Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Patirtis Lietuvoje padeda verslo plėtojimui Lenkijoje

Verslo organizavimas kiekvienoje valstybėje turi savų niuansų. Lenkijoje šis procesas panašus, kaip ir Lietuvoje, todėl turintiems patirties mūsų šalies versle, greičiau atsiskleidžia kaimyninės Lenkijos rinkos specifika, skirtumai ir galbūt trūkumai, kuriuos įvertinus teisingai, galima pakreipti naudinga savo verslui linkme.

Steigiant įmonę Lenkijoje įstatyminė bazė nesukuria nei ypatingų sunkumų, nei ypatingo palaikymo. Čia egzistuoja labai panašios procedūros kaip ir Lietuvoje, o visas įmonės steigimo procesas trunka apie 4 mėnesius. Tenka susidurti su lenkų biurokratijos niuansais. Rūpesčių kyla dėl dokumentų: kai kurie Lietuvos institucijų išduodami dokumentai Lenkijoje nėra traktuojami analogiškai, tad tenka pristatinėti papildomas pažymas, apie kurias Lietuvoje net nepagalvotume.

Egzistuoja ir kiti įvairūs verslo organizavimo formalumų skirtumai. Pavyzdžiui, Lenkijoje naujai įsteigtai įmonei 22 proc. PVM grąžinamas tik po pusės metų, tad aptarnaujant ne tik Lenkijos klientus, tenka įšaldyti nemažai lėšų. Po metų veiklos galima kreiptis į Lenkijos mokesčių inspekciją, kad PVM grąžinimo laikas būtų sutrumpintas iki 60 dienų. Šių ir kitų niuansų žinojimas svarbus teisingam veiklos organizavimui. Tačiau siekiant sėkmės versle, būtina atsižvelgti ir į žmonių mentaliteto, kultūros, verslo kultūros skirtumus. Nors Lenkija ir Lietuva yra kaimynės, verslo kultūra Lenkijoje gerokai skiriasi. Nuo 2006 m. liepos mėnesio įsigaliojo nauja tvarka dėl transporto bei ekspedicinių įmonių veiklos. Dabar norintiems vykdyti tokią veiklą reikalinga licencija. Ši tvarka galioja visoms įmonėms – tiek įkurtoms prieš naujos tvarkos įvedimą, tiek po jos. Tai dar vienas biurokratinis žingsnis, kuris (pagal įstatymo kūrėjus) turėtų papildomai garantuoti įmonės mokumą – viena iš licencijos gavimo sąlygų yra 50 000 eur garantija. Reikia pateikti banko pažymą apie sąskaitoje sukauptas lėšas įmonės steigimo dieną.

Patarimai vežėjams:

Vežėjai Lenkijoje dažnai susiduria su problematiškomis situacijomis (baudos ir pan.). Išsiaiškinti visas subtilybes ir nuspręsti, kaip elgtis toliau, yra gana sudėtinga. Neretai kliudo kalbos barjeras, Lenkijos įstatymų skirtumai bei jų nežinojimas. Vežėjams, kurie nuolat veža krovinius per Lenkijos teritoriją, patartina turėti Lenkijoje asmenų ar įmonių, kurie reikalui esant galėtų pagelbėti. Visiems GLP kompanijos vežėjams, susidūrusiems su problemomis Lenkijoje, visuomet suteikiame reikiamą informaciją ir konsultuojame.

Regionų skirtumai

Kuriant verslą Lenkijoje, svarbu ne tik gerai išanalizuoti jos rinką, jos poreikius, niuansus bei nišas toje srityje, kurioje norite kurti savo verslą. Lenkija ir plotu, ir gyventojų skaičiumi – didelė šalis, todėl svarbu teisingai pasirikti, kuriame regione įsikursite, nes regionų skirtumai reikšmingi. Šalies Vakaruose aukštesnė verslo kultūra, kitoks požiūris į klientą, nei Rytų Lenkijoje. Dažnai tenka išgirsti sakant, kad Rytų regione, kuris pagal išsivystymą atsilieka nuo kitų Lenkijos regionų, verslą išlaikyti sudėtinga. Mūsų logistikos įmonė „GLP Polska“ įkurta būtent Rytų Lenkijoje. Čia sėkmingai veikiame ir plečiamės jau pusantrų metų. Veiklos rezultatai rodo, kad nesuklydome.

Rytų Lenkijoje perspektyvos didelės, daug neišnaudotų galimybių. Tačiau užsienio kompanijai, kai jos vardas nėra žinomas, ateiti į naują rinką, organizuoti ir plėtoti verslą gana sudėtinga. Sėkmė didžia dalimi priklauso nuo pastangų, noro ir ambicijų. Vidutinės ir mažesnės įmonės Lenkijos rinkoje konkuruoja ne tik kaina, svarbus ir įvaizdis, aptarnavimo kokybė, lankstumas, patikimumas. Konkurencija Lenkijoje labai didelė, nors logistikos paslaugų poreikis ir didžiulis. Remdamiesi savo patirtimi Lietuvoje, įmonės verslo skatinimui, vardo populiarinimui nuolat skelbiame įvairias rėmimo, pardavimo skatinimo akcijas, kurios padeda atkreipti klientų dėmesį. Tai, kad Lietuvoje sukaupta patirtis buvo perkelta į verslo organizavimą Lenkijoje, – tik padėjo verslo plėtojimui.

Apie Lietuvą Lenkijoje iš klientų girdime labai daug gerų atsiliepimų, tad mūsų šalies įvaizdis verslui kaimyninėje šalyje tik padeda.

Verslo rizika egzistuoja visur

Klientų, partnerių paieškai Lenkijoje, kaip ir daugelyje valstybių, naudojamos visos įmanomos šiuolaikinės priemonės – duomenų bazės, internetas, katalogai ir kita. Labai svarbu turėti informaciją apie įmonių, su kuriomis numatomas bendradarbiavimas, patikimumą. Per pusantrų metų „GLP Polska“ veiklos Lenkijoje teko kelis kartus teisme išieškoti iš klientų skolas. Rizika dėl finansinio patikimumo visada išlieka, todėl skolų stebėjimui turi būti skiriama daug dėmesio. Informaciją apie Lenkijoje veikiančias įmones galima gauti iš specialių duomenų bazių. Ji ne visada būna patikima 100 procentų, tačiau padeda išvengti problemų ar bent sumažinti jų tikimybę.

Darbuotojus reikia vertinti

Lenkijoje darbuotojų trūkumas panašus kaip ir Lietuvoje – daug žmonių išvažiuoja į užsienį. Kol kas didžiausias darbininkų, ypač statybininkų, trūkumas jaučiamas Varšuvoje, tačiau ši problema aštrėja bei plečiasi į kitus Lenkijos regionus.

Logistikos ir transportavimo versle Lenkija taip pat eina Lietuvos pėdomis Dabar čia trūksta gerų vairuotojų, tačiau greitai trūks tiesiog vairuotojų, kadangi jaunimas išvažiuoja dirbti į užsienį, o liekantys mokytis šalyje renkasi prestižinėmis laikomas profesijas.

Darbo užmokesčio lygis Lenkijoje šiek tiek skiriasi, priklausomai nuo šalies regiono. Pavyzdžiui, Varšuvoje ir Vilniuje atlyginimai panašūs. Lyginant Vilnių su Rytų Lenkija, pastarojoje uždirbama apie 20–30 proc. mažiau. Rytų Lenkijoje ir bedarbystės lygis vienas iš didžiausių šalyje. Rasti darbuotojų kol kas čia nesudaro didelių problemų. Rinkdamiesi darbuotojus savo įmonei, ieškojome nebūtinai turinčių adekvačią darbo patirtį, bet visų pirma kreipėme dėmesį į ambicingus ir perspektyvius žmones. „GLP Polska“ darbuotojai nuosekliai mokomi, į juos daug investuojama, tad žmogaus potencialas perimti žinias yra vienas svarbiausių kriterijų. Dėmesys ir palankus požiūris į kiekvieną darbuotoją, kokį GLP įmonėje Lenkijoje kuria pagal kompanijos „Global Logistics Projects“ įmonių veiklos modelį Lietuvoje, lenkus stebina. Mat dažniausiai lenkų įmonės į darbuotojus daug investuoti nelinkę. Kol kas, ypatingai Rytų Lenkijoje, gajus ir darbuotojų samdymas vien bandomajam laikotarpiui, todėl nuolatinės darbo sutarties pasirašymas žmonėms čia reiškia stabilumą ir darbo garantijas. Beje, stambios lenkų ar tarptautinės kompanijos elgiasi kitaip ir į darbuotojus investuoja daug. Šis kelias – vienintelis teisingas, nes anksčiau ar vėliau darbuotojų problemą pajus visos įmonės Lenkijoje ir jau dabar verta stengtis išlaikyti, motyvuoti turimus darbuotojus, skatinti jų lojalumą įmonei ar kompanijai.

Lenkijos rinka ne tik prieinama Lietuvos verslininkams, bet ir gana palanki, tiek dėl savo geografinio artumo, tiek dėl Lietuvos bei Lenkijos pirkėjų ganėtinai panašių vartojimo įpročių bei kitų aspektų. Nors verslo organizavimo praktikoje tarp dviejų šalių egzistuoja tam tikri skirtumai, patirties Lietuvoje pritaikymas kaimyninėje rinkoje gali tapti reikšmingu pranašumu ir padėti greičiau įtvirtinti savo verslą Lenkijoje.

Leonidas Pozlevičius „GLP Polska“ direktorius ;“Global Logistics Projects” įmonių grupė

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (74)

"Linava" informuoja

Kronika

Prezidiumo posėdyje

Aktualijos

Iš vežėjų – į politikus

Dilerių naujienos

ATSIPALAIDUOTI NEGALIME NĖ MINUTEI

Eismas

Naujienos

įvairenybės

Kada atsirado autobusas

Keliai Keleliai

Keliai, kuriais riedame

Naujienos

"DAF Trucks N.V." įdiegė naują standartą

Patirtis

“RVS technologija”: ekonomija + ekologija

Pažintys

Patirtis Lietuvoje padeda verslo plėtojimui Lenkijoje

Portretai

Dešimtmečiai prie vairo

Sportas

“Dakaras 2007” – trumpiausias istorijoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Naujienos

Transporto politika

Rusija: pragmatizmo keliu

Žinotina

„Goodyear“ – padangos nugalėtojams

Technika

Euro 5 – be “AdBlue”!

Rekordiniai „Volvo Trucks“ metai

Teisė

Preliminariosios sutartys

Muziejus

LENKIJOS SUNKVEŽIMIAI TARPUKARYJE