Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Potrauminis psichologinis stresas gali ištikti kiekvienа, kuris pateko į autokatastrofа. Jа patiria ir vairuotojai, ir drauge su jais mašinoje važiavę keleiviai, ir tragedijos liudininkai…

Pasekmės - ne tik sveikatos problemos, bet kartais ir esminis žmogaus požiūrio į save bei aplinkinius pasikeitimas.

Labiausiai

paplitę simptomai

įkyrūs prisiminimai

ir vaizdiniai

Kol pasаmonė stengiasi išanalizuoti, kas atsitiko, daugybę kartų „persukdama“ įvykius, žmogus yra verčiamas kaskart iš naujo prisiminti avarijа. Dažniausiai visa tai pavirsta naktiniais košmarais ir, atrodytų, visai realiais vaizdiniais. 27-erių metų vairuotojas Antanas B. patyrė avarijа Vilniaus - širvintų kelyje: į jo mašinа įsirėžė, matyt, neblaivaus piliečio vairuojama „Mazda“, kuri pasiskubino dingti iš įvykio vietos. Laimė, buvo tik sumaigytas Antano B. automobilis, pats jis per stebuklа išliko sveikas, tačiau kai tik jam vėl tenka važiuoti tuo kelio ruožu, kur buvo patirta avarija, jis staiga visai realiai išvysta didžiausiu greičiu lekiantį automobilį, nors aplinkui ir nieko nėra.

Emocinis barjeras

Daugelis poavarinio sindromo aukų užsidaro savyje - tokiu būdu smegenys bando apsisaugoti nuo galimų sukrėtimų, tarsi sakydamos: „Mums visvien“. Dažniausiai žmogus tiesiog neišgali įvertinti to, kas įvyko.

Neviltis

Pasaulis staiga netenka spalvų, ateitis atrodo be galo rūškana, kupina kančių ir ligų. 35-erių metų Vytautas N. važiavo iš Vokietijos į Lietuvа kа tik įsigytu nauju opeliu. Lenkijos teritorijoje jo automobilį bandė stabdyti policininkai. Prisiklausęs siaubingų pasakojimų apie teisėtvarkos pareigūnais persirengusius pakelės plėšikus, Vytautas N. paprašė prie jo priėjusio lenkų policininko parodyti tarnybinį pažymėjimа. Ir, kai šis neskubėjo, truktelėjo iš vietos. Rezultatas - gaudynės, pasibaigusios avarija, kurioje opelis keliskart apsivertė, o pats Vytautas N. vos nežuvo. Beje, tik šio įvykio dėka jis nebuvo patrauktas atsakomybėn už pasipriešinimа pareigūnams, kurie pasirodė esа tikri. Išsirašęs iš ligoninės jis, motyvuodamas tuo, kad vis dar tebeskauda dešinę rankа, metė darbа, gyvena iš žmonos atlyginimo, prastai miega ir yra apniktas depresijos. Sako, jog niekuo nepasitiki, todėl ir į gydytojus kreiptis dėl tolesnio gydymosi daugiau nenori.

Didelis jautrumas

Streso būklėje organizmas gamina didelį adrenalino kiekį, todėl poavarinio streso aukos kenčia nuo nemigos, negali susikaupti, nuolat būna susierzinusios ir veikiamos staigių nuotaikos pokyčių.

Gydytojas gali nustatyti šiа diagnozę tik tada, kai šie simptomai pastebimi mažiausiai porа mėnesių. Potrauminio streso nereikėtų painioti su šoko būkle po traumos, kuri netrukus praeina pati.

Pagalba

Bet kuri rimtesnė trauma pakeičia žmogus gyvenimа. Jeigu vairuotojas dėl avarijos tampa nedarbingas, didelių permainų iškyla ne tik jam pačiam, bet ir aplinkiniams. Juk tokiam žmogui neretai tampa reikalinga speciali priežiūra, kvalifikuotų specialistų rekomenduojami gydymo metodai. žodžiai „fizioterapija“, „gydomoji fizkultūra“, „refleksoterapija“ ima įgauti realiа prasmę. Neretai pacientui tenka sukurti individualiа gydymo programа, pritaikyti ortopedines priemones (korsetus, įtvarus, ramentus) bei mokyti jį taisyklingai sėdėti, gulėti ir atsistoti. Gausybė metodikų, manualinė terapija, masažai, hidroterapija… Dažnai chirurgai puikiai padaro savo darbа - kaulai suauga, trauma būna išgydyta, bet ima neveikti raumenys. Tada jau prireikia išmokti treniruotis ne po pusvalandį per dienа, o mažiausiai tris - keturias valandas. Fizioterapija turi vykti be perstojo, ir jos neatstos niekas. Juk maksimaliа raumenų ir nervų funkcijа galima atstatyti per pirmаjį pusmetį - metus.

Tačiau tai kūno problemos. O kaip nugalėti psichologinį poavarinį stresа?

Psichologai ir psichoterapeutai teigia, jog universalių potrauminio streso gydymo būdų nesama. šių dienų medicina taiko daugelį metodikų, atskirus jų elementus kaitaliodama tarpusavyje. Gydymas gali trukti keletа savaičių ar mėnesių. Pirmiausia būtina:

• Palaikyti patyrusį autoavarijа žmogų dvasiškai. žmogui tampa daug ramiau, kai jam sakoma, kad bijoti ir pergyventi - normalu šiomis aplinkybėmis, į kurias jis pateko.

• Išmokyti jį, kaip elgtis psichinės krizės paaštrėjimo momentais (mokoma, pavyzdžiui, specialios kvėpavimo gimnastikos, sugebėjimo atsipalaiduoti).

• Padėti jam ramiau pažvelgti į tai, kas išgyventa (kai kuriais atvejais psichologai net 10 seansų prašo pacientų nuodugniai papasakoti apie tai, kas įvyko, o vėliau atiduoda jiems kasetes su įrašais, kad jie galėtų pasiklausyti jų namuose. Daugkartinis įrašų klausymasis dažniausiai prisiminimus „perdegina“ ir šie nustoja būti skausmingi).

Prieš poavarinį stresа nėra išrasta specialių tablečių, gydytojai dažniausiai prirašo antidepresantų ar migdomųjų simptomams palengvinti. Dar esama elementarių taisyklių, kurių žmogus turėtų laikytis pats. Rūkantiesiems būtina kategoriškai sumažinti cigarečių skaičių (aišku, geriausia būtų iš viso atsisakyti šio žalingo įpročio) ir pagal galimybes vengti alkoholio, t. y. nedaryti to, kа daryti streso metu traukia labiausiai. Po traumos organizmui reikalinga speciali baltymų dieta, ypač jeigu žmogui būtina imtis intensyvesnių gydomųjų fizinių krūvių. Iš principo organizmui visvien, iš kokių šaltinių į jį sugrįš treniruotėse išeikvoti baltymai: iš augalinio ar gyvulinio maisto. Svarbiausia - proporcijos, nes skirtingi baltymai įsisavinami skirtingai. Vertingiausi baltymai - mėsos ir žuvies. Jeigu jų nėra, praverstų specialūs proteininiai maisto priedai, kuriais mėgsta maitintis kultūristai. Ir, suprantama, vitaminai, be kurių jokie baltymai neįsisavinami.

O svarbiausia vairuotojui, kenčiančiam nuo poavarinio streso, pasistengti neiškristi iš normalaus gyvenimo ritmo. Jei fiziškai įmanoma, būtina jokiu būdu nemesti darbo ir nevengti įprasto bendravimo su aplinkiniais. Specialistai pažymi, kad greičiausiai nuo patirto šoko atsigauna tie, kurie padeda kitiems žmonėms, patekusiems į panašiа situacijа.

Rimanto DOVYDėNO piešiniai

Dana KURMILAVIčIūTė

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (29)

"Linava" informuoja

Austrija

Derybos su Danija

Kova su skolininkais

Latvija

Lenkija

Linava

Prancūzija

Prancūzija - Jungtinė Karalystė

Sustabdoma narystė

TOKS SėKMINGAS PRIVATIZAVIMAS

Aktualijos

Kalvarijos punkte - pasienio procedūrų tyrimas

Idėjos

Vilniaus „krovinių kaimelis“ atviras visiems...

Kongresui pasibaigus

XIII-asis asociacijos „Linava“ kongresas

Psichologija

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Specialusis transportas

„Miško broliai“, vardu MAZ

Lietuvoje ir pasaulyje

Bendradarbiavimas

NAUJA BILIETų SISTEMA

Sindromo grėsmė

Sulaikyti pareigūnai

Transporto politika

ETMK: geresnio bendradarbiavimo siekiant

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Žinotina

VALSTYBINEI KELIų TRANSPORTO INSPEKCIJAI - 10

Perspektyvos

EUROSPEKTRAS: dar daugiau krovininių automobilių detalių

Keleivinis transportas

Tarėsi keleivinio transporto biuro nariai

Technika

Dviaukščiai buna ne tik autobusai

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Palfinger jau Lietuvoje

„Pamaitinti“ dyzeli tačiau - kaip?

Teisė

Visiškos materialinės atsakomybės sutartys pagal naujаjį Darbo kodeksа

Verslo etika

APIE DIKCIJА IR TARSENА

Automobilių sportas

Krazo kometa

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA