Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

„Miško broliai“, vardu MAZ

Maždaug 80 procentų medienos kiekio iš kirtaviečių išvežama įvairių tipų automobiliais. Dažniausiai - autotraukiniais, susidedančiais iš vilkiko su visais varančiaisiais ratais ir atitinkamo kraulumo priekabos. Labiausiai pasiteisino 6x6 formulės vilkikai, bet tarp jų nuo seno sėkmingai įsiterpia 4x4 tipo miškavežiai MAZ. Pastaraisiais metais Rusijos ir kitų NVS šalių miškų kirtavietėse automobiliai iš Minsko naudojami vis plačiau ir netgi ima išstumti iki tol populiariausius KrAZ, URAL ir ZiL markių specialiuosius automobilius.

Situacija logiška: Minsko automobilių gamykla miškavežius konstruoja ir gamina jau pusšimtį metų. Pirmieji specializuoti 4x4 tipo 15 tonų automobiliai MAZ-501 rаstams vežti pasirodė dar 1954 metais. Beje, tai buvo pirmasis pasaulyje sunkvežimis su nuolatine visų ratų pavara ir sukimo momento padalinimu tarp varančiųjų tiltų santykiu 1:2. Miškų ūkiuose 501-ieji sаžiningai dirbo iki aštuntojo dešimtmečio pabaigos, o 1969 metais vietoje jų imta gaminti modelį MAZ-509, kuris buvo ne tik tobulesnės konstrukcijos, bet ir specialia gerve galėjo pasikrauti savo miškavežę priekabа su sulankstomu grаžulu. Trečiuoju sėkmingu miškavežio modeliu tapo nuo 1983 metų gaminamas MAZ-5434, galintis vežti net 21 tonа rаstų. Jo „šeimynoje“ - paprastesnis modelis „5434-20“ be gervės, vežiojantis miško medžiagа trumpais atstumais, kai nėra prasmės atkabinti ir pasikrauti priekabа, bei 4x2 tipo MAZ-543400-030 - ekonomiškesnis vežant ilgus rаstus keliais su kieta danga.

Tačiau Minsko automobilių gamykla nesiruošė tenkintis vien dviašių miškavežių gamyba, nes Rusijos rinka toli gražu neprisotinta didesnio kraulumo medienos gabenimo mašinų. Prieš keletа metų MAZ metė iššūkį Rusijos ir Ukrainos sunkvežimių gamintojams, pristatęs 6x6 tipo MAZ-64255, kuris kraulumu aplenkė ir zilus, ir uralus bei visai priartėjo prie „vyžočiumi“ praminto KrAZ-255L, kuris veža net 29 tonas medienos. Mazas nežymiai nusileidžia krazui vežimų našumu, tačiau lenkia pastarаjį patikimumu ir ilgaamžiškumu: krazа tenka remontuoti po 96 tūkstančių kilometrų ridos, o triašis mazas iki remonto miško keliais nuvažiuoja apie 150 tūkstančių kilometrų. Dar vienas MAZ-64255 privalumas - sudvejinti galinių tiltų ratai, kurių dėka automobilis stabiliau važiuoja, tolygiau pasiskirsto tiltų apkrovimas ir mažiau gadinamas kelias nei krazo su jo superplačiomis, vairuotojų žargonu „vyžomis“ pramintomis padangomis.

Minsko automobilių gamykla - vienintelė NVS šalyse, klientui parduodanti ir automobilį, ir jam skirtа priekabа su rungais. Jos markė - MAZ-9008. Skirtingai nei Bobruiske ar Tavdinske gaminamos tokios pat paskirties priekabos, baltarusiškos sudėtingesnė linginė-balansyrinė abiejų ašių pakaba.

Pastaraisiais metais augant medienos eksporto apimčiai ir konkurencijai Rusijoje pereinama prie medienos paruošimo pagal europinius standartus, todėl MAZ įsisavino ir kitus miškui gabenti skirtos technikos modelius. Tarp jų dėmesio verti vadinamieji „sortimentavežiai“, kurių gaminama net keli tipai ant 4x2 ir 6x4 tipo automobilių važiuoklių. Skiriasi jų ilgis, naudojamų variklių galia ir atitikimas ekologinėms normoms, sumontuota papildoma įranga. O ji gali būti įvairi - nuo varikliui paleisti skirto šildytuvo ar autonominio kabinos šildymo įtaiso iki įvairių hidraulinių manipuliatorių medienai į automobilį sukrauti. Paprasčiausi iš šios kategorijos yra dviašiai MAZ-5337 ir MAZ-5336, galintys vežti 8,5 tonas medienos, tik pirmasis modelis trumpesnis (bazė-3950 mm), o antrasis (bazė-5010 mm) - gerokai ilgesnis. Atitinkamai pirmuoju galima vežti ne ilgesnius kaip 5 metrai medienos ruošinius, antruoju - 6 metrų. Klientas gali pasirinkti modifikacijа su 180, 230 arba 240 AG galios dyzeliais. Triašiai miško pramonės gaminių asortimentа vežiojantys MAZ-6303 skirti medienos paketams, kurių ilgis - iki 8 metrų. Jų bazė gali būti trumpa arba ilga, o jų kraulumas - nuo 13 iki 16 tonų. Varikliai siūlomi tik dviejų variantų - 330 arba 400 AG, užtat papildomos įrangos sаrašas šiek tiek ilgesnis. Be jau minėtų varikliui paleisti skirtų šildytuvų, galima užsakyti stabdžių sistemа ABS, 500 litrų talpos degalų bakа, o jugoslaviškа hidraulinį kranа-manipuliatorių LIV galima sumontuoti arba už kabinos, arba sunkvežimio rėmo gale.

Norintiems geriau išnaudoti miško pramonės gaminius gabenančius automobilius MAZ siūlo juos komplektuoti su atitinkamomis priekabomis. Jų gaminami du tipai - MAZ-8378 ir MAZ-8926. Gamybinėje programoje yra ir puspriekabė MAZ-998640. Keliamoji galia atitinkamai 15, 8 ir 30 tonų, medienos paketai turi būti nuo 3 iki 6 metrų ilgio.

Dar daugiau veža gamyklos MZKT gaminamas keturašis (8x4 tipo) miško pramonės gaminius gabenantis automobilis MZKT-80151 su triaše modelio „80162“ priekaba - 44 (20+24) tonas. 420 AG dyzelis JaMZ-7513.10 leidžia tokiam autotraukiniui važiuoti iki 80 km/h greičiu. Automobilis komplektuojamas su suomišku hidrauliniu kranu-manipuliatoriumi „Loglift“, montuojamu ant rėmo galo. Jo pagalba vairuotojas pats vienas gali iškrauti ir vilkikа, ir priekabа. Beje, šį sudėtingа ir nepigų kranа profilaktiškai prižiūri ir remontuoja latvių firma „Mezadarbs“.

Vidutinių ir sunkiųjų miškavežių parkа gerai papildo jų „mažieji broliai“, kuriuos gamina Minsko traktorių gamykla. Jie skirti surinkti medienai iš kirtaviečių ir nuvežti jai iki artimiausio prie kelio esančio medienos sandėlio. Tai ne kokia nors traktoriaus ar automobilio modifikacija, bet specialios konstrukcijos didelio pravažumo transportinės mašinos, galinčios pačios pasikrauti iki 5 tonų medienos (tam skirtas už kabinos įrengtas hidraulinis manipuliatorius) ir bekele jа nugabenti kur reikia. Abu šie mechanizmai - 4x4 tipo MLPT-354 ir 6x6 tipo ML-131 - yra dviejų šarnyru sujungtų sekcijų, turi tа patį 60 AG dyzelį ir daug vienodų mazgų. į dviašę mašinа kraunami 5 metrų ilgio rаstai, į triašę - 8 metrų. Abi pasižymi fenomenaliu pravažumu: perkopia per 0,5 metro vertikaliа kliūtį, nesustodamos įveikia 0,85 metro gylio brastа, ne kliūtis ir metro aukščio sniego pusnys.

Kai reikia išvežti tik keletа rаstų, praverčia miškavežis, susidedantis iš 4x4 važiuoklę turinčio traktoriaus „Belarus MTZ-80“ ir specialios dviašės priekabos, ant kurių sumontuotas Lietuvos ir Baltarusijos įmonės „Tiger“ gaminamas hidraulinis manipuliatorius, lengvai kilnojantis trimetrinius rаstus. Jo hidraulinė sistema veikia nuo traktoriaus hidraulikos.

Taigi kaimyninėje valstybėje šiandien gaminama daug įvairios miško gabenimo technikos, kuri gali patenkinti tiek nedidelės firmos, tiek stambios medienos perdirbimo įmonės poreikius.

Autoriaus nuotraukos

Rustemas Ismagilovas

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (29)

"Linava" informuoja

Austrija

Derybos su Danija

Kova su skolininkais

Latvija

Lenkija

Linava

Prancūzija

Prancūzija - Jungtinė Karalystė

Sustabdoma narystė

TOKS SėKMINGAS PRIVATIZAVIMAS

Aktualijos

Kalvarijos punkte - pasienio procedūrų tyrimas

Idėjos

Vilniaus „krovinių kaimelis“ atviras visiems...

Kongresui pasibaigus

XIII-asis asociacijos „Linava“ kongresas

Psichologija

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Specialusis transportas

„Miško broliai“, vardu MAZ

Lietuvoje ir pasaulyje

Bendradarbiavimas

NAUJA BILIETų SISTEMA

Sindromo grėsmė

Sulaikyti pareigūnai

Transporto politika

ETMK: geresnio bendradarbiavimo siekiant

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Žinotina

VALSTYBINEI KELIų TRANSPORTO INSPEKCIJAI - 10

Perspektyvos

EUROSPEKTRAS: dar daugiau krovininių automobilių detalių

Keleivinis transportas

Tarėsi keleivinio transporto biuro nariai

Technika

Dviaukščiai buna ne tik autobusai

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Palfinger jau Lietuvoje

„Pamaitinti“ dyzeli tačiau - kaip?

Teisė

Visiškos materialinės atsakomybės sutartys pagal naujаjį Darbo kodeksа

Verslo etika

APIE DIKCIJА IR TARSENА

Automobilių sportas

Krazo kometa

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA