Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Keleivinis transportas: 2006-ųjų statistika

Kas pusmetį asociacijai „Linava“ priklausančios šalies keleivinio transporto įmonės pateikia savo veiklos statistinius duomenis. Keleivinio transporto skyrius juos sistemina, analizuoja. Suvesti praėjusių metų veiklos duomenys, kuriuos ir pateikiame skaitytojų dėmesiui.

Duomenų rinkimo tvarka tobulinama

Pasak asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovo Eugenijaus Stolovickio, duomenų rinkimo metodika tobulinta ilgą laiką, todėl dabartiniai statistiniai duomenys gana tikslūs ir atspindi realią situaciją šalies keleivinio transporto versle. Tai leidžia laiku reaguoti į pakitimus keleivių vežimo rinkoje.

„Svarbu, kad bendrovių vadovai ar savininkai rimtai žiūrėtų į statistinių lentelių pildymą, pateiktų realius skaičius, nuolat sektų bei analizuotų veiklos duomenis. Mes savo ruožtu stengsimės, kad statistiniuose rezultatuose būtų kuo mažiau netikslumų“, - kalbėjo E. Stolovickis. Surinktus ir apibendrintus duomenis asociacijos „Linava“ Keleivino transporto skyriaus darbuotojai išsiuntinėja įmonėms dar kartą patikrinti. Jei vežėjai atranda klaidų, jos ištaisomos, todėl galutiniame variante paklaidos tikimybė lieka nedidelė.

Tendencijos

Kaip teigė E. Stolovickis, praėjusių metų rezultatai nėra prasti. Lyginant su 2005-aisiais, vežta 2,2 proc. daugiau keleivių (2005 m. – 346, 8, o 2006 m. – 354,6 mln.). Pajamų gauta 18,9 proc. daugiau (2005 m. 385,3, o 2006 m. – 458,2 mln. Lt). Tiesa, didėjo ir išlaidos, bet šiek tiek mažiau – tik 14,5 proc. Pasak E. Stolovickio, pagrindinė išlaidų didėjimo priežastis – gerokai išaugę darbuotojų atlyginimai. Dėl darbo jėgos trūkumo atlyginimai praėjusiais metais didėjo net 17,5 proc., šiuo metu vidutinis darbo užmokestis keleivinio transporto sektoriuje – 1595 (pernai – 1357) Lt. Vairuotojų atlyginimai šiek tiek pranoksta likusių darbuotojų darbo užmokesčio vidurkį – praėjusių metų pabaigoje jie uždirbo 1722,4 Lt. Beje, darbuotojų keleivinio transporto įmonėse praėjusiais metais sumažėjo 1,8 proc., tačiau vairuotojų padaugėjo 0,6 proc. Deja, vairuotojų trūkumas vis dar išlieka aštriausia problema. Šalies keleivinio transporto įmonėse jų trūksta maždaug 7–9 proc., daugiausia – didžiuosiuose šalies miestuose.

Praėjusiais metais 0,5 proc. sumažėjo transporto priemonių (2005 m. buvo 2905 autobusai bei troleibusai, o 2006 m. – 2891). Tačiau tai, pasak E. Stolovickio, greičiausiai laikina tendencija: jau šiais metais įmonės bei miestų ar rajonų savivaldybės pasirengusios įsigyti daugiau naujų ar naujesnių transporto priemonių. Tikimasi sulaukti paramos ir iš Europos Sąjungos fondų. Nepaisant sumažėjusio transporto priemonių skaičiaus, šiek tiek (0,2 proc.) padidėjo jų rida. Tai reiškia, kad keleivių vežėjai efektyviau naudoja turimus autobusus bei troleibusus.

Miesto bei priemiesčio vežimai

Miesto maršrutuose praėjusiais metais keleivių daugėjo. Gauta daugiau pajamų, išlaidos didėjo šiek tiek mažiau (skaičiai – straipsnio gale pateikiamoje lentelėje). Savivaldybės buvo priverstos didinti bilietų tarifus, tačiau jie dar tebėra pernelyg maži ir nepadengia vežėjų išlaidų. Miesto vežėjai praėjusiais metais patyrė apie 7 mln. Lt nuostolių. Gautas pajamas „suvalgė“ ženkliai didėję atlyginimai.

Praėjusiais metais miestų bei rajonų savivaldybės geriau atsiskaitė su vežėjais: už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą miesto maršrutais vietoj 74,1 mln. Lt kompensacijų išmokėta 70,1 mln. Lt. Geriau atsiskaitoma ir už visuomenei būtinų bet vežėjams nuostolingų maršrutų aptarnavimą. Gaila, bet dar yra savivaldybių, kurios nevykdo šalies įstatymų ir neatsiskaito su vežėjais. „Ketiname kreiptis į Vyriausybės atstovus apskrityse, kad paragintų savivaldybes laikytis įstatymų ir numatyti biudžetuose lėšų vežėjų patiriamiems nuostoliams kompensuoti“, - sakė E. Stolovickis.

Šioks toks pagyvėjimas jaučiamas priemiesčio maršrutuose. Keleivių vežta daugiau, didėjo pajamos, augo ir išlaidos, nors ir ne taip sparčiai. Tačiau pastaruoju metu atsiranda požymių, kad priemiesčių maršrutų tinklas nepakankamai išplėtotas. Ypač kenčia gyventojai, kuriuos aptarnauja privatūs vežėjai, neturintys talpesnių autobusų. Dalis keleivių dėl to priversti sėsti prie nuosavų automobilių vairo. Priemiesčių maršrutų vežėjai skundžiasi ir dėl prastų kelių – ypač jie nepravažiuojami rudenį, pavasarį ir žiemą.

Su priemiesčius aptarnaujančiais vežėjais taip pat buvo atsiskaitoma šiek tiek geriau, gauta daugiau kompensacijų tiek už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą, tiek už vežėjams nuostolingų maršrutų aptarnavimą. „Deja, dar yra savivaldybių, iki šiol nesudariusių sutarčių su keleivių vežėjais dėl transporto paslaugų teikimo, taigi nemokančių jiems ir jokių kompensacijų. Vėlgi ketiname prašyti pagalbos Vyriausybės atstovų apskrityse. Itin svarbu su politikais bendrauti po rinkimų į savivaldybes – ateina daug naujų žmonių, kurie ne itin išmano keleivinio transporto specifiką. Ilgalaikė mūsų patirtis rodo, kad nauji politikai pridaro nemažai klaidų, kurias paskui nelengva ištaisyti. Dėl to nukenčia pirmiausia keleiviai, ir, žinoma, vežėjai“, - teigė E. Stolovickis.

Tolimieji, tarptautiniai bei užsakomieji reisai

Susirūpinimą kelia tolimųjų maršrutų statistiniai duomenys. Keleivių vežta 3,4 proc. mažiau. Suprastėjusių rezultatų priežastys kol kas neaiškios: vežėjai turėtų atidžiai išnagrinėti statistinius duomenis, peržiūrėti turimus maršrutus, įvertinti rinkoje vykstančius procesus. Keleiviai kažkur „pradingsta“ – gal sėda prie nuosavų automobilių vairo, gal važiuoja geležinkeliu, be abejo, prisideda ir nelegalūs vežėjai. Jie pastaruoju metu vėl suįžūlėjo. Nors priimtas Kelių transporto kodekso 18 str. 4 dalies pakeitimas, neleidžiantis vežėjams rinkti keleivius užsakomiesiems reisams stočių teritorijoje, tačiau jis apskųstas Konstituciniam teismui. Kol laukiama teismo sprendimo, kontrolės tarnybos nelegalių vežėjų nekontroliuoja, šie tuo naudojasi ir atima iš teisėtų vežėjų nemenką dalį keleivių bei pajamų.

Dar prastesnė situacija tarptautiniuose maršrutuose. Čia keleivių sumažėjo dar daugiau, mažėjo ir vežėjų pajamos. Priežasčių taipogi galima nurodyti keletą: keleiviai nebenori ilgų atstumų važiuoti autobusais, bilietų kainas dempinguoja pigių skrydžių bendrovės. „Tarp keleivių vežėjų autobusais ir pigių skrydžių bendrovių vyksta ne itin sąžininga konkurencija, kadangi lėktuvų kuras neapmokestinamas akcizo mokesčiu. Galima teigti, kad oro skrydžių bendroves proteguoja valdžios institucijos“, - kalbėjo E. Stolovickis.

Užsakomieji maršrutai išlieka pelningi, užsakymų 2006-aisiais, lyginant su ankstesniais metais, padaugėjo. Vežta daugiau keleivių, gauta daugiau pajamų. Deja, pasak E. Stolovickio, keleivių vežėjai negali plėtoti šios paslaugos, kadangi turi per mažai laisvų autobusų – pirmiausia juos naudoja reguliariems maršrutams aptarnauti. Turėdami daugiau transporto priemonių, keleivių vežėjai galėtų suteikti daugiau paslaugų, tuo pačiu gauti daugiau pajamų.

2005-2006 m. rezultatų palyginimas

Duomenys

2005 m.

2006 m.

Pasikeitimai (%)

Miesto maršrutai

Keleiviai (mln.)

308,4

315,8

2,4

Pajamos (mln. Lt)

208,2

260,0

24,9

Išlaidos (mln. Lt)

229,7

267,3

16,4

Priemiesčio maršrutai

Keleiviai (mln.)

23,6

25,5

8,1

Pajamos (mln. Lt)

49,1

56,5

15,1

Išlaidos (mln. Lt)

53,2

59,2

11,3

Tolimojo susisiekimo maršrutai

Keleiviai (mln.)

11,6

11,2

-3,4

Pajamos (mln. Lt)

85,3

97,4

14,2

Išlaidos (mln. Lt)

79,8

89,5

12,2

Tarptaut. susisiekimo maršrutai

Keleiviai (tūkst.)

883,8

790,4

-10,6

Pajamos (tūkst. Lt)

20,3

19,3

-4,9

Išlaidos (tūkst. Lt)

21,3

19,7

-7,5

Užsakomieji reisai

Keleiviai (mln.)

1,2

1,3

8,3

Pajamos (mln. Lt)

10,2

11,2

9,8

Išlaidos (mln. Lt)

9,3

10,3

10,8

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (75)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Kelių transporto verslas: potencialas, priežiūra, kontrolė

Atgarsiai

Žiuri buvo sužavėta

Ekologija

BIODYZELIS - KELIŲ TRANSPORTO ATEITIS?

Klaipėdoje – ekologiškesni autobusai

Idėjos

Į ATEITĮ – PRAEITIES PĖDSAKAIS

Jubiliejus

Vežėjų klubui – 10 metų!

Logistika

„Rhenus Svoris“: paslaugos vidaus ir tarptautinei rinkai

Mobilus ryšys

Paskambinti į „Skype“ – bet kurio telefonu

Padangos

Mokslo ir technologijų laimėjimas

Pagaminta Lietuvoje

“Ad Blue”: paprasta, tačiau...

Patirtis

PADANGŲ ANGLIŠKA EKSPLOATACIJA

Portretai

Gyvenimas be monotonijos

Servisas

Skaitmeniniai tachografai ir jų ekslpoatacijos aktualijos

Specialioji technika

PATOGUS VAIRUOTOJUI „MACK TERRAPRO“

Lietuvoje ir pasaulyje

Žiemai baigiantis – dvi premjeros

DAF XF105 FTM

Lietuvai – Austrijos patirtis

Naujienos

„Autoverslas“ taps „Severstal metiz“ logistikos partneriu?

Žinotina

Akustinės sistemos automobilyje

Keleivinis transportas

Keleivinis transportas: 2006-ųjų statistika

Technika

MAN HYDRODRIVE – PAGALBA PAJUDANT

„Volvo“: naujoji informacinė transporto sistema „Dynafleet“

Teisė

Žala ir nuostoliai

Muziejus

Transporteriai ir „Transporter Meyer“