Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA

Jau antrus metus iš

eilės Dakaro ralyje,

ko gero, didžiausio

dėmesio sulaukdavo

DAF komandos

ir jos lyderio

Johanneso (Jano)

de Rooy’aus dalyvavimas.

Tai neturėtų nieko stebinti: kas bent kiek yra domėjаsis

šio maratono istorija, žino, kad Dakaras, DAF

ir de Rooy’us yra netskiriamos sаvokos.

Mindaugas žilionis

„Nosis“ ir „Lagaminas“

Pirmasis maratonas „Paryžius-Dakaras“ įvyko 1979 metais. Jau kitais metais buvo oficialiai įteisinta sunkvežimių kategorija. Nenuostabu, kad į tuomet dar egzotiškas lenktynes Afrikoje ėmė krypti ir sunkvežimių gamintojų dėmesys.

Olandų kompanija „DAF Trucks B. V.“ debiutavo 1981 metų ralyje „Paryžius-Dakaras-Paryžius“. Nedaug modernizuoto DAF 1800 FAV 4x4 ekipažа sudarė T. van Vlietas, H. Thijssenas ir M. Ketelaarsas. Deja, lenktynių jiems nepavyko baigti: remontuojant sunkvežimį H. Thijssenui nukritęs agregatas sužalojo plaštakas.

1982 metais „Paryžiaus-Alžyro-Dakaro“ maratone DAF komanda važiavo dviem DAF NTT 2800 triašiais sunkvežimiais. NTT 2800 buvo vienintelis firmos modelis su varikliu prieš kabinа, todėl šie sunkvežimiai buvo praminti „Nosimis“. O „Nosį 1“ vairavo tuomet dar 39-erių metų Janas de Rooy’us, patyręs tolimųjų reisų vairuotojas, tūkstančius kilometrų įveikęs Europoje, šiaurės Afrikoje ir Artimuosiuose Rytuose. Debiutas olandui pavyko: užimta trečioji vieta sunkvežimių kategorijoje ir nugalėta sunkvežimių, sveriančių daugiau nei 10 tonų, klasėje. Pirmаsias vietas užėmė prancūzai Georgesas Groine’as ir Pierre’as Laleu su nedideliais „Mercedes Unimog“.

1983 metų Dakaro maratone J. de Rooy’aus, J. Roggebando ir Y. Geusenso ekipažas vairavo DAF FA 3300, dėl kampuotų formų pramintа „Lagaminu“. Iki lenktynių pusiaukelės viskas klostėsi gana gerai, tačiau krūvių neišlaikė priekinis reduktorius. Jo pakeitimas užėmė labai daug laiko, tad 6,5 valandos bauda už vėlavimа į laiko kontrolės punktа olandus nubloškė į antrаjа vietа sunkvežimių kategorijoje. Vėl nugalėjo G. Groine’as su „Mercedes 1936 AK“.

Stumtraukis „Bulius“

Tapo aišku, kad nedaug modifikuoti serijiniai sunkvežimiai tokiame maratone neturi ateities. Tai rodė ir didesnę patirtį sukaupusios „Mercedes“ gamyklos komandos rezultatai. Tad nuo 1984 metų „Paryžiaus-Alžyro-Dakaro“ ralio prasidėjo didieji J. de Rooy’aus ir DAF eksperimentai. Pirmiausia olandas į trasа išvairavo prototipа su… dviem kabinomis ir dviem varikliais (kiekvienas jų 11,6 l galia - per 700 AG, į keturis degalų bakus tilpo 1300 litrų dyzelino). Priekinis variklis varė galinius ratus, o galinis - priekinius ratus. šio egzotiškai atrodančio sunkvežimio galinė kabina buvo naudojama kaip ekipažo narių drabužinė ir miegamasis.

15 tonų sunkvežimis pasiekė iki 160 km/val. greitį: atskirų etapų rezultatai nuteikė optimistiškai. Tačiau ilgainiui dėl didelio svorio ėmė lūžinėti galinio tilto pakaba, byrėti ratų guoliai, tad lenktynes „dvigalvis monstras“ baigė maratono pusiaukelėje, Alžyre.

1985 metais į kovа paleidžiamas „Bulius“ - DAF F3300 4x4, kurio du varikliai pasiekė atitinkamai 420 ir 450 AG. Jam panaudota analogiška „dvigalvio monstro“ idėja, tačiau išnyko galinė kabina, o pats sunkvežimis tapo aerodinamiškos formos ir galėjo važiuoti 170 km/val. greičiu. J. de Rooy’aus, M. Ketelaarso ir T. De Saulieu ekipažas akivaizdžiai pirmavo, tačiau iki finišo likus vos dviem dienoms viskas apsivertė aukštyn kojomis. Priešpaskutinis ruožas vyko bekele, krūmais ir medžiais apaugusioje Senegalo savanoje. Lengvieji automobiliai bei motociklai dar rasdavo properšas tarp medžių, o sunkvežimiai nuolat kliuvo už jų. J. de Rooy’aus „Buliui“ sudužo priekinis stiklas, buvo aplamdyta kabina. Galų gale finišas buvo pasiektas, tačiau po klaidžiojimų brūzgynuose pavėluota į laiko kontrolės punktа. Bauda - net 15 valandų. Taip visai netikėtai vokietis Karlas Friedrichas Capito su judriuoju „Mercedes Unimog“ iškopė į lyderius. J. de Rooy’us turėjo tenkintis antrаjа vieta (absoliučioje automobilių ir sunkvežimių įskaitoje tai buvo 15-asis rezultatas), o pirmoji vieta per 10 tonų klasėje buvo menka paguoda.

Kitų metų maratonui „skrajojančio olando“ komanda pasiruošė dar rimčiau. Dviejų variklių „DAF Turbo Twin“ monstras labiau priminė raketа nei sunkvežimį: apie 1000 AG ir beveik 200 km/val. greitis. Deja, 1986 metų ralis tapo lemtingu šių varžybų sumanytojui ir organizatoriui Thierry Sabine’ui, kuris sausio 14 d. žuvo malūnsparnio katastrofoje. Po kilusios sumaišties nuspręsta lenktynes pratęsti, tačiau J. de Rooy’ui pradėjo nesisekti: du kartus paklydo, keitė prakirstus ratus, gavo 10 valandų baudа. Stengdamasis pasivyti nutolusius konkurentus, „skrajojantis olandas“ puolė į beatodairiškа atakа, kuri baigėsi šturmuojant upelio brastа -nepataisomai sulaužytas galinis DAF tiltas. Tais metais nugalėjo Giacomo Vismara su „Mercedes Unimog“.

1986 metų rudenį Paryžiaus automobilių parodoje buvo demonstruotas modernizuotas „DAF Turbo Twin II“. Jau tuomet Janas de Rooy’us skelbė, kad su šiuo „aparatu“ jis nusitaikė į absoliučios įskaitos dešimtukа. 1987 metų „Paryžiaus-Alžyro-Dakaro“ maratonas tapo DAF ir Jano de Rooy’aus, Yvo Geusenso ir Theo van de Rijto triumfo žygiu. Artimiausias konkurentas čekas Karelas Lopraisas su „Tatra“ buvo aplenktas daugiau nei 14 valandų. Jeigu nebūtų gavęs trijų valandų baudos, J. de Rooy’aus ekipažas absoliučioje automobilių ir sunkvežimių įskaitoje galėjo užimti ne vienuoliktа, o devintа vietа.

Kiek gana kompresorių?

Du „DAF Turbo Twin II“ varikliai, pasukti vienas kito atžvilgiu 180 laipsnių kampu, buvo sumontuoti rėminės konstrukcijos sunkvežimio centre - taip pasiektas idealus svorio pasiskirstymas tarp ašių. Kairysis variklis varė galinius ratus, dešinysis - priekinius. Sukimo momentai (1800 Nm, esant 1200 aps./min.) buvo perduodami per aštuonių laipsnių elektropneumatikos reguliuojamas sinchroniškai veikiančias pavarų dėžes. Kiekvienas „DKZ 1160 Turbo Intercooling“ 6 cilindrų vienaeilis 11,6 litro darbinio tūrio variklis turėjo po du turbokompresorius su tarpiniu oro aušinimu. 7100 mm ilgio, 2500 mm pločio, 2330 mm aukščio (bazė - 4200 mm) sunkvežimio konstrukcijai buvo naudojami lengvo metalo lydiniai, kevlaras ir kitos modernios medžiagos, tad nė 10 tonų nesveriantis dafas nesunkiai galėjo skrieti 200 km/val. greičiu. Jis vežėsi 760 litrų dyzelino bei tris atsarginius ratus galinėje dalyje (todėl ten ir buvo tokia nedidelė kupra). Techninę priežiūrа nugalėtojui užtikrino dviejų DAF 3600 FAV 4x4 ekipažai, kurie, be savo tiesioginio darbo, sunkvežimių kategorijoje sugebėjo užimti 9 ir 14 vietas. Olandų triumfas 1987 metais nutraukė penkių „Mercedes“ markės pergalių serijа (ir, kaip parodys ateitis, kol kas iki šių dienų).

1988 metų varžybose DAF komandai atstovavo du „Turbo Twin X1“ ir X2 sunkvežimiai (pirmojo ekipažа sudarė Janas de Rooy’us, Yvo Geusensas, Hugo Duistersas, antrojo - Theo van de Rijtas, Keesas van Loevezijnas, Chrisas Rossas). Dar labiau palengvintas X1 jau turėjo po tris turbokompresorius, o bendras pajėgumas pranoko 1200 AG. Nenuostabu, kad niekam nekilo abejonių dėl favoritų pergalės, nes greičiai jau buvo lyginami su geriausiais lengvųjų automobilių kategorijos prototipais.

Deja, lemtingа 1988 metų sausio 8 dienа „DAF Turbo Twin X2“ ekipažas, 180 km/val. greičiu dykumoje lenkdamas pakeliui sutiktа „Range Rover“, nepastebėjo kopos. Sunkvežimis pakilo į orа ir nukritęs vertėsi. Nuo smūgio šturmanas K. Van Loevezijnas kartu su krėslu skrido keliasdešimt metrų, trenkėsi į žemę ir vietoje žuvo. J. de Rooy’us irgi baigė lenktynes sulūžus priekinei DAF pakabai (iki gedimo jo rezultatas absoliučioje įskaitoje buvo šeštas). DAF komanda po tokio tragiško pasirodymo paskelbė apie savo pasitraukimа iš automobilių sporto. Maža to, FIA apribojo sunkvežimių dalyvavimа panašaus tipo lenktynėse, bet jau 1990 metais vėl sugrаžino šiа kategorijа, tik uždraudė panašius į DAF prototipus.

Išėjo, kad sugrįžtų…

DAF kompanija vis dėlto buvo sugrįžusi į autosportа: praėjusio dešimtmečio pabaigoje kelis sezonus ne itin sėkmingai dalyvavo Europos sunkvežimių žiedinėse lenktynėse. Dakaro raliuose, pasitraukus DAF, dominavo italų „Perlini“, čekų „Tatra“, rusų KamAZ ir netgi japonų „Hino“. O štai 2001 metų antroje pusėje autosporto visuomenę nustebino sensacija: DAF paskelbė apie savo grįžimа į Dakaro ralį ir, svarbiausia, - komandos pilotu bus legendinis Janas de Rooy’us.

Kas paskatino olandus grįžti į Afrikos maratonus?

Pirmiausia tai, kad FIA vėl sugriežtino reikalavimus sunkvežimių konstrukcijai. Nepaisant išoriško panašumo į serijinius modelius, tiek „Tatra“, tiek KamAZ vis dėlto buvo prototipai: ko verta vien tik centrinė variklio komponuotė! Būtent tokias modifikacijas FIA ir uždraudė, tad „Tatra“ ir KamAZ 2002 metų „Araso-Madrido-Dakaro“ raliui privalėjo kuo skubiau parengti naujus sunkvežimius su perstumtais į priekį varikliais.

Antra, Janas de Rooy’us - „de Rooy transport“ vežėjų kompanijos savininkas - niekada neužmiršo savo aistros. Juoba kad sukauptа patirtį jau galėjo perduoti ir savo 21 metų sūnui Gerardui, kuris 2002 metų ekipaže važiavo mechaniku, o šturmanu buvo ilgametis Jano bendražygis Yvo Geusensas.

J. de Rooy’aus dirbtuvėse per rekordiškai trumpа laikа - mažiau kaip tris mėnesius - buvo pagaminti du DAF CF85 FAV 4x4: vienas „kovinis“, kitas - techninės priežiūros. Nepaisant įvairių techninių apribojimų, naujasis raliui skirtas DAF labiau priminė „turbotvinа“, nei tradicinį serijinį sunkvežimį. Forsuotas DAF XEC 1260 šešių cilindrų vienaeilis, 12,6 l tiesioginio įpurškimo variklis su turbokompresoriumi ir tarpiniu oro aušinimu pasiekė 700 AG esant 2200 aps./min ir 2800 Nm esant 1400-1800 aps./min. Sukimo momentas per 16 laipsnių ZF pavarų dėžę perduodamas „Sisu“ markės tiltams. Variklis, kiek leido taisyklės, pastumtas kuo arčiau centro. Tai pagerino jo aušinimа bei svorio pasiskirstymа tarp ašių (60 ir 40 procentų).

Svarbiausia - pasiekti finišа. Pirmam!

Nepaisant įspūdingų DAF techninių savybių, po 14 metų pertraukos į Dakaro ralį sugrįžtantis Janas de Rooy’us savo galimybes įvertino realiai: „Aš negalvoju apie pergalę. Svarbiausia - pasiekti finišа“. Pradurtos padangos, pakabos gedimai lėmė tai, kad 2002 metais J. de Rooy’aus ekipažas finišavo šeštasis.

2003 metų „Telefonica Dakar“ ralyje antrа DAF sunkvežimį jau vairavo jaunasis Gerardas de Rooy’us, kurio pasirodymas sukėlė visuotinę sensacijа: laimėjęs kelis etapus, olandas iškopė į lyderio pozicijа. Tik patirties stoka lėmė jo avarijа, kai 160 km/val. greičiu DAF krito nuo kopos. Nepaisant nuplėštos kabinos, ekipažas liko sveikas. Ralio pradžioje Janas de Rooy’us buvo tarp pirmaujančiųjų, tačiau eilinio šuolio neatlaikiusios pakabos gedimas lėmė poros valandų atsilikimа nuo lyderių ir ketvirtа vietа galutinėje sunkvežimių kategorijos įskaitoje.

Po ilgos pertraukos sugrįžusi DAF komanda iš karto pradėjo gadinti nervus „Tatra“ ir KamAZ ekipoms. Rusai nuolat pabrėžia, kad olandų sunkvežimiai yra gerokai, net 2,5 tonos lengvesni ir bent 200 AG galingesni nei jų technika (neoficialiai kalbama, kad DAF specialistai šiemet iš variklio „išspaudė“ apie 1000 AG).

J. de Rooy’us pabrėžė, jog į Dakaro ralį sugrįžo tam, kad nugalėtų. žinant komandos galimybes, realu 2004 metų lenktynėse laukti antrosios pergalės.

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (29)

"Linava" informuoja

Austrija

Derybos su Danija

Kova su skolininkais

Latvija

Lenkija

Linava

Prancūzija

Prancūzija - Jungtinė Karalystė

Sustabdoma narystė

TOKS SėKMINGAS PRIVATIZAVIMAS

Aktualijos

Kalvarijos punkte - pasienio procedūrų tyrimas

Idėjos

Vilniaus „krovinių kaimelis“ atviras visiems...

Kongresui pasibaigus

XIII-asis asociacijos „Linava“ kongresas

Psichologija

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Specialusis transportas

„Miško broliai“, vardu MAZ

Lietuvoje ir pasaulyje

Bendradarbiavimas

NAUJA BILIETų SISTEMA

Sindromo grėsmė

Sulaikyti pareigūnai

Transporto politika

ETMK: geresnio bendradarbiavimo siekiant

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Žinotina

VALSTYBINEI KELIų TRANSPORTO INSPEKCIJAI - 10

Perspektyvos

EUROSPEKTRAS: dar daugiau krovininių automobilių detalių

Keleivinis transportas

Tarėsi keleivinio transporto biuro nariai

Technika

Dviaukščiai buna ne tik autobusai

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Palfinger jau Lietuvoje

„Pamaitinti“ dyzeli tačiau - kaip?

Teisė

Visiškos materialinės atsakomybės sutartys pagal naujаjį Darbo kodeksа

Verslo etika

APIE DIKCIJА IR TARSENА

Automobilių sportas

Krazo kometa

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA