Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Testas: sunkvežimių oro kondicionavimo įranga

Ekstremaliomis, tačiau realias sąlygas atitinkančiomis aplinkybėmis vežėjams ir ekspeditoriams Vokietijoje skirto leidinio “Lastauto und Omnibus” žurnalistai kartu su gamintojų atstovais ir technikos ekspertais išbandė šešių markių sunkvežimių oro kondicionavimo įrangą.

Kadangi Lietuvos vežėjų transporto priemonės rieda įvairių Europos ir Azijos šalių keliais, kur klimato sąlygos labai skirtingos, tikimės, jog susipažinti su testo rezultatais bus pravartu ir mūsų skaitytojams.

Po dirbtine saule

Pagrindinių sunkvežimių gamintojų vilkikų kabinų bandymai prasidėjo šio unikalaus testo organizatorių komanda: “Įjunkite saulę!” Didžiausiame Europoje specializuotame sunkvežimių įrangos testavimo centre Vienoje bandymų išvakarėse išsirikiavo šeši naujutėlaičiai skirtingų markių vilkikai, kurių kabinose buvo įtaisyta po šešis zondus su įvairiais davikliais, jutikliais ir indikatoriais. Ir štai aerodinaminį vamzdį primenančioje patalpoje įsižiebė daugybė į kabinų langus nukreiptų prožektorių – 700 vatų vienam kvadratiniam metrui. Keletą valandų prieš prasidedant bandymams į patalpą buvo pučiamas oras, sukūręs ekstremalias klimato sąlygas, kuriomis vairuotojai priverčiami ne tik prakaituoti, bet ir dejuoti: 35 laipsniai karščio ir 50 proc. oro drėgmės. Bandymas prasidėjo atidarius kabinų duris – temperatūros skirtumas kabinose – ne didesnis kaip vienas laipsnis.

Pirmoji testo dalis, kuri tęsėsi dvi valandas, prasidėjo nauja komanda: ”Duris uždaryti, saulę įjungti”. Gretimoje patalpoje prie didžiulių ekranų stebėti rezultatų susėdo gamintojų atstovai, technikos specialistai, ekspertai ir žurnalistai. Smalsūs žvilgsniai pradėjo analizuoti pirmuosius ekrane pasirodžiusių kreivių duomenis, pagal kuriuos bus atsakyta į pagrindinį šios testo dalies klausimą: kuri kabina geriausiai izoliuota nuo tiesioginio saulės poveikio? Per pirmąsias 20 minučių visų gamintojų atstovų, išskyrus “Scania”, kabinos temperatūros kreivės šokteli viršun, po to šiek tiek išsilygina, tačiau pamažu vis tiek kyla į viršų. Po dviejų valandų bandymo skirtumas kabinose – 5 laipsniai: beveik 47° – “Volvo” ir 42° – “Scania”. Pasak ekspertų, be kabinos izoliacijos didelę reikšmę temperatūrų skirtumui susidaryti šioje testo rungtyje turi kabinos stiklų plotas ir priekinio lango nuolydžio kampas. Išorės spalvos reikšmė šiuo atveju nedidelė. Štai baltai dažytoje MAN kabinoje temperatūra – 45 laipsniai, beveik tokia pati, kaip ir tamsios spalvos “Volvo” – 47 laipsniai. Šį skirtumą dar galima paaiškinti ir tuo, kad nors MAN langas labai didelis, tačiau jis įtaisytas stačiai, o “Volvo” – su dideliu pasvirimo kampu. Apie tai, kad išorės spalva neturi didelės reikšmės kabinos įkaitimui, rodo “Mercedes-Benz Actros” kreivė. Tamsiai raudonos “Actros” kabinoje – 42,5 laipsnio, tai antras geriausias rezultatas po “Scania”. Be to, pasak ekspertų, pastaroji lėčiausiai įkaista ir geriausiai atlaiko spiginantį karštį tikriausiai ir dėl to, kad vienintelė turi dvigubus šoninius stiklus.

Kas vėsina greičiausiai ir geriausiai

Antrasis testo etapas prasideda, kai vilkikų varikliai paleidžiami, o oro kondicionavimo įranga nustatoma maksimalios galios padėtyje. Pasiekus 1200 aps/min, vienodai sukasi visų vilkikų varikliai, vienodai spigina ta pati dirbtinė saulė. Šios dalies testo užduotis – išsiaiškinti, kurioje kabinoje oro kondicionavimo įranga sugebės greičiausiai pasiekti žemiausią temperatūrą. Nuo aukščiausios temperatūros – 47 laipsnių, per pirmąsias dešimt minučių visus aplenkia “Volvo” – jo kabinoje tik 29 laipsniai, temperatūra ir toliau krenta. Po valandos šio švedo kabinoje lieka tik 20 laipsnių, o temperatūra dar krenta, tačiau lėčiau. Tuo tarpu MAN kabinoje – beveik 10 laipsnių šilčiau. Tarp šių dviejų ekstremalų lieka kiti keturi testo dalyviai: jų kabinose temperatūra – nuo 23,5 iki 25 laipsnių.

Vėl naujas testo etapas. Dabar visose kabinose lygiai 35 laipsniai ir 50 proc. oro drėgnumas. Pirmiausia turi būti pasiekta 24, po to 20 laipsnių temperatūra, oro kondicionavimo įrangai dirbant automatiniu režimu, kai variklio sūkiai – 1200 aps/min. Užduotį šiek tiek palengvina tai, jog “saulė” šiuo metu išjungta. Kaip ir anksčiau, pagirtinai startuoja “Volvo”: po 10 minučių jo kabinoje tik 26, po 20 minučių – 24 laipsniai. Tačiau “Volvo” automatika nesustoja prie šios ribos ir temperatūra krenta dar 1–2 laipsniais. Beveik taip pat gerai su šia užduotim susidoroja ir “Mercedes-Benz Actros” bei IVECO. Pastarasis, kaip ir “Volvo”, šiek tiek net viršija 24 laipsnių ribą. Vienintelis “Mercedes-Benz” šiuo atžvilgiu elgiasi pavyzdingai: vėsina greitai, po 20 minučių pasiekia 24 laipsnių temperatūrą ir išlaiko ją iki testo pabaigos. DAF, MAN ir “Scania” kreivės krenta gerokai lėčiau: DAF po 40 min. pasiekia 24 laipsnių temperatūrą, o “Scania” ir MAN kabinose ji 3–5 laipsniais aukštesnė.

Panašūs ir kito testo etapo, kurio tikslas – 20 laipsnių, rezultatai.

Greitai ir tolydžiai temperatūra mažėja “Volvo” ir IVECO kabinose, “Actros” per tą patį laiką temperatūra 2 laipsniais aukštesnė. Toli nuo jų atsilieka kiti trys konkurentai. Per 40 min. testo užduoties jie nepasiekia, nors temperatūra pamažu krenta. Be to, MAN oro kondicionavimo įrangą galima nustatyti tik ant minimalios –22 laipsnių ribos, kuri, pasak gamintojų, vairuotojams yra maloniausia.

Skirtingi gamintojai – skirtingi “blynai”

Kitame testo etape vėl griežtinamos sąlygos: variklio sūkiai – 800 aps./min., išorės temperatūra – 35 laipsniai. Užduoties tikslas – 24 laipsniai kabinoje. “Volvo” ir IVECO labai greitai peržengia užsibrėžtą tikslą, jų kabinose – 22,3 ir 23,0 laipsniai. Per tą patį laiką “ Mercedes-Benz Actros” kabinoje laikosi 25,5, DAF – 25,7, “Scania” – 27,7 laipsniai.

Kai po 30 minučių įprastu intensyvumu įsiplieskia dirbtinė saulė, temperatūra kabinose vėl sparčiai kyla. Geriausiai pasirodo IVECO – temperatūra viduje pakyla tik 3,4 laipsnio. Kitą kraštutinumą – net 6,0 laipsniai demonstruoja MAN kabina su dideliu priekiniu langu.

Dar sudėtingesnės paskutiniojo etapo sąlygos: saulė tebeplieskia, oro temperatūra pasiekia 45 laipsnius. Geriausią rezultatą demonstruoja “Volvo” – temperatūra jo kabinoje pakyla tik 0,7 laipsnio. Antroje vietoje – “Mercedes-Benz” – 1,0 laipsnio. Ryžtingai su karščiu kovoja “Scania” – 1,3 laipsnio, sunkiausiai tai sekasi MAN – 2 ir DAF – 3 laipsniai.

Pasak ekspertų, po šio dvi dienas trukusio testo galima tvirtinti, kad vieningos oro kondicionavimo įrangos eksploatavimo ir reguliavimo sistemos nėra. Kiekvienas gamintojas kepa skirtingus savo “blynus”. Štai DAF: jo kabinoje nėra automatinio šios įrangos darbo režimo, tačiau vėdintis galima trimis patogių matmenų reguliavimo rankenėlėmis su įjungimo/išjungimo funkcija.

IVECO kabinoje visi jungtukai patogiai sukoncentruoti vienoje vietoje, tačiau jie šiek tiek per smulkūs. Temperatūra ir ventiliatoriaus darbas gali būti reguliuojami ir automatiniu režimu.

MAN automatiniu režimu dirba tik ventiliatorius, temperatūrą, kurios žemiausia riba 22 laipsniai, pasirenka pats vairuotojas. Be to, kabinoje cirkuliuojantis oras, įjungus kondicionavimo režimą, nenutrūkstamai maišomas su šviežiu oru 10 proc. santykiu.

“Actros” stebina nepriekaištingu funkcionalumu ir įranga: saulės ir NOx davikliais, kurie esant reikalui, automatiškai įjungia cirkuliuojančio oro režimą. Beje, saulės poveikio daviklį turi ir “Scania” kabina, kurioje lengvai suvokiama tvarka išdėstyti jungikliai, įjungus oro cirkuliaciją, tiekiamas šviežias oras. Vienintelė “Scania” disponuoja ir “Short-stop” funkcijos įtaisu, kuris šiek tiek praveria elektrinį stoglangį ir tuo pačiu įjungia cirkuliuojantį orą.

Paprastas ir patogus “ Volvo” įrangos eksploatavimas, labai efektyviai oras vėdinamas pagreitintu režimu, tačiau įjungus oro cirkuliaciją, į kabiną netiekiamas šviežias oras.

Vis dėlto šio testo nugalėtojo laurai tenka IVECO. Jis pateikia geriausią reguliavimo sistemą, kuri padeda efektyviai kovoti su spiginančios saulės padariniais. Be ypatingų privalumų, taip pat ir įrangos trūkumų antroje vietoje lieka “Mercedes-Benz Actros”. Efektyviausią vėdinimo įrangą turinčiam “Volvo” tenka tik trečioji vieta, kadangi didelį poveikį kabinos kaitimui turi tiesioginiai saulės spinduliai, kuriuos labai gerai absorbuoja nuožulnus priekinis kabinos langas.

Ketvirtoje ir penktoje vietose rikiuojasi “Scania” ir DAF. Su raudonu signaliniu žibintu namo po bandymų įvertinimo grįžta MAN, tačiau testo organizatoriai tikisi, kad naujosios kartos atstovų – TGS/TGX gamintojai nepamiršo oro vėdinimo sunkvežimio kabinoje svarbos.

Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr.9 ( 81)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

IRU tobulins autobusų klasifikavimo sistemą

Įkurtuvės

Atnaujintame „Volvo“ servise – daugiau paslaugų

„Autokurto“ servisas – ir Klaipėdoje

Kas yra kas

Populiariausi Vokietijoje: rinkimai 2007

Keliai Keleliai

Apie kelių muziejų veiklą – seminare Islandijoje

Palyginkite

Testas: sunkvežimių oro kondicionavimo įranga

Premjeros

MAN TG: nauja karta - X ir S

Servisas

Apskaičiuotos „Kumho“ ambicijos

„Amanda“ siūlo sutaupyti

Tradicijos

Keleivininkai džiaugėsi švente

XI varžybos: plentų asai – po aukštu Kėdainių dangum...

Lietuvoje ir pasaulyje

Didžiojoje Britanijoje – naujas kelio ženklas

Ekspeditorių susitikimas

ERF – jau istorija

Naujjienos

Transporto politika

Reglamentų ir direktyvų džiunglėse

Keleivinis transportas

Keleivių vežėjai dirbo stabiliai

Technika

Lietuvos kariuomenei – SISU

Transporteriai: kada keisti alyvą?

Teisė

Nesaugomos stovėjimo aikštelės

Save apkaltinti sunkiau

Muziejus

Vermachto kariai – “Mercedes Benz” L4500S/A