Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Besispecializuojantis gabenti statybines medžiagas kalnuotame regione aplink Airijos sostinę Dublinа verslininkas Gery Galvinas žurnalo „Lastauto und Omnibus“ žurnalistui pasakojo: „Aš tikrinu degalų sunaudojimа kiekvienа mėnesį. Pastebėjau, kad dabar mano autotraukiniai jų sunaudoja vidutiniškai 1,5 litro 100 kilometrų kelio mažiau“. Labai patenkintas, jis pratęsė: „Esant vieno autotraukinio vidutinei mėnesio ridai maždaug 8000 kilometrų, aš per metus sutaupau 1300 litrų dyzelino kiekvienam vilkikui“. Toliau kalba pakrypsta apie padangas, ir vėl verslininkas nepraleidžia progos pasigirti: „Balandžio mėnesį sumontuotos padangos man riedės mažiausiai 10 procentų ilgiau,- ir priduria: - Ir saugiau!“

Koks tas stebuklingas degalų ir padangų taupymo būdas, kuriuo giriasi savimi patenkintas airis?

Sutrumpintai jis vadinasi MTIS. Tai angliškų žodžių „Meritor Tyre Infliation System“ arba lietuviškai „Meritor“ padangų pripūtimo sistema“. Jа prieš kelerius metus sukūrė ir gamina JAV rinkoje garsus kelių transporto priemonių tiltų bei ašių specializuotas gamintojas „Arvin - Meritor“.

Idėja buvo paprasta: modifikuoti pasaulio šalių armijose nuo II pasaulinio karo laikų naudojamа centrinę oro slėgio padangose reguliavimo sistemа. Jа reikėjo „išmokyti“ nuolat kontroliuoti oro slėgį priekabų ir puspriekabių padangose ir automatiškai palaikyti reikiamа. Tai panaši į kariniuose automobiliuose naudojamas sistemas, tačiau ne tokia pati. Mat kariškiams slėgį automobilių padangose reikia reguliuoti norint padidinti pravažumа silpnais gruntais bei toliau važiuoti, kai padangos peršaunamos, o štai vežėjui svarbu eismo saugumas, degalų ekonomija, padangų ridos prailginimas. Tai tiesiogiai priklauso nuo tinkamo slėgio padangose.

MTIS ir buvo sukurta šiems tikslams. Ji panaudoja puspriekabės pneumatinės stabdžių sistemos galimybes. Specialūs davikliai kiekviename rate kontroliuoja oro slėgį ir nuolat siunčia informacijа sistemа valdančiam mikroprocesoriui, kuris palygina gautus duomenis su įrašytais jo atmintyje. Jei slėgis kurioje nors padangoje ima mažėti, valdantysis blokas atidaro MTIS sistemos elektrinį kompresorių su stabdžių sistemos resiveriu jungiantį vožtuvа. Iš stabdžių sistemos paduodamas oras papildomai suslegiamas ir per vamzdynа bei ratų stebulėse esančius kanalus pumpuojamas į padangas. Kiekviena padanga turi savo individualiа žarnelę su vožtuvėliu, tad ten, kur nereikia, oras nepatenka. Visa sistema triašei puspriekabei su 6 viengubais ratais sveria 15 kilogramų, kainuoja 2000 eurų ir specialioje dirbtuvėje sumontuojama per darbo dienа. „Arvin - Meritor“ prie MTIS komplekto prideda išsamiа montavimo instrukcijа. Darbui sunkiomis sаlygomis (karjerai, miško keliai) MTIS gali būti sukomplektuota su šarvuotomis oro žarnelėmis, atspariomis sugadinimui.

Yra numatyta speciali vairuotojo informavimo sistema tuo atveju, jei MTIS nesusidoroja su oro nutekėjimu iš pažeistos padangos. Ant puspriekabės priekinės sienutės sumontuojama oranžinė signalinė lempa, matoma per galinį kabinos stiklа. Kai kurioje nors padangoje oro slėgis nukrinta žemiau nustatytos ribos, mikroprocesorius įjungia mirksintį lempos režimа, o kai slėgis sumažėja pavojingai, lempa ima šviesti nuolat, įspėdama vairuotojа, jog reikia sustoti, kol padanga neišėjo iš rikiuotės.

Dvejus metus sistemа eksploatuojantis G. Galvinas ne tik sutaupė degalų ir padangų. Jo vairuotojai pastebėjo, jog valdyti autotraukinius pasidarė lengviau, kai visada optimaliai ir vienodai pripūstos padangos, jie geriau laikosi važiavimo trajektorijos. Gerokai sumažėjo padangų techninis aptarnavimas – nebereikia reguliariai tikrinti jose slėgio, pripūsti, jei jis sumažėjo. Su smulkmenomis automatiškai susitvarko MTIS, ji taip pat įspėja apie didesnius gedimus ir padangų sužalojimus. žodžiu, automobilio valdymas žengė dar vienа žingsnelį automatizacijos link.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (29)

"Linava" informuoja

Austrija

Derybos su Danija

Kova su skolininkais

Latvija

Lenkija

Linava

Prancūzija

Prancūzija - Jungtinė Karalystė

Sustabdoma narystė

TOKS SėKMINGAS PRIVATIZAVIMAS

Aktualijos

Kalvarijos punkte - pasienio procedūrų tyrimas

Idėjos

Vilniaus „krovinių kaimelis“ atviras visiems...

Kongresui pasibaigus

XIII-asis asociacijos „Linava“ kongresas

Psichologija

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Specialusis transportas

„Miško broliai“, vardu MAZ

Lietuvoje ir pasaulyje

Bendradarbiavimas

NAUJA BILIETų SISTEMA

Sindromo grėsmė

Sulaikyti pareigūnai

Transporto politika

ETMK: geresnio bendradarbiavimo siekiant

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Žinotina

VALSTYBINEI KELIų TRANSPORTO INSPEKCIJAI - 10

Perspektyvos

EUROSPEKTRAS: dar daugiau krovininių automobilių detalių

Keleivinis transportas

Tarėsi keleivinio transporto biuro nariai

Technika

Dviaukščiai buna ne tik autobusai

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Palfinger jau Lietuvoje

„Pamaitinti“ dyzeli tačiau - kaip?

Teisė

Visiškos materialinės atsakomybės sutartys pagal naujаjį Darbo kodeksа

Verslo etika

APIE DIKCIJА IR TARSENА

Automobilių sportas

Krazo kometa

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA