Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Krazo kometa

Ar kada nors girdėjote apie pirmаjį tikrа sportinį prototipа, pagamintа vilkikų lenktynėms „Truck Race“? Ne šiaip lenktynėms modifikuotа serijinį modelį, bet unikalų vienetinį prototipа su bazės viduryje sumontuotu tanko (!) varikliu ir nepriklausoma galinių ratų pakaba? Ir pagamintа ne Europos ar JAV garsios sunkvežimių firmos, o Ukrainoje, gamykloje KrAZ?

1992-ųjų liepа į „truck-racing“ lenktynes Vokietijoje, Niurburge, suvažiavo daug jau išgarsėjusių palyginti jaunoje autosporto šakoje lenktynininkų su savo „Volvo“, liazais, mersedesais, dafais, manais, leilandais, pegasais, skanijomis, amerikietiškais makais, dži-em-si ir uaitais. Tačiau ne jie šį kartа pritraukė dėmesį, o ryškiai žalias griozdiškas sunkvežimis, visas aplipdytas rėmėjų emblemomis. Egzotiškai skambėjo vakariečiams ir jo pavadinimas - KrAZ-5460. Kaip jis čia atsidūrė?

Dar devintаjį dešimtmetį automobilių gamyklų MAZ ir KamAZ komandos startuodavo „Truck Race“ varžybose, laurų jos neskynė, bet ir tarp paskutiniųjų nebūdavo. Patyrimas tapo lemiamu argumentu - kurti ar nekurti lenktyninį krazа. Pašaipų ir atviro priešiškumo, žinoma, netrūko, bet entuziastų sulaikyti tokios smulkmenos negalėjo. Juos labiau jaudino patyrimo konstruojant tokį neįprastа automobilį stoka ir tai, kad krazas iš esmės buvo sunkus karinis automobilis, o ne magistralinis vilkikas, kaip mazai ir kamazai. Todėl krazas turėjo visai nereikalingа sportinėms lenktynėms atsparumo atsargа ir lengvai remontuojamus, bet sunkius ir archaiškus agregatus.

Bazinis triašis vilkikas KrAZ buvo kardinaliai perdirbtas. Konstruktoriai atsisakė vieno galinio tilto, galingа rėmа sutrumpino ir kiek galima palengvino, porėmį su balnu nuėmė ir pakeitė lengvu iš aliuminio lietu muliažu. Variklio gaubtа su priekiniais sparnais suformavo iš stiklaplasčio. Po juo… nebuvo nieko: ukrainiečiai nusprendė nekartoti MAZ ir KamAZ konstruktorių, bandžiusių forsuoti serijinius V-8 tipo dyzelius, klaidos ir nekankinti ne itin ilgaamžių JaMZ motorų. Jie pasirinko 12,795 litro penkių cilindrų horizontalų 500 AG dyzelį 5TDF su priešpriešiais cilindre judančiais stūmokliais, dviem paskirstymo velenėliais ir turbopripūtimu. šis variklis buvo montuojamas į Charkove, Malyševo vardo gamykloje, gaminamus tankus. Pakeitę turbinа ir atitinkamai sureguliavę maitinimo sistemа, KrAZ inžinieriai padidino jo galiа iki 1000 AG/2600 aps./min. Su tokiu varikliu KrAZ-5460 pasiekdavo 180 km/h maksimalų greitį.

Tačiau sunkus, daugiau kaip tonа svėręs tanko variklis būtų pernelyg apkrovęs priekinį tiltа, ir tada KrAZ konstruktoriai pirmieji „Truck Race“ istorijoje sumontavo variklį automobilio bazės viduryje, taip pasiekdami idealaus svorio pasiskirstymа tarp ašių. Kaip paaiškėjo, tokios konstrukcijos dėka žemiau ašių nusileido ir svorio centras. Variklis buvo sublokuotas su tanko borto reduktoriumi ir mechanine planetarine 8 laipsnių pavarų dėže. Kad nemažai svėręs krazas, įsibėgėjantis iki 100 km/h per 12 sekundžių, taip pat greitai ir sustotų, teko nupirkti ir sumontuoti diskinius „Lucas“ firmos stabdžius su pneumopavara bei „Knorr- Bremse“ firmos stabdžių ABS.

1991-ųjų rudenį prasidėjo bandymai. Deja, kiekvienas „čiaika“ autodrome krazo nuvažiuotas ratas sukeldavo vis naujų problemų. Teko iš naujo perdirbti vos ne visas detales, netgi guolius.

Treniruotės Niurburgo trasoje vyko sėkmingai, tad netrukus į kuklų KrAZ komandos kampelį, įsikūrusį pačiame lenktynininkų stovyklos pakraštyje, ėmė ateiti vis daugiau smalsuolių ir specialistų, kuriuos labai domino „žaliasis krokodilas“ (taip lenktyninį krazа jau po pirmųjų važiavimų praminė žurnalistai).

Atėjo pirmoji lenktynių diena. Riaumodamas kaip įniršęs dinozauras, krazas posūkiuose ėmė lenkti vienа varžovа po kito, bet tiesiosiose - vėl atsilikdavo. Mat dar per treniruotes teisėjai pastebėjo, jog dvitaktis variklis stipriai dūmijo, negelbėjo net 400 mm skersmens duslintuvas. Kadangi per varžybas „juodas išmetimas“ draudžiamas, KrAZ-5640 vairavęs lenktynininkas, kad nebūtų diskvalifikuotas, tiesiojoje paprasčiausiai atleisdavo akseleratorių. Nepaisant to, krazas pirmаjį važiavimа baigė septintasis ir užsitikrino vietа sekmadienio finaliniame važiavime, kur už užimtas vietas galima buvo gauti dvigubai taškų. Deja, žiūrovų lauktas „žaliasis krokodilas“ kitа dienа starte nepasirodė: neišlaikė apkrovos ir subyrėjo vieno galinių ratų stebulės guolis. Varžybų organizatoriai, nenorėdami prarasti tokio unikalaus dalyvio, siūlė visokiausiа pagalbа, net sraigtasparnį detalei pargabenti, deja, guolis buvo ne serijinis, o unikalus, pagaminti tik du egzemplioriai specialiai šiam krazui, tad gauti jo nebuvo galimybės. Nepaisant nesėkmės, KrAZ komanda gavo kvietimus dalyvauti visuose likusiuose „Truck Race“ čempionato etapuose. Deja, „žaliasis krokodilas“ niekada daugiau nebepasirodė lenktynių trasose. Tiesa, 1993-ųjų čempionato programoje buvo išspausdinta žaliojo krazo nuotrauka, bet tik tam, kad juodų dūmų šleifа paskui save paliekančio vilkiko nuotrauka būtų perbraukta ir užrašyta „No black smoke“ („Juodi dūmai draudžiami“).

Aleksandras Govorucha

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (29)

"Linava" informuoja

Austrija

Derybos su Danija

Kova su skolininkais

Latvija

Lenkija

Linava

Prancūzija

Prancūzija - Jungtinė Karalystė

Sustabdoma narystė

TOKS SėKMINGAS PRIVATIZAVIMAS

Aktualijos

Kalvarijos punkte - pasienio procedūrų tyrimas

Idėjos

Vilniaus „krovinių kaimelis“ atviras visiems...

Kongresui pasibaigus

XIII-asis asociacijos „Linava“ kongresas

Psichologija

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Specialusis transportas

„Miško broliai“, vardu MAZ

Lietuvoje ir pasaulyje

Bendradarbiavimas

NAUJA BILIETų SISTEMA

Sindromo grėsmė

Sulaikyti pareigūnai

Transporto politika

ETMK: geresnio bendradarbiavimo siekiant

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Žinotina

VALSTYBINEI KELIų TRANSPORTO INSPEKCIJAI - 10

Perspektyvos

EUROSPEKTRAS: dar daugiau krovininių automobilių detalių

Keleivinis transportas

Tarėsi keleivinio transporto biuro nariai

Technika

Dviaukščiai buna ne tik autobusai

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Palfinger jau Lietuvoje

„Pamaitinti“ dyzeli tačiau - kaip?

Teisė

Visiškos materialinės atsakomybės sutartys pagal naujаjį Darbo kodeksа

Verslo etika

APIE DIKCIJА IR TARSENА

Automobilių sportas

Krazo kometa

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA