Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

“Goodyear”: naujiems sunkvežimiams – naujos padangos

Geležinė logika: kuo banalesnė tiesa, tuo labiau ji nenuginčijama. Todėl ir sakau – pasauliui reikia daug ir labai gerų padangų, nes pasaulis gamina daug vienas už kitą geresnių sunkvežimių. Vienintelis klausimas – ką reiškia daug ir ką reiškia gerų?

Reikia naujų

Atsakyti, ko gero, neįmanoma, nes “daug” nuolat kinta. Kaip ir gerumo suvokimas. Štai koncernas “Goodyear” 1999 metais pristatė naujos “Marathon” LHS bei LHD ir “Regional” LHS bei LHD serijų padangas, kurios tada, kaip tvirtino gamintojų reklama, “nustatė naujus standartus...” ir t.t. Nepraėjo nė dešimt metų, kai pasirodė, jog tie standartai paseno ir jau neatitinka nūdienos reikalavimų, reikia naujų. “Goodyear” juos pateikė ir kad pasaulis įsitikintų, jog sunkvežimių bei autobusų naujosios kartos padangos “Marathon II” juos atitinka, sukvietė Europos transporto žurnalistus į Prancūzijos pietuose, netoli Montpeljė miesto, esantį, ko gero, reikėtų sakyti bažnytkaimį Mireval, kurio pašonėje įrengtas šios kompanijos bandymų poligonas su visa tokiam darbui būtina infrastruktūra. Beje, pirmosios maratonų serijos padangos buvo pristatytos ten pat, tad abiejose premjerose dalyvavę žurnalistai turėjo galimybę pamatyti, kiek ir kaip pasikeitė tiek technologija, tiek bandymų metodika.

Kodėl prireikė ir taip geras “Marathon” serijos padangas keisti naujomis? Priežastis – ne vien tik nesnaudžiantys konkurentai, savo bandymų poligonuose taip pat ieškantys galimybių pagerinti jau turimus modelius. Yra dar viena, nė kiek ne mažiau rimta: nuolat auganti apkrova tiek vilkikų ašims, tiek, žinoma, ir ratų pakabai bei padangoms. Apkrova – tai ne vien tik didesnis svoris montuojant didesnes, saugesnes ir komfortiškesnes kabinas, prifarširuotas naujų prietaisų, reikalaujančių daugiau elektros energijos, kurią turi pagaminti galingesni, taigi ir sunkesni įrengimai. Pasirodo, vis didesnę apkrovą padangos patiria ir dėl naujųjų, kaskart vis galingesnių, lėtintuvų bei vis tobulesnių stabdymo sistemų. Visa tai daro sunkvežimį saugesnį, patogesnį eksploatuojant, tačiau katastrofiškai trumpina padangų amžių. Žinant, kad vien Europoje yra apie 570 tūkst. transporto įmonių, turinčių bemaž 5 milijonų transporto parką, kuriam per metus reikia apie 26 milijonų naujų padangų, galima įsivaizduoti, kokia ekonomija būtų jų ridą padidinus, pavyzdžiui, 10 proc. arba kuro sąnaudas sumažinus kad ir 3 proc.

Prezentacijos pradžioje “Goodyear” atstovai pateikė tokį pavyzdį: tas pats sunkvežimis, važiuodamas tuo pačiu maršrutu tą pačią dieną, su senomis padangomis naudojo 32,3 l, o su naujomis – 30,8 l 100 km. Tokia kuro ekonomija – 4,8 proc. – puikus rezultatas, tačiau padangai tai ne vienintelis itin svarbus kriterijus: ji turi ne tik riedėti toliau, negu anksčiau gamintosios, bet būti stabili ir ant sauso, ir ant šlapio kelio, sniego, ledo, atlaikyti vis didėjančią naštą, ir, pagaliau, protektoriui nudilus būti tinkama restauruoti net keletą kartų. Šiomis problemomis užsiima daugybė mokslinių laboratorijų visame pasaulyje, o tokie poligonai, kaip Mirevalyje, yra iš esmės egzaminų centrai, kuriuose siekiama nustatyti kuriamo modelio parametrus (beje, visada kruopščiai lyginant su konkurentų), įvertinti ir teikti pastabas arba palaiminti naująjį mokslininkų kūrinį gamybai.

Lemia technologijos

Taigi, ką naujo šį kartą pasiūlė “Goodyear” gamintojai?

Pirmiausia, matyt, reikėtų pasakyti, kad ne tik padangas, bet tris naujas technologijas, gavusias “Max” vardą: “FuellMax”, “KMax” ir “AirMax” – tris idėjas, nulėmusias naujųjų gaminių gerąsias savybes.

“FuelMax” technologija naudojama ilgų nuotolių padangoms gaminti: naujas karkasas, specialus gumos mišinys su padidintu silicio dioksido (labiau žinomo silika vardu) kiekiu ir naujas protektoriaus raštas, “nupaišytas” taip, kad pasipriešinimas riedėjimui būtų kuo mažesnis, stabdymas tiek ant sauso, tiek ant šlapio kelio – kuo efektyvesnis. “KMax” technologija naudojama gaminant padangas regioniniam transportui. Jos rūpestis – padidinti padangų ridą ir kuo labiau sumažinti degalų sąnaudas.

Tai, galima sakyti, sudėtingi, tačiau įprasti uždaviniai, siekiant pagerinti esamų padangų kokybę. O štai “AirMax” technologija, ko gero, bus naujas žodis ne tik “Goodyear”, bet ir pasaulio padangų gamintojų praktikoje. Jos idėja – sumažinti vos ne kasdien didėjantį priekinės ašies apkrovos neigiamą poveikį. Jis ypač išryškėjo sunkvežimių gamintojams pradėjus gaminti Euro 4 bei Euro 5 lygio transporto priemones: šuolis nuo Euro 3 iki Euro 5 pasunkino ekologiškesnius modelius 341 kg. Euro 4 pridėjo truputį mažiau – apie 191 kg. Šių įrengimų bei visų naujų elektronikos gudrybių svorio didžioji dalis tenka pirmajai ašiai, kuri yra dar ir vairuojama, tad apkrovos niekada nebūna stabilios. Teoriškai yra du būdai padidinti padangos apkrovą ir sušvelninti jos poveikį keliui: vienas – matmenys lieka tie patys, tačiau didinamas oro slėgis; kitas – didinami matmenys ir išlaikomas ar netgi sumažinamas slėgis. Abiejų galimybių privalumus bei trūkumus vaizdžiai pademonstravo prietaisas, matuojantis padangos slėgį į kelią visame kontakto plote. Ant “Scania” vilkiko priekinės ašies buvo sumontuotos dvi skirtingos padangos: viena standartinė, su padidintu slėgiu viduje, kita – 355/50R22,5 sukurta pagal “AirMax” technologiją. Kompiuteris tuoj pat raudona spalva išskyrė plotelius, kuriuose slėgis į kelią viršijo normatyvus, o štai 355 mm modelio “nuotrauka” gražiai žaliavo, tad ši padanga negadins kelių. Be to, ji mažiau įkaista, tad eliminuojamas dar vienas jos didelis priešas – neigiamas aukštos temperatūros poveikis. Tyrimai parodė, kad tokią naudojant vietoje standartinės (295/60R22,5), priekinės ašies apkrova padidėja apie 250 kg, o dėl papildomo jos pločio, taigi ir didesnio gumos kiekio, rida padidėja apie 15 proc. Abiejų padangų – standartinės bei “AirMax” – testai parodė, kad pirmoji nuvažiuoja vidutiniškai 135 tūkst., antroji – 190 tūkst. kilometrų. Maždaug 3 proc. sutrumpėja ir stabdymo kelias: skaičius nelabai įspūdingas, tačiau kai pamatai, kaip du vienodi naujutėlaičiai “Volvo FH”, tik apauti skirtingomis padangomis, stabdo šlapiame kelyje, kai tie procentai bandymų registravimo lentoje virsta metrais ir centimetrais, suvoki, kad pažanga taip ir ateina – po žingsnelį, užtat labai svarbų. Tik šarlatanai žada įspūdingus skaičius...

Kaip tvirtino gamintojų atstovai, naujosios padangos bus apie 10 proc. brangesnės, tačiau, anot jų, skirtumas atsipirks greitai: vien 15 proc. didesnė rida ir apie 135 eurai per metus degalų ekonomijos skirtumą netruks išlyginti. Galima manyti, kad netolimoje ateityje “AirMax”‘ai taps labai populiarūs Vakarų Europoje, tačiau kaip jie jausis, pavyzdžiui, Lenkijos keliuose su jų garsiosiomis “kolejinomis”. Ar nepasikartos supersinglų istorija?

Pasiklausėme, ką gamintojai apie tai mano.

Prancūzai, įpratę prie puikių savo kelių, ilgai nesuprato, apie ką čia mes šnekame, o paskui elegantiškai nusišypsoję patarė pirma susitvarkyti kelius... Geras patarimas...

Kur nėra kelių

Šeimininkai, žinoma, negalėjo nepasigirti ir dar vienu savo gaminiu – “Goodyear Omnitrac” padangomis su unikalia “Durasel” technologija, sustabdančią oro išėjimą iš padangos, jei skylė joje neviršija 6 mm (beje, apie šią naujovę detaliai rašėme šių metų trečiame numeryje). Tokios darbui statybų aikštelėse bei karjeruose skirtos padangos dar unikalios tuo, kad turi atsparų korozijai poliamido barjerą, skirtą apsaugoti plieninius padangos diržus, neleisti prie jų patekti drėgmei ir sustiprinti atsparumą smūgiams. O kad pajustume, kokie jie būna bekelėje, norintieji galėjo išbandyti čia pat, vietoje: trys Dakaro ralyje dalyvavę sunkvežimiai, žinoma, apauti “Omnitrac” padangomis, norinčiuosius pavežiojo po netoliese dunksančius kalnus. Patiems važiuoti, žinoma, nedavė ir, kaip vėliau paaiškėjo, gerai padarė: taip važinėjant iki nelaimės – vienas žingsnis, nenuostabu, kad šiame ralyje jos atsitinka nuolat. Užtat šeimininkai, matyt, norėdami pasižiūrėti, ko verti tie plunksnų graužikai, surengė tikrą vairavimo egzaminą, panašų į “Scania” jaunųjų vairuotojų konkursą. Čia nereikėjo nei jėgos, nei greičio, užteko labai tiksliai vairuoti, daugiausia – atgalios, matyt, tai daugelio mažiau patyrusių vairuotojų silpniausioji vieta. Ir svečiai, reikia pasakyti, ne kartą stebino šeimininkus: jų sumanyti pratimai reikalavo itin subtilaus vairavimo, o žurnalistai ne tik neišvartė įrangos bei prietaisų, bet ir parodė visai neblogus rezultatus. Mandagūs svečiai visus nuopelnus, žinoma, priskyrė naujoms padangoms, tad išsiskyrėme praturtėję ir naujų žinių, ir puikių įspūdžių.

Kęstutis Bruzgelevičius

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr.8 (80)

"Linava" informuoja

Kronika

Rekonstruotas „Volvo” sunkvežimių serviso centras Vilniuje

Aktualijos

Nacionalinės verslo ypatybės

Nesileiskime skriaudžiami

Debiutai

“Goodyear”: naujiems sunkvežimiams – naujos padangos

Egzotika

“Tractomas” – gigantas, įrašytas į Gineso knygą

įvairenybės

Jo nuopelnai automobilizmui – neįkainojami

Kolegos

Slovakijos vežėjai

Patirtis

„Transgesta“: svarbiausia – žmogiškasis veiksnys

Perspektyvos

Tunelis tarp Europos ir Azijos

Specialioji technika

DAF statyboms: CF FAT (6x4) bei FAD (8x4)XF105 FTM (8x4) LF

Stambiu planu

Itališkoji valiuta – “Scudo”

Užsienyje

GYVŪNŲ KARALYSTĖ ASFALTO PASAULYJE

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rusijoje sugriežtintos baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus

Sunkvežimių ir krovinių vagystės: Lietuva – saugiausių ES valstybių sąraše

“Merker” skverbiasi į Rytų Europą

Transporto politika

25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginiai Danijoje

Keleivinis transportas

Ateities transportas: ką rinksimės?

Technika

DIETA SUNKVEŽIMIAMS

Partempti autobusus bus paprasčiau

Teisė

Nekonkuravimas darbo santykiuose

Muziejus

SUNKVEŽIMIAI IŠ RYTŲ VOKIETIJOS LIETUVOJE