Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

GYVŪNŲ KARALYSTĖ ASFALTO PASAULYJE

Ant sunkvežimių taip pat galima sukurti tikrus meno šedevrus. Kabinos, priekabos, šoniniai veidrodėliai gali tapti “dykumomis”, “vandenynais”, “giriomis”, kuriose gyvena realūs ar fantastiniai gyvūnai – paukščiai, žvėrys, naminiai ar laukiniai, tykantys grobio ar judantys. Atgimstančio pavasario ar stingdančios žiemos peizaže.

Norint pradžiuginti vairuotojo ar praeivių akis ant sunkvežimių daugiausia piešiama delfinai, meškos, arkliai ir šunys. Jie net tik piešiniuose, bet ir realiame gyvenime daugeliui suteikia malonią draugiją.

Įdomus vairuotojų polinkis demonstruoti gamtos grožybes ant jų vairuojamo sunkvežimio. Jausmas, kad vairuoja išpieštą sunkvežimį, jiems leidžia jaustis neatskiriama juos supančios gamtos dalimi. Ir nors gyvūnams žmonės neretai suteikia daug skausmo, bet tai, kad jų nuostabūs paveikslai vaizduojami ant automobilio, kuriame vairuotojas praleidžia nemažai laiko, rodo švelnumą, kurį žmogus jiems jaučia.

Piešiniai ne tik džiugina akį, bet ir pritraukia klientų. Be to, ne tik keičiama sunkvežimio išorė, bet kartu ir suasmeninamas pagal vairuotojo pageidavimą jo darbo įrankis. Žmonės pagaliau pradeda suprasti, kad tokie piešiniai – ne užgaida, kad jie nėra itin brangūs ir kad tai yra naudinga įmonės įvaizdžiui.

Piešimo procesas ir technika

Piešimas ant sunkvežimių Ispanijoje tampa vis dažnesniu reiškiniu. Ispanijos šiaurės vakaruoseesančiojeLeónprovincijoje gyvenanti dailininkėJolanda daugiau nei 20 metų piešia ant sunkvežimių, motociklų, šalmų ir kitų objektų, kuriuos dekoruoti jai pristato klientai. Realizuoti savo pirmuosius piešinius Jolanda pradėjo mažose dirbtuvėse, įsikūrusiose garaže Leono provincijos pakraštyje. Ji piešė ant mažų sunkvežimių, motociklų ir net ant keleto dviračių. Bet labiausiai jai patikdavo piešti ant sunkvežimių. Jie visuomet traukė Jolandos dėmesį. Iš pradžių nebuvo lengva ant jų piešti – dideli piešinio matmenys, neįprastos piešimui vietos ir pan., – bet nugalėjo užsispyrimas, atkaklus darbas ir noras kaskart bent vieną svajonę paversti realiu meno kūriniu. Vairuotojai, pamatę jos piešinius ant transporto priemonių, ėmė vis dažniau pageidauti išpiešti ir jų sunkvežimius. Nemažai buvo vairuotojų, kurie atvykdavo į dirbtuves su piešiniu ar fotonuotrauka ir sakydavo: “Noriu šito.” Kiti, žinoma, pasitikėdavo dailininkės skoniu ir įkvėpimu.

Dabar pageidavimų išpiešti sunkvežimius būna įvairiausių. Vienas iš labiausiai pageidaujamų vaizdų – moterys, nors anksčiau moters atvaizdai konkuruodavo su gamtos peizažais. Vairuotojai prašo piešti moteris ne tik sunkvežimio išorėje, bet ir kabinos viduje. Ir kuo piešinyje ji dėvi mažiau drabužių – tuo geriau. Ne kartą vairuotojai jai sakydavo, jog nupiešta moteris galėjo būti mažiau apsirengusi, nors mūvėdavo tik siaurutes kelnaites. Bet juk skonių būna įvairių. Net Ispanijoje, ir dėl to ginčytis neverta.

Labiausiai Jolandai patinka piešti mistines būtybes, kaukus, raganas, pilių griuvėsius ir naminius gyvūnus. Atrodytų, kad vieni su kitais neturi nieko bendra, tačiau dailininkė moka juos suderinti ypač meistriškai. Praeitis ir dabartis, fantastika ir realybė, – visa tai atsispindi šios sunkvežimiuos dekoruojančios moters piešiniuose.

Sunkvežimio kabiną Jolanda išpiešia vidutiniškai per 1–2 savaites. Piešimo procesas visda toks pats. Iš pradžių sunkvežimisnuvalomas ir nušlifuojamas. Jei jis visiškai naujas, pašalinami antioksidantų ir silikono likučiai. Kai nelieka nei dulkių, nei minėtų medžiagų liekanų, tada jau piešiama. Po to piešinys padengiamas lako sluoksniu.

Nuo to, kaip norima užbaigti piešinį, priklauso lako kiekis, sluoksnių skaičius bei lakavimo būdas. Tam tikrais atvejais, kai padengiamas pirmasis lako sluoksnis, paviršius vėl šlifuojamas ir dengiamas antru lako sluoksniu, kad būtų apsaugotos atskiros piešinio dalys.

Priklausomai nuo piešinio ir sunkvežimio dalies, ant kurios vairuotojas nori matyti piešinį, kartais tenka išmontuoti ar nuimti kai kurias detales ir apsauginius protektorius. Stiklai ir tvirtinimo gumos, norint jas apsaugoti nuo dažų, taip pat nuimamos. Užbaigus piešti, sunkvežimis statomas į specialią kamerą, kad išdžiūtų dažai. Visas darbas užtrunka nuo 3 iki 10 dienų – priklauso ne tiek nuo piešinio dydžio, kiek nuo jo sudėtingumo. Kartais išpiešti degalų baką užtrunka ilgiau, nei visą sunkvežimio kėbulą.

Jolanda supranta, kad daugumą vairuotojų atbaido sunkvežimio dekoravimo kaina, kurią klaidingai įsivaizduoja vairuotojai. Turint apie 2000 € (apie 7000 Lt) sunkvežimį jau galima išpiešti. Žinoma, kainos limitą visada nurodo klientas ir ji priklauso nuo piešinio tipo ir dydžio. Jolanda suteikia galimybę mokėti tada, kai vairuotojas gali tai daryti. Ji supranta, kad ne kiekvienas gali iš karto sumokėti tokią sumą, juk sunkvežimiams dar reikia kuro, padangų, remontininkų paslaugų. Piešiniui atpiginti Jolanda naudoja savo pačios sukurtus dažus bei jų mišinius. Ji beveik niekada nenaudoja grynųjų spalvų, tad jos spalvų paletė labai plati, todėl kiekviename jos dekoruotame sunkvežimyje visuomet lieka “dalelė savęs”.

Jurgita DAGRYTĖ

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr.8 (80)

"Linava" informuoja

Kronika

Rekonstruotas „Volvo” sunkvežimių serviso centras Vilniuje

Aktualijos

Nacionalinės verslo ypatybės

Nesileiskime skriaudžiami

Debiutai

“Goodyear”: naujiems sunkvežimiams – naujos padangos

Egzotika

“Tractomas” – gigantas, įrašytas į Gineso knygą

įvairenybės

Jo nuopelnai automobilizmui – neįkainojami

Kolegos

Slovakijos vežėjai

Patirtis

„Transgesta“: svarbiausia – žmogiškasis veiksnys

Perspektyvos

Tunelis tarp Europos ir Azijos

Specialioji technika

DAF statyboms: CF FAT (6x4) bei FAD (8x4)XF105 FTM (8x4) LF

Stambiu planu

Itališkoji valiuta – “Scudo”

Užsienyje

GYVŪNŲ KARALYSTĖ ASFALTO PASAULYJE

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rusijoje sugriežtintos baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus

Sunkvežimių ir krovinių vagystės: Lietuva – saugiausių ES valstybių sąraše

“Merker” skverbiasi į Rytų Europą

Transporto politika

25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginiai Danijoje

Keleivinis transportas

Ateities transportas: ką rinksimės?

Technika

DIETA SUNKVEŽIMIAMS

Partempti autobusus bus paprasčiau

Teisė

Nekonkuravimas darbo santykiuose

Muziejus

SUNKVEŽIMIAI IŠ RYTŲ VOKIETIJOS LIETUVOJE