Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Nacionalinės verslo ypatybės

Kartais norisi pasidalyti mintimis, kurioms neužtenka kasdienio bendravimo telefonu, SKYPE ar el. paštu. Mūsų ekspeditoriai pusiau juokais, o gal visai rimtai pastebi, kad pagrindinės darbo dienos temos arba pagrindiniai pokalbių klausimai dabar yra du: kada atsiskaitysite, ar turite eksporto? Galima pamanyti, jog tai normalūs darbiniai klausimai, tačiau, kai jie nagrinėjami kiekvieną dieną, savaitė po savaitės, pusę metų ir kasmet, pradedi galvoti, kad kažkas čia ne taip! Kas gi čia vyksta?

Spauda rašo daug ir labai gražiai, kaip viskas gerėja Lietuvoje, kaip daugėja darbų, kyla bendras pragyvenimo lygis, kad slūgsta didžiulė migracijos banga, jau dairomasi kokių nors kinų, nes savi, o ypač norintys dorai ir sąžiningai dirbti, darosi retenybė. Vadinamasis darbo ieškojimas neretai prasideda nuo klausimo apie atlyginimą, o pats darbas, gebėjimai jį atlikti – tarsi antraeilis ar trečiaeilis dalykas. Gal todėl Lietuvoje (o gal ir ne tik Lietuvoje) dabar svarbiausia susirinkti pinigėlius, o toliau – kaip Dievas duos. Tai labai pastebima ekspedicinėje transporto veikloje. Kas keleri metai atsiranda lyg ir naujos, labai garsiai apie save šaukiančios „labai geros“ ekspedicinės firmos, siūlančios rinkoje „geriausias“ kainas. Problemų aplink daug, viskas brangsta, o jų kainos mažėja? Nespėji pasidžiaugti tokiu „fenomenu“ – žiūrėk, įmonės dingsta... ir vėl atsiranda... ir vėl dingsta. Tik pavadinimas kitoks! Kas atidžiau pasidomi tais „geručiais“, gali pamatyti, kad ten žmonės – tie patys. Jie atrado „schemas“, kaip „maudyti“ tautiečius: labai geras verslas, nes tautiečiai labai patiklūs, ypač kai pigiau siūlo! Kaip gali atsisakyti, juk pigiau!?

Jeigu giliau pasidomėtume, tai „išlįstų“ šie didieji „biznieriai“, verdantys tą katilą. Nelabai jie ir slepiasi... O kam? Viskas legalu – nepasisekė, bankrotas... ir taip tris kartus iš eilės! Ką padarysi, pasitaiko...

Kaip susidaro tokios situacijos? Gal kai įmonėms vadovauja visiškai nekompetentingi? O gal atvirkščiai, gal tai skrupulingai ir tikslingai suplanuotas verslas? Tikriausiai yra ir tokių, ir anokių. Juk pasisavinti kieno nors uždirbtus pinigėlius – pats geriausias verslas, nes įdėjimų daug nereikia, o pelnas grynas! Reikia tik mokėti rėkti, garsiai rėkti, kad visi suprastų, jog svarbiausia – įtikinamai meluoti, nes vis tiek viskas nusileis ant tų pačių vežėjų pečių. O Lietuvos vežėjai o- ho-ho – „kiečiausi“ Europoje, viską išveš, net jeigu niekas nemokės!

Ką padarysi – liberali rinka, liberalus verslas, niekas nieko negali pakeisti, o gal niekas ir nenori nieko judinti? Kam? Tuoj pat atsiras oponentų, įrodinėjančių, kad taip gyventi patogiau!?

Ryškėja dar viena nacionalinio verslo ypatybė. Ji gal kiek lengvesnė, bet vis vien nemaloni ir nepageidaujama bet kurios įmonės finansinėje veikloje. Tai atsiskaitymai tarp įmonių arba tiksliau – neatsiskaitymai laiku. Kai sėdi biure, pagalvoji – geras dalykas ir nesunkiai valdomas: pasirašei sutartį, pažadėjai – ir jau turi.... dvigubai, o gal ir trigubai! Mokėti laiku yra daug sudėtingiau, nei pradelsti vieną kitą terminą. O be to, juk apsimoka. Pabandyk paimti banke paskolą, tai ir turtą užstatysi, procentus nemažus reikės mokėti. O čia – pinigai už dyką. Juolab ne viduramžiai, į dvikovą už žodžio nesilaikymą niekas nekvies. Galų gale šiais laikais net jeigu ir pakviestų – galima neiti. Tačiau šio „verslo“ ratas nėra didelis, viskas apsisuka ir pasekmes jaučiame visi. Labai nelinksma stebėti, kad tendencija neatsiskaityti laiku labai ryški tarp didžiųjų Lietuvos pramonės įmonių, gamyklų. Gal todėl ryški, kad jų apyvarta nemaža, o gal todėl, kad vadovų kompetencija nebeatitinka šios dienos? Juk ne visi eina dirbti, yra ateinančių pasivadinti kokiu prezidentu, gauti lengvatų ir laiku pasiimti atlyginimą. Darbas? Tai čia ir yra pagrindinis darbas.

Kaip galima išspręsti tokių neatsiskaitymų laiku problemą? Žinomas vienas pigus ir patikimas būdas – laikytis žodžio ir atsiskaityti laiku. Tai turi daryti visi, be jokių išimčių. O visi kiti būdai yra nepatikimi ir brangūs. Galima nesunkiai suskaičiuoti, kiek iš verslo reikia atiduoti skolas išmušinėjančioms įmonėms, bankams, juristams, advokatams, teismams, arbitražams. Kiek reikia laiko, nervų? Ir visa tai tik todėl, kas turėtų būti savaime suprantama. O dabar nebeaišku, kas yra verslas – uždirbti ar atgauti savo uždarbį? Gal todėl ir brangsta viskas? Pinigai jau uždirbti, bet juos atgauti kainuoja tiek pat ar dar daugiau. Paradoksai! Daugeliui tikriausiai kyla klausimas, o ką daryti? Būtų labai paprasta, jeigu rastume būdą, tinkantį visiems – ir tiems, kurie stengiasi kažką sukurti, ir tiems, kurie nori ačiū nesakydami iš to paties turėti naudos. Bet gerokai sunkiau įvertinti save ir savo tinkamumą eiti tam tikras pareigas, savo gebėjimus, supratimą, nuostatas, mąstymą... O pradėti kaip tik ir reikia nuo savęs. Bus sunku, bet tai vienintelis kelias.

Arūnas STRUMSKIS UAB „Anykščių ratas“ marketingo direktorius

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr.8 (80)

"Linava" informuoja

Kronika

Rekonstruotas „Volvo” sunkvežimių serviso centras Vilniuje

Aktualijos

Nacionalinės verslo ypatybės

Nesileiskime skriaudžiami

Debiutai

“Goodyear”: naujiems sunkvežimiams – naujos padangos

Egzotika

“Tractomas” – gigantas, įrašytas į Gineso knygą

įvairenybės

Jo nuopelnai automobilizmui – neįkainojami

Kolegos

Slovakijos vežėjai

Patirtis

„Transgesta“: svarbiausia – žmogiškasis veiksnys

Perspektyvos

Tunelis tarp Europos ir Azijos

Specialioji technika

DAF statyboms: CF FAT (6x4) bei FAD (8x4)XF105 FTM (8x4) LF

Stambiu planu

Itališkoji valiuta – “Scudo”

Užsienyje

GYVŪNŲ KARALYSTĖ ASFALTO PASAULYJE

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rusijoje sugriežtintos baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus

Sunkvežimių ir krovinių vagystės: Lietuva – saugiausių ES valstybių sąraše

“Merker” skverbiasi į Rytų Europą

Transporto politika

25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginiai Danijoje

Keleivinis transportas

Ateities transportas: ką rinksimės?

Technika

DIETA SUNKVEŽIMIAMS

Partempti autobusus bus paprasčiau

Teisė

Nekonkuravimas darbo santykiuose

Muziejus

SUNKVEŽIMIAI IŠ RYTŲ VOKIETIJOS LIETUVOJE