinant kenksmingų išmetamųjų dujų emisiją, šiuo atveju atliks nauja “Common-Rail” HPI aukšto slėgio sistema bei kintama turbinos geometrija.

Prie nuolat griežtėjančių ekologinių reikalavimų Europoje starto linijos “Scania” pasirodė su 9,11,12 ir 16 l darbo tūrio 21 modifikacijos varikliais, atitinkančiais Euro 3, Euro 4 ir Euro 5 reikalavimus. Tačiaugamybos programoje kol kas liko ir senesnės kartos Euro 4 varikliai, šį normatyvą pasiekiantys EGR – išmetamųjų dujų recirkuliacijos – sistemos pagalba. Deja, su šia sistema Euro 5 kol kas buvo nepasiekiamas.

Naudojant SCR – selektyvinės katalitinės redukcijos – sistemą, galima turėti ir Euro 4, ir Euro 5 lygio variklius, tačiau tam būtina į išmetamųjų dujų srautą nepertraukiamai tiekti amoniako tirpalą. Beje, “Scania” inžinieriai, atsižvelgdami į vežėjų rytdienos poreikius, jau turi sukūrę ir vienaeilį 6 cilindrų Euro 5 variklio variantą su SCR sistema, tačiau be “turbocompound” įrangos.

Kaip pažymi Vokietijos spauda, didieji sunkvežimių gamintojai gali sau leisti paeksperimentuoti, tikėdamiesi variklių šeimynos pagausėjimo. “Scania” konstruktoriai, išsižadėdami SCR katalizatorių ir tesėdami klientams duotą pažadą pateikti Euro 5 variklį be “AdBlue”, rado bendrą vardiklį, kurio esmė slypi degimo kameroje. Norint, kad variklis atitiktų Euro 5 reikalavimus ir užtikrintų tą pačią ar šiek tiek didesnę galią, reikėtų padidinti variklio darbo tūrį.

Pradžią šeimynos pagausėjimui duos vienaeiliai 6 cilindrų maždaug 12–13 l agregatai. Nenurodydamas konkrečių duomenų, “Scania” gamybos plėtros vadovas Hasse Johansson’as teigia, jog pirmiausia bus pateikiami nauji varikliai, skirti tolimųjų reisų vilkikams.

Pasak Vokietijos spaudos, pažvelgus į jau realizuotus variklių projektus, aiškėja, jog švedai tikriausiai apsistos ties 12,4 – 13 l darbo tūrio varikliais, galinčiais pasiekti nuo 420 iki 500 AG ar šiek tiek daugiau. Kartu su “Cummins” sukurtoje “Common-Rail” XPI aukšto slėgio įpurškimo sistemoje nuolat palaikomas 2400 barų slėgis.

Aukštas įpurškimo slėgis riboja suodžių dalelių susidarymą, tačiau švedai pritaikė dar vieną gudrybę. Preciziškas degalų dozavimas leidžia subtiliai reguliuoti degimą XPI sistemoje, preciziškumui pasiekti jie panaudojo skirtingus įpurškimo ciklus: įpurškimo paskubą, dvigubą pagrindinį įpurškimą ir uždelstą įpurškimą. Atšaldytų išmetamųjų dujų grąžinimo sistema leidžia palaikyti degimo kameroje gana žemą temperatūrą, kuriai esant išmetamų azoto oksidų kiekis neviršija 2 g/kwh, o tai atitinka Euro 5 standartą.

Kyla klausimas: kokią realią naudą iš nepramintu keliu einančių švedų pastangų turės vežėjai?

Atsisakę variklio su SCR sistema, jie išloš mažiausiai vieną centnerį keliamosios galios ir sutaupys degalams, kadangi iš bendros jiems skirtos sumos apie 5–6 proc. būtų tekę “AdBlue” tirpalui. Be to, atsakydamas į vežėjų klausimą, ar nepadidės degalų sąnaudos, “Scania” gamybos plėtros vadovas H. Johansson’as tvirtina, jog tokio pavojaus tikrai nėra.

Ar SCR sistemos atsisakymas nėra tik trumpalaikis švedų eksperimentas, parodys netolima ateitis, nes perspektyva – varikliai, atitinkantys Euro 6 reikalavimus. Kai kurių gamintojų teigimu, jie kol kas neįsivaizduojami be selektyvinės katalitinės redukcijos sistemos. Tačiau vos prieš metus ir apie Euro 5 lygio variklius be “AdBlue” buvo sakoma – neįmanoma.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (74)

"Linava" informuoja

Kronika

Prezidiumo posėdyje

Aktualijos

Iš vežėjų – į politikus

Dilerių naujienos

ATSIPALAIDUOTI NEGALIME NĖ MINUTEI

Eismas

Naujienos

įvairenybės

Kada atsirado autobusas

Keliai Keleliai

Keliai, kuriais riedame

Naujienos

"DAF Trucks N.V." įdiegė naują standartą

Patirtis

“RVS technologija”: ekonomija + ekologija

Pažintys

Patirtis Lietuvoje padeda verslo plėtojimui Lenkijoje

Portretai

Dešimtmečiai prie vairo

Sportas

“Dakaras 2007” – trumpiausias istorijoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Naujienos

Transporto politika

Rusija: pragmatizmo keliu

Žinotina

„Goodyear“ – padangos nugalėtojams

Technika

Euro 5 – be “AdBlue”!

Rekordiniai „Volvo Trucks“ metai

Teisė

Preliminariosios sutartys

Muziejus

LENKIJOS SUNKVEŽIMIAI TARPUKARYJE