Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

“Dakaras 2007” – trumpiausias istorijoje

Sausio .. d. finišavo dvidešimt devintasis vienas sunkiausių ir sudėtingiausių, tarptautinis ir tarpkontinentinis ralis, anksčiau žinotas “Paryžiaus–Dakaro” vardu, o dabar, pasikeitus aplinkybėms, pavadinime liko tik Dakaro vardas. Nenumatytos ir, kaip verslo pasaulyje sakoma, nenugalimos (force majeure) aplinkybės šiemet turėjo įtakos ne tik lenktynių maršrutui, bet ir jų ilgiui: iš anksčiau buvusių vidutiniškai 10 tūkst. km trasos šiemet liko 7915 ir vienas 280 km etapas tapo neįskaitinis – sportininkams tereikėjo saugiai nuvažiuoti iš vieno maršruto punkto į kitą. Visų šių permainų pagrindinė priežastis – teroristinių išpuolių baimė. Malyje jau keletą metų vyksta, vienų politikų teigimu, pilietinis karas, kitų – gaujų, susijusių su musulmoniška organizacija Al Kaeda, siautėjimas, tad, vengiant incidentų, buvo stengiamasi pavojingų vietų išvengti. Vis dėlto 4309 km specialiųjų ruožų dykumoje kaip ir anksčiau lieka vienu iš sudėtingiausų egzaminų ir žmonėms, ir jų turimai technikai.

Šiųmetis maratonas pasižymėjo ir dar keliomis truputį netikėtomis aplinkybėmis. Pirmiausia – rekordiškai didelis lenktynėse dalyvavusių sunkvežimių skaičius: išbandyti jėgas Afrikos dykumose panoro net 88 sunkvežimiais važiuojantys ekipažai. Antroji – olandiškų sunkvežimių “Ginaf” dominavimas lenktynėse: net ... ekipažų pasirinko šią markę varžyboms. Trečioji – iš “nebūties” prisikėlę čekų sunkvežimiai LIAZ, kurie ne tik prisikėlė (ši kompanija prieš keletą metų bankrutavo), bet ir tapo gana rimtais lyderių konkurentais. Konkurenciją, beje, gana solidžią, sudarė ir kitos čekų firmos “Tatra” sunkvežimiai. Ketvirtoji – itin ryškus trijų šalių (Rusijos, Olandijos, Čekijos) sportininkų dominavimas, iš esmės niekas daugiau jiems nesugebėjo bent kiek rimčiau pasipriešinti. Ir penktoji, bene sensacingiausioji: Dakaro ralio nugalėtoja tapo ne KamAZ komanda, ant aukščiausios nugalėtojų pakylos užlipdavusi kasmet nuo 2002-ųjų metų.

Varžyboms pasibaigus komandose prasideda analitinis darbas: analizuojama tiek sava, tiek varžovų technika, lenktynių strategija bei taktika, klaidos, neišnaudotos galimybės. Pirmieji analizės rezultatai parodė, kad sportininkų pasirengimo lygis, patirtis bei meistriškumas buvo gana panašūs, tad lenktynių nugalėtojus daugiausia lėmė technika. Kamazo komanda savo pralaimėjimą aiškino iš esmės trimis priežastimis. Konkurentai varžybose naudoja šiuolaikinę nepriklausomą visų ratų pakabą, kuri šiek tiek jautresnė gedimams ir reikalauja atidesnės priežiūros, tačiau leidžia važiuoti greičiau. Kamaze šiemet pirmą kartą kabina buvo ne “mirtinai” (o per amortizatorius) pritvirtinta prie rėmo,. Sėdėjimas ant rėmo leisdavo visu greičiu lėkti ten, kur kabinos su amortizatoriais paprasčiausiai neišlaikydavo. Tačiau ten, kur laiko metalas, toli gražu ne visada laiko žmogaus stuburas, tad siekiant išvengti traumų ir pasitelkti amortizatoriai. Tačiau bene svarbiausioji nesėkmės priežastis – pernelyg didelis KamAZ svoris – 12 tonų, o svarbiausiųjų konkurentų (MAN TG-A bei “Ginaf”) – 8,5 - 9,5 t. Negelbėjo netgi 18 litrų (730 AG ir 2700 Nm) JaMZ variklis: lenktynių nugalėtojo Hanso Steisi MAN “senukas” D28 buvo tik 12 l ir 700 AG, tačiau 300 Nm didesnis sukimo momentas ir trys su puse tonos mažesnis svoris leido pirmauti visose lenktynėse. Olandai, dar ankstesnėse lenktynėse suvokė, ką dykumoje reiškia didesnis svoris, tad pasirinkę “Ginaf” sunkvežimius, pirmiausia atsisakė supergalingų ir supersunkių 18 l “Caterpillar” 950 AG variklių ir pakeitė juos kuklesniais iki 800 AG forsuotais 12,3 l motorais (3100 Nm).

Taigi ralio “Dakaras 2007” nugalėtojai aiškūs, tačiau kitiems metams paliekama itin didelė intriga. Olandai, pajutę pergalės skonį ir turėdami savo gretose vienus iš geriausių pasaulyje lenktyninkus, sieks išlaikyti pozicijas. Rusams, Naberežnyje Čelny regiono gyventojams, sunkvežimių ralis tapo tuo, kas Lietuvoje yra krepšinis, tad jie šalia gamyklos įkūrė milžinišką sporto kompleksą specialiai KamAZ sportininkams. Jame – 2000 kv. m serviso centras, bagių gamyklėlė, sandėliai ir viskas, ko reikia neserijinių modelių gamybai. O šalia – sporto salė, baseinas, relaksacijos kabinetai, 350 vietų konferencijų salė ir t.t. Taigi KamAZ komanda, turėdama šitokią paramą, taip pat neketins nusileisti. O čia dar nenuoramos čekai. Jie, ko gero, mažiausiai turi paramos, tačiau bene daugiausia entuziazmo: šiame ralyje jie startavo liazu, pagamintu... 1989 metais, ir yra tikri, jog jiems pavyks vėl pradėti šių sunkvežimių gamybą. Ką gi, intriga paskatins dar labiau laukti Dakaro 2008.

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (74)

"Linava" informuoja

Kronika

Prezidiumo posėdyje

Aktualijos

Iš vežėjų – į politikus

Dilerių naujienos

ATSIPALAIDUOTI NEGALIME NĖ MINUTEI

Eismas

Naujienos

įvairenybės

Kada atsirado autobusas

Keliai Keleliai

Keliai, kuriais riedame

Naujienos

"DAF Trucks N.V." įdiegė naują standartą

Patirtis

“RVS technologija”: ekonomija + ekologija

Pažintys

Patirtis Lietuvoje padeda verslo plėtojimui Lenkijoje

Portretai

Dešimtmečiai prie vairo

Sportas

“Dakaras 2007” – trumpiausias istorijoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Naujienos

Transporto politika

Rusija: pragmatizmo keliu

Žinotina

„Goodyear“ – padangos nugalėtojams

Technika

Euro 5 – be “AdBlue”!

Rekordiniai „Volvo Trucks“ metai

Teisė

Preliminariosios sutartys

Muziejus

LENKIJOS SUNKVEŽIMIAI TARPUKARYJE