Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

BIODYZELIS - KELIŲ TRANSPORTO ATEITIS?

Prancūzijos automobilių koncernas „Renault“ neseniai papildė savo komercinių modelių rikiuotę populiarių furgonų „Traffic“ ir „Master“ modifikacijomis, pritaikytomis naudoti biodyzeliną. Tai pirmieji šios žinomos markės serijiniai automobiliai su varikliais, pritaikytais naudoti alternatyvius degalus.

„Renault“ modifikavo variklius, siekdama įvykdyti vadinamąją „2009-ųjų įsipareigojimą“. Šis dokumentas numato, jog 2009 metais Europoje gaminami dyzeliniai motorai turi sklandžiai dirbti naudodami degalų mišinius, kurių sudėtyje yra keliasdešimt procentų biodegalų. „Renault“ patvirtino, jog laiko biodegalus viena iš efektyviausių priemonių, leidžiančių sumažinti variklio išmetamose dujose esantį anglies dioksido kiekį. Praktika rodo: variklis, naudojantis degalus, kuriuose yra 30 % biodyzelino, išmeta į aplinką 20% mažiau anglies dioksido.

Naujos modifikacijos pirmiausia skirtos klientams, kurie siekia, kad jų transporto parke būtų švaresni arba ekologiškesni automobiliai. Taigi mažylis „Traffic“ gauna 2.0 litrų darbo tūrio 90 arba 115 AG galios motorą dCi B30, didesnysis „Master“ –2,5 darbo tūrio 100 arba 120 AG analogišką dCi B30. Šie varikliai gali dirbti tiek grynu dyzelinu, tiek jo mišiniu su 30% biodegalų.

Tačiau tai – dar ne viskas. „Renault“ žada dar vieną šios srities naujieną – šiais metais turi prasidėti lengvojo automobilio „Megane“ su 1,6 litro darbo tūrio 100 AG varikliu, naudosiančiu E85 markės bioetanolį vietoje benzino. Koncernas planuoja iki 2008 metų pabaigos pagaminti ne mažiau kaip 1 milijoną įvairių klasių bei modelių automobilių su sumažinta anglies dvideginio emisija.

Šiandien biodegalai gaminami iš augalinių riebalų, gaunamų perdirbant soją, rapsus ir kitas žemės ūkio kultūras. O augalai, naudojami biodegalų gamybai, laikomi atsinaujinančiais energijos šaltiniais. Tad pastaruoju metu Europos ir Amerikos valstybių vadovai skiria vis didesnį dėmesį būtent biodegalams. Tai ne tušti žodžiai: JAV prezidentas G.Bushas, siekdamas savo šalies didesnės nepriklausomybės nuo toli gražu ne visada draugiškų naftos tiekėjų, paskelbė naują veiklos strategiją, pavadintą „Dvidešimt per dešimt“. Kokia tai programa, kurios pavadinimas mums primena nesenos praeities šūkius, pvz. „Penkmetį per trejus metus!“? Jos tikslas – per artimiausius 10 metų sumažinti degalų sunaudojimą 20 procentų. Tokios milžiniškos valstybės kaip JAV mastu tai reiškia labai solidžią 35 milijardų galonų degalų ekonomiją. (1 JAV galonas – 3,785 litro).

Dėl to JAV pirmiausia bus pakeistas degalų standartas RFS, kad būtų įteisinta galimybė gaminti biodegalus ir jų mišinius su naftos degalais, nustatyti reikalavimai biodegalų kokybei. Tada ir prasidės tokių degalų gamyba, siekiant kasmet jų patiekti rinkai 7,5 milijardo galonų. Ši riba turi būti pasiekta ne vėliau kaip 2012 metais. Prezidento direktyva taip pat ragina plačiau diegti energiją taupančias technologijas ir kitose ūkio šakose, o atitinkamas valstybės institucijas – parengti priemones, skatinančias tokių technologijų bei transporto priemonių kuo greitesnį įdiegimą. Kartu G.Bushas kreipėsi į JAV įstatymų leidėjus, ragindamas juos pakeisti galiojančius teisės aktus taip, kad biodegalus naudojančių transporto priemonių savininkams būtų suteiktos mokesčių lengvatos. Prezidentas pasakė: “Amerika stovi ant naujų didžiulių technologinių pasiekimų slenksčio, kurie gerokai sumažins mūsų priklausomybę nuo naftos tiekimo. Kartu šios technologijos padės mums geriau saugoti aplinką, turės teigiamos įtakos globaliniam klimato pasikeitimui, tapusiam viena aštriausių nūdienos problemų.“

Pirmieji prezidento iniciatyvos rezultatai jau pastebimi – amerikiečių verslininkų dalykiškumas ir energija neretai pranoksta visus lūkesčius. Auganti biodegalams naudojamų žemės ūkio kultūrų, visų pirma sojos ir rapsų, paklausa padidino jų kainą. Tai paskatino iki tol biodegalų problemomis visiškai nesidomėjusį verslininką J.Bagby ieškoti alternatyvių degalų kitų gavybos šaltinių. Kaip pranešė spaudos agentūra „Associated Press“, šis verslininkas kartu su vienu kompanionu investavo 5 milijonus dolerių į gamyklos, kuri gamins biodegalus... iš vištų riebalų, statybą. Žaliavą verslininkai rengiasi pirkti iš didžiausio vištienos tiekėjo Amerikoje – Misurio valstijoje įsikūrusios „Tyson Foods Inc.“. Gamyklos projektinis pajėgumas – 3 milijonai galonų biodegalų per metus. Tiesa, jie bus gaminami ne tik iš vištų perdirbimo atliekų, bet ir iš sojos. Degalų iš vištienos riebalų idėja sudomino ir „Tyson Foods Inc.“: ši daugiau kaip milijoną tonų vištienos gaminių per metus patiekianti firma apskaičiavo, jog susidaro tiek vištienos atliekų, kad jų, panaudojus atitinkamą technologiją, pakaktų, pagaminti maždaug 300 milijonų galonų alternatyvių degalų. Ši idėja paskatino ūkyje įkurti energetinį padalinį, rengiantį galimybių studiją – kam perleisti pelną kitiems, jei gali jį gauti pats!

Minesotos valstijos universiteto profesorius Vernonas Eidmanas, biodegalų gavybos specialistas, mano, jog JAV realu per artimiausius penketą metų pagaminti maždaug 1 milijardą galonų įvairiu būdu gauto biodyzelino. Maždaug pusė šio kiekio turėtų būti pagaminama perdirbant gyvulinės kilmės riebalus. Profesorius pripažįsta, jog jie nėra ideali žaliava biodyzelinui, nes degdami terš aplinką šiek tiek daugiau nei pagaminti iš sojos ar rapsų. Tačiau apskaičiuota, kad vien augalinių žaliavų neužteks, jei norima „Dvidešimt per dešimt“ strategiją sėkmingai įgyvendinti. Tad galbūt greitai Amerikos miestų gatvėmis važinėjantys automobiliai skleis ne tik kepamų blynų, bet ir bifštekso ar spirgučių kvapą...

Vladimiras Čechuta

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (75)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Kelių transporto verslas: potencialas, priežiūra, kontrolė

Atgarsiai

Žiuri buvo sužavėta

Ekologija

BIODYZELIS - KELIŲ TRANSPORTO ATEITIS?

Klaipėdoje – ekologiškesni autobusai

Idėjos

Į ATEITĮ – PRAEITIES PĖDSAKAIS

Jubiliejus

Vežėjų klubui – 10 metų!

Logistika

„Rhenus Svoris“: paslaugos vidaus ir tarptautinei rinkai

Mobilus ryšys

Paskambinti į „Skype“ – bet kurio telefonu

Padangos

Mokslo ir technologijų laimėjimas

Pagaminta Lietuvoje

“Ad Blue”: paprasta, tačiau...

Patirtis

PADANGŲ ANGLIŠKA EKSPLOATACIJA

Portretai

Gyvenimas be monotonijos

Servisas

Skaitmeniniai tachografai ir jų ekslpoatacijos aktualijos

Specialioji technika

PATOGUS VAIRUOTOJUI „MACK TERRAPRO“

Lietuvoje ir pasaulyje

Žiemai baigiantis – dvi premjeros

DAF XF105 FTM

Lietuvai – Austrijos patirtis

Naujienos

„Autoverslas“ taps „Severstal metiz“ logistikos partneriu?

Žinotina

Akustinės sistemos automobilyje

Keleivinis transportas

Keleivinis transportas: 2006-ųjų statistika

Technika

MAN HYDRODRIVE – PAGALBA PAJUDANT

„Volvo“: naujoji informacinė transporto sistema „Dynafleet“

Teisė

Žala ir nuostoliai

Muziejus

Transporteriai ir „Transporter Meyer“