Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

“Ad Blue”: paprasta, tačiau...

Ekologinės XXI a. normos sunkvežimiams bei autobusams į vežėjų bei inžinierių žodyną sprauste įspraudė dar vieną žodį, kurio nežinoti jau tampa neįmanoma – “Ad Blue”. Technologinio skysčio pavadinimas, iš pradžių atsiradęs kaip vienos vokiečių kompanijos prekinis ženklas, per keletą metų tapo bendriniu žodžiu, kuriuo vadinami bet kur ir bet kieno pagaminti preparatai, naudojami transporto priemonėse su SCR technologijos varikliais. Kasdien parkuose gausėjant Euro 4 ir Euro 5 sunkvežimių, neišvengiamai didėja ir “Ad Blue” poreikis, kurio gal ne tiek stygius, kiek distribucijos problemos jau tapo tarptautinės vežėjų bendruomenės nemažu galvos skausmu.Tarsi numatydama jas, AB “Achema” dar pernai pradėjo rengtis šio skysčio gamybai, nes įmonė turėjo iš esmės visus būtinus ingredientus bei technologinę įrangą, tad beliko įsigyti licencijas prekiniam ženklui ir pačiai technologijai. Lapkritį buvo pagamintos kelios eksperimentinės partijos, o šiemet vasarį prasidėjo masinė lietuviškojo “Ad Blue” gamyba.

Tur būt reikėtų atvirai pasakyti, kad “Ad Blue” Europos vežėjai pasitiko kaip neišvengiamą blogybę: keletu tūkstančių eurų aukštesnė ekologiškų sunkvežimių kaina, nuolatinis papildomo svorio tampymas, papildomos išlaidos skysčio įsigijimui, papildomi rūpesčiai jo sandėliavimui, apskaitai ir t.t... Pagaliau iš pradžių nebuvo numatyta ir jokia jo naudojimo kontrolės sistema, tad neretai šiuolaikiniai superšvarūs Euro 4 bei Euro 5 klasės vilkikai teršė, o kai kurioms sąlygoms esant ir dabar tebeteršia, gamtą tarsi jau išmirę Euro 1 mamutai.

Tačiau visa tai – sistemos vaikiškos augimo ligos. Europos transporto politikų biurokratinės pinklės, kuriuose aiškiai kyšojo botagas ir meduolis, vežėjus gana greit privertė susitaikyti su likimu ir dabar jiems beliko arba nevažinėti į šalis, ekologijai skiriančioms ypatingą dėmesį, arba pasirūpinti, kad Euro 4 ir 5 vilkikai iš tikrųjų būtų tokie.

Tam ir turi pagelbėti “Achema”. Jos gamybiniai pajėgumai – 90 t “Ad Blue” per parą, tačiau šiuo metu jie, žinoma, neišnaudojami, nes Lietuvoje kol kas nėra tiek pagal SCR technologiją pagamintų sunkvežimių. Bet jų neišvengiamai daugės, tad didės ir šio skysčio poreikis. Dar viena aplinkybė – gana didelis “Ad Blue” kainų skirtumas priklausomai nuo perkamo kiekio. 10 l bakelio litro kaina mažmeninėje prekyboje –du kartus brangesnė, negu perkant iš karto vieno kūb. m. konteinerį. Tuo tarpu 20 l bakelio litro kaina –atitinkamai brangesnė pusantro karto. Taigi dabar verta skaičiuoti ne tik kur pigiau galima įsipilti kuro, bet ir “Ad Blue”. Beje, toks įsigijimo būdas turi ir dar keletą privalumų. Tiek patį konteinerį, tiek išpilstymo įrangą “Ad Blue” distributorius – bendrovė “Gaschema” – vežėjams skolina be užstato, tad mokėti tenka tik už skysčio atvežimą bei jį patį. Be to, vežėjams, per mėnesį perkantiems daugiau negu 5 t “Ad Blue”, taikomos gana ženklios nuolaidos.

Lankantis “Gaschemoje” paaiškėjo ir dar keletas naudingų dalykų, žinotinų vežėjams.

Pirmiausia negalima aklai tikėti instrukcijų tvirtinimu esą “Ad Blue” sunaudojama apie 4-6 proc. nuo dyzelino suvartojimo. Kaip parodė praktika, neigiama oro temperatūra jo išeigą padidina gerokai, o jei dar pilamas kuras, turintis daugiau sieros, ji padidėja iki 10 proc. Tai ne vairuotojų pasakėlės apie milžiniškai padidėjančias kuro sąnaudas važiuojant prieš vėją: “Ad Blue” dozavimas vyksta automatiškai, tad vairuotojo veiksmai tam įtakos neturi. Į šią aplinkybę būtina atsižvelgti naudojantiems sieringą kurą ir atitinkamai apsirūpinti didesnėmis šio skysčio atsargomis.

Antroji ne mažiau svarbi praktikoje paaiškėjusi aplinkybė – “Ad Blue” cheminis aktyvumas: kadangi šiame skystyje lengvai tirpsta daugelis medžiagų, jis taip pat lengvai ir greitai užsiteršia, o priemaišos gali gerokai sumažinti jo efektyvumą. Kol kas, kol net Vakarų Europos keliuose nėra griežtos “Ad Blue” naudojimo kontrolės, tai nekelia didesnių problemų, tačiau (vežėjai tai, matyt, žino) nuo šių metų spalio mėnesio kontrolė taps visuotinė ir bus tikrinama ne yra ar nėra “Ad Blue”, o išmetamųjų dujų toksiškumas. Štai tada “Ad Blue” kokybė ir turės lemiamos reikšmės.

Dar vienas dalykas – “Ad Blue” ne tik chemiškai aktyvus, bet ir agresyvus, tuo jau įsitikino vienas automobilių gamintojas, pradėjęs gaminti šiam skysčiui vežioti skirtus bakelius iš plieno – jie ėmė katastrofiškai rūdyti. Taigi jei jau kam nors reikia vežiotis atsargų, tinka tik plastmasiniai arba aliuminijaus bakeliai.Ir paskutinė viena labai įdomi detalė. Mūsų šalis senai garsėja racionalizatoriais, mokančiais ir galinčiais padaryti bet ką, bet kur ir bet kaip, tad tokiems gudručiams pasigaminti “Ad Blue” – vieni juokai. Juolab “Achema” pardavinėja granuliuotą karbamidą: ištirpinai kokiame kibire pusantro kilogramo – ir po visų rūpesčių, juk vis viena niekas netikrina. Tačiau gyvenimo patirtis jau milijonus kartų įrodė, kad taupus moka kartą, šykštuolis – du, o kvailys – visą gyvenimą. “AdBlue” sudaro tam tikrų parametrų specialus vanduo, kuris natūraliai gamtoje neišgaunamas, bei karbamidas, gaminamas tik “AdBlue” skysčiui, atitinkantis specialius rodiklius. Gamybos procese turi būti vykdoma reguliari analitinė kontrolė, užtikrinanti kokybę, tad cheminė saviveikla šiuo požiūriu – beprasmė, o jai išaiškėjus gali kainuoti tiek, kad ilgai apie ją nesinorės prisiminti. Vakarų Europoje su tokiais dalykais paprastai nejuokaujama

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (75)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Kelių transporto verslas: potencialas, priežiūra, kontrolė

Atgarsiai

Žiuri buvo sužavėta

Ekologija

BIODYZELIS - KELIŲ TRANSPORTO ATEITIS?

Klaipėdoje – ekologiškesni autobusai

Idėjos

Į ATEITĮ – PRAEITIES PĖDSAKAIS

Jubiliejus

Vežėjų klubui – 10 metų!

Logistika

„Rhenus Svoris“: paslaugos vidaus ir tarptautinei rinkai

Mobilus ryšys

Paskambinti į „Skype“ – bet kurio telefonu

Padangos

Mokslo ir technologijų laimėjimas

Pagaminta Lietuvoje

“Ad Blue”: paprasta, tačiau...

Patirtis

PADANGŲ ANGLIŠKA EKSPLOATACIJA

Portretai

Gyvenimas be monotonijos

Servisas

Skaitmeniniai tachografai ir jų ekslpoatacijos aktualijos

Specialioji technika

PATOGUS VAIRUOTOJUI „MACK TERRAPRO“

Lietuvoje ir pasaulyje

Žiemai baigiantis – dvi premjeros

DAF XF105 FTM

Lietuvai – Austrijos patirtis

Naujienos

„Autoverslas“ taps „Severstal metiz“ logistikos partneriu?

Žinotina

Akustinės sistemos automobilyje

Keleivinis transportas

Keleivinis transportas: 2006-ųjų statistika

Technika

MAN HYDRODRIVE – PAGALBA PAJUDANT

„Volvo“: naujoji informacinė transporto sistema „Dynafleet“

Teisė

Žala ir nuostoliai

Muziejus

Transporteriai ir „Transporter Meyer“