Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Kada atsirado autobusas

Tęsiame pirmajame šių metų numeryje profesoriaus Romualdo Razausko pradėtą straipsnių ciklą apie miesto transporto istoriją.

Pirmieji – aštuonviečiai vežimai – autobusų pirmtakai, karaliui leidus pradėjo kursuoti 1662 m. kovo 18 d. Paryžiuje. Tais metais filosofo ir matematiko Blezo Paskalio (1623–1662) ir jo draugo, Ruano princo, dėka, buvo sukurta draugija, kuri finansavo žmonių vežiojimo įmonę. 1661 m. B. Paskalis pasiūlė, kad keletas karietų “važinėtų iš anksto numatytais Paryžiaus keliais vienodais laiko tarpais nepriklausomai nuo žmonių skaičiaus”. Naujoji transporto sistema ėmė veikti 1662 m. kovo 18 d.: į pirmąjį reisą tarp Port-de-Sant-Antuano ir Port-de-Liuksemburgo miestų keturi vežimai į vieną pusę ir trys į kitą išvažiavo su 7–8 minučių intervalu. Mokestis – 5 su už maršrutą.

Miesto transporto idėją miestiečiai priėmė su entuziazmu, išskyrus kareivius ir valstiečius, kuriems buvo draudžiama važiuoti “autobusais”. Aristokratai, norėdami išbandyti naujovę, palikdavo savo karietas galutinėse stotelėse ir sėsdavo su prastuomene. Netgi karalius Liudvikas XIV išbandė naujovę, tad jis laikomas pirmuoju karaliumi, važiavusiu autobusu. 1662 m. liepos 5 d. buvo atidaryti dar keturi maršrutai, tačiau aristokratija grįžo prie senų tradicijų, o miesčionys dažniau vaikščiojo pėsčiomis. 1662 m. rugpjūtį mirus B. Paskaliui, “autobusai” važinėjo pustuščiai, tačiau įmonė veikė dar 20 metų, iki mirė jos antrasis steigėjas – Ruano princas.

Autobusai vėl atsirado Paryžiuje 1819 m. Idėją atgaivino Žakas Lafitas, ekipažus pavadinęs “omnibusais”. Žodį “omnibusas” sugalvojo Stanislas Baudis, Paryžiaus priemiesčio Nanto pirties savininkas. Jis savo klientams iš miesto centro vežioti sumanė specialią karietą. Norėdamas prisivilioti daugiau keleivių, jis ieškojo skambaus žodžio. Miesto centre stotelė buvo įkurta netoli M. Omneso parduotuvės, kuri save reklamavo šūkiu “Omnes omnibus” (omnes – visiems) ir Baudis šį šūkį “pasiskolino”.

Pirmąjį pasaulyje autobusą su gariniu varikliu pagamino anglas Goldsvortis Džemis 1823 m. Jis buvo toks patvarus, kad Džemis kelis mėnesius be avarijų važinėjo pirmąja pasaulyje autobusų susisiekimo linija Glosteris–Čeltnemas. Ji buvo 15 km ilgio. Tais pat metais prancūzas Stanislas Baudry pirmą kartą pritaiko žodį „omnibusas“ viešoms karietoms.

1825 m. Džonas Grivudas iškilmingai atidaro pirmąją Britanijoje autobusų liniją tarp Mančesterio ir Pendletono.

Pirmasis reguliarus mokamas autobusų maršrutas buvo atidarytas 1833 m. balandžio 22 d. tarp Pendletono ir Londono centro.

Pirmąjį dviaukštį atviru stogu autobusą pagamino Londono “Dams end Kompani” firma 1847 m. 1909 m. balandžio 9 d. į reisą išvažiavo pirmasis dviaukštis autobusas uždaru stogu.

1895 m. vokiečių inžinierius Karlas Bencas (1844–1929) sukonstruoja pirmą 10 vietų autobusą su benzininiu 5 AG varikliu. Į pirmąjį reisą jis išvažiavo 1895 m. kovo 18 d. 15 km. trasa Siegenas–Netpfenas–Densas. Jį vairavo Hermanas Golzesas.

1900 m. De Dion-Bouton garinis omnibusas tampa pirmuoju autobusu, važiuojančiu su pneumatinėmis padangomis.

1905 m. Amerikoje pradedamos teikti pirmosios reguliaraus keleivių vežiojimo motoriniu autobusu paslaugos.

1909 m. anglų firma AEC (Associated Equipment Company) pagamino pirmąjį dviaukštį autobusą dengtu viršumi.

1924 m. Vokietijoje pagamintas pirmasis pasaulyje triašis autobusas „Büssing“ su dviem galiniais varančiais tiltais.

1925 m. Vokietijoje Bavarijos paštas pradeda eksploatuoti pirmus dyzelinius autobusus.

1928 m. Prancūzijoje pagaminti autobusai “Schneider”, varomi suslėgtomis dujomis.

1932 m. prasidėjo susisiekimas autobusais tarp Londono ir Birmingemo. Autobuse, važinėjusiame šiuo maršrutu, buvo 50 vietų keleiviams: 22 autobuso viduje, 18 – ant stogo.

1938 m. anglų firma “Leyland” pagamino eksperimentinį autobusą, kurio variklis dirbo vandenilio ir oro mišiniu.

1977 m. vokiečių firma “Daimler-Benz” sukūrė ir Rastato mieste išbandė atskiru gelžbetoniniu keliu judantį autobuso ir troleibuso “hibridą” “O-Bahn”.

1998 m. Vokietijoje sukurtas eksperimentinis ateities autobusas “Daimler-Benz 0405 Nebus”, maitinamas vandeniliu.

Manoma, kad pirmasis autobusas į Lietuvą atriedėjo 1903 m. Tyrinėtojų archyvuose rasti duomenys byloja, jog grupė verslininkų, įsigijusių autobusą (markė nežinoma), važinėjo pajūriu iš Klaipėdos į Liepoją, tačiau dėl prastų kelių ši idėja nepasiteisino. Tik 1908 m. vokiečių gamybos autobusu „Daimler“ suorganizuotas pirmasis reisas tarp Jelgavos ir Šiaulių. Autobusas turėjo benzininį 4 cilindrų 30 AG variklį ir galėjo vežti 16 keleivių, kelionė trukdavo 4 val. 1911–1913 m. buvo atidaryta keletas tarpmiestinių maršrutų: Šiauliai–Kelmė, Daugpilis–Zarasai, Šiauliai–Joniškis bei du primiestiniai maršrutai: Gedimino aikštėVerkiai, Druskininkai–Porečje.

1919 m. Lietuvoje susikūrė pirmosios autobusų bendrovės, pradėjusios reguliarius keleivinius ir pašto reisus.

Vilniuje pirmosios autobusų linijos atidarytos 1926 m. Arklinis tramvajus tuo metu likviduotas, bėgiai nuimti, grindinys išlygintas.

1926 m. Vilniaus miesto magistratas su Šveicarijos autobusų kompanija “Arbon” sudarė sutartį, pagal kurią kompanija įsipareigojo organizuoti mieste reguliarų autobusų eismą ir už verslo nuomą mokėti miestui po 100 tūkst. zlotų per metus. Magistratas, savo ruožtu, įsipareigojo prižiūrėti ir remontuoti gatves, kuriomis važinės autobusai.

Pirmieji keleiviniai autobusai kursavo trimis linijomis, maždaug tais pačiais maršrutais, kaip anksčiau arklinis tramvajus: Geležinkelio stotis–Rotušės aikštė–Žvėrynas (iki Lokių gatvės); Stotis–Antakalnis ir Stotis–Kalvarijų gatvė. Po trijų metų buvo atidarytos dar trys autobusų linijos: Ukmergės gatvė–Prekių stotis–Katedros aikštė–Polocko gatvė ir Didžioji Pohulianka.

Šiais maršrutais važinėjo nedideli (14–15vietų) autobusai. Daugelis miesto gyventojų taupumo sumetimais į darbą ir iš jo, nepaisydami didelių atstumų, ėjo pėsti arba stengėsi įsigyti dviračius, nes važiavimas autobusu kainavo brangiai: 20 grašių už vieną tarpstotę; 4 grašius kainavo 1 kg cukraus. Be to, pirmieji autobusai dažnai gesdavo ir nebuvo mėgiami. Minėtomis linijomis 1928 m. kursavo 63, 1931 m. – 108, 1932–1937 m. – 25–34 įvairaus dydžio ir įvairaus amžiaus autobusai. 1929 m. per dieną miesto transportu vidutiniškai važiuodavo po 25 tūkst. keleivių.

1929 m. Kaune įsteigtose Amerikos ir Lietuvos akcinės bendrovės dirbtuvėse buvo surinkti pirmieji autobusai.

Įvairenybės

Didžiausias autobusas yra keturių metrų pločio ir turi 200 sėdimų vietų. Jis vežioja keleivius į Stokholmo oro uostą.

Ilgiausią autobusą pagamino firma “Vein”. Ilgis – 18 metrų, 121 sėdima vieta. Salonas sukonstruotas puspriekabėje. Tačiau ir šis rekordas neseniai buvo “sumuštas”. Kaip tvirtina suomių dizaineris Heikis Rejonenas, jo sukurtas modelis “Eldorado” – pats ilgiausias pasaulyje. Automobilyje, kurio ilgis – 21 metras, įrengta netgi navigacijos sistema. Kaip jam sekasi sukinėtis miesto gatvėse – nepaskelbta.

Talpiausias autobusaspasirodė “Ikarus 263”, kuriame 2000 m. rugsėjo 22 d. Kaune tilpo 289 keleiviai ir vairuotojas, nors gamykla gamintoja leidžia važiuoti tik 87 keleiviams.

Liūdniausias autobuso maršrutasyra Italijoje, Kremono mieste. Jis prasideda prie katedros, eina šalia sanatorijos, ligoninės, laidojimo firmos. Paskutinė stotelė – prie kapinių.

Ilgiausias autobuso maršrutas yra Australijoje: Pertas–Sidnėjus–Adelaid –Melburnas atidarytas 1981 m. Jo ilgis – 5455 km. Pagal grafiką šiuo maršrutu važinėjantys “Volvo” autobusai kelionės tikslą turi pasiekti per 76 valandas. Tad turint mintyje laiką, kuris sugaištamas kuro atsargoms papildyti, ekipažui pakeisti, keleiviams išleisti bei priimti, vidutinis greitis turi būti apie 100 km/val.

Neįprastą hobį turėjo amerikietis Patrikas Džonsonas iš Hiustono. Beveik per dvejus metus jis pavogė daugiau kaip 100 autobusų. Teismas jį nubaudė 200 dolerių bauda ir 300 valandų šluoti gatves. Teismas sušvelnino savo nuosprendį todėl, kad P. Džonsonas labai skrupulingai elgdavosi su pavogta technika ir niekada nieko nesulaužė.

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (74)

"Linava" informuoja

Kronika

Prezidiumo posėdyje

Aktualijos

Iš vežėjų – į politikus

Dilerių naujienos

ATSIPALAIDUOTI NEGALIME NĖ MINUTEI

Eismas

Naujienos

įvairenybės

Kada atsirado autobusas

Keliai Keleliai

Keliai, kuriais riedame

Naujienos

"DAF Trucks N.V." įdiegė naują standartą

Patirtis

“RVS technologija”: ekonomija + ekologija

Pažintys

Patirtis Lietuvoje padeda verslo plėtojimui Lenkijoje

Portretai

Dešimtmečiai prie vairo

Sportas

“Dakaras 2007” – trumpiausias istorijoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Naujienos

Transporto politika

Rusija: pragmatizmo keliu

Žinotina

„Goodyear“ – padangos nugalėtojams

Technika

Euro 5 – be “AdBlue”!

Rekordiniai „Volvo Trucks“ metai

Teisė

Preliminariosios sutartys

Muziejus

LENKIJOS SUNKVEŽIMIAI TARPUKARYJE