Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginiai Danijoje

Kol Vokietijoje ir kitose Europos šalyse dar intensyviai diskutuojama apie galimybę įteisinti didžiagabaričius ir sunkiasvorius 25,25 m ilgio ir 60 t svorio “Euro Combi” junginius, Danija jau pasirengusi pradėti tokių autotraukinių bandomąją eksploataciją.

Ilgesnių ir didesnio svorio autotraukinių startas Danijos keliuose numatytas 2008 m. sausio 1 d. Toks sprendimas priimtas šių metų kovo mėnesį, tad dabar pertvarkomi šios šalies įstatymai, kurių pagrindu bus suteikta teisė eksploatuoti padidinto ilgio ir svorio sunkvežimius. Danijos transporto ministerija kartu su Kelių eismo priežiūros specialistais sprendžia konkrečius klausimus, susijusius su naujosios tvarkos įsigaliojimu. Kol kas dar nepatvirtinta, kokiomis automagistralėmis bus leidžiama važiuoti “Euro Combi” junginiams, kaip prie bendro kelių tinklo bus prijungti svarbiausi uostai ir krovinių terminalai, ar bus reikalingas specialus vairuotojų mokymas? Tikimasi, jog atsakymai į tuos ir kitus klausimus bus pateikti jau šį rudenį.

Nuo vizijos – prie realybės

Planuojama, kad “Euro Combi” junginiai, čia dar vadinami moduliniais autotraukiniais, bus sudaryti iš dviejų–trijų dalių ir nuo 18,75 m pailginti iki 25,25 m. Danijoje kartu bus leidžiama padidinti ir maksimalų bendrąjį svorį nuo 48 iki 60 t.

Iš modulinių traukinių danai tikisi ne tik ekonominės naudos transporto verslui, bet ir didelio indėlio mažinant kelių apkrovas bei aplinkos taršą, kadangi mažesnis skaičius modulinių autotraukinių pakeis daugiau tradicinių transporto priemonių junginių. Danijos transporto ministerijos atstovų nuomone, specialistai kol kas nepateikė argumentuotų faktų, jog sunkiasvoriai didžiagabaričiai junginiai darytų žalą keliams, blogintų eismo saugumo sąlygas keliuose ar keltų neigiamą poveikį aplinkai.

Pirmoji patirtis – iš aštuntojo dešimtmečio

Liaudies išmintis sako, kad nauja yra pamiršta sena. Panašiai ir šiuo atveju. Žvilgsnis atgal, į aštuntąjį praėjusio amžiaus dešimtmetį, patvirtina, jog padidinto ilgio ir svorio sunkvežimiai Danijoje nėra visiškai nauja idėja. Jau aštuntojo dešimtmečio viduryje kai kurie Danijos transporto verslo atstovai, gabendami krovinius į Švediją ir atgal, kur nuo 1970 metų buvo pradėti eksperimentuoti įvairūs pailgintų sunkvežimių variantai, naudojo modulinius autotraukinius.

Kol kas planuojami trys skirtingi nuo 2008 m. pradžios pradedamų eksploatuoti junginių variantai. Pirmasis – dažniausiai Švedijoje ir Suomijoje naudojamas 8 ašių transporto priemonių junginys, kurio vilkikas turi keičiamą kėbulą, o priekaba susideda iš puspriekabės ir 2 ašių prikabinamojo vežimėlio su atraminiu sukabinimo įtaisu. Kita kombinacija – balninis vilkikas su puspriekabe ir 2 ašių priekabos su centriniu prikabinimo įtaisu. Trečiasis – “B-Double” – sudvigubintas junginys, susidedantis iš triašio vilkiko ir dviejų dviašių priekabų. Pastarasis junginys itin paplitęs ne tik Skandinavijos šalyse, bet ir Olandijoje bei Australijoje. Šio junginio pranašumas – antrąją priekabą bet kada galima atkabinti ir palikti klientui arba prikabinti prie kito vilkiko, o sau vietoj jos prisikabinti naują.

Šiaurės šalių transporto rinkoje dabar didelės viltys siejamos su Danijos vežėjais. Jeigu visi Skandinavijoje seniai išbandyti variantai pasiteisins ir Danijoje, tai bus dar vienas žingsnis, vedantis ne tik prie glaudesnio kaimyninių šalių suartėjimo, bet ir bendro standarto nustatymo ir jo įteisinimo kitose Europos šalyse. Skandinavijos ir Danijos transportininkai tikisi, kad sėkminga 25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginių eksploatacija pastarojoje šalyje likusiai Europos daliai galės pasitarnauti kaip pažangios patirties mokykla.

25,25 m iniciatyvą remia ir MAN gamintojai

Vokietijos valdininkai dar skeptiškai vertina 25,25 m ilgio junginius, tačiau MAN sunkvežimių gamintojai kartu su logistikos kompanijomis net trijose šalies žemėse – Baden – Wiurttenberge, Žemutinėje Saksonijoje ir Šiaurės Reine – Westfalijoje sėkmingai bando pailgintus vadinamuosius “GigaLiner” autotraukinius. Šio eksperimento iniaciatoriai – sunkvežimių gamintojai ir krovinių vežėjai teigia, jog XXL junginiai padės sumažinti aplinkos taršą ir apkrovas keliuose, nekeldami grėsmės eismo saugumui.

Siekdami įrodyti šiuos teiginius, MAN gamintojai kartu su Vokietijos automobilininkų klubo ADAC vadovais ir logistikos specialistais neseniai organizavo diskusiją apie pirmuosius eksperimento Vokietijoje rezultatus ir “GigaLiner” junginių privalumus bei trūkumus.

Pasak ADAC Westfalijos žemės transporto ir aplinkosaugos skyriaus vadovo Giunter´io Trunz´o, jeigu dabar Vokietijos automagistralėmis pradėtų važinėti 30 ar 50 tūkst. “GigaLiner” junginių, problemos pirmiausia kiltų dėl stovėjimo ir poilsio aikštelių. Be to, pasak ADAC specialistų, 60 t sunkiasvoriai gadintų tiltus, reikėtų pertvarkyti privažiavimo kelių infrastruktūrą, sunkesnės būtų ir autoįvykių pasekmės. ADAC atstovai tvirtina, jog dabar, kol nėra galutinių eksperimento rezultatų, būtina laikytis 40 t svorio limito. Tačiau tuo pačiu jie primena, kad sunkvežimių ilgis ne kartą didintas jau nuo šeštojo dešimtmečio. Leidus padidinti ilgį, būdavo didinamas ir svoris. ADAC specialistų nuomone, logiška, jog standartinis Vokietijoje 18,75 m ilgis ir 40 t svoris tikrai bus padidinti, tai – tik laiko klausimas.

Eksperimente dalyvaujančių logistikos bendrovių vadovų nuomone, kol 60 t svoris Vokietijoje neleidžiamas, priimtiniausias variantas vežėjams būtų 48 t. Taip ekonomiškesni didžiatūriai autotraukiniai, sunaudodami ne daugiau dyzelino nei tradiciniai, sumažintų išmetamųjų dujų emisiją, tenkančią vienai krovinių tonai.

Pasak kompanijos “Hellmann Worldwide Logistics” transporto parko vadovo Hendrik´o Jansen´o, jeigu padidinto ilgio ir svorio autotraukiniai Vokietijoje nebus įteisinti, ši valstybė Europoje taps izoliuota, kadangi “Euro Combi” junginius pradeda eksploatuoti vis daugiau Europos Sąjungos šalių.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr.8 (80)

"Linava" informuoja

Kronika

Rekonstruotas „Volvo” sunkvežimių serviso centras Vilniuje

Aktualijos

Nacionalinės verslo ypatybės

Nesileiskime skriaudžiami

Debiutai

“Goodyear”: naujiems sunkvežimiams – naujos padangos

Egzotika

“Tractomas” – gigantas, įrašytas į Gineso knygą

įvairenybės

Jo nuopelnai automobilizmui – neįkainojami

Kolegos

Slovakijos vežėjai

Patirtis

„Transgesta“: svarbiausia – žmogiškasis veiksnys

Perspektyvos

Tunelis tarp Europos ir Azijos

Specialioji technika

DAF statyboms: CF FAT (6x4) bei FAD (8x4)XF105 FTM (8x4) LF

Stambiu planu

Itališkoji valiuta – “Scudo”

Užsienyje

GYVŪNŲ KARALYSTĖ ASFALTO PASAULYJE

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Rusijoje sugriežtintos baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus

Sunkvežimių ir krovinių vagystės: Lietuva – saugiausių ES valstybių sąraše

“Merker” skverbiasi į Rytų Europą

Transporto politika

25,25 m ir 60 t “Euro Combi” junginiai Danijoje

Keleivinis transportas

Ateities transportas: ką rinksimės?

Technika

DIETA SUNKVEŽIMIAMS

Partempti autobusus bus paprasčiau

Teisė

Nekonkuravimas darbo santykiuose

Muziejus

SUNKVEŽIMIAI IŠ RYTŲ VOKIETIJOS LIETUVOJE