Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Į ATEITĮ – PRAEITIES PĖDSAKAIS

Vokietijos automobilių gamintojų sąjunga (Verband der Automobilindustrie – VDA) kartu su viena iš pramoninio dizaino specialistų organizacijų pernai paskelbė konkursą „Future Road Transport 2020“ („Ateities kelių transportas 2020“), kuriame dalyvavo keliolika Europos aukštųjų meno mokyklų jaunų dizainerių, pateikusių savo vizijas, kaip galėtų po 15 metų atrodyti magistraliniai autotraukiniai.

Konkurso dalyvių darbai buvo įvertinti ir premijos paskirstytos 2006 metų parodoje IAA. Darbus vertinusi komisija pabrėžė, kad jau atėjo laikas, kada ne tik lengvųjų automobilių, bet ir sunkvežimių dizainas tampa ypač svarbus. Juk sunkvežimių konstrukcija visiems privalomų įstatymų, normų, reglamentų spaudžiama, darosi vis vienodesnė. Tos pačios kategorijos automobiliai techniškai suvienodėja, jų savybės taip pat pasidarė labai artimos, tad, be skirtingos kainos, vis dažniau pasirinkimą nulemia neapčiuopiamas „patinka – nepatinka“. Kartais nulemia net tokios, atrodytų, smulkmenos, kaip kabinos apdailos medžiagos, langų dydis, prietaisų išdėstymas ir kiti anksčiau antraeiliais laikyti dalykai. Pagaliau dažnam transporto firmos savininkui ne tas pats, kokį įspūdį aplinkiniams daro jo sunkvežimiai. Jis stengiasi išsiskirti nestandartiniu nudažymu, originaliu firmos logotipu, kas gali – užsako ypatingesnę komplektaciją. Taigi dizainas tampa vis svarbesnis, o dizaineris į naujo modelio kūrimą šiandien įsitraukia kur kas anksčiau, nei prieš kelerius metus. Būtent dizaineriai dabar neretai nurodo kryptį, kuria turi eiti technikai, kuriantys agregatus ir mechanizmus.

Šiek tiek neįprasta, kad daugumą aukščiausių įvertinimų (antrą, trečią bei ketvirtą) susižėrė jaunieji vengrų dizaineriai, pateikę iš kelių sekcijų susidedančių autotraukinių projektus. Tiek Tiboro Biro „Roadtrain“, tiek Zoltano Szaszo „Tiertransporter“, tiek Viktoro Malakuczi „Rolling Home“ turi vieną bendrą bruožą – jie labai aukšti. Jaunieji dizaineriai nusprendė išnaudoti visą įstatymais leidžiamą krovininių automobilių aukštį keliais tikslais. Pirmiausia, taip naudingai panaudojamas bene paskutinis iki šiol dar galimas autotraukinio talpumo ir kraulumo padidinimo rezervas. Antra, be jokių papildomų spoilerių taip išsprendžiama autotraukinio aptakumo pagerinimo problema. Trečia, ir gal svarbiausia, – vairuotojui užtikrinamos kur kas geresnis matomumas ir saugumo sąlygos nei šiuolaikiniuose magistraliniuose vilkikuose.

Dizaineriai kiekvienas skirtingai išsprendė vilkiko ir priekabų jungimo būdus, parinko skirtingą ašių skaičių, tačiau nepaisant aiškiai matomų skirtumų, galutinis įspūdis nuo vengrų dizainerių darbų galų gale susiklosto vienodas: ateities krovininis autotraukinys – tai daugiasekcijinė aukšta ir ilga transporto priemonė, pasižyminti paprastu pakrovimu ir iškrovimu, galimybe prijungti reikiamą sekcijų skaičių ir netgi perkomponuoti visą sąstatą judėjimo metu.

Nors konkurso dalyviai nedetalizavo vairuotojo kabinos sprendimų, tačiau šie dizaino projektai priminė man beveik 60 metų senumo istoriją, kurios scenarijus labai panašus į ką tik papasakotą. Tada, 1939 metų pavasarį, Niujorke atsidarė pasaulinė mokslo ir technikos pasiekimų paroda. Amerikos paviljonai buvo skirti ateičiai – šalies vizijai po 20 metų. Koncernas „General Motors“, atsakingas už ateities transporto idėjų pristatymą, specialiai parodai pagamino ateities sunkvežimį, skambiai pavadintą „Futurliner“. Tačiau prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas sustabdė tada labai įdomia ir perspektyvia atrodžiusios konstrukcijos tobulinimą. Tik 1949 metais „General Motors“ vėl grįžo prie šio projekto ir per kelerius metus pagamino dar 11 futurlainerių, tapusių neatskiriama judančios koncerno pasiekimų parodos „Parade of Progress“ dalimi. Prikrauti reklaminės literatūros, stendų, perspektyvinių lengvųjų automobilių, šie unikalūs krovininiai automobiliai tada apvažiavo bene 400 JAV miestų, pristatydami tuo metu klestėjusio didžiausio JAV koncerno laimėjimus. Tačiau reklaminė kampanija baigėsi, juos pamiršo, ir tik vienas, 1998 metais sąvartyne rastas ir grupės entuziastų atstatytas, primena mums, kaip dizaineriai ir konstruktoriai ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje įsivaizdavo XX amžiaus pabaigos magistralinius sunkvežimius. Ir štai, matydami už 200 tūkstančių dolerių atkurtą „Futurliner“, pastebime daugybę paralelių su 2006 metų dizainerių darbais.

Pirmiausia – uždaras aptakių formų kėbulas su aukštai įrengta vairuotojo kabina ir lygiagrečiai šonams pakeliamomis durimis, didžiulėmis lyg vartai, todėl krovinių skyrius patogiai prieinamas. Važiuoklė tada buvo tradicinė, be elektronikos variklyje ir transmisijoje, be jokių pneumobalionų pakaboje, su vos 130 AG galios karbiuratoriniu 6 cilindrų motoru priekyje, po vairuotojo kabinos grindimis. Tačiau transmisija jau buvo automatinė, „Hydromatic“ tipo. Ir priekiniai, ir galiniai ratai – sudvejinti, kad automobilis būtų patikimesnis. Vairuoti „Futurliner“ nebuvo lengva net esant vairo stiprintuvui, nes ratų pasipriešinimas sukimui pernelyg didelis. Sunkvežimio kėbulas pagamintas iš aliuminio ir stiklaplasčio elementų, pritvirtintų prie karkaso iš nerūdijančio plieno. Kėbulo priekyje dešinėje esančios durys, užmaskuotos aliuminio moldingais, veda į laiptinę. Stačiais laipteliais vairuotojas užkopia į kabiną ir sėda į 3 metrų aukštyje virš kelio esantį krėslą. Jis, vairas ir prietaisų skydelis įrengti kabinos centre automobilio išilginėje ašyje. Matomumas iš tokio aukščio per panoraminį stiklą – puikus, saugumo jausmas garantuotas, o krovinys saugiai sukrautas ir pritvirtintas erdviame krovinių skyriuje. Telieka užvesti variklį ir pajudėti pirmyn tiesiomis kaip styga Amerikos magistralėmis...

Kaip matome, prieš daugiau kaip šešis dešimtmečius dizaineriai mąstė iš esmės taip, kaip ir jų kolegos šiandien. Jie netgi, kaip ir šiandieniniai, tikėjosi, jog jų idėjos taps realybe po poros dešimtmečių. Deja, taip neatsitiko. Bet gal konkurso „Future Road Transport 2020“ prizininkams pasiseks labiau ir jų sumanytus magistralinius autotraukinius ims gaminti garsios Europos sunkvežimių firmos...

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (75)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Kelių transporto verslas: potencialas, priežiūra, kontrolė

Atgarsiai

Žiuri buvo sužavėta

Ekologija

BIODYZELIS - KELIŲ TRANSPORTO ATEITIS?

Klaipėdoje – ekologiškesni autobusai

Idėjos

Į ATEITĮ – PRAEITIES PĖDSAKAIS

Jubiliejus

Vežėjų klubui – 10 metų!

Logistika

„Rhenus Svoris“: paslaugos vidaus ir tarptautinei rinkai

Mobilus ryšys

Paskambinti į „Skype“ – bet kurio telefonu

Padangos

Mokslo ir technologijų laimėjimas

Pagaminta Lietuvoje

“Ad Blue”: paprasta, tačiau...

Patirtis

PADANGŲ ANGLIŠKA EKSPLOATACIJA

Portretai

Gyvenimas be monotonijos

Servisas

Skaitmeniniai tachografai ir jų ekslpoatacijos aktualijos

Specialioji technika

PATOGUS VAIRUOTOJUI „MACK TERRAPRO“

Lietuvoje ir pasaulyje

Žiemai baigiantis – dvi premjeros

DAF XF105 FTM

Lietuvai – Austrijos patirtis

Naujienos

„Autoverslas“ taps „Severstal metiz“ logistikos partneriu?

Žinotina

Akustinės sistemos automobilyje

Keleivinis transportas

Keleivinis transportas: 2006-ųjų statistika

Technika

MAN HYDRODRIVE – PAGALBA PAJUDANT

„Volvo“: naujoji informacinė transporto sistema „Dynafleet“

Teisė

Žala ir nuostoliai

Muziejus

Transporteriai ir „Transporter Meyer“