Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

“AdBlue”: žaidimai baigėsi

Įpusėjus gegužiui, ten, kur baigiasi Lietuva ir už kelių žingsnių prasideda Lenkija, “Lukoil” degalinėje prie Kalvarijos miestelio pradėjo veikti Baltijos šalyse pirmasis koncerno “GreenChem“terminalas, kuriame vairuotojai galės įsipilti “AdBlue” skysčio taip pat paprastai, kaip ir kuro.

Ilgai, labai ilgai kova už ekologiją pasaulyje buvo, galima sakyti, simbolinė: už ją kariavo vienas kitas mokslininkas, menininkas, gal vienas kitas politikas, jei tik, žinoma, tai buvo naudinga jo karjerai. Ši simbolinė kova baigėsi visai ne simbolišku žmonijos pralaimėjimu: kvėpuojam nežinia kuo, valgom, geriam neaišku ką, skęstame nuolatiniame triukšme, bėgame nuo vieno streso prie kito, tad ir sergam, ir gydomės bala žino kuo. Nė nekalbu apie visokius švitinimus, ateinančius ir iš dangaus, ir, netgi, pasirodo, iš gyvenamojo namo sienų. Labai norėtųsi pasakyti, kad žmonija pagaliau suprato – toliau nėra kur ir ėmėsi kažką daryti. Deja, deja, tie žingsneliai tokie maži...

Štai kad ir noras bent šiek tiek apvalyti automobilių išmetamąsias dujas. Tik XX a. besibaigiant susizgribta, kad visuomenės nekontroliuojami gamintojai milijonais štampuoja transporto priemones per daug galvos nesukdami nei kiek jos ryja kuro, kuris tada buvo fantastiškai pigus, nei ką išmeta į aplinką. Tik ... metais patvirtintos Euro ekologinės normos, ir koks kilo gamintojų nepasitenkinimas, nes jų esą fiziškai neįmanoma įgyvendinti. Euro 3 tapo Rubikonu, kurį kartą peržengus negali sugrįžti atgalios: dabar turim ir Euro 4, ir Euro 5, o uždarose gamintojų teritorijose jau važinėja ir Euro 6 prototipai, nors pačių normų dar nėra.

Tačiau ne veltui filosofijos klasikai tvirtino – niekas iš nieko neatsiranda ir niekur nedingsta. Už švarų orą reikia mokėti. Ir gana brangiai: ne tik už naujus variklius, ne tik už jų eksploatacijai reikalingą naują cheminę medžiagą, visuotinai plintančią “AdBlue” vardu, nors šis gaminys yra tik vienos firmos – “GreenChem” – prekinis ženklas. Reikia mokėti ir už jo sukūrimą, gamybą, distribucijos tinklo plėtrą...

Ar šito nori vežėjai, žinoma, niekas nepaklausė. Ilgą laiką niekam net nerūpėjo, kur vairuotojai įsigis tą stebuklingąjį skystį, išmetimo vamzdyje nuodingąjį azoto oksidą verčiantį nekenksmingu azotu. Nerūpėjo ir tai, kad vairuotojui visai menkas malonumas vežiotis krūvą plastmasinių bakelių, terliotis su tuo ne itin maloniai kvepiančiu skysčiu, užuot ramiai jo degalinėje įsipylus tarsi dyzelino. Sukrusta tik po to, kai Europoje kilo didelis skandalas, privertęs transporto politikus šiai problemai skirti kur kas daugiau dėmesio.

Vargu ar įmanoma tvirtinti, jog pirmojo “AdBlue” konteinerio įrengimas “Lukoil” degalinėje – to skandalo arba to padidinto dėmesio atgarsis: daugybė darbų daromi planingai, nors ir labai norėtųsi, kad būtų atliekami greičiau. Taigi anksčiau ar vėliau šis terminalas turėjo būti įrengtas čia, Kalvarijoje, kur susieina visų trijų šalių vežėjų keliai, vedantys Vakarų Europon.

Kadangi tokio “padaro” ne tik mūsų šalyje, bet ir daug kur aplinkui iki šiol nebuvo, pasižiūrėkim, kas tai yra.

Tiesą pasakius, iš pirmo žvilgsnio – nieko labai įspūdingo: 15 tonų talpa, rūpestingai izoliuota nuo aplinkos, aprūpinta išpilstymo įranga ir kiekio apskaitos sistema. Atvažiavęs įsipilti kuro vairuotojas vienu pistoletu įsipila dyzelino, o už kelių žingsnių esančiu kitu – “AdBlue”. Gegužės 15-ąją UAB “Romasta” vairuotojas ... ..., savuoju DAF XF105 susirengęs Vokietijon, ir tapo pirmuoju žmogumi Lietuvoje, atlikusiu šią nesudėtingą operaciją. Jai pasibaigus, vairuotojas ironiškai šyptelėjo: jeigu viskas taip paprasta, tai kodėl mus daugiau kaip pusę metų verčia žaisti su tais bakeliais. Juk jeigu to skysčio reikia Euro 4 ir 5 varikliams, tai visuotinė prekyba juo turėjo prasidėti nuo šių normų įvedimo dienos. O dabar vieni vairuotojai perka tą skystį kur randa, kiti, jei bendrovė pasirūpino įsigyti konteinerį, pilasi iš jo ir vežiojasi kur vairuotojas sugeba tuos bakelius patalpinti. O čia – patogu ir paprasta. Tik atsiskaitymas už tą “AdBlue” turėtų būti ta pačia kortele, kaip ir kuro...

Ar teisingi vairuotojo priekaištai, pabandžiau išsiaiškinti čia pat, degalinėje, juolab kad terminalo atidarymo proga čia lankėsi UAB “GreenChem Baltic” komercijos direktorius Aurimas Tamašauskas. Trumpas interviu su juo.

Šis “GreenChem”terminalas – pirmasis Baltijos šalyse, tačiau visi puikiai žinom: viena kregždė – ne pavasaris. Jeigu jų nebus daugiau, vairuotojai arba bus priversti vežiotis “AdBlue” atsargas, arba važinės visai be jo, Euro 4 ir 5 sunkvežimius nuleisdami iki Euro 1 lygio...

– Iš karto turiu pasakyti: per artimiausius tris mėnesius turėtų būti realizuoti penki mūsų projektai, o iki metų galo – dar penki. Nepamirškim, kad tokius terminalus rengia ir kiti degalinių operatoriai, tad jau šiemet vairuotojai su “AdBlue” įsipylimu problemų beveik neturės.

Beveik?

– Visada gali iškilti nenumatytų aplinkybių, juolab kad situacija su “AdBlue” poreikiu keičiasi labai greitai. Mes dabar šio skysčio per du mėnesius parduodame tiek, kiek pernai – per visus metus. Kuo daugiau vežėjai įsigyja naujų sunkvežimių, tuo daugiau reikia “AdBlue”. Kas šiandien galėtų pasakyti, kiek jo reikės po pusės metų? Kas galėtų pasakyti, per kiek laiko ištuštės tas 10 t konteineris, kurį sumontavome šioje “Lukoil” degalinėje? Juk čia kurą pilasi ne tik mūsų, bet ir daugelio kitų šalių vairuotojai. Tad kelių pirmųjų mėnesių eksploatacija ir turės atsakyti, kiek ir kur tokių terminalų reikia, kokia optimali turėtų būti jų talpa, kokias atsargas turėtume turėti, kad galėtume bet kuriuo metu papildyti išsekusias degalinėje talpas?

Bet jomis galbūt galėtų pasirūpinti ir patys vežėjai? Ir, ko gero, dar šiek tiek sutaupydami?

– Patyrę vežėjai taip ir daro... Tik daryti tai reikia apskaičiavus “AdBlue” poreikį. Mažai įmonei, turinčiai iki 15 vilkikų, įsirengti net ir mažiausią mūsų siūlomą terminalą būtų ekonomiškai netikslinga – pigiau ir paprasčiau jį piltis pakelės degalinėse. O kai vilkikų bendrovėje – per dvi dešimtis ir, svarbiausia, yra sava teritorija, tikra nuodėmė už “AdBlue” mokėti mažmenine kaina, kai galima didmenine.

Tačiau įmonė tas dešimtį tonų naudos, ko gero, keletą metų... Įšaldytas kapitalas?

– Nieko panašaus: mes siūlome vienos tonos “AdBlue” konteinerius bei 3, 4, 6 ir t.t iki 100 tonų talpos terminalus. Kiekvienam pagal poreikius. Tik reikėtų žinoti du dalykus. Pirmasis – konteinerius privaloma įrengti uždarose patalpose, apsaugotose nuo saulės ir šalčio. Antrasis – terminalams to nereikia, o jų įrengimas ir eksploatacija kur kas lankstesni finansine prasme. Mes juos siūlome pirkti, nuomotis arba įsigyti išperkant tam tikrą “AdBlue” kiekį. Pastarasis variantas turėtų būti ypač įdomus didesnėms bendrovėms, turinčioms daug naujų vilkikų.

Ar įmanoma įmonei bent apytiksliai apskaičiuoti “AdBlue” poreikį? Kaip rodo praktika, jo sąnaudos labai kinta, nėr ką slėpti – didėja, priklausomai nuo kuro kokybės, maršruto, aplinkos temperatūros...

– O kaip įmonės apskaičiuoja kuro poreikį? Juk tie patys veiksniai lemia ir kuro sąnaudas. Kol kas aišku viena: “AdBlue” reikia vidutiniškai 5 proc. nuo sudeginto kuro. Jo tikrai reikės daugiau, jei naudojate Rytų valstybėse pagamintą dyzeliną, turintį daugiau sieros. Jo reikės daugiau, jei nuolat važinėjate į kalnuotus regionus. Logika paprasta: kuo daugiau sunaudojama kuro, tuo automatinė sistema, neutralizuodama nuodingąsias medžiagas, daugiau išpurškia “AdBlue”.

O jo kaip nors galima sutaupyti?

– Kai kas bandė... Jūs, kaip žurnalistas, galėtumėte pasidomėti, kiek paskui šitai kainavo. Galiu pasakyti tik tiek: po “ekonomijos” pamokų įpurškimo sistema ir katalizatoriai – neremontuojami, juos galima tik keisti. Visas tas malonumas kainuoja apie 5–6 tūkst. eurų.

Ką gi, žinosime...

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr.5 (77)

"Linava" informuoja

NUO KONKRESO – IKI KONGRESO

VKTI klientai jau galima atsiskaityti banko kortelėmis

Aktualijos

Asociacijos „Linava“ XVII kongresas: vežėjų verslo pasiekimai ir plėtros galimybės

Ekspedicija

Asociacija “Lineka”: darbo ataskaita, žvilgsnis į ateitį, rinkimai

Įkurtuvės

„Skubos“ pagalba sunkvežimiams – ir Šiauliuose

Jubiliejus

DAF pagamino 750 000- ąjį sunkvežimį

Keliai Keleliai

Mūsų tiltai: nuo istorinio paveldo iki pažangiausių technologijų

Modeliai ir modifikacijos

“Stralis”: atėjo brandos metas

Naujienos

“AdBlue”: žaidimai baigėsi

Patirtis

„Hoptransa“: nuo durų iki durų

VKTI vaidrodyje

Lietuvos vežėjų potencialas ir verslo aplinka

Transporto politika

25,25 m „Euro Combi“ junginiai:ilgas kelias nuo bandymų iki realybės

Žinotina

Naujienos Europos keliuose

Keleivinis transportas

Užsakomiesiems reisams – patogiausi autobusai

Vairuotojų meistriškumas – lenktynių trasose

Technika

Erdvu, šviesu, patogu...

”Volvo“: Euro 4 su EGR sistema

Teisė

Ekspeditorių veiklos klausimai teismų praktikoje

Muziejus

ŠVEDIJOS „GYVYBĖS KELIAS“