Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Slovakijos vežėjai

1993 m. Slovakijai tapus nepriklausoma respublika, o 2004 m. – ir visateise Europos Sąjungos nare, gerokai padidėjo krovinių gabenimo poreikis. Šių paslaugų plėtrą ne tik tarptautiniais, bet ir vidaus maršrutais pastaruoju metu ypač skatina klestinti šalies pramonė, tačiau vežėjų galimybes šiek tiek riboja per mažai išplėtota transporto infrastruktūra.

Per devynis praėjusių metų mėnesius Slovakijos transporto – geležinkelių, automobilių kelių ir vidaus vandenų – potencialas išaugo iki 24 713,3 mln. tkm. Tai 28 proc. daugiau lyginant su 2002 m. laikotarpiu. Labiausiai – net 50,8 proc. per tą patį laikotarpį padidėjo krovinių gabenimo automobilių transportu apimtis – iki 16 838 mln. tkm, geležinkeliu gabenamų krovinių sumažėjo 3,3 proc., arba iki 7 407 mln. tkm.

Slovakijos statistikos valdybos duomenimis, krovinių apyvarta transporto ir sandėliavimo sektoriuje pernai išaugo 23 proc. ir sudarė apie 3,5 mlrd. eurų. Jeigu krovinių apyvarta ir toliau didės panašiais tempais, užsienio prekybos ekspertų nuomone, jau šiemet gali būti viršytas 270 mln. t rekordas, pasiektas praėjusio dešimtmečio viduryje.

Kylanti ekonomika – varomoji verslo plėtros jėga

Transporto paslaugų verslo plėtrą Slovakijoje pirmiausia skatina itin sparčiai pastaruoju metu augantis šalies ekonomikos potencialas. Investuotojams į transporto ir logistikos paslaugų sektorių Slovakija įdomi ne tik dėl geografinės padėties, bet ir dėl sparčiai besiplečiančios pramonės, palyginti nedidelių darbo užmokesčio sąnaudų, palankių nekilnojamojo turto ir paslaugų kainų.

Po ES plėtros 2004 m. daugelis Austrijos, Čekijos, Vengrijos ir Lenkijos transporto ir logistikos kompanijų verslui plėtoti pasirinko Slovakiją. Šitaip užsienio investicijos pradėjo skatinti transporto ir logistikos paslaugų rinką. Šalies rinka suaktyvėjo ir pritraukus užsienio kapitalo į pramonės ir jos infrastruktūros bei paslaugų teikimo verslo sektorius. Rinkos ekspertų nuomone, pagal automobilių produkcijos apimtį vienam gyventojui Slovakija šiemet gali pasiekti pirmaujančias pozicijas pasaulyje. Jau 15 metų prie Bratislavos „Volkswagen“ koncernas gamina lengvuosius automobilius ir jų dalis, Trnavoje gamybą plečia „Peugeot“, Žilinoje pradėti gaminti „Hyundai” bei “Kia“.

Slovakijos ekonomikos augimas (2006 m. – 5,5 proc.) šiuo metu vienas iš didžiausių Vidurio Europoje, tačiau nominalus darbo užmokesčio vidurkis – 18 324 Slovakijos kronų (apie 520 eurų), atvirkščiai, mažiausias šiame Europos regione. Santykinai aukštas nedarbo lygis (2006 m. – 13,6 proc.) pastaruoju metu ėmė mažėti.

Transporto potencialas

Didėjant krovinių gabenimo paslaugų poreikiui, svarbiausia reikšmė tenka automobilių kelių transportui, kuriuo 2006 m. gabenta 68 proc. visų krovinių. Automobilių transporto plėtra skatina ir prekybą naujomis transporto priemonėmis. Praėjusiais metais sunkvežimių pardavimas padidėjo 28,4 proc., arba iki 4433 transporto priemonių. Dar didesnė lengvųjų sunkvežimių iki 3,5 t paklausa: pernai parduotos 19 484 komercinės transporto priemonės, arba 35,5 proc. daugiau nei 2005 m.

Pirmaujančias krovinių gabenimo automobilių keliais pozicijas Slovakijoje užima stambios transporto ir logistikos kompanijos. Šalies rinkos plėtros potencialu vis dažniau pasinaudoja užsienio firmos, steigiančios bendro kapitalo įmones arba įsigyjančios vietines bendroves, tad neatsitiktinai krovinių gabenimo rinkoje didžiausia pyrago dalis tenka tarptautiniams vežėjams. Pernai net 88,8 proc. visos krovinių gabenimo apimties teko prekių importui, eksportui ir tranzitui. Tarptautinių krovinių gabenimo sektoriuje vis didesnė reikšmė tenka prekybai su Ukraina ir kitomis NVS šalimis.

Vidaus transporto paslaugų apimtis nuo 2002 m. iki 2005 m. sumažėjo apie 40 proc., arba iki 1220 mln. tkm. Ekspertų nuomone, pagrindinės šios tendencijos priežastys – nepakankama kelių infrastruktūra, dideli mokesčiai už naudojimąsi magistraliniais šalies keliais, taip pat konkurencijos nebuvimas vidaus pervežimų rinkoje.

Krovinių gabenimo automobilių keliais verslą iš dalies riboja magistralinių ir privažiavimo kelių prie kombinuoto transporto terminalų trūkumas, mažai išplėtotas greitkelių ir automagistralių tinklas. Šalies krovinių ir keleivių vežėjai kol kas disponuoja tik vieninteliu Bratislavos transporto mazgu, kuris integruotas į Vakarų Slovakijos automagistralių ir greitkelių tinklą.

Kelių infrastruktūros plėtra

Atsižvelgdama į krovinių srautus rinkoje, Slovakijos vyriausybė siekia greičiau spartinti automagistralių plėtrą. Šiuo metu jau parengtas ir pradėtas įgyvendinti nacionalinis ketverių metų automagistralių tinklo plėtros projektas. Pagal jį iki 2010 m. turi būti investuota 114 mlrd. SKK (3,9 mlrd. eurų). Didžiausią šios sumos dalį sudaro automagistralei Bratislava–Žilina–Košicė skirtos lėšos, taip pat trūkstamų atkarpų tiesimas prisijungiant prie Čekijos ir Lenkijos automagistralių tinklo.

Pagal užsienio prekybos agentūros atliktą analizę, šalyje reikalingos stambios investicijos kombinuoto transporto centrams steigti. Kol kas beveik vieninteliu stambiu ir moderniausiu kombinuoto transporto ir konteinerių terminalu naudojasi bendrovė „ZSSK Cargo Slovakia“. Pasak šios bendrovės prekybos direktoriaus Jan¢o Simco, būtų galima pritraukti gerokai daugiau klientų ir išplėsti teikiamų paslaugų apimtį, tačiau tam labiausiai trukdo kol kas nepatenkinamas geležinkelių transporto darbas: bloga kokybė ir geležinkelininkų nerangumas. Ir vis dėlto, kaip teigia J. Simco, Slovakijos rinka pastaruoju metu itin imli logistikos paslaugoms, todėl realu tikėtis, jog šalyje bus įgyvendintos patrauklios transporto verslo galimybės. Vidaus ir užsienio investicijų dinamika, kylantis šalies pramonės potencialas ir užsienio prekybos plėtra spartina didėjančius rinkos poreikius transporto, sandėliavimo ir distribucijos paslaugų sektoriuje. Didėjantis naujų automobilių ir plataus vartojimo prekių poreikis iš Vakarų šalių patogioje geografinėje padėtyje esančioje Slovakijoje skatina transporto verslą ir naujų logistikos centrų kūrimą. Pasak ekspertų, bendra krovinių gabenimo apimtis šioje šalyje 2007 m. turėtų padidėti apie 20 proc.

Išsamūs duomenys apie įvairių rūšių transporto potencialo raidą iki 2006 m. pateikti lentelėje.

Transporto potencialas Slovakijoje

(1000 tonų)

Metai Iš viso Geležinkelių Automobilių Vidaus vandenų Oro

krovinių transportastransportas transportas transportas

1995266 356 60 776 203 918 1 661 1,280

1996263 579 58 147 204 015 1 413 3,999

1997272 903 59 377 212 147 1 378 0,860

1998243 401 56 569 185 659 1 172 0,637

1999201 917 49 115 151 294 1 507 0,776

2000244 686 54 177 188 901 1 607 0,697

2001242 764 53 588 187 624 1 551 0,730

2002215 990 49 863 164 427 1 699 1,002

2003226 122 50 521 174 149 1 451 1,134

2004230 166 50 445 178 085 1 636 0,267

2005244 942 48 089 195 406 1 447 0,400

Šaltinis: Intermodalinio transporto informacijos centras, Žilina

Pagal užsienio spaudą parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr.8 (80)

"Linava" informuoja

Kronika

Rekonstruotas „Volvo” sunkvežimių serviso centras Vilniuje

Aktualijos

Nacionalinės verslo ypatybės

Nesileiskime skriaudžiami

Debiutai

“Goodyear”: naujiems sunkvežimiams – naujos padangos

Egzotika

“Tractomas” – gigantas, įrašytas į Gineso knygą

įvairenybės

Jo nuopelnai automobilizmui – neįkainojami

Kolegos

Slovakijos vežėjai

Patirtis

„Transgesta“: svarbiausia – žmogiškasis veiksnys

Perspektyvos

Tunelis tarp Europos ir Azijos

Specialioji technika

DAF statyboms: CF FAT (6x4) bei FAD (8x4)XF105 FTM (8x4) LF

Stambiu planu

Itališkoji valiuta – “Scudo”

Užsienyje

GYVŪNŲ KARALYSTĖ ASFALTO PASAULYJE

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rusijoje sugriežtintos baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus

Sunkvežimių ir krovinių vagystės: Lietuva – saugiausių ES valstybių sąraše

“Merker” skverbiasi į Rytų Europą

Transporto politika

25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginiai Danijoje

Keleivinis transportas

Ateities transportas: ką rinksimės?

Technika

DIETA SUNKVEŽIMIAMS

Partempti autobusus bus paprasčiau

Teisė

Nekonkuravimas darbo santykiuose

Muziejus

SUNKVEŽIMIAI IŠ RYTŲ VOKIETIJOS LIETUVOJE